Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehukärry 47m3  (Luettu 12598 kertaa)

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Rehukärry 47m3
Onko raatilla kokemusta turvelavan (hakelava) sopivuudesta rehukärryksi? Olisi suunniteilla ketjupurulla oleva 47m3 kärry. Alle tulisi 3 akselia 700/45 22,5 renkailla. etummainen ja takimmainen kääntymään, pakko-ohjauksella. Hydrauliset jouset ja puomin jousto. takalaita ylhäältä kiinni.
 Toimiiko pakko-ohjaus paremmin kuin kitkaohjaus? Entä hydraulinen jousitus? Lehtijousi on mielestäni kiikkerä jos joudutaan asentamaan kapealle rungolle, koska renkaat kääntyvät. Huojuu niinkuin Karkon kärry. Onko kokemuksia hydraulisesta jousituksesta?
Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.
Tavoitteena saada tehokas mutta edullinen rehun siirtokärry.
t. Jussi

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Rehukärry 47m3
[
 Toimiiko pakko-ohjaus paremmin kuin kitkaohjaus? Entä hydraulinen jousitus? Lehtijousi on mielestäni kiikkerä jos joudutaan asentamaan kapealle rungolle, koska renkaat kääntyvät. Huojuu niinkuin Karkon kärry. Onko kokemuksia hydraulisesta jousituksesta?
Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.
Tavoitteena saada tehokas mutta edullinen rehun siirtokärry.
t. Jussi
>>Ota ilmajousinen Vanhoolin puoliperä ja rustaat ne kääntyvät navat siihen. On tukeva ja 19,5 x445 renkailla matalakin. Vähän ihmettelen isäntien intoa laittaa niitä kalliita pallopyöriä, jotka on kovia kulumaan tieajossa ja aiheuttaa paljon päänvaivaa silloin kun rengas lojahtaa, verrattuna siihen et rekan pyörä löytyy melkein joka rengasliikkeen "hyllystä". Sen lisäksi ka;n pyörä on kevyempi vetää ja ajosilppurin alta jos ajetaan, niin jälkiähän tulee suht. harvaan, jos tiivistymistä pelkäät. Kolmiakselisen jäljet on yllättävän pienet peltoon, vaikka rengas ei niin kovin leveä olekkaan..
Niin ja jos jatkan vielä sen verran, et se yksi 700x22,5 rengas tulee maksamaan n. tonnin (Hyväkoneen neproshina) vanteineen, eli pelkät kiekot alle 6 tonnia, rungon raato pari tonnia. Hakekoppa 3-4 tonnia, töitä ja sälää 2-3 tonnilla. Eli ollaan lähellä 15 tuhatta euroa. No onhan ne leveät pallot mellevät kattella, mutta mun mielestä ei kannata. Ei ne niin paljon paremmin kanna...
 

Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:00:10 kirjoittanut redbull

Tracman

  • Vieras
Vs: Rehukärry 47m3
[
 Toimiiko pakko-ohjaus paremmin kuin kitkaohjaus? Entä hydraulinen jousitus? Lehtijousi on mielestäni kiikkerä jos joudutaan asentamaan kapealle rungolle, koska renkaat kääntyvät. Huojuu niinkuin Karkon kärry. Onko kokemuksia hydraulisesta jousituksesta?
Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.
Tavoitteena saada tehokas mutta edullinen rehun siirtokärry.
t. Jussi
>>Ota ilmajousinen Vanhoolin puoliperä ja rustaat ne kääntyvät navat siihen. On tukeva ja 19,5 x445 renkailla matalakin. Vähän ihmettelen isäntien intoa laittaa niitä kalliita pallopyöriä, jotka on kovia kulumaan tieajossa ja aiheuttaa paljon päänvaivaa silloin kun rengas lojahtaa, verrattuna siihen et rekan pyörä löytyy melkein joka rengasliikkeen "hyllystä". Sen lisäksi ka;n pyörä on kevyempi vetää ja ajosilppurin alta jos ajetaan, niin jälkiähän tulee suht. harvaan, jos tiivistymistä pelkäät. Kolmiakselisen jäljet on yllättävän pienet peltoon, vaikka rengas ei niin kovin leveä olekkaan..


hyviä k-a:n pinnoitettuja renkaita saa närpiöstä hintaan 200-240e kappales  ;D

ne tarkistaa itse renkaat jollain laitteella mitä ne aikoo pinnata et onko runko ehjä ja siihen sulatetaan pandag pinnoite pinta päälle, on karkea kuvioista vetopyörään tarkoitettua ja sitte hienommalla kuviolla löytyvää rengasta...

itse en oo aikoihin kattellu mitään k-a:n vanhaa pyörää joka on ns.kalju... ku ne on niin liukkaita talvella ja eihän ne pidäkään mitään ku perävetoa käyttää joskus  >:( ja maksaa melkein pinnoitetun verran!!!!

