Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöaurat  (Luettu 59053 kertaa)

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D
:D :D ;D

Kohta on Kverne Kaurajoen pohjassa 8)

 Jos laittaa ne sinne virtaan poikittain, niin ojaksen väliin jää kiinni kalat, joita kannattaa pyytää...

Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:21:48 kirjoittanut Greenpwr

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kyntöaurat
Nostellaanpas vanhaa aihetta taas ylös. Onko aurarintamalla mitään uutta kokemisen arvoista? Nyt alkaa tuntua pieneltä ongelmalta kun on vaan 4 teräinen vogel&noot kääntöaura, lisää tehoa tarttis väkisinkin. Uudet taas maksaa 120ha alalle turhan paljon eli käytetty olisi ehkä paras vaihtoehto kuitenkin. Kuhnia ja vogel&nootia olen pitänyt parhaina, mutta eipä kyllä ole kokemusta esim. lemkenistä tai pöttingeristä. Entä onko 2000- luvun alun agroluxit tai överumit ihan toivottomia? muuan palstaakin seuraavalla näyttäs olevan käytettynä sekä överin että agroluxin 5-siipistä kääntöauraa, mutta eipä ole noista kokemusta. Kverneland on ainakin unohdettujen listalla, muuten ollaan avoimin mielin. Muuten vogel&noot olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta hinta lähellä muita ja vaihtoarvo huono jostain käsittämättömästä syystä.
Käytetyt 6-8 siipiset vaunuaurat kiinnostaisi myös, mutta toimiiko kosteammissa oloissa mitenkään?


5-siipinen överum löytyy, pari vuotta ikää. Hyvä aura on ja tekee oikein säädettynä nätin jäljen. 650mm rengas mahtuu myös vakoon hyvin. Ekanviilun säätö pitää ottaa hydraulisena, muuthan säätyy jo vakiona hydraulisesti. Kevyehkö ja kevyt vetää, mukava huoltaa. Agroluxiin verrattanu yks iso ero että on vain yks paineakku, helpottaa pirun paljon rasvausta. Mulla on jousikiekot ja kuorimet, pelaavat varmasti kivisillä ja vaihtelevilla mailla.

Ööveruummi kääntää haitat hyödyiksi.  ;D Asiat mitä on vaikea tai mahdoton tehdä on käännetty eduiksi.  ;D
[/quote

Hah, kverneistä tuli aikaan kans tarjous. Kaatu koko homma kiinteisiin kiekkoihin ja veto/kääntöpään järeyteen. Vähän vaikkutti semmoselta tussuvehkeeltä. Niin ja aikasempikin oli överumin nelisiipinen paluuaura.  :P
Tästä tähän.

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D Mistä lähtien rasvaus on ollut pahasta koneissa? Mun mielestä parempi niin että rasvaa kuin että vaihtaisi osia :o
Ihan yleisesti... onko agroluxissa ja ööverissä muuta eroa kuin laukaisulaitteisto ja kiekkoleikkureiden jousitus???

Ei oo muuta ja laukaisulaitteisto on niitä paineakkuja lukuunottamatta täysin sama, eli hyvin toimiva.
Tästä tähän.

