Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: semex
: 20.04.13 - klo:13:30
Ajatus siitä ettei keinosiemennysosuuskunta pysty pärjäämään hintakilpailussa on pikkuisen outo minun korvaani. Maailman keinosiemennysalalla on vain kaksi merkittävän kokoista toimijaa jotka eivät perustu osuuskuntapohjaan (ABS, jonka omistus on sekin pohjimmiltaan viljelijöillä Genuksen kautta ja Alta) ja alan lukuisilla osuuskunnilla on omilla toiminta- alueillaan tyypillisesti hyvin korkeat markkinaosuudet.
Sama pätee myös esim. Tanskaan joka on erittäin paljon Suomea houkuttelevampi markkina. Pieni karjatiheä maa, isot karjat= helppo kilpailla pienelläkin organisaatiolla. Siellä on useita kilpailevia toimijoita eli ainakin 5 kpl muita + Viking Denmark. Lisäksi sikäläiset tilat ovat paljon kovemmissa hinta- ja kustannuspaineissa kuin suomalaiset ja erittäin tarkkoja ostopanosten kustannuksista. Viking Danmarkin markkinaosuus on siitä huolimatta suunnilleen 92%, yhtenä syynä nimenomaan se, että kilpailijoilla riittävän tasokas (= Tanskan markkinoilla kiinnostava tuote) siemen on aivan liian kallista.
Alan logiikka suosii paikallisia osuuskuntia. Koska liki kaikki toimijat ovat osuuskuntia ja tuottavat parhaista sonneista siementä ensisijaisesti jäsenilleen. Tästä johtuen vientimarkkinoille on tarjolla hyvin rajoitetusti siementä parhaista sonneista ja mitä isommaksi vienti yrityksillä paisuu, sitä heikompien sonnien siementä joudutaan viemään. Suuret massat jotka liikkuvat siemenen vientimarkkinoilla ovatkin hyvin halpoja annoksia sonneista joiden myyminen on esim. Tanskassa tai Suomessa kokolailla mahdotonta.
Sama pätee myös esim. Tanskaan joka on erittäin paljon Suomea houkuttelevampi markkina. Pieni karjatiheä maa, isot karjat= helppo kilpailla pienelläkin organisaatiolla. Siellä on useita kilpailevia toimijoita eli ainakin 5 kpl muita + Viking Denmark. Lisäksi sikäläiset tilat ovat paljon kovemmissa hinta- ja kustannuspaineissa kuin suomalaiset ja erittäin tarkkoja ostopanosten kustannuksista. Viking Danmarkin markkinaosuus on siitä huolimatta suunnilleen 92%, yhtenä syynä nimenomaan se, että kilpailijoilla riittävän tasokas (= Tanskan markkinoilla kiinnostava tuote) siemen on aivan liian kallista.
Alan logiikka suosii paikallisia osuuskuntia. Koska liki kaikki toimijat ovat osuuskuntia ja tuottavat parhaista sonneista siementä ensisijaisesti jäsenilleen. Tästä johtuen vientimarkkinoille on tarjolla hyvin rajoitetusti siementä parhaista sonneista ja mitä isommaksi vienti yrityksillä paisuu, sitä heikompien sonnien siementä joudutaan viemään. Suuret massat jotka liikkuvat siemenen vientimarkkinoilla ovatkin hyvin halpoja annoksia sonneista joiden myyminen on esim. Tanskassa tai Suomessa kokolailla mahdotonta.