Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "ykköskonetta" hankkimasa  (Luettu 76972 kertaa)

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
Onkx tää sama peli, mikä voitti Jalasjärven vetokisat?

Eipä taida olla..  ;D Samaa mallia kyllä.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
Onkx tää sama peli, mikä voitti Jalasjärven vetokisat?

Eipä taida olla..  ;D Samaa mallia kyllä.

Voittokoneskin on ollut myynnissä kyllä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa

just näin. Parhaimmilla lohkoilla tuon kokoisella niittoyksiköllä yltää 10ha/h suorituksiin. Eli 35€/ha x 10ha = 350€/h. Tokikaan kaikki tunnit ei ole näin hyvää tienestiä.

Se menee niin, jotta teoreettinen maksimi kun lasketaan vain se kun kone liikkuu niittopäät maassa ja ajetaan sentilleen täydellä työleveydellä maksimiteholla = 15 ha/h

Kun huomioidaan päällekkäisajo, päisteajo ja vajaat koneenleveydet peltoajossa = 8 ha/h

Kun huomioidaan siirtoajot, tauot, huollot ja muu häiriöaika = 4 ha/h

Ja tuon mukaan on urakointi mitoitettava jos aikoo tehdä kestävältä pohjalta.

Ja nää ei ole mutua.

totta noinkin. Itse olen päässyt monta kertaa tutuilla lohkoilla 3,5m hinattavallakin huollot ja siirtymät huomioiden täytenä työpäivänä hieman yli 3ha suorituksiin, joten olen kyllä pettynyt jollei perhosella pääse sinne kymmenen nurkille samoilla sensseillä.
Kestävällä pohjalla pitäisi urakointini olla siinä mielessä ettei työtä tehdä rahoituskoneilla, vaan niittovehkeetkin on maksettu oikealla rahalla.


 tavoitteena on 1500-2000ha


Kova tavoite, millä aiot tuohon päästä? Pellot lähellä, isoja lohkoja, tasaisia ja kivettömiä, 3 satoa vuodessa, kuivaheinää ja kokoviljaa lisäksi niin ehkäpä.

Ja pitkämielisiä isäntiä, koska tuolla määrällä joku alkaa jo kovasti odottelemaan....

jos ensimmäisenä vuotena saisi sen tuhat hehtaaria. Jäi laittamati että tuo määrä on pidemmän ajan tavoite. Omia säännöllisiä ajoja joita ajettu aiemminkin on noin 500ha ja ne on kaikki hyvillä sensseillä, uusia kiinnostuneita on ollut sen verran ettei tuo tuhat pitäisi ensi kesän osalta kaukana olla. Tuo 500ha on niitetty 3,5m takakoneella ja olen itse sen päälle vielä ajanút paalaintakin, silti on kohtuudella ehditty. Nyt pitäisi olla suorastaan luppoaikaa jos yhden kuskin palkkaa ;D
Wejjon laskelmat on täyttä faktaa. Aikanaan perhosen "järkevyys" paljastui, kun seurannasta laskettiin reaalituntisaavutus kolmemetrisellä ja yhdeksänmetrisellä. Reilun puolitoista hehtaaria parempi keskituntisaavutus ei mun mielestäni MITENKÄÄN riitä. Lohkokoko on vain liian pieni ja etäisyydet liian suuret. Jos kapasiteetti ahdistaa, niin toinen hinattava on taloudellisesti huomattavasti järkevämpää tai ne puuttuvat kapasiteettihehtaarit vois koittaa vaikka ostaa siltä kilpailevalta urakoitsijalta. Yli-investoiminen johtaa liian kalliisiin urakointihintoihin ja aiheuttaa asiakaskatoa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa

just näin. Parhaimmilla lohkoilla tuon kokoisella niittoyksiköllä yltää 10ha/h suorituksiin. Eli 35€/ha x 10ha = 350€/h. Tokikaan kaikki tunnit ei ole näin hyvää tienestiä.

Se menee niin, jotta teoreettinen maksimi kun lasketaan vain se kun kone liikkuu niittopäät maassa ja ajetaan sentilleen täydellä työleveydellä maksimiteholla = 15 ha/h

Kun huomioidaan päällekkäisajo, päisteajo ja vajaat koneenleveydet peltoajossa = 8 ha/h

Kun huomioidaan siirtoajot, tauot, huollot ja muu häiriöaika = 4 ha/h

Ja tuon mukaan on urakointi mitoitettava jos aikoo tehdä kestävältä pohjalta.

