Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pilkkojasirkkeli  (Luettu 14335 kertaa)

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Pilkkojasirkkeli


Useamman tönön edestä meilläkin sillä tehtiin. Vaarallinen pelihän se nykymittapuun mukaan on. Tulee sellainen väärä turvallisuuden tunne, kun sitä useamman päivän tuijottelee. Nykyään sillä tehdään enää rakennusjätteistä satunnaisesti klapia. On helpompi kierrellä nauloja. Olen hiukan suunnitellut, että laittaisin sähkömoottorin kulmavaihteen tilalle. Olisi helpompi kuskata mökille.

Toiseen viestiin sen verran, että kieroja kuusia lukuunottamatta ne puoliksi halkeavat karisevat useimmiten erilleen kuivatessaan.

Vajaalla viidellä tonnilla saa kumminkin jo ihan kunnon ja ennen kaikkea turvallisen :) koneen, joten kannattaa harkita.
[/quote]

Pistä vähintää 4kw moottori jos meinaat paksumpaakin katkaista  ;D
Itellä oli 3kw moottori ja aika hissukseen sai paksumman puun katkaista ja kahen miehen ei voinut yhtä aikaa katkoa ja halkoa! Ei tosin ollu kovapala terää hakissa ::)

Pennusta asti olen minäkin tehnyt tuollaisella klapeja isä ukon kanssa kunnes kone jäi minulle ja möin pois ja ostin tilalle pilke patun (giljotiini) enempi on patun kanssa ollu läheltä piti tilanteita ku hakin kanssa! Pari kertaa kieroa leppää syöttäessä lähteny lippis päästä ;D
Ja kerran tinttas kylkeen kunnon mustelman ::)
[/quote]

Enpä ole päässyt suunnitteluhommassa niin pitkälle vielä. Ei taida 3 kW kumminkaan riittää. Pöytäsirkkelissä on sellainen, eikä siinä moottorissa kyllä voima riittäisi hakkiin. Vaan kyllä voimaa saa. Kierrosluvun arpominen onkin sitten jo toinen juttu. Liian nopeastikaan ei saisi pyöriä.  :)