Halk. 40-50cm haapapölkkyjen kanssa oma tekemällä hydraulihalkojalle muodostui ongelmaksi liian lyhyt terä, noin 20cm, joutui jumppaamaan pölkyt kahteen kertaan koneen päälle kun jäivät toiselta puolen säleillä kiinni.
Kaverilla halk. 60cm koivutyvi halkaistiin F-putkilla ja loppu kirveellä ;D
Halk. 40-50cm haapapölkkyjen kanssa oma tekemällä hydraulihalkojalle muodostui ongelmaksi liian lyhyt terä, noin 20cm, joutui jumppaamaan pölkyt kahteen kertaan koneen päälle kun jäivät toiselta puolen säleillä kiinni.
Kaverilla halk. 60cm koivutyvi halkaistiin F-putkilla ja loppu kirveellä ;D
Mikä se F-putki on?
Jälleen kerran mielipiteeni on että itte tekemällä saa justihin sellaasen kun haluaa. I-palkista runko ja terä jostakin karkenevasta teräksestä. Jos haluat mun tekeleestä kuvia niin laita yksityisviestillä mailiosoite niin laitan vaikka kuvia. Tai voinhan vaikka sellaasen teheräkin meirän pajalla jos kiinnostaa...(mm. 4 halkaiseva T-terä 13 X 100 jousiteräksestä karkaistuna ja päästettynä)...itte tekemällä vaan aina säästää sen minkä Yara ja sen kätyrit vie...Nimenomaan ei kummonenkaan värkki ole itse tehdä ja sen sylinterin voi "lainata" jostain muusta koneesta, alentaa kustannusta.esim rehuleikkuri ym laite jota ei välttämättä jatkuvasti käytetä.
Mitä on kokemukset hydraulihalkojista?
Valtran asiakaslehdessä tarjotaan JAPA 110 1500 eurolla. Kellfri 110 tarjotaan muualla puolet halvemmalla.
Japa puristusvoimaksi ilmoitetaan 5,6 tn ja Kellfri taas 7 tn.
Japa vaikuttaa tukevarakenreiselta ja Kelfri on taas vaikuttaa heikompirakenteiselta.
Japalla kirven korkeudensäätö esitteessä näyttää paremmalta kun Kellfrin.
Muitakin merkkejä löytyy tietenkin.
Itellä on tarvetta pahimillaan tuommosten 60 cm halaksijalta olevien kuusien tyvipöllien halkaisuun.
Mitä on porukalla kokemukset ja miettet vehkeistä?
Jälleen kerran mielipiteeni on että itte tekemällä saa justihin sellaasen kun haluaa. I-palkista runko ja terä jostakin karkenevasta teräksestä. Jos haluat mun tekeleestä kuvia niin laita yksityisviestillä mailiosoite niin laitan vaikka kuvia. Tai voinhan vaikka sellaasen teheräkin meirän pajalla jos kiinnostaa...(mm. 4 halkaiseva T-terä 13 X 100 jousiteräksestä karkaistuna ja päästettynä)...itte tekemällä vaan aina säästää sen minkä Yara ja sen kätyrit vie...Mikä sylinterin koko hyvä? Japa kait käyttää 60/35 n.6tonnia työntövoima-onko 80/50liian iso
riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä ;DJälleen kerran mielipiteeni on että itte tekemällä saa justihin sellaasen kun haluaa. I-palkista runko ja terä jostakin karkenevasta teräksestä. Jos haluat mun tekeleestä kuvia niin laita yksityisviestillä mailiosoite niin laitan vaikka kuvia. Tai voinhan vaikka sellaasen teheräkin meirän pajalla jos kiinnostaa...(mm. 4 halkaiseva T-terä 13 X 100 jousiteräksestä karkaistuna ja päästettynä)...itte tekemällä vaan aina säästää sen minkä Yara ja sen kätyrit vie...Mikä sylinterin koko hyvä? Japa kait käyttää 60/35 n.6tonnia työntövoima-onko 80/50liian iso
iso sylinteri tarvitsee silti isomman pumpun jos meinaat saada siihen vauhtiakin...
riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä ;D
Mutta jos koneessa on oma hydrauliikka, niin ei ole väliä millasella piikkilangankiristäjällä sitä pyörittää :D
riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä ;D
Mutta jos koneessa on oma hydrauliikka, niin ei ole väliä millasella piikkilangankiristäjällä sitä pyörittää :D
Eihän niitä taida kaupallisia valmisteita olla saatavilla. Valmiit tuotteet on kyllä melkosia leluja >:( Itse tekemällä saa ainakin haluamansa. Laskin omassa olevan voimaa n. 19,5t :P
Eihän niitä taida kaupallisia valmisteita olla saatavilla. Valmiit tuotteet on kyllä melkosia leluja >:( Itse tekemällä saa ainakin haluamansa. Laskin omassa olevan voimaa n. 19,5t :PRiippuu paineesta. Jos männän halkaisija on 140 niin tuo 19500kg tulee jo 127:n barin paineella. Keski-ikäisen valmetin 190 baaria tuovat tuolle sylinterille voimaa reilut 29 tonnia. Hyvä tietää: kun männän halkaisija kaksinkertaistuu niin pinta-ala elikkä myös voima nelinkertaistuu. Ei siinä mitään, rakenteet pitää oleman jonkunmoiset että kestää.
Olen ittelle kehitellyt samantyyppistä vähän pidemmälle vietynä. Pitäisi olla venttiili jossa saisi neljännellä asennolla ohjattua paineen sylinterin molemmile puolille kun ei tarvitse kaikkea voimaa (tai painevaihtoisella venttiilillä varren puolelle jolloin nopeus olisi aina suurempi niin pitkään kun voima riittää). Nopeus lähes nelinkertaistuisi ja voimaakin olisi yhä kahdeksan tonnin paikkeille.
HOMMAN POINTTI: Ajatus katkoa puut samalla laitteella. Kun terävää terää vasten painetaan puuta liki 30t voimalla niin se menee poikki. Tuossa minun suunnitelmassani sylinterin liikevara on pienempi ja sylinteri on pystysuorassa. Myös halkominen tapahtuu sivulta päin. Useampaan osaan halkaisu olisi kätevää pölkkyä pyöräyttämällä.
Niin onx semmoista kaupallista versiota, et olis oma hydrauliikka ja voalla pyöritettävä pumppu? Sähkömoottorilla ja polttomoottorilla pyöritettävissä on oma hydrauliikka, mut traktorikäyttöisissä näytetään luottavan traktorin hydrauliikkaan. Meinaan vaan et ei tarvis traktorin käydä muuta kuin tyhjäkäynnillä ja kelpais vanhempi ja vaatimattomampikin traktori halkaisijan eteen?
Renelle kysymys:Ei ainakaan tavallisella venttiilistöllä ehkä onnistu. Katselinkin noita karatyyppejä ja en ainakaan yhtäkkiä löytänyt oikeanlaista karaa. Minusta sellaisia pitäisi kyllä olla olemassa, neliasentoinen jossa neljäs asento ohjaa paineen kumpaankin letkuun. Sillä tavalla onnistuu että laitat erillisen kolmitieventtiilin varren puolen letkuun ohjaamaan haluttaessa paluuvirtauksen männän puolen letkuun. Tai voi se kai olla mikä suuntaventtiili tahansa, ei sitä varten ole pakko etsiä nimenomaan kolmitieventtiiliä.
Onnistuuko tavallisella 3 lohkoisella venttiilistöllä tuo varren puolen öljyn kierrätys männän puolelle.Oma tekele halkoja on hydrauliikkaa vaille valmis ja ajattelin tuommoisen 2 nopeuksisen systeemin laittaa, tavalla tai toisella ??? ;D ;D
Miksiköhän se pitäis pyörä keksiä uudelleen...siihen hommaan käy nimen omaan tuo mekaaninen kolmitieventtiili, tai sit automaattiventtiili, joka paineen noustua tiettyyn rajaan päästää sen paluu öljyn tankkilinjaan, sen aikaa, kun voiman tarve on iso. Lisäksi löytyy sellaisia venttiilejä joissa on pikaventtiili ominaisuus, kun venttiili painetaan ääriasentoon menee paluuöljy männän taakse, sitten tulee täys teho, kun vähän höllää likemmä keskiasentoa, mutta ne tulee kysymykseen lähinnä hydrauli halkojissa ei automaattisesti toimivissa sirkkeleissä.Juurikin tuollainen "pikaventtiiliominaisuus" olisi paras.