Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe koska saa rahaa?  (Luettu 57591 kertaa)

nilihaara

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
   Ei sillä ole mitään väliä kummalla puolen nollaa tili on.  Raha tulee ja menee ja veikkaan että ne joilla tili on hivenen miinuksella saattaa olla jotain muutakin takana kuin terveisiä.  ;D   

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: koska saa rahaa?
 Joo, mutta eikös sitä vois senverran säästää että vois nostaa sen "nollarajan" vaikka +5000 euroon? Ei tarvis maksaa turhia korkoja ja olis ehkäpä huojentuneempi olo? Ihmisillä tuntuu vaan olevan pakonomainen tarve tuhlata kaikki rahansa heti kun sitä tulee kaikkeen ylimääräiseen. Sitten on näitä pikavippejä ja kulutusluottoja ym. roskaa. Ja jos tililtä loppuu rahat niin mä yleensä lainaan yksityistililtä, koska itselle ei välttämättä tarvitse maksaa korkoa. Mut kuten sanottu ,niin nämä ovat makuasioita ja kukin taaplaa tyylillään.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

nilihaara

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
Joo, mutta eikös sitä vois senverran säästää että vois nostaa sen "nollarajan" vaikka +5000 euroon? Ei tarvis maksaa turhia korkoja ja olis ehkäpä huojentuneempi olo? Ihmisillä tuntuu vaan olevan pakonomainen tarve tuhlata kaikki rahansa heti kun sitä tulee kaikkeen ylimääräiseen. Sitten on näitä pikavippejä ja kulutusluottoja ym. roskaa. Ja jos tililtä loppuu rahat niin mä yleensä lainaan yksityistililtä, koska itselle ei välttämättä tarvitse maksaa korkoa. Mut kuten sanottu ,niin nämä ovat makuasioita ja kukin taaplaa tyylillään.
  Ne on makuasioita mutta mun periaatteen mukaan pankin tilillä lepäävä raha ei tuota ja luotollisen tilin korko on melko pieni johtuen vakuuksista.  Mitä pikavippeihin tulee niin eiköhän me liikuta ihan eri piireissä. Olen tyytyväinen tilanteeseeni ja nukun yöni rauhassa minkä nyt kesäyönä herään puunkuorien paukkeeseen kun kuutioita tulee. Mitään ei saa jos ei yritä. ;D   
  Yksityistili on aivan eri juttu.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
Joo, mutta eikös sitä vois senverran säästää että vois nostaa sen "nollarajan" vaikka +5000 euroon? Ei tarvis maksaa turhia korkoja ja olis ehkäpä huojentuneempi olo?

Oletetaan että minulla olisi 20000 € enemmän tavallista pankkilainaa eikä luotollista pankkitiliä. Tilillä olisi nykyisen -20000 - +5000 € sijasta eri vaiheissa vuotta 0 - +25000 €. Tällöin menisi koko ajan korkoa koko lainapääomasta. Nyt menee korkoa käytetystä lainalimiitistä ja valitettavasti myös luotonvarausprovisiota limiitin maksimin mukaan, käyttötilin korosta ei kai kannata edes mainita. Aina kun tulee rahaa tilille, se toimii lainan lyhennyksenä ilman että minun tarvitsisi tehdä mitään.

Tuhlauspsykologia menee niin, että minun näpeissäni kuumottaisi enemmän jos tilin saldo olisi +18000€ kuin -2000 €. Siis kuumottaisi sillä tavalla jota viilentämään tarvitaan kirkkaan väristä, kylmää metallia maatalouskonekaupasta.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: koska saa rahaa?
Joo, mutta eikös sitä vois senverran säästää että vois nostaa sen "nollarajan" vaikka +5000 euroon? Ei tarvis maksaa turhia korkoja ja olis ehkäpä huojentuneempi olo?

Oletetaan että minulla olisi 20000 € enemmän tavallista pankkilainaa eikä luotollista pankkitiliä. Tilillä olisi nykyisen -20000 - +5000 € sijasta eri vaiheissa vuotta 0 - +25000 €. Tällöin menisi koko ajan korkoa koko lainapääomasta. Nyt menee korkoa käytetystä lainalimiitistä ja valitettavasti myös luotonvarausprovisiota limiitin maksimin mukaan, käyttötilin korosta ei kai kannata edes mainita. Aina kun tulee rahaa tilille, se toimii lainan lyhennyksenä ilman että minun tarvitsisi tehdä mitään.