Ja nää ei ole mutua.

totta noinkin. Itse olen päässyt monta kertaa tutuilla lohkoilla 3,5m hinattavallakin huollot ja siirtymät huomioiden täytenä työpäivänä hieman yli 3ha suorituksiin, joten olen kyllä pettynyt jollei perhosella pääse sinne kymmenen nurkille samoilla sensseillä.
Kestävällä pohjalla pitäisi urakointini olla siinä mielessä ettei työtä tehdä rahoituskoneilla, vaan niittovehkeetkin on maksettu oikealla rahalla.


 tavoitteena on 1500-2000ha


Kova tavoite, millä aiot tuohon päästä? Pellot lähellä, isoja lohkoja, tasaisia ja kivettömiä, 3 satoa vuodessa, kuivaheinää ja kokoviljaa lisäksi niin ehkäpä.

Ja pitkämielisiä isäntiä, koska tuolla määrällä joku alkaa jo kovasti odottelemaan....

jos ensimmäisenä vuotena saisi sen tuhat hehtaaria. Jäi laittamati että tuo määrä on pidemmän ajan tavoite. Omia säännöllisiä ajoja joita ajettu aiemminkin on noin 500ha ja ne on kaikki hyvillä sensseillä, uusia kiinnostuneita on ollut sen verran ettei tuo tuhat pitäisi ensi kesän osalta kaukana olla. Tuo 500ha on niitetty 3,5m takakoneella ja olen itse sen päälle vielä ajanút paalaintakin, silti on kohtuudella ehditty. Nyt pitäisi olla suorastaan luppoaikaa jos yhden kuskin palkkaa ;D
Wejjon laskelmat on täyttä faktaa. Aikanaan perhosen "järkevyys" paljastui, kun seurannasta laskettiin reaalituntisaavutus kolmemetrisellä ja yhdeksänmetrisellä. Reilun puolitoista hehtaaria parempi keskituntisaavutus ei mun mielestäni MITENKÄÄN riitä. Lohkokoko on vain liian pieni ja etäisyydet liian suuret. Jos kapasiteetti ahdistaa, niin toinen hinattava on taloudellisesti huomattavasti järkevämpää tai ne puuttuvat kapasiteettihehtaarit vois koittaa vaikka ostaa siltä kilpailevalta urakoitsijalta. Yli-investoiminen johtaa liian kalliisiin urakointihintoihin ja aiheuttaa asiakaskatoa.

kyllä tääläpäin mitä perhosniittokonemiehiä .tiiän niin käytännön työsaavutus 9metrin perhosella aina yli tuplat mitä 3,5metrin koneella .ja jos ihtelle pitäs otta urakoitsija niittään niin mielellään mahdollisimman leveä kone ,että homma käy ja jos kone vielä tuon hintainen mitä realistilla niin eipä voi halvempi olla vaikka ois mikä.
dynä vt se nykyaikasin portaaton

realisti

  • Vieras
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
joku tuossa jo mainitsikin eilen sieviin lähteneestä variosta. Minähän sen hain, koeajoon tosin. Seuraavia havaintoja: hyttiin nousu todella ahdas, huono ylä- ja sivunäkyvyys, ohjaamo meluisampi kuin m-f:ssä, huollettavuus ei ihan ykköstasoa moneen suuntaan aukeavan pellityksen vuoksi, onneton cargo kuormaimen nopeus (tai paremminkin hitaus).

Muuten kone on kyllä monipuolinen ja todella helppo käsiteltävä. Ajotapojen monipuolisuus on selkeää plussaa ja myös koneen säädettävyys eri toimintojen osalta erinomainen. Kaikenkaikkiaan kuitenkin hieno peli, muttei ole vielä onnistunut tartuttamaan fendt-kuumetta. Innolla odotan ensi viikon massikan kokeilua.

p.s ei muuten ollut meidän emäntä maastullissa, koska mitään oikein romua ei ole tullut.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
joku tuossa jo mainitsikin eilen sieviin lähteneestä variosta. Minähän sen hain, koeajoon tosin.  onneton cargo kuormaimen nopeus (tai paremminkin hitaus).

Eikun se toinen kone jossa oli kunnon renkaat eikä etukuormaajaa ainakaan toistaiseksi. 818 tai 820.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
joku tuossa jo mainitsikin eilen sieviin lähteneestä variosta. Minähän sen hain, koeajoon tosin. Seuraavia havaintoja: hyttiin nousu todella ahdas, huono ylä- ja sivunäkyvyys, ohjaamo meluisampi kuin m-f:ssä, huollettavuus ei ihan ykköstasoa moneen suuntaan aukeavan pellityksen vuoksi, onneton cargo kuormaimen nopeus (tai paremminkin hitaus).

