Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:09:13

Otsikko: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:09:13
Onko se linko ainoa vehje millä semmosen kapean metsätien saa pidettyä auki? Vauhtia kun siellä ei pysty pitämään kovin paljon, niin epäilyttää vähän minkäänlaisen auran heittävyys. Tähän asti olen rimpuillut perälevyllä ja kuormaajan kauhalla, mutta tuolla kapeahkolla perälevyllä sitä ei ainakaan saa enää auki pidettyä.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: isotupa - 04.02.10 - klo:09:32
Tammelan suunnalla oon nähnyt lumiauran (kärkiaura) joka oli traktorin edessa. Oli etupäästä kiinni nokkapainotelineeseen kytketyllä pukilla, jossa oli nostosylinteri, auran runko jatkui traktorin alla vetokoukulle asti. Vetokoukku otti kaikki iskut vastaan ja jos en ihan väärin muista niin välissä oli pitkittäinen sylinteri paineakulla vaimentamassa kovimpia iskuja. Jostain kun kuvan vielä löytäis....
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Hesator - 04.02.10 - klo:09:33
Nyt tuli syksystä rakennettua kuormaauton kärkiaura etukuormaimen sovitteisiin, joku 3,2 levee, hokke-a on malli. Perälevyllä ennen aurailin mettäteitä mutta ny tuolla ja kyllä harmittaa ku ei ennen ole tuollaista tulle hankittua. Auraus muuttuu leikiks tuolla, ei kampea ja eikä vallit kasva isoks vaikka ajonopeus on pieni. Kärkiaura!! Nettikoneesa on kappeempiaki myynnis...
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: meikäläinen - 04.02.10 - klo:09:39
Vanhankansan suurteholinko on aika hyvä metsäautoteillä ja penkkateillä. Jo aiemmin auratulla metsäautotiellä pystyy pitämään ihan kohtuullista vauhtia (20-30 km/h) lingotessa, kun  tietää ettei mitään isompia yllätyksiä ole tiedossa. Kun linko on varustettu sopivasti säädetyllä levykytkimellä varustetulla nivelakselilla, niin penkkatielläkin pärjää. Monenlaista on mennyt umpihangessa lingosta läpi. Päänkokoista ja sitä pienemmät kivet ja kannot ei suurteholinkoa paljon hidasta, vaan lentävät kolinan saattelemana metsään. Kunnon terillä polannekkin lähtee kohtuudella.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Konemies - 04.02.10 - klo:09:51
Tuolla on metsäautotiet vielä auki pysyny ja ilman korjauksia: http://www.oulaistenmetallityo.fi/HUKI%20video.html
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:09:52
Jaahas, että kärkiaura saa kannatusta aika paljon. Tuolla meidän kyläteiden aurakuskilla on kärkiaura (Tämän kylän teitä ei ole vissiin ikinä muulla aurattukkaan) Se on juuri semmonen, että menee aisa vetokoukalle, ja keulapainotelineessä on nostotunkki... niillä ois kyllä toinen kärkiaura jouten, kun enää vain yksi aurakuski ::)

Toisaalta tuo linkohomma kiinnostaisi, mutta toisaalta taas ei, kun ei viittis ihan uutta moiseen hommaan ruveta ostamaan ja taas käytetty linko saattaa olla... no en tiedä.

Entäs sitten sellainen ratkaisu, kun ainakin vaman perälevyyn on saatavilla heittosiipiä ym. Perälevyn uusinta olis nimittäin jokatapauksessa kohta ajankohtainen.