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Rehukärry 47m3
Kalliita runkoja... Itte oon hakenu valtakunnallisesta V*****-merkkisestä rengasliikkeestä vanteella olevia 315/22.5 kuorma-auton  renkaita hintaan 40-50 euroa/kpl sis.alv. Pintaa näissä on ollu 5-15mm. Ilmat on pysynyt sisällä ja näillä on ajeltu 12m3 murskekuormilla ilman ongelmia.

Tiellä kuorma-auton renkaat on ylivoimaisia: suuri kuormansietokyky +50km/h vauhdeissa ja vierintävastus olematon.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Rehukärry 47m3
Kalliita runkoja... Itte oon hakenu valtakunnallisesta V*****-merkkisestä rengasliikkeestä vanteella olevia 315/22.5 kuorma-auton  renkaita hintaan 40-50 euroa/kpl sis.alv. Pintaa näissä on ollu 5-15mm. Ilmat on pysynyt sisällä ja näillä on ajeltu 12m3 murskekuormilla ilman ongelmia.

Tiellä kuorma-auton renkaat on ylivoimaisia: suuri kuormansietokyky +50km/h vauhdeissa ja vierintävastus olematon.

mutta pellolla onneton. reuna terävä => murtaa helposti. matala jolloin painuessa "sukeltaa" ja ei pyöri enää..
mutta jos on lähes pelkkää tie ajoa niin aivan ehdoton..

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Rehukärry 47m3
[
 Toimiiko pakko-ohjaus paremmin kuin kitkaohjaus? Entä hydraulinen jousitus? Lehtijousi on mielestäni kiikkerä jos joudutaan asentamaan kapealle rungolle, koska renkaat kääntyvät. Huojuu niinkuin Karkon kärry. Onko kokemuksia hydraulisesta jousituksesta?
Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.
Tavoitteena saada tehokas mutta edullinen rehun siirtokärry.
t. Jussi
>>Ota ilmajousinen Vanhoolin puoliperä ja rustaat ne kääntyvät navat siihen. On tukeva ja 19,5 x445 renkailla matalakin. Vähän ihmettelen isäntien intoa laittaa niitä kalliita pallopyöriä, jotka on kovia kulumaan tieajossa ja aiheuttaa paljon päänvaivaa silloin kun rengas lojahtaa, verrattuna siihen et rekan pyörä löytyy melkein joka rengasliikkeen "hyllystä". Sen lisäksi ka;n pyörä on kevyempi vetää ja ajosilppurin alta jos ajetaan, niin jälkiähän tulee suht. harvaan, jos tiivistymistä pelkäät. Kolmiakselisen jäljet on yllättävän pienet peltoon, vaikka rengas ei niin kovin leveä olekkaan..
Niin ja jos jatkan vielä sen verran, et se yksi 700x22,5 rengas tulee maksamaan n. tonnin (Hyväkoneen neproshina) vanteineen, eli pelkät kiekot alle 6 tonnia, rungon raato pari tonnia. Hakekoppa 3-4 tonnia, töitä ja sälää 2-3 tonnilla. Eli ollaan lähellä 15 tuhatta euroa. No onhan ne leveät pallot mellevät kattella, mutta mun mielestä ei kannata. Ei ne niin paljon paremmin kanna...
 
Niin mäkin luulin ennenkuin tuli ensimmäiset kunnon pyörät (710 45/22.5). Ne on kantavuudeltaan aivan eri planeetalta. Kun kuorkin alusta tekee reilun viiden sentin jäljen peltoon niin kunnon renkailla jää juuri silmin havaittava painuma!
ja tuollaisessa kuorkin pyörässä saa pitää painetta sen 5-6bar vrt esim 710 45/22.5 noin 3bar. Tieajoon nuo kuorkin pyörät on ylivoimaisesti parhaita, mutta jos pellon puolella pitää ajella niinkuin rehukärryllä niin ei ikinä! Viljakärryssä ne vielä menettelee jos ajetaan vaan liittymästä pellon päähän.

mah

  • Vieras
Vs: Rehukärry 47m3
http://www.mattilankoneasema.com/?s=rehunkorjuu.php Liperin miehillä on tuommosia turvekontteja rehunajossa...