Tuhlauspsykologia menee niin, että minun näpeissäni kuumottaisi enemmän jos tilin saldo olisi +18000€ kuin -2000 €. Siis kuumottaisi sillä tavalla jota viilentämään tarvitaan kirkkaan väristä, kylmää metallia maatalouskonekaupasta.
CC on juurikin asian ytmessä.

Pikavipit on enemmän yksityistalouden juttuja ja niillä ei paljoa maataloiden rahoitustilannetta voi parantaa. Vai kuka muka ostaa pikavipillä apulantoja?
Nothing is Something Worth Doing

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: koska saa rahaa?
Joo, mutta eikös sitä vois senverran säästää että vois nostaa sen "nollarajan" vaikka +5000 euroon? Ei tarvis maksaa turhia korkoja ja olis ehkäpä huojentuneempi olo?

Oletetaan että minulla olisi 20000 € enemmän tavallista pankkilainaa eikä luotollista pankkitiliä. Tilillä olisi nykyisen -20000 - +5000 € sijasta eri vaiheissa vuotta 0 - +25000 €. Tällöin menisi koko ajan korkoa koko lainapääomasta. Nyt menee korkoa käytetystä lainalimiitistä ja valitettavasti myös luotonvarausprovisiota limiitin maksimin mukaan, käyttötilin korosta ei kai kannata edes mainita. Aina kun tulee rahaa tilille, se toimii lainan lyhennyksenä ilman että minun tarvitsisi tehdä mitään.

Tuhlauspsykologia menee niin, että minun näpeissäni kuumottaisi enemmän jos tilin saldo olisi +18000€ kuin -2000 €. Siis kuumottaisi sillä tavalla jota viilentämään tarvitaan kirkkaan väristä, kylmää metallia maatalouskonekaupasta.
CC on juurikin asian ytmessä.

Pikavipit on enemmän yksityistalouden juttuja ja niillä ei paljoa maataloiden rahoitustilannetta voi parantaa. Vai kuka muka ostaa pikavipillä apulantoja?

 Ei ne pikavipit suoranaisesti maatalouteen liitykään, mutta karrikoidun tekstini oli kertoa mielipiteeni rahankäytöstä. Vaikka olisi lainaa niin voihan sitä silti olla säästöjäkin, ns. pahan päivän varalle. Itselläni on ainakin toimeentulo niin pitkälti säästä riippuvaista että hirvittää ajatus vaikkapa myyntiheinäsadon pilaantumisesta. Perusmenot ovat kuitenkin samat joka vuosi ja jos yhdeltä vuodelta menee valtaosa tuloista pilalle, niin sillä on kuitenkin vaikutusta moneksi vuodeksi esim. asiakasmenetyksinä. Ja silloin ei enää kiinnosta ottaa lisää lainaa tai kaataa metsää, jotta saisi laskut maksettua. Eikä tuotannolle välttämättömiäkään koneita oikein kannata myydä. Sen vuoksi yritän pitää rahaa säästössä ja samalla lyhentää lainoja mahd. nopeasti. Velka on veli otettaessa ,mutta veljenpoika maksettaessa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: koska saa rahaa?
Tätä lukiessa alkaa tajuta miksi viljelijät on köyhiä ja taitavat sellaisiksi jäädäkkin ::)

Toi oli ihan paras selitys toi velka vs luotollinen tili, vesi tuli silmistä melkein :o

Itellä jos käyttötili putoo viisnumeroiseksi, niin alan miettiä mihin se riittää enää ja käyttötilin korko muuten 1,5 ja lainojen 2,0 8)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
Tätä lukiessa alkaa tajuta miksi viljelijät on köyhiä ja taitavat sellaisiksi jäädäkkin ::)

Toi oli ihan paras selitys toi velka vs luotollinen tili, vesi tuli silmistä melkein :o

Itellä jos käyttötili putoo viisnumeroiseksi, niin alan miettiä mihin se riittää enää ja käyttötilin korko muuten 1,5 ja lainojen 2,0 8)