Semmonen juttu vielä, että kyseisellä tiellä, kuten usein metsäteillä muutenkin, niin sellasia kivoja kantoja ja kiviä on joissain kohtaa ihan tienreunassa ja niitähän ei sitten lumen alta näe. Siinä mielessä hiukan hirvittää tuolla kauhallakaan työntää, jos sattuu tökkäämään... ei ole tällä hetkellä huormaajassa edes mitään tukia. Tosin nythän siellä on jo hyvin selkeä ura ja olen jotenkuten oppinut tuntemaan tien.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Hesator - 04.02.10 - klo:10:17
Yleensä kun kärkiauralla osut kiveen tai kantoon joka on alla 5 senttinen ja ojan reunassa niin aura hyppaa ylitte, työntö tulee kärkeen ja siiven takapäät tulevat vapaana joten hyppää yli. Jos on korkeempia niin potkasee auraa ojasta poispäin. Aurailen valmetin x105 joten käännöstä antaa päävaro ja samalla kääntää konetta linkkuun vähä, turbiinikytkin vähä pehmentää töyssyä.

Jos vaan perälevullä työnnät ottavalla ja ei ole shokkia kääntösylinterissä niin on niskat entiset vaikka este on levyt päässä, tosin kyllä kärkiaurakin toppaa jos sattuu olemaan ihan keskellä auraa este.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Limppari - 04.02.10 - klo:10:58
Tammelan suunnalla oon nähnyt lumiauran (kärkiaura) joka oli traktorin edessa. Oli etupäästä kiinni nokkapainotelineeseen kytketyllä pukilla, jossa oli nostosylinteri, auran runko jatkui traktorin alla vetokoukulle asti. Vetokoukku otti kaikki iskut vastaan ja jos en ihan väärin muista niin välissä oli pitkittäinen sylinteri paineakulla vaimentamassa kovimpia iskuja. Jostain kun kuvan vielä löytäis....

Naapuripitäjässä yhellä isännällä on tommonen:

http://www.soukkio.fi/tyonto.php
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:11:09
Kärkiauralla varmaan riitäisi kyllä se yksi ajokerta niin saa hyvin auton mentävän tien, kun ainakin tuolla nykyisellä perälevyllä joutuu ajamaan ensin toisen reunan ja sitten toisen... ja tällä lumimäärällä se ei enää kykene nostamaan lunta penkan yli, vaan valuu takaisin tielle ja kun yrittää levittää penkkaa niin aikas hyvin kampeaa traktoria.

Penkat jäi alunperin jo liian kapealle, kun alkulumia aurailin mönkijällä (en osannut odottaa tällaista lumimäärää) ja sillä ei uskaltanut oikein reunaan mennä, muuten olisi esteeseen osuttaessa saattanut lähteä lentoon, kuin supermies konsanaan :)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: meikäläinen - 04.02.10 - klo:11:25
Linko on nimenomaan sen takia hyvä, ettei penkkoja muodostu talven aikana juuri nimeksikään. Tämän seudun firmoille ei tarvise kauaa aurailla metsäteitä, jos ei teillä oo tarpeeksi leveyttä. Automiehet on melko tarkkoja teistä ja varsinkin käännöspaikoista.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:11:32
Lainaus
Linko on nimenomaan sen takia hyvä, ettei penkkoja muodostu talven aikana juuri nimeksikään. Tämän seudun firmoille ei tarvise kauaa aurailla metsäteitä, jos ei teillä oo tarpeeksi leveyttä. Automiehet on melko tarkkoja teistä ja varsinkin käännöspaikoista.

Ja sen huomasin, kun nyt kauhalla työntelin, että se ainakin koukkaa aika reilusti mutkissa ulkokurvin puolelta ja traktorin renkaat vastaavasti haukkaa sisäkurvista lunta tielle, eli joutuu vekslailemaan ja temuamaan etenkin jyrkemmissä mutkissa paljon.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: kimmo - 04.02.10 - klo:12:03
Kouvollassa on mielenkiintoinen sekatavarakauppa, Setto oy. Siellä olisi metsäautoteille järeä kärkiaura.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Teroman - 04.02.10 - klo:13:40
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/21/8143010478557904132orig.jpg

