Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 32 33 [34] 35 36

Viestit - andypoge

Täällä iski perjantai-illan Mr Murphy: Oilon alkoi kusta alleen oikein urakalla. Vuodon paikallistaminen oli hieman hankalaa, kun löpöä tihkutti joka ikisestä saumasta. Vuoto löytyi polttoainepumpun akselilta, josta valuvan öljyn puhallin levitti imukanavan kautta joka paikkaan. Taitaa olla akselitiiviste siellä sökö. Mahtaako saada erillisosana vai meneekö koko pumppu? Asentajaa odotellessa.
Puhallin kakkoselle tai isommalle.
Mistäs takapainoja?
Minulta pyydettiin myös selvitystä maksamattomia ennakonpidätyksiä. Kävi ilmi, että olin ilmoittanut keväällä vuoden 2008 palkat paperilomakkeella optisen lukupalvelun kautta. Lukupalvelu oli sitten tulkinnut ilmoituksen vuoden 2009 palkoiksi!
Nytkähtikö raktori liikkeelle vei miten noin pääsi käymään?

Ei, vaan tolpan alapään irrotessa kauhan kärjen kannatukselta kuormaajan nostohydrauliikkan jousipallolla ollut paine nosti kauhaa joustoliikkeen verran. Virhe kävi siis siinä, että SoftDrive pitäisi (ohjeiden mukaisesti) tarkassa/raskaassa työssä kytkeä pois ennen noston aloittamista. Tai no siis virhe oli koko operaatioon ryhtyminen niin, että äijät seisoi kauhan päällä.
Laitoin suulinseinän uudeksi nurkkapilariksi puhelinpylvästä ja nostin alhaalta etukuormaajan kauhalla pylvästä pohjasta. Kaveri ohjasi tolpan yläpäätä katon poikkiparrulle ja nostin vähän kuormaajalla, jotta sai tolpan jännitykselle.

No, tolppa oli yläpäästä paikallaan ja alapääkin oli niin, että sokkelikivi oli siinä ihan käden mitan päässä. Ajattelimme sitten lekan kanssa siirtää tolpan alapään sokkelin päälle, kun kerran kauhan kärki oli siinä ihan vieressä hollilla ja yläpää pysyisi paikallaan. Sitten hokasin, että Kuikassa oli SoftDrive päällä. Suljin Softiksen hanan ja aloimme mäiskiä tolpan alapäätä sokkelin päälle.

Annas olla kun tolpan pää oli enää 5 mm kauhan kärjellä, kauha paukahtaa voimalla ylös 40...50cm ja kaveri lensi kauhalta mäkeen - selvisi kuitenkin säikähdysellä. Tolppa sentään pysyi sokkelin päällä. Damn, softdriven jousipallot on hanan ja sylkyn välissä, eli hanan sulkeminen ei auta jos kuorma päällä - täräyttää aika "mukavasti" . Ts. älkää yrittäkö tätä kotona.
Jokos jostain löytyy se lomake, jolla haetaan oikeudet tämän vuoden tukihakuun (olemassaolevan VIPU-käyttöoikeuden lisäksi). En ole ymmärtänyt mitä järkeä tässäkin taas on... Vai onko sellaista lipuketta käytössä 2010? Käsittääkseni lomake 405 on se varsinainen VIPU-tunnushakulomake.
Omavalmistekärryjen laatu, niinkuin muissakin vermeiden, on kiinni aihion, suunnittelun ja työn laadusta. Mitoitus on vähän haastavampaa, kun prototyyppejä ei (yleensä) ole tarkoitus tehdä, vaan ensikappale suoraan käyttöön. Mainitsemasi lehtijousten kuoleentuminen ja kippiöljyn runsas tarve ovat varmaan niitä tyypillisimpiä tiedettyjä ongelmia, joita ei taida tehdastekoisissa juuri olla. Käytetyssä kärryaihiossa kaikki osat eivät ole lähimainkaan uudenveroisia, mikä olisi myös huomioitava kärryn muutostyössä tai vaihtoehtoisesti varsinaisessa käytössä varovaisella kuormittamisella.

Osaava kyläseppäkin osaa valita riittävän tukevat materiaalit ja osat vaikka ilman laskemista - kääntöpuolena tällöin voi taas olla turhan suuri omamassa, jolloin lastattava hyötykuorma jää pienemmäksi. Itse tehden on turvallisempaa valita ainevahvuudet vähän varman päälle. Mutta itse ei kannata tehdä, jos ei tiedä mitä on tekemässä.

