Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:
- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä
Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).
Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):
JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208
Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312
Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848
Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562
Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535
Jontikka 3050: Kopin ovi voi repsahtaa saranoissaan, vaihteistossa seger-renkaita vaihtoon ??, ellei kalliimpaa, laakeriviat seurauksena jne. , ei ongelmaa jos vaihdettu. Veto-ja nostovarret heikohkot traktorin kokoon nähden. Ketterä,kohtuu kulutus, matalaviritteinen kutosvääntäjä, jossa hiljainen ohjaamo, hydr. edistyksellinen. Luja kone....
Ford 7610: Vuosimalliin -8/1987 asti moottorilohkoissa ongelmaa ( alkaen -9/1980), nesteiden kunto a ja o. etuakselin kantavuus ei yllä myöhempien Carraro-akseleiden tasoille, vm. -86 ZF-akselilla, vuosimalleissa -81-84 kaiketi vielä heikompi. Vaihteistossa käytöstäkin johtuen vivusto-ongelmia. Vanhemmiten voa-pääakselin boorit menee, käyttö ratkaisee ja miten voimanottoa käytetään , sama pätee VOA:n jarruun. Moottori tehoikkain sen ajan Ford nelonen,kohtuu kulutus, ulkomitat kohtuulliset, korkeuskin, tehokas hydr., hydr. lohkojen toiminta edistyksellinen, 2-toim.-1-toimin.-uiva ja pito-asennot löytyy kaikista lohkoista ja kolme pumppua, tuotto nostol. ja ulkop. 69 l/min., kytkin 330 mm, kestävä, ohjaamo hiljainen, jäykkä kytkin ja mekaaninen ajojarrujen käyttö, hyvä valovarustus, todella ketterä, miinuksena kuorman vedossa saattaa pomppia, lyhyt akseli väli 225 cm ? Mutta luja kone, jos moottori ok.....Perä ja vaihteisto etenkin.
Valmet 605 ja 655: Moottoreissa se nesteöljysekoitus, remontit kai takanapäin jo, yleensä takuuseen. Vaihteistossa riesoja enemmänkin.Synkrot, laakerit ja akselit. Ikävintä tuntien kasvaessa etenkin melu. Viimeiset kuitenkin parempia, ekat Volvo BM Valmetit, aivan eri koneita. Etuakselina Sige parempi. Pärjää kun tietää mitä varoo näissä. Ohjaamo oli oikea ensimmäinen metsäohjaamo. 605:n 3-pyttyinen kone antaa ainakin ääntä, parempi vaihtoehto 655 ja turbolla. Luotettavuus heikompi mitä Mezzo, Hitech.....
Fiat 100-90: Moottori ihan ok, kierroskone. Pellit ruostuu ennen 1988 malleja. Marellin sähkölaitteet ala-arvoisiakin, vaihteiston planeetta-akselit pettää joskus ja kallista, etuakselissa hammaslukko vuoteen 1994 asti, siis Fiatagrina, tiukassa paikassa hajalle, automaattinen kun on, etenkin kuormaimella. Ahdas ohjaamo, näkyvyys sivuille ja taakse on mitä on, hiljainen verrattuna noihin Valtroihin. Hankala voa:n käyttö verrattuna näihin muihin, mek. kytkentä ja parikytkin kun on. Muissa hydr., Valmetissa sähköhydr. Fiiussa ajo-voa. Kankeampi muita, etenkin yhdellä ohj. sylinterillä varustetut. Hydr. pumppuja vaihtoon, ei onneksi kallis. Luja kone kuitenkin...
Eli ehkä oma järjestys: JD tai Ford, ja Fiat tasapäin, sitten Valtrat.....