Jos omille hankintahakkuille konetta katselet, etsi reilusti ajettu kone johon on tehty jo mittavia kunnostuksia. Merkkiin tuijottaminen on kohtuullisen turhaa jos liikutaan vaikkapa 40-60k€ koneissa. Kaikilla valtamerkin koneilla saat hankintapuut tehdyksi.
Tarkasta mm. 1070 etuperä (teli). Nosturin pilari sekä Stanadynen pumppu ja suihkut.
Valmeteista käännönkehän laakeri ja kallistussylinterien tapit/korvakkojen reiät. Lisäksi tutki nostosylinteri. Varren puoleisessa päässä ei ole nivellaakeria. Jos sylinterin alapäässä on väljää poikittaissuunnassa, varsi voi alkaa kulumaan ja kääntää mäntää poikittain. Ei ole yksi eikä kaksi konetta jossa koko nostosylinteri on vaihdettu uuteen kun mäntä on raapinut putken pilalle.
Ponsse jos Clarck(Dana) telillä, tutki telikotelon keskinivelenpuolimmaisen napa-akselin laakerointi. Nosturin jalusta (takarungon puolelta) ettei ole ratkeamia.
Kollegoissa on pari Ponsse fania, jotka pitävät merkin parhaina puolina sitä, että varaosien hinnoittelu on kohtuullinen. Lisäksi ns. tyyppivikoihin pätee Einarin periaate, että jos joku paikka olisi voitu tehdä valmistajankin mielestä paremmin, niin siitä ei varaosana revitä viimeistä hintaa.
Ite olen koittanut seurata Beaveri tarjontaa, mutta nyt viimeiseltään Komatsu on alkanut kiinnostaa enemmän. Tykkään tuosta kääntyvän ohjaamon/puomin ideologiasta, koska se tuo mieleen kaivinkoneen käytön. Yksi urakoitsija oli vaihtanut Beaverin Komatsuun sillä perusteella, että kuusikoiden harvennus onnistuu paremmin, kun kouraa pystyy ohjaamaan loogisemmin. Tiheissä puskissa muut ratkaisut tuottavat arpomista.
Täälläkin suuremmat urakointitalot ajavat Jonnuilla. Myös sellaista tarinaa on ollut liikkeellä, että UPM/Yhtyneet pyrki aikoinaan suosimaan savotoilla saman konsernin tuotetta. Yhden harventajan tunnen, joka ajaa 1070:llä. Ei ole tyyppivioista kuulunut moitetta. Vanheneva kone, kuluvia paikkoja ilmaantuu, niinkuin muissakin koneissa.
Kyllähän toi Ponssen Scorpion on melkoinen tuotekehityksen taidonnäyte. Sitä on myyty hyvin, mutta tuleeko siitä suunnannäyttäjä, vaikea sanoa. Tunteja on ajettava vielä paljon lisää, jotta ongelmista päästään kartalle. Ainakin tuubivideoissa käyttö on mukavaa, kun näkyvyys on hyvä.
[/quote]