Tää on ollut hyvä sekä työntäen että vetäen,,,,,,,,,

Etu ja tai takanostolaitteessa

Ja samalla tulee Hiihtoladutkin,,,,,,,,,,

Yksi vielä vapaana ,,,,,,,
 8)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SomeBody77 - 04.02.10 - klo:13:53
Lingon kanssa pitää hiukka tietää, että minkälaisella tiellä ajaa. Mettäliitolla noita on aikanaan tullu avattua. Oudolla tiellä jalakset säädettiin sen verran alas, että ei ihan kaikkiin kiviin ei ota kiinni. Toiseen suuntaan kun tulee, niin näkee jo paremmin ja voi ottaa vähä alempaa. Lingon huono puoli täällä etelässä on, että pitää olla pakkaslunta. Yleisesti ottaen alueaura vois olla paras kapistus lumihommiin.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:14:14
Lainaus
Kouvollassa on mielenkiintoinen sekatavarakauppa, Setto oy. Siellä olisi metsäautoteille järeä kärkiaura.

Sieltä on tullut ostettua 3 siipiset kääntöaurat ja kuormaajan kauha. Voi olla, että jossain vaiheessa täytyy taas pyörähtää sielläkin :) Kaikennäköisiä lingon härpättimiä niillä näkyis olevan nytkin... ainakin nettisivun mukaan. Omatekoisia ja tehdasvalmisteisia, uudempia ja vanhempia. Ja huomasin sen aurankin kyllä, ei ollut sivulla vaan hintaa ilmoitettu. Tarttis kysästä.


Lainaus
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/21/8143010478557904132orig.jpg

Tää on ollut hyvä sekä työntäen että vetäen,,,,,,,,,

Etu ja tai takanostolaitteessa

Ja samalla tulee Hiihtoladutkin,,,,,,,,,,

Yksi vielä vapaana ,,,,,,,
 Cool


Toi teromanin ehdottama on aika huiman näköinen.. Näyttäis siltä, että se on eteenpäin ajaessa keräävä, eli muutaman metrin jälkeen jäädää paikalleen sutimaan ;D
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:14:18
Lainaus
Lingon kanssa pitää hiukka tietää, että minkälaisella tiellä ajaa. Mettäliitolla noita on aikanaan tullu avattua. Oudolla tiellä jalakset säädettiin sen verran alas, että ei ihan kaikkiin kiviin ei ota kiinni. Toiseen suuntaan kun tulee, niin näkee jo paremmin ja voi ottaa vähä alempaa. Lingon huono puoli täällä etelässä on, että pitää olla pakkaslunta. Yleisesti ottaen alueaura vois olla paras kapistus lumihommiin.

Tämä kyseinen tie on sinänsä ihan hyvä, eli suht tasainen jopa, mutta ne paikkapaikoin ihan tienreunassa olevat esteet on ikäviä nekin. Niin ja tuo lingon ongelma on tosiaan se, tai ainakin olen kuullut, että nuoskalumen kanssa joillain lingoilla voi olla vaikeuksia. Onkohan muuten noita poikittaisruuvi linkoja muilla valmistajilla, kuin ala-talkkarilla ja toimiiko ne paremmin märässä lumessa??
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: kotivalo - 04.02.10 - klo:14:48
Hukille ääni

Muutaman ajokerran jälkeen on tasainen tie. Päänkokoinen kivi vain metelöi helv..sti, mutta jää nostaessa tielle, josta voi sen kätevästi sivuun siirtää. Nuoska menee siinä missä pakkaslumikin. Huolet pois kun Hukilla ajaa
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: kotivalo - 04.02.10 - klo:15:00
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/21/8143010478557904132orig.jpg

Tää on ollut hyvä sekä työntäen että vetäen,,,,,,,,,

Etu ja tai takanostolaitteessa

Ja samalla tulee Hiihtoladutkin,,,,,,,,,,

Yksi vielä vapaana ,,,,,,,
 8)


Tuo on ihan pa..ka, sehän on tehty  Malmön pohjoispuolella
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Hervast - 04.02.10 - klo:18:27
Kyl se tehokkainta olis aurata jos pääsis puhtaalta pinnalta auraa pukkaamaan. Tämmöiset hötölumet kuin nyt on maassa olis köykäinen aurata kärkiauralla. Sitten jos on suvikelillä kelkalla tampattua kinosta tarjolla niin aletaan vaatia veturilta painoa ja pitoa renkaaseen.

