Näitä on aika vähän viellä jotka rakentavat toista robonavettaa eli kokemuksen. Isäntä taas joka rakentaa ekaa robonavettaa ei oikein tiedä mistään mitään. Kokemus tulee vasta vuosien päästä.
Itteä kuitenkin kiinnostaa mikä ohjatussa mättää koska olen sellaista sunnittelemassa jollain väliajalla rakennettavaksi. Se ei kelpaa vastaukseksi että vapaalla kulkee niin hyvin koska tiedän ohjatun edut mutta en haittoja isossa karjassa.
Veikkaan että suurin periaatteellinen haitta on oikeasti se että lely ei myy (tai ainkaan aiemmin myynyt) siihen soveltuvia romuja. Ja tästä sitten on jodettu moniin ihmisiin hyvin uponnut markkinointi-ideologia. Toinen on tietty se että hiukan kauemmin eläimet varmaan keskimäärin joutuvat odottelemaan jos systeemi ei ole täydellinen. Mutta sitä en pidä kummoisenakaan ongelmana, asemalypsyssä tavoite on kuulemma että lehmät eivät odottelisi/olisi lypsyllä yli 4h päivässä, tuskin tulee tuo raja vastaan ohjatussakaan.
Naapuri rakentaa 1 robon navettaa erillisruokinnalla jossa erotteluportti ohjaa joko kioskeille tai robotin odotustilaan. Säilis siis aina vapaasti saatavilla, mutta kai tuota ohjatuksi sanotaan. Luulen että siitä tulee hyvä kunhan hyvin reitityksen suunnittelee.
Meillä on tosiaan vapaa ja on ok, mutta en mene sanomaan kumpi lopulta on parempi. Ruotsin ohjatun liikenteen huipputiloille pitäsi järjestää joku matka (eikä aina sinne iänikuiseen Hamraan) ja siellä sitten selvittää työllistävyys- yms asiat juurta jaksaen.
Oma ei sovellu kyllä ohjatuksi muutettavaksi, joten vapaalla mennään joka tapauksessa, ja kyllä se pikkuhiljaa alkaa sujua.
Samalla lailla se paimenpoika siellä vms:ssän katolla on Delavallin patentti.
Lelyllä on paimenpoika, ei lavalilla.