Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Aimo Jortikka - 04.12.10 - klo:13:47

Otsikko: Pitoa
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 04.12.10 - klo:13:47

 *** Vaikka liukkaalla onkin mukava ajella, kaipaa sitä välillä pitoakin. Eli ajaakos veljet/siskot nastoilla vai ilman. Ja onko se Hakkapeliitta 7 tosiaan hintansa väärti ?!
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Make - 04.12.10 - klo:13:56
Pakussa on nastat ja emännän henkilöautossa kitkat. Taitaa vaihtua pakuunkin kitkat kun tuntuvat pitävän paljon paremmin.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: supersammakko - 04.12.10 - klo:14:27
Nastat molemmissa autoissa.

Aikoinaan lankomies oli kova kitkojen kannattaja ja aina kun hän tuli vanhemmilleni kyläilemään vähänkin liukkaammalla kelillä, niin joutui kävelemään mäen ylös. Me nastalliset ajeltiin pihaan saakka. Mun tätini talo on myös mäen päällä ja sieltä olen useammankin kerran valunut perse-edellä alas, nastoista huolimatta..
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Hervast - 04.12.10 - klo:20:33
Niinpitkään ajetaan nastoilla kunnes sen kieltävät. Tosin eipä nuo nykynastat juuri mitään pidä, nastakeleillä joutuu ajelemaan melekeen yhtä tarkasti kuin kitkarenkailla.

Nokialaiset (made in russia) on meluisampia nastarenkaita, noissa kun ei ajolleen suuria käytännön eroja ole niin viimeksikin katteltiin halvemmasta päästä hiljaiset merkkirenkaat. Hinnaneroa 195/65R15 koossa jäi esim. Continentaaliin ja nokialaiseen satkun verran sarjalle.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: landehande - 04.12.10 - klo:20:39

 *** Vaikka liukkaalla onkin mukava ajella, kaipaa sitä välillä pitoakin. Eli ajaakos veljet/siskot nastoilla vai ilman. Ja onko se Hakkapeliitta 7 tosiaan hintansa väärti ?!

Onko tämä tutkija Aimo Jortikan tekemä virallinen tutkimus?
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Proline - 04.12.10 - klo:21:02

 *** Vaikka liukkaalla onkin mukava ajella, kaipaa sitä välillä pitoakin. Eli ajaakos veljet/siskot nastoilla vai ilman. Ja onko se Hakkapeliitta 7 tosiaan hintansa väärti ?!

Muuten nuo hakkapelitat on ihan hyviä, mutta rengasmelu on häiritsevän kova.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: lavali - 04.12.10 - klo:21:23
kyllä maaseuvulla pitää olla nastat joka autos;)
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: realisti - 04.12.10 - klo:21:26
E320cdi:ssä continentalin kitkat toista talvea, ehdottomasti myös saman merkin kitkat. Vitossa on jotkut nokian hakkapelitta c:t joissa huono pito ja kova melu, myös vitoon tulee kitkat kunhan nokiat on ajettu loppuun.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Ropsoni - 04.12.10 - klo:21:32
Eipä ne nastarenkaatkaan kesää tee. Eivätkä muuten ole kovin pitkäikäisiä, katkeavat nykynastat varsin helposti.
Kitkoilla menee mukavasti kun on sopivat kelit, jääkeli ei niille sovi, ei paljoa häävimpi ole nastojenkaan kanssa, ketjuja vaatis alle siinä vaiheessa  ;D
Kannattaa muuten ottaa huomioon myös se että renkaan kumiseos kovettuu (lue: pito heikkenee) ajan myötä. Vaikka olis kuinka paljon nastoja renkaassa esim. 5 v jälkeen on itse renkaan kumi kovettunut sen verran paljon että pitoa ei löydy riittävästi.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: jariman - 04.12.10 - klo:21:37
Kitkoilla
Pakussa ja Henkilöautossa talvirenkaina kitkarenkaat
(löytyypi myös jarrullisesta kärrystä)

Paljon mukavemmat ja hiljasemmat ajella kitkarenkaat,
pito yllättävän hyvä verraten nastarenkaisiin, edellyttää
kyllä vähä enemmän ennakointia, ja painevempaa
mobiilia, ei soveltune ihan riisipussiin :P

maaseudulla saa melko huoletta ajella kitkoilla, tiet lumisia
pääosin, pito hyvä, muutamilla pääkallokeleillä, täytyy
ajaa tarkemmin, ei oo vielä ojan pohjilla kyntänyt.

Kaupungissa taasen saa olla tarkempana, tuntuu olevan
risteyksissä tyylinä on/off, eli risteykset pent... kiillotettuja,
(noo.. onhan pitona nastarenkaista varisseita nastoja ;D)

Traktorkalusto taasen eri asia, löytyy liukuestettä
työkonenastoista> liikenneketjuihin >ofakon tapioihin > ja
Matti W mettäkoneketjuihin,  wauhti hidastuu, liukuesteet
järeytyy ::) ;D
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Paalaaja - 04.12.10 - klo:21:38

 *** Vaikka liukkaalla onkin mukava ajella, kaipaa sitä välillä pitoakin.

Suami, erelläkävijä:

Talvirenkaat pakollisiksi Saksassa:

"Saksassa autoilijoiden on käytettävä talvirenkaita liukkailla teillä tästä viikonlopusta alkaen. Lauantaista lähtien kesärenkailla ajamisesta saattaa saada 40 euron sakon.