Itellä omavalmistekärryjä ajossa ja tekeillä. Hyvin tehtyjen kanssa pärjää ihan hyvin.
Haulla täältäkin löytyy aiempaa aiheeseen liittyvää keskustelua.
Lainaus
Kun eka autoa lähdin ostamaan niin isän neuvo oli että ostatpa minkä vain niin hyvin menee kue ei ole volkkarin konetta. Toissatalvena ostin sitten muuan auton jossa volkkarin 5 sylinterinen  kone ja auto oli katastrofaalinen,ei mun rahat riittäny sen korjaamiseen. Yhdeksättä kertaa kun kävin isän autoa lainaan kun ei taaskaan v käynnistynyt niin iskä kimpaantu ja sano että eikö autoja enään myydä kaupoissa vai mistä kiikastaa. Aloitin että tuossa on volsun kone,isä heitti heti ettetkö muista mitä sulle sanoin 25 vuotta sitten........ ;) No ostin sitten seuraavalla viikolla toisenmerkkisen ja ei mitään ongelmia :)

VW-dieseleitäkin on suht monenlaisia ja monelta vuosikymmeneltä. VW:n 1.9TDI 1Z-koneella (ilmeisesti niitä ekoja sähköohjattuja dieseleitä) olen päästellyt nyt 260-350tkm. Miellyttävämpää konetta en ole tavannut: potkua riitävästi, kulutus 5L ja lähtee kylmästäkin. Tällä välillä koneesta vaihtoon mennyt laturin hihnankiristin ja hehkurele.
Pistänpä tähän ny kun pienemmistä Nokka-malliston alapäästä tuli puhetta: Mezzon perässä on puolentoista talven hankinta- ja raivioajot vedetty Nokka 3367 + Jusmara-yhdistelmää. Kärryssä 1p ja 1s-nivelaisa ja vahvempi runkopalkki. Kuormaaja 2-vipuohjauksella. Tuntuu ajavan asiansa kiitettävästi tämmöisessä ajossa. Kärryn jonkinmoinen kiikkeryys ja kuormaajan rajalliset tehot tukkia naarattaessa ei mun ajossa ole ongelma. Pienet vekslailut sietää kun hinta on järjellinen.
Metsätalous / Vs: Kannon lahottajat ...
: 06.11.09 - klo:09:07
Jos kairaa kantoon pitkällä terällä reikiä ja laittaa reiät täyteen löpöä, antaa imeytyä ja toistaa tarvittaessa. Tulta perään ja valmis jätkänkynttilä vaikkapa itsenäisyyspäivää juhlistamaan.

Toimii tietysti kuivaan ylivuotiseen kantoon parhaiten, josta on kaarna parkattu ja maat kaivettu ympäriltä pois, kuivunut esim. kattopellin palasen alla kesän.
Paljoa ei kannosta jää jos on kuivempaa tavaraa, pidemmät juuret sitten vaan kangella pois... märkään tumppiin ei kannata yrittää.

Polttotaktiikkaa joskus koitin ja toimii. Nuotiota saa kyllä polttaa päällä aikas tovin -  ehtii makkarat grillaamaan ja sumpit keittämään siinä samalla. Vaikutusta tehostaa, kun pistää sopivasti rei'itetyn tynnyrinpuolikkaan vielä nuotion ja kannon päällä, niin pysyypi lämmöt siellä sisällä paremmin.
Tilanpidon aloitus 2007. 2008 täysvalvonta ja päälle tarkempi lannoiteseuranta.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Hiace
: 03.11.09 - klo:18:32
Arvauksia:
- Ilmanputsari likainen
- Nokipuhdistusajo tekemättä
- Koneella ajettu viitosella kaupunkiajoa ja suoraan siitä mittarille
- EGR-venttiili jumissa
- Syöttöä säädetty liikaa ylöspäin
- Suutin jumissa (ja vuotaa)
Toisessa rehun teossa syttyi deuzi palamaan akun päältä. Siinä sitten suli hieman johtoja ek:n kaapeleita, hydr. letkuja ja muutamia antureita.

Täällä just muutaman viikon pihalla seisseen ruiskutustraktorin akun päältä löytyi linnunpesä. Kopkop.
Sivuja: 1 ... 32 33 [34] 35 36