Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäautotien lumihommat  (Luettu 23058 kertaa)

Sonnila

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Metsäautotien lumihommat
Itsellä tuo kärkiauran kiinnitys on toteutettu niin, että traktorin keulapainotelineessä on järeä rauta poikittain joka on kiinni sillä keulapainotelineen tapilla. Raudan pituus on sovitettu niin tarkasti, että kun etupyörät kääntää linkkuun ja kallistaa vielä etuaksen keinun pohjaan, niin etupyörä ei pääse ottamaan siihen palkin päähän kiinni. Rautapalkin päissä on isot u-lenkit, ne siis osoittaa eteenpäin ja ovat vaakatasossa. U-lenkin päissä on reijät johon pudotettan tapit.
Kärkiauraa ei ole muutette mitenkään alkuperäisestä kuorma-auto kiinnityksestä. Aurassa on valmiina jo se työntörauta, josta kuorma-autollakin on sitä työnnetty. Se aurassa kiinni oleva rauta liikkuu ylös ja alas ja pyörii. Eli siinä on vaakaputki joka ajetaan tuohon U-lenkin sisään ja pudotetaan tapit vaan paikoilleen. Sitä on vähän vaikea selittää. EK:lla nostetaan ylös. Siinä se sitten heijjaa ylös alas.

Sonnila

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Metsäautotien lumihommat
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Lumiaurat/K%c3%a4rkiaura/320/images/c3944ba9-bdd8-43b7-855d-d26dcc18c11e.html

Tuossa nyt malliksi yksi mascun sivuilta. Niin saa siitä jotain käsitystä. Tuo Rautahan on nivelöity tuolta edestä, että se nousee ylös ja pyörii.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Itsellä tuo kärkiauran kiinnitys on toteutettu niin, että traktorin keulapainotelineessä on järeä rauta poikittain joka on kiinni sillä keulapainotelineen tapilla. Raudan pituus on sovitettu niin tarkasti, että kun etupyörät kääntää linkkuun ja kallistaa vielä etuaksen keinun pohjaan, niin etupyörä ei pääse ottamaan siihen palkin päähän kiinni. Rautapalkin päissä on isot u-lenkit, ne siis osoittaa eteenpäin ja ovat vaakatasossa. U-lenkin päissä on reijät johon pudotettan tapit.
Kärkiauraa ei ole muutette mitenkään alkuperäisestä kuorma-auto kiinnityksestä. Aurassa on valmiina jo se työntörauta, josta kuorma-autollakin on sitä työnnetty. Se aurassa kiinni oleva rauta liikkuu ylös ja alas ja pyörii. Eli siinä on vaakaputki joka ajetaan tuohon U-lenkin sisään ja pudotetaan tapit vaan paikoilleen. Sitä on vähän vaikea selittää. EK:lla nostetaan ylös. Siinä se sitten heijjaa ylös alas.

Vähän aikaa sai pohtia tuota ja katsella kuvaa, mutta luulen käsittäneeni  ;D
Tuon mallin varmaan saa nousemaan vähän ylemmäs, kuin sellaisen jossa on runkopalkki traktorin alla... joskus ehkä tarvittava ominaisuus.

Viimeksi muokattu: 05.02.10 - klo:11:43 kirjoittanut Mäksä

Sonnila

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Metsäautotien lumihommat
Mahdollisimman hyvin yritin selvittää, mutta kuva varmaan auttaa. Tuohon meidän nelikon turparautaan kun sen laittaa kiinni, niin tuo rauta on aurassa olevan liikkumavaran noin puolessa välissä. Kyllä se nousee aika korkealle. Viimeistään siinä sitä maavaraa tarviaa, kun tulee silloin tällöin nuoleskeltua noita ojan pohjia. Mitään sieltä ei ole vielä löytynyt ja auraaminen ojassa on vaikeaa, mutta sinnekkin se välillä vaan vie.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Kärkiaurahan tuohon nyt sitten jossain vaiheessa sovitellaan kiinni. Se sellainen mikä tulee koukkuun kiinni ja minä kuulemma sitten hoidan ens talvesta lähtien nämä kyläteidenkin auraukset :o