Minä en aio jäädä köyhäksi, mutta toistaiseksi pitää sinnitellä. Olen köyhä siksi, että valitsemani strategia jäi tukipolitiikan muutosten jalkoihin ja tällä Suomen tehokkaimman maatalouden alueella ollaan kovassa kilpailutilanteessa jatkuvasti. Et sinäkään kyllä mikään talousnero ole, jos seisotat käyttötilillä toistasataa tuhatta.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: koska saa rahaa?
Pankin sedän kanssa on vaan niin pirun paljon joustavampaa neuvotella uusista kuvioista kun käyttötilillä on vaikka se 50 donaa sen sijaan, että on pakkasella saman verran. Mutta minusta tässä on oleellista erot alojen välillä, karjapuolella hyvä kassa on aina perusteltu. Ei sen tarvi olla noin korkea, mutta selvästi plussalla. Eli sitä rahan dynamiikkaa.. samoin 15 lehmän karja pärjää (tuotannon puolesta) pienemmällä kassalla kuin 150 lehmän karja.

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: koska saa rahaa?
Tuotantosuunnan ja sukupolven lisäksi tässä huomaa eron myös siinä kuinka paljon viljelijävuosia on takana. Jos tila on ostettu vaikka 5 - 7 vuotta sitten ja sen jälkeen on tehty muutakin kuin maattu pankolla, niin mistäpä sitä rahaa olisi se 50 000 donaa sille tilille tullut? Tietty jos isi olisi lahjoittanut tilan ja antanut vielä vähän riihikuivaa pöydän alta, niin röyhistelisin minäkin eri tavalla.

Ja tässäkin olen CC:n kanssa samoilla linjoilla, köyhäksi ei ollut tarkoitus jäädä, mutta valitettavasti mun pitää tehdä itse rahani...  :P
Nothing is Something Worth Doing

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: koska saa rahaa?
>Mut kuten sanottu ,niin nämä ovat

Ja kuten sanottu,sikojen pitämisestä (rahoituksen kannalta)et ymmärrä yhtään mitään eli ei kannata yleistää tuota tuhlailua.
 

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: koska saa rahaa?
>Tuotantosuunnan ja sukupolven lisäksi tässä huomaa eron myös siinä kuinka paljon viljelijävuosia on takana.

Suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat pahimpia *****lijoita tälläkin alalla.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: koska saa rahaa?
Tätä lukiessa alkaa tajuta miksi viljelijät on köyhiä ja taitavat sellaisiksi jäädäkkin ::)

Toi oli ihan paras selitys toi velka vs luotollinen tili, vesi tuli silmistä melkein :o

Itellä jos käyttötili putoo viisnumeroiseksi, niin alan miettiä mihin se riittää enää ja käyttötilin korko muuten 1,5 ja lainojen 2,0 8)
Eipä tuo palkansaajanakaan ole raha pesää tehnyt. Meilläkin käyttötilin saldo on ollut jopa kuusinumeroinen välillä, mutta silloin kaksi niistä numeroista on pilkun oikealla puolella...

Kyllä tää vuosi on tähänastisista ollut vaikein. Vaatii pokkaa, kun tuntuu, että ei valoa näy vaikka parhaansa tekee. Mutta niin se joillain toisillakin.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

nilihaara

  • Vieras
Vs: koska saa rahaa?
Tätä lukiessa alkaa tajuta miksi viljelijät on köyhiä ja taitavat sellaisiksi jäädäkkin ::)

Toi oli ihan paras selitys toi velka vs luotollinen tili, vesi tuli silmistä melkein :o

Itellä jos käyttötili putoo viisnumeroiseksi, niin alan miettiä mihin se riittää enää ja käyttötilin korko muuten 1,5 ja lainojen 2,0 8)
  Mulla on kyllä tuottavampaa toimintaa kuin lepuuttaa sata tonnia pankin tilillä. ;D
  Kaikki mitä tulee sijoitetaan uudestaan välittömästi ja sit joutaa metille. ;D

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: koska saa rahaa?
>Vaatii pokkaa, kun tuntuu, että ei valoa näy vaikka parhaansa tekee.

Olen kuullut ohjeen;polkekaa kovempaa,pidot paranee  :D