Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ER - 15.08.09 - klo:22:03

Otsikko: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ER - 15.08.09 - klo:22:03
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?

Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: msan - 15.08.09 - klo:22:50
Koneviestissähän  oli joku vuosi sitten puimurin huolto-ohjeita koskevassa artikkelissa maininta kyseisestä "neulasta". Jostain syystä kyseessä oli nimeenomaan Sampon huolto siinä suositeltiin kestovoideltujen laakerien rasvausta. Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Muutama laakeri on tullut rasvattua ja ainakin yksi varma remontti on vielä tekemättä kun lykkäsin rasvaa ääntävään laakeriin. Joku voisi sanoa laiskaksi kun ei suosiolla vaihda laakeria mutta kolme kautta on tullut kyseiselle laakerille lisää aikaa. Kyseisen laakerin vaihtamiseksi joutuu purkamaan toisen puolen puimurista, joten mielellään siirtää mahdollisimman pitkälle.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: volvo88 - 15.08.09 - klo:23:17
Onnistuminen riippuu laakerin paikasta. On tuota tullut tehtyä ihan hyvällä menestyksellä ihan omavalmisteisilla välineillä. Lehmän rokotukseen käytettävästä neulasta olen tehnyt suuttimen jolla voi painaa rasvaa pölytiivisteen huulen läpi laakeriin. Tarkkana kun on ja katsoo neulan asentoa niin tiiviste säilyy mahdollisimman vähin vaurioin.

Helpoimpia ovat laakerit joissa pölytiiviste on kokonaan näkyvissä. Pienellä ruuvimensselillä koko tiiviste pois ja vaseliinia laakeriin. Tiiviste menee kiltisti paikalleen painamalla ja vähän mensselillä auttamalla.

Hankalimmat lääkerit ovat niitä missä kumpikaan em. ei onnistu. Niissä olen porannut pölytiivisteeseen neulanmentävän reijän ja rasvannut siitä. Ylimääräinen rasva pois ja silikonitulppa päälle.

Koko homman hyöty on vähän uskon asia. Kukaan ei tiedä kauanko laakeri olisi kestänyt ilman lisärasvausta. Itse kuitenkin uskon homman kannattavuuteen. Kaikki laakerit joita olen joutunut vaihtamaan ovat selvästi olleet kuivia.

Rasvan laadulla tuskin on uudelleen rasvauksessa suurta merkitystä. Pääasia on että sitä menee. Itse olen käyttänyt en ihan halvinta mutta käytännössä hyväksi koettua Mobil XHP222.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: RockBull - 15.08.09 - klo:23:41
Pääasia on että rasvaat ennekuin laakeri ennättää kuivaksi. Varmasti jatkaa ikää.
Ja peruskeltainen vaseliini jees laakereille, kerran vuoteen lisäät niin vot.
Jos parempia rasvoja tahdot käyttää niin opiskele hieman,aika vähän kaupan tiskillä asiantuntemusta.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: oltsik - 16.08.09 - klo:06:50
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?


Siihen en kyllä usko että uudesta laatumerkki -laakerista puuttuisi rasvat sisältä. Kyllä sen huomaisi kestoiässä ja kyllähän sellainen kuiva uusi laakeri pyörisikin herkemmin uutena. Ja toisaalta miksi puuttuisi? Laakerin teko on koneellitettu täydellisesti ja kyllä kone herjaisi jos laakeri jäisi rasvaamatta.


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.

Rasvaus on tarkkaa hommaa. Pahimmassa tapauksessa neulalla saa suojan huulloksen paskaksi ja liiallisella rasvauksella voi pullauttaa suojan irtikkin.

Ollaan yritetty etsiä rasvausurakkaan aina vähän parempaa rasvaa, kun kyllähän se aika tiukilla siellä kuulien ja koolien välissä on ja haluaisi että ne siellä vähän pitempään kestäisikin.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: lypsyukko - 16.08.09 - klo:08:13
Itse olen joskus 46 Claassin paalaimen laakereita rasvannut, jos on alkanut sesonki aikana lämpiämään. Rasvaukseen olen kyllä käyttänyt lehmän pistämis neulaa ja Wurthin spray vaseliinia. On niillä eväillä aina päässyt ko laakereiden kohdalla sesongin ohi ja vaihtanut sitten luppoaikana. Tiedän samanlaisen koneen omistajan joka lähes päivittäin pistää antibiootti ruiskulla laakereihin tavallista öljyä. Ja sillä koneella on paalattu rullat puhki lähes ilman laakeri vaihtoja.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: {o|o} - 16.08.09 - klo:10:09
Uudellenvoiteluakin olen joskus tehnyt. 