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Rehukärry 47m3
miksei kaksi akselinen riitä on paljon edullisempi kun ei tartte kääntyvää teliä. kuorman koon voi vähän katsoa kelin mukaan, ei tee märällä pellolla täyttä kuormaa. mulla yhdessä vaunussa 710/45-22,5 renkaat kulkee hyvin mutta märällä pellolla pitää olla järki päässä. jos uppoaa niin tiukassa ;D.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Rehukärry 47m3
Onko raatilla kokemusta turvelavan (hakelava) sopivuudesta rehukärryksi? Olisi suunniteilla ketjupurulla oleva 47m3 kärry. Alle tulisi 3 akselia 700/45 22,5 renkailla. etummainen ja takimmainen kääntymään, pakko-ohjauksella. Hydrauliset jouset ja puomin jousto. takalaita ylhäältä kiinni.
 Toimiiko pakko-ohjaus paremmin kuin kitkaohjaus? Entä hydraulinen jousitus? Lehtijousi on mielestäni kiikkerä jos joudutaan asentamaan kapealle rungolle, koska renkaat kääntyvät. Huojuu niinkuin Karkon kärry. Onko kokemuksia hydraulisesta jousituksesta?
Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.
Tavoitteena saada tehokas mutta edullinen rehun siirtokärry.
t. Jussi

-kyllähän hydraulijousitus parempi on.ainakin oikein rakennettuna
-pakko-ohjaus teknisempi,mutta parempi käytössä(peräänlaitossa väh voimistelua enämpi)

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Rehukärry 47m3

>>Ota ilmajousinen Vanhoolin puoliperä ja rustaat ne kääntyvät navat siihen. On tukeva ja 19,5 x445 renkailla matalakin. Vähän ihmettelen isäntien intoa laittaa niitä kalliita pallopyöriä, jotka on kovia kulumaan tieajossa ja aiheuttaa paljon päänvaivaa silloin kun rengas lojahtaa, verrattuna siihen et rekan pyörä löytyy melkein joka rengasliikkeen "hyllystä". Sen lisäksi ka;n pyörä on kevyempi vetää ja ajosilppurin alta jos ajetaan, niin jälkiähän tulee suht. harvaan, jos tiivistymistä pelkäät. Kolmiakselisen jäljet on yllättävän pienet peltoon, vaikka rengas ei niin kovin leveä olekkaan..
Niin ja jos jatkan vielä sen verran, et se yksi 700x22,5 rengas tulee maksamaan n. tonnin (Hyväkoneen neproshina) vanteineen, eli pelkät kiekot alle 6 tonnia, rungon raato pari tonnia. Hakekoppa 3-4 tonnia, töitä ja sälää 2-3 tonnilla. Eli ollaan lähellä 15 tuhatta euroa. No onhan ne leveät pallot mellevät kattella, mutta mun mielestä ei kannata. Ei ne niin paljon paremmin kanna...
 

Kyllä silti puolustasin pallorenkaita, koska ajo on pääasiassa peltoajoa tieajot 200m-3km.
Itsellä kokemusta 120 velsasta jossa 400/16 rengas ja 170 Multivasta 560/45R 22,5 rengastus. Vaikka Multivassa 50% isompi kuorma, kantavuus on aivan eriluokkaa kuin Velsassa. Jos ajattelemme kuorma-auton rengasta se leikkaa nurmeen vielä herkemmin jälkeä.
Mistä voisi kysellä puoliperän runkoja? Hakekoppa minulla jo on.





-kyllähän hydraulijousitus parempi on.ainakin oikein rakennettuna
-pakko-ohjaus teknisempi,mutta parempi käytössä(peräänlaitossa väh voimistelua enämpi)

Tarkoitus on että rehunteon alussa kärry laitetaan perään ja lopuksi pois, elikkä ei jokavälissä kytkentäongelmia. Veturiksi Valtra T170

Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:22:02 kirjoittanut jussi

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Rehukärry 47m3
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=774398&status=F&id_machineType=1&id_ssub_type=60&id_scat_sub_type=10&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=1@id_ssub_type=60@id_scat_sub_type=10
Mun käsitykset kyllä muuttui niistä kuorkin renkaista, mut ilmeisesti satuin saamaan hyvät.. :P Koko 19,5x445/55. Hyvin pyöreät nurkat ja päällä nyt viedään mitä milloinkin (pellollakin) 14tn kaivuri hilppeineen tai paaleja about 12tn lasti...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Rehukärry 47m3
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=774398&status=F&id_machineType=1&id_ssub_type=60&id_scat_sub_type=10&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=1@id_ssub_type=60@id_scat_sub_type=10
Mun käsitykset kyllä muuttui niistä kuorkin renkaista, mut ilmeisesti satuin saamaan hyvät.. :P Koko 19,5x445/55. Hyvin pyöreät nurkat ja päällä nyt viedään mitä milloinkin (pellollakin) 14tn kaivuri hilppeineen tai paaleja about 12tn lasti...

mutta ei sun tarvi kaivuria tai paaluja jokapaikasta ajaa niin kuin rehukärryllä täytyy..
urakoittijalla on noukkarin alla 800:set 26" vanteella niin eipä jää juuri jälkiä pellolle, ees syksyllä

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Rehukärry 47m3


-kyllähän hydraulijousitus parempi on.ainakin oikein rakennettuna
-pakko-ohjaus teknisempi,mutta parempi käytössä(peräänlaitossa väh voimistelua enämpi)
[/quote]

Tarkoitus on että rehunteon alussa kärry laitetaan perään ja lopuksi pois, elikkä ei jokavälissä kytkentäongelmia. Veturiksi Valtra T170
[/quote]

-no sitten pakko-ohjaus,jso ei tekn.taso/hinta hirvitä

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Rehukärry 47m3


mutta ei sun tarvi kaivuria tai paaluja jokapaikasta ajaa niin kuin rehukärryllä täytyy..
urakoittijalla on noukkarin alla 800:set 26" vanteella niin eipä jää juuri jälkiä pellolle, ees syksyllä
>>Epäilen että ei se lehmä tiedä, kuinka leveillä munkeilla ne rehut on kärrätty ja tuskin lypsää paremmin niille kasisatasille niin paljon paremmin kuitenkaan. Hain näillä kommenteilla lähinnä sitä, et paljonko nää kaikki herkut aina maksaa näihin vehkeisiin :o. Maailma on väärällään mitä ihmeellisimpiä ja hyviä vehkeitä ja tuntuu et tää pohjolan talonpoika on hyvin altis lankeamaan myyjien houkutuksiin ja sit itketään kun maidon hinta laskee, eikä pystykkään kaikkia leluja lunastamaan :P
Ja mitä niihin jälkiin tulee, niin kai nyt sentään 16 metrin rehut yhteen karhoon ajetaan, jos ajosilppurilla kerran riehutaan :P. Jos pellot on niin huonoissa ojissa ettei juuri rehuvehkeitä kanna, niin ehkä kannattais miettiä soittoa; :P
http://www.savonsalaoja.fi/
 ;)

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Rehukärry 47m3


-kyllähän hydraulijousitus parempi on.ainakin oikein rakennettuna
-pakko-ohjaus teknisempi,mutta parempi käytössä(peräänlaitossa väh voimistelua enämpi)

Tarkoitus on että rehunteon alussa kärry laitetaan perään ja lopuksi pois, elikkä ei jokavälissä kytkentäongelmia. Veturiksi Valtra T170
[/quote]

-no sitten pakko-ohjaus,jso ei tekn.taso/hinta hirvitä
[/quote]
Olis tarkoitus tehdä akselit kuorma-auton osista. Keskimmäinen taka-akseli, perämurikka poistettuna. Etummainen ja takimmainen etunavoista rakentamalla. Puomin alle sylinteri jokä liikuttaa akseleiden päällä olevaa pitkittäistankoa, josta liike siirtyy etummaiselle ja takimmaiselle raidetangoille. Hydraulipiirin molemmille puolille tulee paineakut. Saa nähdä toimiiko?

On tullut tehtyä aikoinan lietekärry jossa mekaninen häntäohjaus, toteutettu kuorma-auton etuakseleilla ja lehtijousilla. (Renkaana Venäläiset mammutit)
Vetovarsissa oleva rauta ohjaa puomin päällä olevaa tankoa, josta liike siirtyy pitkittäistangon kautta raidetangolle. On edelleenkin käytössä, ikää lähes 10 vuotta. Eikä maksanut paljon. Yksi napa jouduttu vaihtamaan kun meni laakeri. Joutuu lujille kun on isot renkaat.