Mut kyllähän hukillakin saa tiet ihan kohtuudella aurattua, toki siitäkin siivet leviää jos kiviin ja kantoihin tarrailee. Ekan kerran kun outoa tietä ajaa niin nostaa vaan lingon kulkemaan takajalaksen varaan ja herkällä korvalla kuuntelee että onko lingossa isoja kiviä pyörimässä. Saa sen hukinkin kivellä jumiin mut ei ihan nyrkinkokoisella.

PS. ja rasvanipat puuttuu siirto- ja heittosiipien nivelistä, se on huono puoli hukissa.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:19:11
Voipi olla, että kysäsen tässä joku kerta siltä auramieheltä, onko se joutilas kärkiaura kunnossa ja minkälainen se rakenne kaikenkaikkiaan on, kun en ole sitä tarkemmin tutkinut, paitsi, että se on koukussa kiinni ja keulalla on nostosylinteri. Meinasin vaan, että voisko sitä kokeilla niinkin yksinkertaisesti, että nappaa sen koukkuun ja kuormaajan aisat auran yläpuolelle josta nostovaijeri auraan ???
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Hervast - 04.02.10 - klo:19:20
Voipi olla, että kysäsen tässä joku kerta siltä auramieheltä, onko se joutilas kärkiaura kunnossa ja minkälainen se rakenne kaikenkaikkiaan on, kun en ole sitä tarkemmin tutkinut, paitsi, että se on koukussa kiinni ja keulalla on nostosylinteri. Meinasin vaan, että voisko sitä kokeilla niinkin yksinkertaisesti, että nappaa sen koukkuun ja kuormaajan aisat auran yläpuolelle josta nostovaijeri auraan ???

No ainakin se auran sivuliike kannattaa keulassa rajoittaa jollain ketjuilla tms. vaikka etupainotelineestä. Ei kannata pelkän etukuormaimen varaan jättää...
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:19:24
Lainaus
No ainakin se auran sivuliike kannattaa keulassa rajoittaa jollain ketjuilla tms. vaikka etupainotelineestä. Ei kannata pelkän etukuormaimen varaan jättää...

  Aivan ::)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Luomujussi - 04.02.10 - klo:19:37
Lingollakin pärjää metsäteillä kun hallitsee muutaman niksin. Olen oppinut sen että kannatinsukset kannattaa säätää niin alas ettei polannetta turhan raavita, se vie paljon tehoa. Mennessä linko säädetään sopivalle korkeudelle ja takaisin tullessa aurataan loput.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Juha H - 04.02.10 - klo:21:21
Hukille ääni lisää.

Ajettu -03 talvesta asti ilman ongelmia. Nuoskakin menee hyvin.
1000 r/min perä on mielestäni ehdoton valinta, säätää paljon nivelakselia. Me on pärjätty vanhalla pikku Eskon räikkä nivelakselilla. Haastavin aurauskeikka oli metsäautotie maaliskuulla nuoskaiseen umpihankeen. Läpi meni, vaikka heittolavat kolkuttivat melkein koko matkan. Moottorikelkalla tampatut kohdat on myös vähän ikäviä, siinä loppuu paino jo Hukistakin.
Otsikko: Vs: Metsäautotie HUKI lumihommat
Kirjoitti: Ojala - 04.02.10 - klo:21:36
Vankka ääni HUKILLE !