Maataloukoneissa on usein voideltavaksi tarkoitettuja y-sarjan pallopintalaakereita peltilaippojen välissä ilman voitelumahdollisuutta.Tällaisten laakerien kanssa on tullut tavaksi varmistaa, että sisällä on uutena riittävästi liukastetta.  Mielestäni sen lisääminen käy helpoiten moottorisahan mukana tulevalla terälaipan kärkipyörän voiteluprässillä.  Laakeri ruuvipenkkiin ja ulkopinnan rasvareiästä vaseliinia sisään, mielellään sisäkehää pyörittäen, jotta jakautuu valmiiksi tasaisesti.  Tuskin ainakaan lyhentää kestoikää.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: SAS - 16.08.09 - klo:10:11
Ilman muuta kannattaa rasvata ,eläinlääkärin suuret ruiskut peliin ja lämmin SKF erikoisrasva tuubiin niin kyllä tulee hyvät laakerit .
35 vuoden kokemus tästä hommasta ja voin sanoa että laakeriremontit jäävät murto osaan siitä  jos ei rasvaa.Laakerin kunnosta ja rasvasta voi jotakin päätellä kun kokeilee onko ajon jälkeen laakeri lämmennyt.Jos laakeri "kuuma" niin rasvaus jo myöhäistä mutta voi rasvauksella päästä käyttökauden yli,talvella kun on aikaa enemmän niin auki.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Strimari - 16.08.09 - klo:11:36
On ollut neula käytössä, mutta nyttemmin olen huoltomiehen suosituksesta alkanut käyttää Wurhin sinikorkkista spray-voitelua, se kiipeää pitkin akselia piukankin stefan taakse. Vähän julmalta tuntuu tuo injektioneulalla reijittäminen.
Ostin muuten just viikolla ST-Toolsin Oleniukselta infrapuna lämpömittarin, tuollainen kymenen sentin mittainen murikka, josta painetaan liipasinta ja sohotetaan laser-osoitinpiste mitattavaan kohteeseen, ja sitten luetaan lukema. Odotettavasti näppärä tarkistuskonsti esim. puimurin laakereille, on mukavampi tapa kuin tunkea pää+rautaputki vieressä huitovien remmien sekaan ja kuunnella laakerin krapinoita.
Vähän kallis oli, mutta tarvitaan meillä pääasiassa muissa hommissa. Laakeritouhut tulee vähän niinkun siinä sivussa..
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: klapikasa - 16.08.09 - klo:11:55
Olen puhdistanut varovaisesti paineilmalla tiivisteet puhtaaks ja sitten jotain vaseliini sprayta päälle, kyllä se jotain imee laakeriin.

Noista pelti Y laakeriesta, onko kukaan kokeilut asentaa nipan siihen? Siihen jää uraa peltien väliin, muuta se reikä laakeirin ulko kehällä ei ole keskellä? Joss olis ihan tarkka vois porata ison reijän peltiläpyskään minne nipan liitäis ja asenuksen yhteydessä kattois et laakerin reikä tulis siihen kohtaan?

Toi moottorisaha kärki prässi vois kai kokeilla joss viitis purkaa pellit pois Y laakerista ja painaa suoraan purkaamatta laakeri akselista?
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ravenlord - 16.08.09 - klo:13:14
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?



Se piikki on kätevä keino vaurioittaa sitä tiivistettä, lisäksi sillä on hyvä keino pullauttaa se tiiviste ulos..
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: oltsik - 16.08.09 - klo:13:32
On ollut neula käytössä, mutta nyttemmin olen huoltomiehen suosituksesta alkanut käyttää Wurhin sinikorkkista spray-voitelua, se kiipeää pitkin akselia piukankin stefan taakse. Vähän julmalta tuntuu tuo injektioneulalla reijittäminen.
Ostin muuten just viikolla ST-Toolsin Oleniukselta infrapuna lämpömittarin, tuollainen kymenen sentin mittainen murikka, josta painetaan liipasinta ja sohotetaan laser-osoitinpiste mitattavaan kohteeseen, ja sitten luetaan lukema. Odotettavasti näppärä tarkistuskonsti esim. puimurin laakereille, on mukavampi tapa kuin tunkea pää+rautaputki vieressä huitovien remmien sekaan ja kuunnella laakerin krapinoita.
Vähän kallis oli, mutta tarvitaan meillä pääasiassa muissa hommissa. Laakeritouhut tulee vähän niinkun siinä sivussa..