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Kyntöaurat
Mulle isä kans sano että hydreinit on ne ainoot aurat. Oli itte kyntäny ennen fiskarsin aslakeilla. Ostin sitten Överumin paluuversiot ja on kyllä paremmat kuin ne punavihreet. (työjälki ja laukaisulaitteet (säätö!)). Noi Vogelnootithan on jotain patarautahärpäkkeitä jokka vääntyilee ja repeilee joka kohdasta. Ei pidä hankkia missään tapauksessa.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kyntöaurat
Mulle isä kans sano että hydreinit on ne ainoot aurat. Oli itte kyntäny ennen fiskarsin aslakeilla. Ostin sitten Överumin paluuversiot ja on kyllä paremmat kuin ne punavihreet. (työjälki ja laukaisulaitteet (säätö!)). Noi Vogelnootithan on jotain patarautahärpäkkeitä jokka vääntyilee ja repeilee joka kohdasta. Ei pidä hankkia missään tapauksessa.
Sukkelaa kun patarautahärpäkkeet tekee nättiä kyntöä vuodesta toiseen...
Toisin kuin agroluxit, joista kääntöpukki oli väärässä melkein uudesta asti.    Väänsi ja kampesi toiseen
suuntaan ihan eri tavalla.
Kylälle tulossa vogelin kuusisiipiset kääntöaurat ja vaihdossa viisisiipiset kvernet.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Kylläpä taas nauratti ;D vai että vogelin patarauta-härpäkkeet, loistava kyntöjälki eikä paljonkaan kynnettyjä olla hitsattu yhtään. Niin ja helposti kiristettävä välyksetön kääntöpää. Omien kokemuksien mukaan vogelit on aurat parhaasta päästä, suurella todenköisyydellä ainakin kverneä paremmat.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kyntöaurat
Kylläpä taas nauratti ;D vai että vogelin patarauta-härpäkkeet, loistava kyntöjälki eikä paljonkaan kynnettyjä olla hitsattu yhtään. Niin ja helposti kiristettävä välyksetön kääntöpää. Omien kokemuksien mukaan vogelit on aurat parhaasta päästä, suurella todenköisyydellä ainakin kverneä paremmat.
Sää et lukenu piisalle tarkkaan :
Lainaus
Mulle isä kans sano että hydreinit on ne ainoot aurat

Kun isä sanoo, ei siihen ole vastaanpanemista ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D Mistä lähtien rasvaus on ollut pahasta koneissa? Mun mielestä parempi niin että rasvaa kuin että vaihtaisi osia :o
Ihan yleisesti... onko agroluxissa ja ööverissä muuta eroa kuin laukaisulaitteisto ja kiekkoleikkureiden jousitus???

Mulla oli joskus ööverummin käännöt ja voi helvetti sitä rasvanippaviidakkoa. Yhdessä jousitetussa kiekossa yksistään on varmaan 5 rasvanippaa.

Oikeen prkl:n rasvaruljanssia.  ;D
Kui mää ain olen paras?

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Kyntöaurat
Kylläpä taas nauratti ;D vai että vogelin patarauta-härpäkkeet, loistava kyntöjälki eikä paljonkaan kynnettyjä olla hitsattu yhtään. Niin ja helposti kiristettävä välyksetön kääntöpää. Omien kokemuksien mukaan vogelit on aurat parhaasta päästä, suurella todenköisyydellä ainakin kverneä paremmat.

Ittekki joskus vogel nootilla kyntäny n.10 vuotta sitte ja silloin ne oli jotain 2 vuotta vanhat 4 terääset paluuaurat, hyvän jäljen niillä sai tehtyä kaikinpuolin! Ja mukava kynnellä niillä! Ainut mikä onkelma niissä oli niin siivet alkasivat murtumaan joka ikinen, tiedä sitte oliko karkaisussa tullut jotain, enkä usko et ne olis mitään kivikkoakaan saanu niin rajusti ja veturi oli 6400:nen valtu :D

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Kyntöaurat
http://search.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=8cda9ff2-475f-4874-b36c-ccf3ce90427b&languageGUID=63927773-3f10-4874-b08f-823e9aa456ee

http://search.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=4f68718e-9fa4-43c3-a016-771dc444d156&languageGUID=63927773-3f10-4874-b08f-823e9aa456ee

http://search.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=a4aca7fe-ca45-4db3-a903-83bf05a26979&languageGUID=63927773-3f10-4874-b08f-823e9aa456ee

Tässä olisi esimerkiksi muutamia minua kiinnostavia auroja, antakaas tuomiota. Gregoire&besson olisi mukava kokeilla. Paljolti samanlaisia ratkaisuja kuin kuhnissa.