Tehdaskunnostus on ykkös homma !
10v ajoa ja pikku tuunauksella parempi kuin uusi !
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:21:42
Elikkäs nyt on enää valinnan vaikeus... tai ehkä molempi parempi. Kärkiaura nokalle ja huki perään ;)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Teroman - 04.02.10 - klo:21:49

Työ jälkee Loimaan Design Paja tuotteeLLA,,,,,,,,,,,

http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/27/8143010478558050684orig.jpg
 ::)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: iikkoo - 04.02.10 - klo:21:51

Työ jälkee Loimaan Design Paja tuotteeLLA,,,,,,,,,,,

http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/27/8143010478558050684orig.jpg
 ::)


Mahtaaks olla? Mää luulen, että ulkomailta sais parempia.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:22:19
Lainaus
Työ jälkee Loimaan Design Paja tuotteeLLA,,,,,,,,,,,

http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/27/8143010478558050684orig.jpg
 Pyörittää silmiään

Vieläkään siinä ei vaan näy sitä pajatuotetta, tai veturia.. viimeksi taisit puhua jotain fendistä tämän kuvan yhteydessä :D
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Teroman - 04.02.10 - klo:22:22
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=12&t=6456
 :o
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:22:26
Ai se olikin tuolla koneella mitä aiemmin mainostit. Ihan hyvä jälki turvekoneella :D Vähän vaan satanut uutta lunta päälle.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Teroman - 04.02.10 - klo:22:31

http://www.murtola.com/foorum/download/file.php?id=835&mode=view
 ::) 8)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SKN - 04.02.10 - klo:22:33
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=12&t=6456
 :o

Voi ***** ;D Tero hei, haloo ;D
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: iikkoo - 04.02.10 - klo:22:36
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=12&t=6456
 :o

Voi ***** ;D Tero hei, haloo ;D

Olipa mahtava laite,,,,,,,
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Teroman - 04.02.10 - klo:22:37


Voi ***** ;D Tero hei, haloo ;D
[/quote]

Ota taukoa lumitöistä ja lähde hemmottelemaan itseäsi Tallinnaan kylpylälomalle tai ostoksille Tukholmaan, shoppailijan edulliseen paratiisiin!

Tallink Spa & Conference -hotellin Aqua Spassa mieli lepää. Nautiskele erilaisten saunojen lämmöstä ja pulahda vaikkapa ulkoaltaaseen virkistäytymään! Kylpyläosastolla rentoutumisen jälkeen maistuvat ravintola Neron kekseliään keittiömestarin antimet. Hotellipaketti Tallink Spa & Conference -hotellissa nyt erikoishintaan alkaen 64 €/hlö!
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SKN - 04.02.10 - klo:22:39


Voi ***** ;D Tero hei, haloo ;D

Ota taukoa lumitöistä ja lähde hemmottelemaan itseäsi Tallinnaan kylpylälomalle tai ostoksille Tukholmaan, shoppailijan edulliseen paratiisiin!

Tallink Spa & Conference -hotellin Aqua Spassa mieli lepää. Nautiskele erilaisten saunojen lämmöstä ja pulahda vaikkapa ulkoaltaaseen virkistäytymään! Kylpyläosastolla rentoutumisen jälkeen maistuvat ravintola Neron kekseliään keittiömestarin antimet. Hotellipaketti Tallink Spa & Conference -hotellissa nyt erikoishintaan alkaen 64 €/hlö!
[/quote]

Käytätkö huumeita? ;D
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: PR - 04.02.10 - klo:22:41
Lainaus
No ainakin se auran sivuliike kannattaa keulassa rajoittaa jollain ketjuilla tms. vaikka etupainotelineestä. Ei kannata pelkän etukuormaimen varaan jättää...

  Aivan ::)

Ristikkäisillä ketjuilla, vaikka etupainotelineen reunoista.