Jotenkin hankala uskoa että spray -voiteluaineet olisi kovinkaan pitkäaikainen ratkaisu. Luulisi että jos menee laakeripesään stefan välistä niin seisokkiaikaan tulee myös pois sieltä ::)

Jos käyttää tuota kaupasta ostettavaa neulaa jonka päässä on rasvanippa niin me ollaan ujutettu neulan pää sisäkoolin ja tiivisteen huulloksen välistä niin että ainakaan näkyvää vauriota laakeriin ei tule. Ja uskoisin että tekniikan oppiessa vauriot pölysuojaan jäävät kyllä pieniksi, neula on jo muotunut tehtäväänsä n. 300 rasvatun laakerin jälkeen ;D ;D
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: nautafarmari - 16.08.09 - klo:13:41


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: oltsik - 16.08.09 - klo:13:49


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?

Niin epäilen kyllä että joitain laakereita olisi jo voinut hajota ilman tuota rasvausta.

Laakeri on kyllä helppo vaihtaa, seger irti ja laakeri näppiin ja uusi tilalle, mutta orkkislaakerit on sikakalliita, useita kymppejä. Orkkislaakeria en minä ainakaan löytänyt mistään muualta kuin agrin tiskiltä, vaikka on tunnukset kyljessä ja INAn tekemä. Laakerissa poikkeuksellisen paksu ulkokooli, varmaan koolille tulevien iskujen takia. Tarviikkeena tietysti saa noihin mittoihin sopivaa laakeria mutta epäilen että eivät kestä pitkään just tuota pauketta.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: KJL - 16.08.09 - klo:21:08
Onnistuminen riippuu laakerin paikasta. On tuota tullut tehtyä ihan hyvällä menestyksellä ihan omavalmisteisilla välineillä. Lehmän rokotukseen käytettävästä neulasta olen tehnyt suuttimen jolla voi painaa rasvaa pölytiivisteen huulen läpi laakeriin. Tarkkana kun on ja katsoo neulan asentoa niin tiiviste säilyy mahdollisimman vähin vaurioin.

Helpoimpia ovat laakerit joissa pölytiiviste on kokonaan näkyvissä. Pienellä ruuvimensselillä koko tiiviste pois ja vaseliinia laakeriin. Tiiviste menee kiltisti paikalleen painamalla ja vähän mensselillä auttamalla.

Hankalimmat lääkerit ovat niitä missä kumpikaan em. ei onnistu. Niissä olen porannut pölytiivisteeseen neulanmentävän reijän ja rasvannut siitä. Ylimääräinen rasva pois ja silikonitulppa päälle.

Koko homman hyöty on vähän uskon asia. Kukaan ei tiedä kauanko laakeri olisi kestänyt ilman lisärasvausta. Itse kuitenkin uskon homman kannattavuuteen. Kaikki laakerit joita olen joutunut vaihtamaan ovat selvästi olleet kuivia.

Rasvan laadulla tuskin on uudelleen rasvauksessa suurta merkitystä. Pääasia on että sitä menee. Itse olen käyttänyt en ihan halvinta mutta käytännössä hyväksi koettua Mobil XHP222.
Toi XHP 222 on just hyvä rasva tollaseen apuseivästämiseen. On riittävän notkeaa mennäkseen pienestä pillistä/neulasta läpi.