Uuden lain tarkoituksena on parantaa liikenteen sujuvuutta lumisilla, jäisillä ja sohjoisilla teillä. Määräys koskee myös ulkomaisia autoja ja moottoripyöriä.

Päätös on helpotus vakuutusyhtiöille, koska kolareissa syyllinen voidaan selvittää entistä nopeammin.

Laki on moninkertaistanut talvi- ja ympärivuotisten renkaiden myynnin. Paikoin renkaat on myyty melkein loppuun. "
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010120312805949_ul.shtml

JK. Ostakaa talvirengastehtaan osakkeita  8)

JKK. Älkää edelleenkään yrittäkö Saksaan nastarenkailla.  :P
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Ropsoni - 04.12.10 - klo:21:41
Olihan tuos AL:ssä juuri juttua että Nokian renkahat tarttee lisää työntekijöitä. Soon oikein.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Valtramies - 04.12.10 - klo:22:22
Henkilömalleis Nokian Hakkapeliitta R ja Pakumallis Nokian (olikohan Hakkapeliitta C)... Kitkat kuitenki joka autos, eikä nastamalleja enää tuu 8)
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: nestori2 - 04.12.10 - klo:22:43
 Nyt 11:ta talvi, kun kitkoilla ajelen, eikä tule enää nastarenkaita autooni. Hyvin niillä on pärjännyt. Eivät nastarenkaat pidä yhtään sen paremmin, kun niillä on muutaman tuhat kilometriä asfalttiteitä kuluttanut. TM.n testissä kulunut kitkarengas oli melkeimpä parempi kuin kulunut nastarengas. Ja hiljaisuus on todella suuri plussa, huomattavasti vähemmän melua kuin kesärenkaissa.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: rene-rane - 04.12.10 - klo:23:22
saabissa kitkat

(http://lh4.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/S-szpQtfCjI/AAAAAAAAAB8/d5t19MQOYyg/s912/012.JPG)

Nissanissa nastat

(http://lh5.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/THPIMgvXd8I/AAAAAAAAAY8/YMOmkH8Mepk/s912/Kuva0324.jpg)

Tranporterissa nastat

(http://lh4.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/TKfJY5TR9KI/AAAAAAAAAfc/yhWZC8_4VEo/s912/Kuva0428.jpg)

Natikassa Nastat

(http://lh4.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/TOf1d5X1T3I/AAAAAAAAAn8/P_7ZBV0imy8/s640/031.jpg)

Natikassa ketjut

(http://lh6.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/TOf2uphkFhI/AAAAAAAAAoI/qDZXPog1aXY/s912/029.jpg)

puutarhatraktorissa ketjut

(http://lh6.ggpht.com/_eoiLGjZE1TE/TIrB6xdovcI/AAAAAAAAAbE/DYO0F_OL69w/s912/Kuva0392.jpg)

Näin meillä ;D ;D
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 04.12.10 - klo:23:24

Onko tämä tutkija Aimo Jortikan tekemä virallinen tutkimus?

 *** Ihan on virallisen epävirallinen. Itse tuossa laitatin Noranza 2 evot. Nokialainen olisi ollut sen satkun tyyriinpi. Kovastihan ne on niitä kehuneet, on kuusikulmasta nastaa ja ilmataskua nastan edessä...pitäisi aina nastan olla optimaalisessa asennossa tiehen nähden ja vieläpä olla hiljaisempi kuin perinteinen nastoitus. Tiedä häntä sitten. Kyllä kai täällä nyt joku uskaltaa tunnustaa ne valinneensa ja kokemusta omaavan. Tarkallahan tuo oli itselläkin.
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: arzyboy - 05.12.10 - klo:10:11
Kyllä kitkoilla pärjää kun vaan malttaa mielensä pääkallokeleillä. Itellä on hakkapeliitta 5:t ja valmistettu 2006, eli ensi talveksi uudet renkaat hankintalistalle. Edelliset 6 vuotta tuli ajettua kitkoilla, mutta auton vaihdon yhteydessä tuli nuo hakkapeliitat. Kerran on tullut käytyä ojassa ja täytyy rehellisesti tunnustaa, että hyvillä nastoilla olis pysyny tiellä. Kuluneet nastarenkaat ei oo sen kummemmat kuin kitkat. Tietenkin neliveto pitää olla... Liikkeelle pääsee aina - pysähtyminen voi olla hankalampaa :-X
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: Maalaispoika - 05.12.10 - klo:10:24
Henkilöautossa on Hakkapeliitta 7 ja pakettiautossa Vredesteinit. Jälkimmäisissä ei muuta vikaa kuin kova ääni. Meikäläisen ajotapa vaatii nastoja, luultavasti kitkoilla olisin mettäs aika äkkiä. ;D
Otsikko: Vs: Pitoa
Kirjoitti: napsu - 05.12.10 - klo:10:50
Vaimon autoon hain pariviikkoa sitten hakkapeliitta 7, n satkun kalliimmat kuin misukka aattelin että suositaan "kotimaista".