Naapurilla on vaijerinostolla tuollainen vetokoukkuun kiinnitettävä etuaura. Takatuupparivalmettiin on vain asennettu koukut etuakseliin ja nostolaitteisiin (niiden putkien yläpäähän, joihin vetokoukun nostotangot menevät). Molemmin puolin auran runkoa on rissapyörät, joista kulkee vaijerit etuakselin ja nostolaitteen kynkkien päiden välillä. Kun nostolaitteen nostaa, niin vaijeri kiristyy ja aura nousee. Noita ristikkäisiä ketjuja varten on sitten vielä etuakselin yläkulmissa omat koukut. Varsin yksinkertainen ja toimiva vekotin. Ei ole kylläkään kärkiaura, vaan sivulle heittävä. Paikallinen suuruus joskus 25 vuotta sitten tehnyt. Itseltä löytyy saman sepän tekosia oleva vastaava patentti piikkilangan kiristäjään tehtynä.  :)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: iikkoo - 04.02.10 - klo:22:44


Voi ***** ;D Tero hei, haloo ;D

Ota taukoa lumitöistä ja lähde hemmottelemaan itseäsi Tallinnaan kylpylälomalle tai ostoksille Tukholmaan, shoppailijan edulliseen paratiisiin!

Tallink Spa & Conference -hotellin Aqua Spassa mieli lepää. Nautiskele erilaisten saunojen lämmöstä ja pulahda vaikkapa ulkoaltaaseen virkistäytymään! Kylpyläosastolla rentoutumisen jälkeen maistuvat ravintola Neron kekseliään keittiömestarin antimet. Hotellipaketti Tallink Spa & Conference -hotellissa nyt erikoishintaan alkaen 64 €/hlö!
[/quote]



Ei ainakaan Suomeen lomalle. Eikä ainakaan mihinkään kylpylään. Ehkä Leville, mut kyllä Åressa sentään on jotain. Nehän saattais nekin rahat epähuomiossa jäädä Suomeen.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 04.02.10 - klo:22:48
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SomeBody77 - 04.02.10 - klo:22:51
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Se vaan tykkää hopottaa Valtraa ja Multivaa. Samalla jotain muutakin. Ei sillä yleensä asiaa ole. Joskus jos se o päässy Vorssaan saunomaan.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SKN - 04.02.10 - klo:22:59
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Teroman on ulkomailla huomattavan arvostettu ja tunnettu koneen välittäjä.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Hervast - 04.02.10 - klo:23:23
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Teroman on ulkomailla huomattavan arvostettu ja tunnettu koneen välittäjä.

Tuossa kohtaa minä repesin :P Nähtävästi nukkumaanmenoaika likellä.

Tero hallitsee myös SMS ja MMS
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: iikkoo - 04.02.10 - klo:23:30
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Teroman on ulkomailla huomattavan arvostettu ja tunnettu koneen välittäjä.

Tuossa kohtaa minä repesin :P Nähtävästi nukkumaanmenoaika likellä.

Tero hallitsee myös SMS ja MMS




 ;D :D :D :D :D :D




E
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 05.02.10 - klo:08:46
Täällä vain tunnettu  ::)
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: SKN - 05.02.10 - klo:09:30
Onkos teroman ihan oikeasti konekauppias, tai joku sellainen?   ;D
Teroman on ulkomailla huomattavan arvostettu ja tunnettu koneen välittäjä.

Tuossa kohtaa minä repesin :P Nähtävästi nukkumaanmenoaika likellä.