Tiivisteen irrotus meisselillä on hyvä konsti noihin kumiversioihin (Tai onhan siinä metallirunko). Tulipa tässä taannoin Ouppelin kansiremppaa tehdessä kasausvaihees tehtyä hieno havainto, että laturin moniurahihnan kiristinrullan laakeri oli hyvinkin kuiva ja kenties jopa tiensä päässä. Selvää väljyyttä ja rahinaa ei sentään vielä tuntunu. Ajankohta oli tietenki sunnuntai-iltana tai yötähän se jo tais olla. Tietenkään siihen hätään mistään uutta saanu ja koeajolle piti päästä. Tiivisteet molemminpuolin kokonaan pois, puhallusta paineilmalla ja uudelleenrasvaus tuolla xhp:llä. Toimenpiteen jälkeen laakeri tuntui kuin uudelta. Nyt kun tuli tämä kertakäyttölaakerien rasvaus taas esille, muistin tuonkin asian. Kotterolla on rempan jälkeen ajeltu jo muutama kuukausi eikä oo vieläkään tullu hankittua uutta osaa. Taitaa saada olla hankkimattakin niin kauan ku tuo vanha kestää...
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: SAS - 16.08.09 - klo:21:37


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?

Niin epäilen kyllä että joitain laakereita olisi jo voinut hajota ilman tuota rasvausta.

Laakeri on kyllä helppo vaihtaa, seger irti ja laakeri näppiin ja uusi tilalle, mutta orkkislaakerit on sikakalliita, useita kymppejä. Orkkislaakeria en minä ainakaan löytänyt mistään muualta kuin agrin tiskiltä, vaikka on tunnukset kyljessä ja INAn tekemä. Laakerissa poikkeuksellisen paksu ulkokooli, varmaan koolille tulevien iskujen takia. Tarviikkeena tietysti saa noihin mittoihin sopivaa laakeria mutta epäilen että eivät kestä pitkään just tuota pauketta.

Täälläpäin yksi ukko on laittanut Kronen paalaimeen kiinalaisia laakereitä ja ovat kestäneet saman ajan kuin alkuperäiset.
Ei neulalla tarvitse rikkoa mustaa tiivistettä vaan tunkee sen varovasti akselin ja tiivisteen välistä .
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Teroman - 18.08.09 - klo:18:46
Voitelu olisi tärkeää juuri maatalous koneissa,,,,,,,,,,, ???

Koneviestissä viimeisessä oli miten 500 ha tuhoaa halpis muokkaimen Catros, Carrier, Multiva  tyylisen laakeroinnin jossa ei voitelua,,,,,,,,,,,

Esim. Simbassa eka nippojen rasvaus tulee juuri tuossa vaiheessa ; 100 tuntia tai 500 ha kohdalla

www.agri.fi

Toiset on luotuja kestämään/kulkemaan , toiset haluaa jo varikolle tuossa vaiheessa ?
 8)
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: kuu - 18.08.09 - klo:18:57
Voitelu olisi tärkeää juuri maatalous koneissa,,,,,,,,,,, ???

Koneviestissä viimeisessä oli miten 500 ha tuhoaa halpis muokkaimen Catros, Carrier, Multiva  tyylisen laakeroinnin jossa ei voitelua,,,,,,,,,,,

Esim. Simbassa eka nippojen rasvaus tulee juuri tuossa vaiheessa ; 100 tuntia tai 500 ha kohdalla

www.agri.fi

Toiset on luotuja kestämään/kulkemaan , toiset haluaa jo varikolle tuossa vaiheessa ?
 8)


Miten ne hehkuttamasi Eurooppalaiset onkaan huonoja. Tumessa paljon järeämpi laakeri tuossa kohtaa
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: rene - 18.08.09 - klo:19:20


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?

Niin epäilen kyllä että joitain laakereita olisi jo voinut hajota ilman tuota rasvausta.

Laakeri on kyllä helppo vaihtaa, seger irti ja laakeri näppiin ja uusi tilalle, mutta orkkislaakerit on sikakalliita, useita kymppejä. Orkkislaakeria en minä ainakaan löytänyt mistään muualta kuin agrin tiskiltä, vaikka on tunnukset kyljessä ja INAn tekemä. Laakerissa poikkeuksellisen paksu ulkokooli, varmaan koolille tulevien iskujen takia. Tarviikkeena tietysti saa noihin mittoihin sopivaa laakeria mutta epäilen että eivät kestä pitkään just tuota pauketta.