Ilman muuta sellaset on kuitenkin hyvä ostaa, joihin tarvittaessa saa pikaisesti myös varaosia, jos sattuu joku hajoamaan, kaikki noista auroista varmaan hyviä on, onkos gregoire bessonilla suomeen maahantuontia? Ja tietysti helpompi myydäkin jos on sellaset aurat mitä tääläkin myydään jonku liikkeen toimesta!

itse noista ottaisin överit ku ne oli 5 siipiset, mut nuo terässiivet kyllä vaihtaisin joksikin muuksi...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D Mistä lähtien rasvaus on ollut pahasta koneissa? Mun mielestä parempi niin että rasvaa kuin että vaihtaisi osia :o
Ihan yleisesti... onko agroluxissa ja ööverissä muuta eroa kuin laukaisulaitteisto ja kiekkoleikkureiden jousitus???

Mulla oli joskus ööverummin käännöt ja voi helvetti sitä rasvanippaviidakkoa. Yhdessä jousitetussa kiekossa yksistään on varmaan 5 rasvanippaa.

Oikeen prkl:n rasvaruljanssia.  ;D
Joo, se onkin eri tärkeää rasvata niitten ladossa trukkilavalla makaavien leikkureitten laakerit säännöllisesti.  ::)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kyntöaurat
Kylläpä taas nauratti ;D vai että vogelin patarauta-härpäkkeet, loistava kyntöjälki eikä paljonkaan kynnettyjä olla hitsattu yhtään. Niin ja helposti kiristettävä välyksetön kääntöpää. Omien kokemuksien mukaan vogelit on aurat parhaasta päästä, suurella todenköisyydellä ainakin kverneä paremmat.
Jos Saksalainen tekee Saksalaista laatua, niin Itävaltalainen laatu on vielä ihan omaa luokkaansa.

Vai mitä tulee mieleen tuotemerkeistä: Pöttinger ,Horchs ,Vogel & Noot ,Posch ,Hazenbichler ,Rotax ym.
Listaa voi jatkaa jokainen oman mielensä mukaan.   :) :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kyntöaurat
KTM on pakko lisätä listaan.

Onpas halpoja nuo kääntöaurat muualla maailmassa :o Tuollaisista överumeistakin pitäisi pulittaa kaksinkertainen hinta suomalaiselle kaupalle....

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Kyntöaurat
KTM on pakko lisätä listaan.

Onpas halpoja nuo kääntöaurat muualla maailmassa :o Tuollaisista överumeistakin pitäisi pulittaa kaksinkertainen hinta suomalaiselle kaupalle....


Yhdyn tähän ja olen kaikille kavereille, tutuille ja missä vain tilaisuus on ollut, niin kertoa, että turhaa on ostaa kotimaasta koneita ku uusia tai vähä käytettyjä koneita saa ulkomailta paljon halvemmalla ;D Et lähtekää vain kaikki palstalla olijat ja kaikki muutkin joka ei täällä ole, niin boikotoimaan näitä suomen kauheita hintoja, eli sitte ku myynti ei enää käy niin suomalaisten liikkeiden on pakko laskea hintoja!!! Onhan nämä koneet täällä aiva älyttömän kalliita taitaa hintakertoimet olla varmaan 80%

On se kummaa ku tuo hinta pompsahtaa tuossa merirahdin aikana tuhansia euroja tai kymmeniätuhansia euroja  :o Esim. traktorin ostossakin voi säästää kymmeniätuhansia euroja helposti! Jos joku traktorimerkki X maksaa Keski-Euroopassa 100000e ulkomailla ostettaessa ei tarvi maksaa alv:tä Ja vastaava suomessa maksaa 120000e ja alv vielä päälle, niin miksi maksaa tänne suomeen tuhansia euroja enemmän??? Sitähän sää kysyit, töttöröö ;D