Vähän riippuu mitä on tekemässä. Minä olen kyllä aika suruton tekemään muutoksia jos niille on oikeasti tarvetta. Esimerkkinä vaikka tuo linkkumettiäinen. Jäähdytin ja pa-säiliö siiretty, pumpputekniikan tila kiinnitysrunkoineen nokalle, öljysäiliö, isot putkilinjat, painesuodattimet, panssarit, vahvistetut vanteet, ohjaamon takaseinä, penkki, nosturin kahvat, paikka Epecille, sähkötekniikkaa, koko takarungon yläosa nosturin kiinnitystasoksi, runkolukko,....
Aivan sama onko jossain pultinreikiä tai palkkirunkoon hitsattu kiinnityksiä. Jos se helpottaa elämää ja työntekoa muutamia tuhansia tunteja niin silloin se tehdään.
Ei voi sanoa että jälkiä jättämättä. Eipä vehjes originaalikuntoinen ollut mulle tullessaankaan, että sen puoleen ei vahinkoa ole tapahtunut. En ostanut sitä museorekisteriin, näyttelyesineeksi tai jälleenmyyntivoitto mielessä, vaan puhtaasti työhön. Teknisessä mielessä se on nyt huomattavasti parempikuntoinen kuin minulle tullessani Jos mokomasta haluan eroon päästä, niin luulen että sen ostaa kokonaisena rojuineen kaikkineen joku jolla on samat harrasteet ja samanlainen mielenvika :-)
Turhanpäiväistä tuunausta tuunauksen vuoksi mä en kyllä enää viitsi tehdä. Tarpeeksi tekemistä kun pitää olennaisen tekniikan kunnossa. Nostan kyllä hattua heille jotka tekevät romuista uudenveroisia.
Eri asia on sitten koneet, joilla ei enää juuri ole kokonsa tai ikänsä puolesta järkevää käyttöä kuin piha- tai puuhastelukoneena - kuten joku Valmet 20, harmaa Fergu tms. Tai ovat oikeasti harvinaisia.
Sellaista on turhaa lähteä tuhoamaan rakentelun innossa, siinä ei voi voittaa mitään hyödyllistä.