Täälläpäin yksi ukko on laittanut Kronen paalaimeen kiinalaisia laakereitä ja ovat kestäneet saman ajan kuin alkuperäiset.
Ei neulalla tarvitse rikkoa mustaa tiivistettä vaan tunkee sen varovasti akselin ja tiivisteen välistä .
Kiinalaisten laakerien käyttöön olen siirtynyt tykkänään, rasva kannattaa isompiin laakereihin vaihtaa heti uutena kunnolliseen. Käytännössä kiinalaisissa laakereissa on rasvaa niin vähän että riittää kun sitä vaan lisää. Puukon kärjellä suoja irti uudesta laakerista, punaista laakerirasvaa joka kuulan väliin ja suoja uudestaan kiinni. Jos epäilyttää yhtään niin ota sitä kiinalaardia peukun ja etusormen väliin niin alkaa usko vahvistua.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: JJK - 18.08.09 - klo:19:58
Kattellu tossa noita maatalouskoneita jokusia vuosia,ei niissä kestovoideltuja laakereita oo monessakan näkyny.kertavoideltuja on kyllä piisannu. niissä on muuten aika oleellinen ero. muussakin kuin kestävyydessä.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: koivumaki - 18.08.09 - klo:20:27
Edesmennyt kummisetäni kutsui kestovoideltuja laakereita ikuisesti voidelluiksi,kestäähän ne koko käyttöikänsä.

Kiinnitin kans huomiota Amatzonen laakeriremppajuttuun,aika työläs eikä ollu kauheen vanha konekaan.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: jms - 18.08.09 - klo:21:06
Koneviestin sivulta: "Laakerivikaan oli syynä normaalin kulumisen ohella mitä todennäköisimmin myös yli-innokkaasti tehty painepesu."
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ss3 - 18.08.09 - klo:21:49
Koneviestin sivulta: "Laakerivikaan oli syynä normaalin kulumisen ohella mitä todennäköisimmin myös yli-innokkaasti tehty painepesu."

Juu näin on mutta miksi lautasmuokkain täytyy pestä????? ???
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Timppa - 19.08.09 - klo:08:08
Koneviestin sivulta: "Laakerivikaan oli syynä normaalin kulumisen ohella mitä todennäköisimmin myös yli-innokkaasti tehty painepesu."

Juu näin on mutta miksi lautasmuokkain täytyy pestä????? ???

***Lapsuuden kärsimykset purkautuvat neurooseina aikuisuudessa. Esim. liiallinen käsien ym. ja maatalouskoneitten pesu. On sukua "tarkistusneuroosille" esim. oven lukituksen tarkistaminen järjettömän monta kertaa.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Teroman - 19.08.09 - klo:12:19

Kestovoideltu halpa tehdä , kallis huoltaa

 vrt nippavoiteluun joka kestää ja kestää ja kestää,,,,, 8)
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Movado - 19.08.09 - klo:13:49
Koneviestin sivulta: "Laakerivikaan oli syynä normaalin kulumisen ohella mitä todennäköisimmin myös yli-innokkaasti tehty painepesu."

Juu näin on mutta miksi lautasmuokkain täytyy pestä????? ???

***Lapsuuden kärsimykset purkautuvat neurooseina aikuisuudessa. Esim. liiallinen käsien ym. ja maatalouskoneitten pesu. On sukua "tarkistusneuroosille" esim. oven lukituksen tarkistaminen järjettömän monta kertaa.

Samaa mieltä

Turha,  tarkkuus on aina teknistä taitamattomuutta 8)

http://www.youtube.com/watch?v=aXHy2kXUwbg
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: lypsyukko - 19.08.09 - klo:19:03
Muutama vuosi sitten olin K-Maatalouden järjestämillä käyttäjäkoulutuspäivillä. Siellä Elhon mies sitten rinta rottingilla kehui kuinka Elholla  laitetaan aina rasvatta laakeri jos se vaan on mahdollista. Nyt sitten oon jokusen vuoden rasvaillut tuota 1520 käärijää, mutta varmaan 1/3 nipoista on sellaisissa paikoissa mihin ei rasvaprässillä ole minkäänlaista mahdollisuutta päästä.  ???  Nipan lappio ottaa runkopalkkiin kiinni jne. Tuota samaa ongelmaa on myös ainakin Ylön aikaisissa yleisperäkärryissä.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ER - 20.08.09 - klo:11:06

Kiinalaisten laakerien käyttöön olen siirtynyt tykkänään, rasva kannattaa isompiin laakereihin vaihtaa heti uutena kunnolliseen. Käytännössä kiinalaisissa laakereissa on rasvaa niin vähän että riittää kun sitä vaan lisää. Puukon kärjellä suoja irti uudesta laakerista, punaista laakerirasvaa joka kuulan väliin ja suoja uudestaan kiinni. Jos epäilyttää yhtään niin ota sitä kiinalaardia peukun ja etusormen väliin niin alkaa usko vahvistua.