Muuten kone on kyllä monipuolinen ja todella helppo käsiteltävä. Ajotapojen monipuolisuus on selkeää plussaa ja myös koneen säädettävyys eri toimintojen osalta erinomainen. Kaikenkaikkiaan kuitenkin hieno peli, muttei ole vielä onnistunut tartuttamaan fendt-kuumetta. Innolla odotan ensi viikon massikan kokeilua.

p.s ei muuten ollut meidän emäntä maastullissa, koska mitään oikein romua ei ole tullut.
Ei se voinu mustakaan kertoo.Olin kyllä kaverin kans,mutta koneet ostettiin selvinpäin 8) Yllättävästi kuitenki virontraktoreista tullu puhetta kylillä :o

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
joku tuossa jo mainitsikin eilen sieviin lähteneestä variosta. Minähän sen hain, koeajoon tosin. Seuraavia havaintoja: hyttiin nousu todella ahdas, huono ylä- ja sivunäkyvyys, ohjaamo meluisampi kuin m-f:ssä, huollettavuus ei ihan ykköstasoa moneen suuntaan aukeavan pellityksen vuoksi, onneton cargo kuormaimen nopeus (tai paremminkin hitaus).

Muuten kone on kyllä monipuolinen ja todella helppo käsiteltävä. Ajotapojen monipuolisuus on selkeää plussaa ja myös koneen säädettävyys eri toimintojen osalta erinomainen. Kaikenkaikkiaan kuitenkin hieno peli, muttei ole vielä onnistunut tartuttamaan fendt-kuumetta. Innolla odotan ensi viikon massikan kokeilua.

p.s ei muuten ollut meidän emäntä maastullissa, koska mitään oikein romua ei ole tullut.
Ei se voinu mustakaan kertoo.Olin kyllä kaverin kans,mutta koneet ostettiin selvinpäin 8) Yllättävästi kuitenki virontraktoreista tullu puhetta kylillä :o
Kyllä köyhillä aina rutinaa riittää sanoi muuan kanafarmari kun naapuri tuli paskahajusta valittamaan  :D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa

just näin. Parhaimmilla lohkoilla tuon kokoisella niittoyksiköllä yltää 10ha/h suorituksiin. Eli 35€/ha x 10ha = 350€/h. Tokikaan kaikki tunnit ei ole näin hyvää tienestiä.

Se menee niin, jotta teoreettinen maksimi kun lasketaan vain se kun kone liikkuu niittopäät maassa ja ajetaan sentilleen täydellä työleveydellä maksimiteholla = 15 ha/h

Kun huomioidaan päällekkäisajo, päisteajo ja vajaat koneenleveydet peltoajossa = 8 ha/h

Kun huomioidaan siirtoajot, tauot, huollot ja muu häiriöaika = 4 ha/h

Ja tuon mukaan on urakointi mitoitettava jos aikoo tehdä kestävältä pohjalta.

Ja nää ei ole mutua.

totta noinkin. Itse olen päässyt monta kertaa tutuilla lohkoilla 3,5m hinattavallakin huollot ja siirtymät huomioiden täytenä työpäivänä hieman yli 3ha suorituksiin, joten olen kyllä pettynyt jollei perhosella pääse sinne kymmenen nurkille samoilla sensseillä.
Kestävällä pohjalla pitäisi urakointini olla siinä mielessä ettei työtä tehdä rahoituskoneilla, vaan niittovehkeetkin on maksettu oikealla rahalla.


Pikkulohkoja niitelles viime kesänä pääsi 3,7m menopaluuvehkeellä siirtymäajoineen (yht. 41km) työpäivän aikana 30 hehtaariin, sisältäen syömiset ja yhden tankkauksen. Työpäivän pituus ei ollu mikään tähtitieteellinen vaan jostain aamun yhdeksästä korkeintaan kellonympärys.

Eräänlainen ääritapaus oli yhtenäinen 47ha lohko, jonka niitos ensimmäisen tunnin aikana meni nurin 6,6ha eli 5 kierrosta lohkon ympäri likimain juurikaan hidastelematta. Kokonaisuutena kyseisen lohkon niittoon kului aikaa 9,5 tuntia eli keskimäärin 4,95ha tunnissa.

