Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 8050 Turbo kappaleiksi  (Luettu 20983 kertaa)

turos_88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin? Paikallisella huoltamolla olisivat mieluusti myyneet turbon, joka toimii vielä yli 300 hp tehoilla. Toisaalta lisäteho ei koskaan ole pahitteeksi, mutta kustannukset täytyisi pysyä kurissa...

Viimeksi muokattu: 29.10.09 - klo:23:04 kirjoittanut turos_88

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin?
Holset hx40 super 8)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin?
Holset hx40 super 8)
Jees. Turbo=Holset. Carrerria, vitseriä ja holsettia kokeilleena.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Holset hx 40 super 16 pakopesällä. Tuon vakioahdin kestää helposti 200hv ottaa joten vikaa on todennäköisesti ollu jo aiemmin.. Holsetin kustannus on noin 750e sis alvari. Luultavasti tehonlisäystä haettiin muutoin kuin lastuttamalla koska 8050 on mekaanisella pumpulla.

Viimeksi muokattu: 30.10.09 - klo:10:17 kirjoittanut Konemies

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Sanokaas Valtteritietäjät,onko 8050ä tehty samanmoisella ahtimella kuin 6800,vm 98.Schwitzer taitaapi olla,meillä moinen räjähti palasiksi,ei oo viritetty...samanmoinen laiteltiin tilalle.Oli kuulemma susisarjan turbo...vai?

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Taitaa olla eri turbo. Eli 6800 on S1 ja pakosarjan laippa on T25 jonka tunnistaa 8mm pulteista ja 8050 ja muissa kutos valttereissa on S2 ja laippana T3, tunnistaa 10mm pulteista ja on isompi ku T25.. Holsetti hx40 tai superi tai jopa hy52.. Soita vaikka FinTurbolle tai LDS-Turbolle niin mestarit osaavat kertoa juuri oikeet siivekoon ja pesien ar suhteen. On loppuen lopus aika vaikee homma valita juuri oikee turbo koneeseen jos halutaan hyvät kayttöominaisuudet....

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Varmaan se heikko kohta löytyy sitten jostain muualta.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

turos_88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Holset hx 40 super 16 pakopesällä. Tuon vakioahdin kestää helposti 200hv ottaa joten vikaa on todennäköisesti ollu jo aiemmin.. Holsetin kustannus on noin 750e sis alvari. Luultavasti tehonlisäystä haettiin muutoin kuin lastuttamalla koska 8050 on mekaanisella pumpulla.

Eipä muuten ole kun sähköisesti ohjattu pumppu. vuosimalli on muistaakseni -03. Sitä pohdittiin jo aiemmin, että olisko ollu turbo lopuillaan jo ennen lastuttamista... Osa konemiehistä on sitä mieltä, että valkoinen savu kylmällä koneella kertoisi turbo-ongelmista? oletteko samaa mieltä? Tuo vallu on isännän mukaan savuttanu valkoista savua käynnistäessä jo pidemmän aikaa... Holsett olisi hintansa puolesta kyllä ok, mutta ei sovellu perus maatalon koneen turboksi mielestäni mitenkään erityisen hyvin. Huonosti tuo vääntöä alakierroksilla. Enempi urakoitsijoiden joilla kierrokset pyörii lähempänä 2000 ja yli.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
suutin vika antaa myös kylmänä valkoista savua.
Nii se on...

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Pienellä pakopesällä saadaan turbo heräämään alempaa kuin vakio switseri. Koko homman juju on mitoittaminen! Lasketaan kuinka paljon kone tuottaa ilmaa jossakin kierrosnopeusessa jolloin pakopesän ar suhde saadaan laskettua ja lasketaan kuinka paljon kone tarttee ilmaa missäkin kierroslukumäärässa ja siitta saadaan kompura-pesän ar suhde. Lopuksi nämä lasketaan yhteen josta saadaan ko. koneeseen juuri oikia tubro. Siivillä ja eri pakopesillä tehään hienosäätö. HX40 on monella eri siipikoolla ja pakopesällä.. Suosittelisin sua kysymään LDS-Turbosta. Puh. 0400-834783. Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus...

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
"Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus..."

Voiskos kylmänä käynnistäessä hetkenaikaa vaalea savua johtua esim. pakoputkessa/pakosarjassa olevasta kosteudesta joka haihtuu vesihöyrynä, tai jotain?

Fiiatti tekee joskus noin, suuttimet ok. Liekö sitten ahdin sökö tai peräti ruiskutuspumppussa ajoitukset metsässä.
Jos ajoitukset aikaisella/myöhällä, miten käyntiääni tuolloin voi muuttua?

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
"Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus..."

Voiskos kylmänä käynnistäessä hetkenaikaa vaalea savua johtua esim. pakoputkessa/pakosarjassa olevasta kosteudesta joka haihtuu vesihöyrynä, tai jotain?

Fiiatti tekee joskus noin, suuttimet ok. Liekö sitten ahdin sökö tai peräti ruiskutuspumppussa ajoitukset metsässä.
Jos ajoitukset aikaisella/myöhällä, miten käyntiääni tuolloin voi muuttua?
Fiatin koneissa savutus kylmänä on ominaisuus, joka johtuu alhaisista puristuksista.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
niin, pihassa 16300h ajettu 180hv, 8400 ja alkuperänen turbo. ei niissä oo ollu mitään kestävyys ongelmia ikinä.
-------

virittäjälle tuo hx40 superina tai ilman on hyvä. 8050 miedoille tehoille 14 pakopesällä. ahtaa kyllä alhaalta, valmetin moottori on tosi hyvä ahdin moottori. esimerkiksi eäässä saksalaisessa hx40 ei toimi lainkaan vajaa 6l koneessa.

52,50 ja 55 holsetit on kyllä ihan eriluokan peleihin...

Movado

  • Vieras
Ennakon savut
SYTYTYKSEN AJOITUKSEN  VAIKUTUS

                          Nekatiivinen (-)       Lisäys (+)
PAKOKAASU LÄMPÖ    lisää          pienenee
Sylinteri PAINE       pienenee       lisää
NOx (typen oksidit)    pienenee       lisää
Hiilivedyt (HC)       lisää          pienenee
MUSTA SAVU: 1000RPM    lisää          pienenee
MUSTA SAVU: Suurin
vääntömomentti    pienenee                      lisää  
VALKOINEN SAVU:
 <1000RPM       lisää          pienenee

VALKOINEN SAVU:>
1000RPM                      lisää                           pienenee

Meni sekavaksi kun muokkaus näkymä on eri kun tallennettu  :-[