Onko Directi muuttunut kuinka paljon, sanotaan pari vuotta sitten vrt. nyt? Ainakin silloin, töissä koekäytössä ja tehtaan koeajoissa vaikka miten säädettynä, en pitänyt en sitten alkuunkaan ko. vehkeestä. Aivan kamala, vaihtuisi ala välittömästi, jos tuollaisella vonkujalla/naukujalla/mihinkään menemättömällä pitäis yrittää töitä tehdä..
No onneksi tämä uus versio esim. T:stä meni niin helvetin paljon huonommaksi jo muutenkin, ettei oo pelkoa tai tarvetta enää Valumetin kanssa touhuta, jos joskus koneet uusiutuu... Uskomatonta miten siitä on saatukkin suorastaan pilattua ja poistettua kaikki hyvä mitä niissä on omaan makuun ollut, ja tehtyä aina vain huonommaksi.
Isoissa koneissa portaaton on hyvä, kun on paljon painoa ja sellaisia hommia joissa PTO käytössä. Esim. aikanaan 22m3 lietevaunun kanssa 7920 JD oli aivan mahtava peli, vipu eteen lappu lattiaan ja menoksi. Pellolla rullasta nopeus kohdillee, PTO kohdilleen ja menoksi. Tielle, vipu eteen ja lappu lattiaan. Isoilla massoilla vielä korostuu se kun ei tarvi kepittää, ja jos ei ole aivan helvetisti voimaa.
Ison silppurin vedossa esim. ventti on aivan loistava kapine, matalat kierrokset kunhan PTO pyörii tarpeeksi, kone hoitaa vauhdin ja niin ollen "syötön" siis optimaalisesti karhon mukaan. PÖ taloudellista ja todella jouhevaa kätevää hommaa.
Omissa töissä, perus viljatilan hommaa, ei mitään käyttöä portaattomalle. Varsinkaan tuollaisella kuin directi ainakin tässä jossain vaiheessa oli.. Versuakin monta kertaa vuosien saatossa käynyt aina koittamassa tyylillä "joko nyt.." ja aina se vaan on pettymys sekin.. se ei vaan toimi kuten pitäisi ie. kuski haluaisi.. viiveitä liikaa jne. Ja sitä nappuloitten naputtelua ei jaksa, kun on tottunut siihen että keppi koneella (varsinkin jossa on voimaa) voi oikoa puoli askia tyyliin pellolta tielle - tieltä pellolle nopeuksissa / liikkeelle lähdöissä ym. todella paljon pienemmällä vaivalla, ilman että tarvii sormet savuten runkata jotain nappia ja katsella näyttötauluja mitkä numerot ja kirjaimet siellä vilisee nyt = miten se kohta huutaa tai nykii/lentää se kone. Kepistä tietää kattomatta mitä se "tuo tullessaan" ja voi keskittyä aivan muuhun. Kuten esim. siihen itse työhön jota tehdään ja ajamiseen/ympäristön havainnoimiseen.
Noilla preerioilla noi toimii, jossa ei tarvii jatkuvasti mennä ylös ja alas. Ainakin meillä, loppuu vaan huumori todella nopeasti siihen jatkuvaan naputteluun.
Ja muutenkin nää "ohjelmoinnit ja asetukset, sen voi säätää jne" jos vaikka kynnän, oon aina ajatellut että siinä vaiheessa kun tulee ylitsepääsemättömäksi päisteessä painaa yhdestä napista, kääntää yhtä pientä vipua kevyesti kädellä (jossa säätö sen käden kanssa reaaliaikaisesti koko ajan mukana -käännä hitaasti, liikkuu hitaasti -käännä nopeasti liikkuu nopeasti, ja kaikki tästä väliltä sekä yhdistelmät) pyöräyttää vähän ratista ja painaa taas siitä napista toiseen laitaan, vaihdan myös alaa.
Äestyksessä vielä vähemmän, joskus samasta vivusta äes ylös, todella harvoin. Esim jos kiveä koukkii kuormaajaan, muutoin ratin pyörittelyä.
Kylvö sama homma konetta ylös ja alas päisteessä, ratin pyörittelyä. (ja kun sekään ei oo mikään sellanen toistametriä halkaisijalta, niin voi istua vaan penkillä ja yltää pyöritellä sitä ihan siitä ilman et kädet käy ikkunasta ulkona molemmilta puolilta, rekkaakin ajan ja se on eri juttu siellä ihan jees olla se laajempi..)
En käsitä mihin näissä tarviisin noita hienoja ajastettaviasäädettäviä/ohjelmoitavia/opetettavia/väylä sitä ja tätä- systeemeitä? Monta kertaa on naurettu sitäkin, kun noita perssilmiä pikku lohkoja siellä täällä pitkin mettiä viljelee, niin monta kertaa on jo se lohko kynnetty perinteisesti, kun toinen ois samassa ajassa saanu "ohjelmointinsa" tehtyä..
Hinnat nousee vaan poskettomiksi työkoneissa kun liian paljon kaikkea turhaa - joo monet ihan hyviä mutta ilmankin pärjää ihan hyvin- ominaisuuksia.
Peruskoneita ei tahdo saada enää. Jos saa, niin niihin vain saa jotain 3l/min hydraulipumppuja ja muita (*****iluna) kuppasia ominaisuuksia kun _muka_ ei voi tehdä sitä ja tätä siihen "mekaaniseen" ympäristoon.
Varmasti monella menee kahvit nyt väärään kurkkuun, mutta jos heitän, että JOS valttu tekis vielä "8000" sarjan koneen, johon sais 5-pikavaihteen keppilootan, 130l/min pumpun, etu/ohjaamo jne. jousituksilla, hiljaisempana eli ns. "nykyaikaistettuna" paremmilla tiivisteillä jne. Ajovoalla 250hv luokkaan, jonkun 50k halvempana kuin vastaava tällänen nyky/portaaton/sähköhimmeli, niin suorastaan takaan, että sillä olis menekkiä ihan helvetisti. Työkoneeksi työkone, ilman mitään turhia sähköleluja. Niille on paikkansa ja tarpeensa, muttei todellakaan kaikilla.
Viimeksi muokattu: 14.02.18 - klo:13:54 kirjoittanut maataistelija