Tarkoitan vaan, että kyllähän perhosilla pitää tulla valmista vähintäänkin tuplaten - ja niin kai tuleekin...
tethering holes to their concave windings

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa

Tarkoitan vaan, että kyllähän perhosilla pitää tulla valmista vähintäänkin tuplaten - ja niin kai tuleekin...
Ei tule. Urakoitsija kertoi, että 5ha/h kesän keskisaavutuksena on jo hyvin ja useimpina kesinä jää alle.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa

Tarkoitan vaan, että kyllähän perhosilla pitää tulla valmista vähintäänkin tuplaten - ja niin kai tuleekin...
Ei tule. Urakoitsija kertoi, että 5ha/h kesän keskisaavutuksena on jo hyvin ja useimpina kesinä jää alle.

taitaa olla tosi pieniä lohkoja ja pitkät siirtymät ,kyllä kai sillä nyt tuplat tulee komeasti jos pellin alla voimaa riittävästi ja muutenki traktori parilleen niitten niittovehkeitten kans.
dynä vt se nykyaikasin portaaton

realisti

  • Vieras
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
joku tuossa jo mainitsikin eilen sieviin lähteneestä variosta. Minähän sen hain, koeajoon tosin.  onneton cargo kuormaimen nopeus (tai paremminkin hitaus).

Eikun se toinen kone jossa oli kunnon renkaat eikä etukuormaajaa ainakaan toistaiseksi. 818 tai 820.

juups. kaveri osti. 818 se on ja michelinin xeo bibit alla. Komee peli, niin on kyllä hintakin.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
Lainaus
taitaa olla tosi pieniä lohkoja ja pitkät siirtymät ,kyllä kai sillä nyt tuplat tulee komeasti jos pellin alla voimaa riittävästi ja muutenki traktori parilleen niitten niittovehkeitten kans.

Seurasin tuossa kun pitäjälle hankittu yhdistelmä hoiti pienemmät (1-3 ha) epämuotoiset pellot, aikamoista säätöä ja peruuttamista päisteissä. Lisäksi yhdistelmä on niin painava ettei ihan heittämällä pyöritä, rikkoen nurmen ja rasittaen nostolaitteita. Nuo pienet palat olisi varmaan hoitanut samassa ajassa yhdellä hinattavalla. Sitten kun lohko on 30 ha ja saa päästellä niin paljon kuin jaksaa, työtehoa on varmaan aika paljon.

En tiedä hintatasosta, mutteikö joku 370 leveä edessä ja takana olisi yhtä tehokas käytännössä, ja sallisi hieman pienemmän/halvemman traktorin käyttöä.

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
Terve kaikille!

Kyllä 3,5m niittokoneella niittää hyvästi n. 30 hehtaaria yhdeksään tuntiin. Itse lähin niittämään viime kesänä puoli viideltä illalla ja olin niittänyt puoli kahteen menessä 7+8+14 hehtaaria ja ajelin ihan rauhallisesti. Muutaman tauonkin siinä kerkes pitämään. Kauimmaiset lohkot n. 2km päässä toisistaan eli siirtoajoa ei pahemmin tullut.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: "ykköskonetta" hankkimasa
Terve kaikille!

Kyllä 3,5m niittokoneella niittää hyvästi n. 30 hehtaaria yhdeksään tuntiin. Itse lähin niittämään viime kesänä puoli viideltä illalla ja olin niittänyt puoli kahteen menessä 7+8+14 hehtaaria ja ajelin ihan rauhallisesti. Muutaman tauonkin siinä kerkes pitämään. Kauimmaiset lohkot n. 2km päässä toisistaan eli siirtoajoa ei pahemmin tullut.

Hyvät on esimerkin lohkot,yleensä joukossa pienempiäkin.

Asiaan,weijjon ja aatamin esimerkit asiaa. Teho ei ole 3m kone kertaa kolme,ei lähellekään. Pellot kun ei kasva koneen levetessä,siirtoajon osuus tehollisissa tunneissa lisääntyy. Tunnissa niittää suurimman osan peltolohkoista, siirtymiä paljon päivän mittaan.

Itellä hinattava ruisku 21m puomilla ja teholliseksi keskiarvoksi tuli viime kesänä 5ha tunnissa. Hyvällä lohkolla pääsee ruis*****sella noin 20ha:n tuntitehoon mutta tuollaisia tehoja kerrotaan vain urakointiuutisissa. On muuten naurettavia laskelmia tuntitehoista jne. ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)