Tero hallitsee myös SMS ja MMS

On on. Sillä on suhteita baijeriin ja köpikseen. Lontoossakin oma office. Mää oon kuullu.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Sonnila - 05.02.10 - klo:10:54
Itsellä tuo kärkiauran kiinnitys on toteutettu niin, että traktorin keulapainotelineessä on järeä rauta poikittain joka on kiinni sillä keulapainotelineen tapilla. Raudan pituus on sovitettu niin tarkasti, että kun etupyörät kääntää linkkuun ja kallistaa vielä etuaksen keinun pohjaan, niin etupyörä ei pääse ottamaan siihen palkin päähän kiinni. Rautapalkin päissä on isot u-lenkit, ne siis osoittaa eteenpäin ja ovat vaakatasossa. U-lenkin päissä on reijät johon pudotettan tapit.
Kärkiauraa ei ole muutette mitenkään alkuperäisestä kuorma-auto kiinnityksestä. Aurassa on valmiina jo se työntörauta, josta kuorma-autollakin on sitä työnnetty. Se aurassa kiinni oleva rauta liikkuu ylös ja alas ja pyörii. Eli siinä on vaakaputki joka ajetaan tuohon U-lenkin sisään ja pudotetaan tapit vaan paikoilleen. Sitä on vähän vaikea selittää. EK:lla nostetaan ylös. Siinä se sitten heijjaa ylös alas.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Sonnila - 05.02.10 - klo:11:00
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Lumiaurat/K%c3%a4rkiaura/320/images/c3944ba9-bdd8-43b7-855d-d26dcc18c11e.html

Tuossa nyt malliksi yksi mascun sivuilta. Niin saa siitä jotain käsitystä. Tuo Rautahan on nivelöity tuolta edestä, että se nousee ylös ja pyörii.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 05.02.10 - klo:11:33
Itsellä tuo kärkiauran kiinnitys on toteutettu niin, että traktorin keulapainotelineessä on järeä rauta poikittain joka on kiinni sillä keulapainotelineen tapilla. Raudan pituus on sovitettu niin tarkasti, että kun etupyörät kääntää linkkuun ja kallistaa vielä etuaksen keinun pohjaan, niin etupyörä ei pääse ottamaan siihen palkin päähän kiinni. Rautapalkin päissä on isot u-lenkit, ne siis osoittaa eteenpäin ja ovat vaakatasossa. U-lenkin päissä on reijät johon pudotettan tapit.
Kärkiauraa ei ole muutette mitenkään alkuperäisestä kuorma-auto kiinnityksestä. Aurassa on valmiina jo se työntörauta, josta kuorma-autollakin on sitä työnnetty. Se aurassa kiinni oleva rauta liikkuu ylös ja alas ja pyörii. Eli siinä on vaakaputki joka ajetaan tuohon U-lenkin sisään ja pudotetaan tapit vaan paikoilleen. Sitä on vähän vaikea selittää. EK:lla nostetaan ylös. Siinä se sitten heijjaa ylös alas.

Vähän aikaa sai pohtia tuota ja katsella kuvaa, mutta luulen käsittäneeni  ;D
Tuon mallin varmaan saa nousemaan vähän ylemmäs, kuin sellaisen jossa on runkopalkki traktorin alla... joskus ehkä tarvittava ominaisuus.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Sonnila - 05.02.10 - klo:12:52
Mahdollisimman hyvin yritin selvittää, mutta kuva varmaan auttaa. Tuohon meidän nelikon turparautaan kun sen laittaa kiinni, niin tuo rauta on aurassa olevan liikkumavaran noin puolessa välissä. Kyllä se nousee aika korkealle. Viimeistään siinä sitä maavaraa tarviaa, kun tulee silloin tällöin nuoleskeltua noita ojan pohjia. Mitään sieltä ei ole vielä löytynyt ja auraaminen ojassa on vaikeaa, mutta sinnekkin se välillä vaan vie.
Otsikko: Vs: Metsäautotien lumihommat
Kirjoitti: Mäksä - 14.02.10 - klo:08:35
Kärkiaurahan tuohon nyt sitten jossain vaiheessa sovitellaan kiinni. Se sellainen mikä tulee koukkuun kiinni ja minä kuulemma sitten hoidan ens talvesta lähtien nämä kyläteidenkin auraukset :o