Mikäs tuon punaisen laakerirasvan merkki/tyyppi on? Tavallinen vaseliini tuskin on parasta mahdollista laakerirasvaa.

Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: natikka - 20.08.09 - klo:17:34

Kiinalaisten laakerien käyttöön olen siirtynyt tykkänään, rasva kannattaa isompiin laakereihin vaihtaa heti uutena kunnolliseen. Käytännössä kiinalaisissa laakereissa on rasvaa niin vähän että riittää kun sitä vaan lisää. Puukon kärjellä suoja irti uudesta laakerista, punaista laakerirasvaa joka kuulan väliin ja suoja uudestaan kiinni. Jos epäilyttää yhtään niin ota sitä kiinalaardia peukun ja etusormen väliin niin alkaa usko vahvistua.



Mikäs tuon punaisen laakerirasvan merkki/tyyppi on? Tavallinen vaseliini tuskin on parasta mahdollista laakerirasvaa.


punanen peerless on ainaki jytyä kamaa ;)
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: sirkussonni - 20.08.09 - klo:23:12
Kuten myös LE- rasvat, hyvin pysyy, ainakin käsissä ;D
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ER - 21.08.09 - klo:13:17
Kuten myös LE- rasvat, hyvin pysyy, ainakin käsissä ;D

Kukas noita LE-rasvoja myy?

Google-haulla ei löytynyt kuin LE:n kotisivut http://www.le-voiteluhuolto.com ja sieltä rasvojen alisivu http://www.le-voiteluhuolto.com/rasvat.php

Tuo ALMATEK 1231, 1233, 1235 yleisvoiteluaine lienee sopivin esim. puimurin "kestovoideltuihin" laakereihin?

Vaan jälleenmyyjäluetteloa ei ole?

Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: rene - 21.08.09 - klo:14:36

Kiinalaisten laakerien käyttöön olen siirtynyt tykkänään, rasva kannattaa isompiin laakereihin vaihtaa heti uutena kunnolliseen. Käytännössä kiinalaisissa laakereissa on rasvaa niin vähän että riittää kun sitä vaan lisää. Puukon kärjellä suoja irti uudesta laakerista, punaista laakerirasvaa joka kuulan väliin ja suoja uudestaan kiinni. Jos epäilyttää yhtään niin ota sitä kiinalaardia peukun ja etusormen väliin niin alkaa usko vahvistua.



Mikäs tuon punaisen laakerirasvan merkki/tyyppi on? Tavallinen vaseliini tuskin on parasta mahdollista laakerirasvaa.


Vedenkestävää rasvaa joka EI ole alusta tai tappirasvaa. Minä en usko että merkillä tai edes hinnalla olisi väliä. Vitosen paikkeilla tuubi on yleensä ollut nuo mitä olen ostanut ja monessa kohteessa tuntuu pysyvän maailman tappiin asti... Ei ole parempaa ollut koskaan tarpeen etsiä. Koville lämpötiloille saattaa jokin synteettinen olla tarpeen mutta rajansa on niilläkin.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 21.08.09 - klo:15:48
Kuten myös LE- rasvat, hyvin pysyy, ainakin käsissä ;D

Kukas noita LE-rasvoja myy?

Google-haulla ei löytynyt kuin LE:n kotisivut http://www.le-voiteluhuolto.com ja sieltä rasvojen alisivu http://www.le-voiteluhuolto.com/rasvat.php

Tuo ALMATEK 1231, 1233, 1235 yleisvoiteluaine lienee sopivin esim. puimurin "kestovoideltuihin" laakereihin?

Vaan jälleenmyyjäluetteloa ei ole?


