asiakas on valmis näkemään hiukan vaivaa asian eteen.
Ei ole.
Miksi asiakas ostaa vaikeamman kautta sulta, kuin helpommin toiselta? Tälläkin alalla yrittäjiä riittää. Melko ylivoimainen tuote tai markkina täytyy olla, että kuluttajaa saa liikkumaan metrinkin ylimääräistä.
Ei kaikki halua todellakaan ostaa multa, enkä toisaalta pystyisi koko maailmaa ruokkimaankaan. Pointti onkin siinä, että pitää löytää ne omaan myyntitapaan sopivat asiakkaat. Aika monta "turhaa" myyntipuhetta joutuu pitämään, mutta jostakin välistä sieltä sitten kuitenkin tarttuu kala pyydykseen. Sitkeyttä se välillä vaatii sekä pitkäjänteistä ja suoraselkäistä toimintaa. Joku ostaa kerran ja toteaa, ettei ole hänen juttu. Hyvä niin. Uusia asiakkaita tulee tilalle, kun jaksaa nähdä vaivaa. Osa on taas ollut asiakkaina alusta saakka ja jotenkin olen ymmärtänyt, etteivät säälistä osta, vaan ovat tuotteeseen ja systeemiin erittäinkin tyytyväisiä. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas molemmista.
Mitenkäs sammakko selittää kuluttajan liikkeet näihin automarketteihin. Lähi-siwa sai rauhassa riutua pilkkomiskuntoon, kun ihmiset ajelevat pitkiäkin matkoja halpuutuksen ja plussapallukoiden perässä. Ei se tuo kuluttaja aina niin rationaalinen ole laiskuudenkaan suhteen.
Hinta ratkaisee automarkettien eduksi kaupoissa lähikauppojen tappioksi. Tuotajalla on taas se etu että kuluttaja haluaa ostaa suoraan tuottajalta ilman välikäsiä tuotteen. Näihin tuottaja myynteipisteisiin kun saisi muutakin kuin grillimakkaraa myyntiin, niin myynti kasvaisi entisestään.
kysynnän nousu johtuu usein siitä, että uusi tuote tulee myyntiin, keksitään uusia käyttötarkoituksia, kuluttajat rikastuvat, tuotteeseen kehitetään uusia ominaisuuksia... nyt lähiruoka täyttää monet näistä eli kyse ei ole vakiintuneesta markkinasta, jota edustavat edelleen s- ja k-ryhmien kaupat. Niissä koneisto on viritty niin huippuun, että kilpailu niiden kanssa on likimain mahdotonta.
kysynnän lasku seuraa, jos tuote menee pois muodista, tulee kilpailevia, parempia tuotteita, kuluttajat köyhtyvät.... näitä markkinatalouden lakeja ei pysty muuttamaan. Kaupat tulisivat vastaamaan häiritsevään suoramyyntiin ostamalla parhaita omiin kauppoihinsa, nyt ei vielä ole tarvetta.
Valitettavasti on vaikea nähdä jossain sellaista markkinaa, jolla yksittäisen tilan olisi mahdollista toimia kannattavasti isojen kauppojen kilpailijana.... poikkeuksena on sesonkituotteet, torimyynti, tuotteistettu ravintolamyynti, mausteet, terveystuotteet, luomu, ruokavaliotuotteet ym, joilla edes kannattaa yrittää
http://liberalismi.net/wiki/Kysynn%C3%A4n_ja_tarjonnan_laki