Esimerkkinä tosiaan se tilanne että samantehoisissa nupeissa toinen vaatii 50 heppaa lisää koska painoa on sen 4 tonnia enemmän.
50heppaa neljään tonniin? Tarkotakko jotain syväjankkuria vai mitä???
Ei vaan sitä että kun ottaa 90 luvun joku 100 heppanen raktorin ja sitten tämän päivän 150 heppasen mikä on varustettu 74 vaihteella ja etukuormaajalla sekä lisäpainotuksella jne niin vetoteho onkin asiakkaan pettymykseksi sama koska sen uuden omapaino on niin paljon suurempi. Tästä olisi hyvä saada jotain dataa kun uuden hankintaa suunnittelee.
Jaa.....
Menee toi kaluston päivitys vaikeeks jos pitäs aina käydä tapin kanssa dynolla kun ostaa uuden/käytetyn traktorin. Pitäskös tehdä kansalaisaloite laista jossa määritellään konekauppiaan vastuu todellisesta tappitehosta ja väännöstä?
Näissä on kyllä pääsääntöisesti tehot kohdallaan eli sikäli ei ole tarpeen tehoja tutkia kuin jossain harvoissa tapauksissa jos epäilee jonkun jutun olevan rikki. Kuitenkin totuus on se että uudet pitää olla aina pykälää tai kahta suuremmat että työ sujuu samalla lailla kuin sillä vanhalla. Tästä olisi mielenkiintoista lukea jossain kv:n testeissä jossa olisi jollain standardilla mitattu testattavien koneiden todellisia tehoja. Toisaalta joku testilenkin ajokin kuvaa tätä mutta graafiset käppyrät päällekkäin kuvaisi ehkä viellä paremmin missä koneessa se teho on todellisessa käytössä.
Esimerkiksi mitattaisi 10 asteen nousussa tehoja vaikka vartin täysitehoisen ajon jälkeen jossa kävisi ilmi todellinen teho kun kaikki jäähdytykset on täysillä käytössä.