Pyöröpaalaimen laakereille olen ihan nippojen kautta laittanut tuota 4701, on notkeaa menemään. Seppälän Ilkka niitä myy täällä päin.

http://www.le-voiteluhuolto.com/yhteystiedot.php
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: Make - 21.08.09 - klo:21:16
LE:tä oli joskus purnukka käytössä. Oli niin sitkeää, ettei tahtonut mennä pukkilaakereissa perille asti. Rasva tuli pukin ja laakerin välistä ulos. Sitä ei myöskään saanut pestyä pois oikein mistään. Ei lähtenyt käsistä eikä maalipinnasta. Nykyisin on Tuo PetroCanadan Peerless käytössä ja se menee tosihyvin perille. Ei se kauhean kallistakaan ole ämpärikaupalla hankittuna.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: sirkussonni - 21.08.09 - klo:22:19
Oliko käytössäsi tappi vai laakerirasva? Tappirasvaa laitettiin listahöylän laakereihin, niin sitten sai talvella mennnä metsätöihin joka päivä, ei meinaan jaksanut lähteä moottorit pyöriin ollenkaan, senverran oli jäykkää tavaraa ;D
Laakerirasvaa on myös moneen lähtöön LE:llä, kyllä sieltä notkeampaakin löytyy...vaikka on tuossa kyllä totuuden siemen mukana!
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: rene - 28.08.09 - klo:06:39
LE:tä oli joskus purnukka käytössä. Oli niin sitkeää, ettei tahtonut mennä pukkilaakereissa perille asti. Rasva tuli pukin ja laakerin välistä ulos. Sitä ei myöskään saanut pestyä pois oikein mistään. Ei lähtenyt käsistä eikä maalipinnasta. Nykyisin on Tuo PetroCanadan Peerless käytössä ja se menee tosihyvin perille. Ei se kauhean kallistakaan ole ämpärikaupalla hankittuna.
Isot miehet on joskus puhuneet "avohammaspyörärasvasta" oliskohan ollut sortti sellaista? Tikkua pitkin tahtoo törpöstä nousta ylös, käsistä ei lähde kuin ajan kanssa, sateesta ei säikähdä ja jekkuilu ko aineella aiheuttaa yllättävän kovia raivostumisia :D
  Laakerien laadusta piti kommentti heittää, kiinalaisia ja venäläisiä laakereita itse käytän jos löytyy sopiva. Nyt piti ostaa skf kun muuta ei löytynyt, valmistusmaa siinäkin oli malesia.
Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: ER - 28.08.09 - klo:10:31

Tulipa ostettua tuollainen nippa - injektioneula, ihka-aito MATO.

Ovat kuulemma menneet kuin kuumille kiville viime aikoina, ihmetteli myyjä. Vein hyllystä viimeisen. ;D

Kympin maksoi, enkä jaksanut ryhtyä tinkimään. Ihan pätevän oloinen laite ja kätevä kun saa suoraan rasvaprässiin kiinni, ja neulalle on muovisuojus.

Otsikko: Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Kirjoitti: SikaSeppo - 28.08.09 - klo:12:43
LE:tä oli joskus purnukka käytössä. Oli niin sitkeää, ettei tahtonut mennä pukkilaakereissa perille asti. Rasva tuli pukin ja laakerin välistä ulos. Sitä ei myöskään saanut pestyä pois oikein mistään. Ei lähtenyt käsistä eikä maalipinnasta. Nykyisin on Tuo PetroCanadan Peerless käytössä ja se menee tosihyvin perille. Ei se kauhean kallistakaan ole ämpärikaupalla hankittuna.


Näitten sakeitten rasvojen kans auttaa paljon jos pystyy lämmittämään sen ravsan ennen käyttöä jollain keinolla.

Itte tapaa, aina ku vaan mahdollista niin esmes puimurin ja kaivinkoneen rasvauksen ajoitan sikalatöiden jälkeen. Kun meen sikalaan, niin nakkaan ladatut prässit Kotapataan liki kiehuvaan veteen. Sit kun tuun sikalasta, otan kuumat prässit ja meen rasvaamaan koneita. Ai että menee liukkaasti mut toki hitsaus tms paksuja hanskoja joutuu pitää ettei tuu palovammoja.

Suosittelen kyllä tuota Kotapadas lämmitystä. Tunnin vähintään pitää prässin siellä olla, jotta kuumenee myös sisältä asti.