Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mäksä - 14.01.11 - klo:22:24

Otsikko: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 14.01.11 - klo:22:24
Mielenkiintoista. Onkohan kellään täällä kotomaassa käytössä (nykyrattoriissa)? http://www.youtube.com/watch?v=OK-lUd7TxaA&feature=related Kylhän tuos senverran vettäkin on, että voi tommosella siipiratas-aluksella mennä.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: supersammakko - 14.01.11 - klo:22:30
Mä olen ihan muutama vuosi sitten nähnyt yhden isännän kyntävän lumiketjut pyörissä, eipä ainakaan kyntövaon pohja liippaannu sileäksi. Tuon videon keli tuntui kyllä hiukan liian märältä yhtään mihinkään hommaan.  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: PR - 14.01.11 - klo:22:45
Ex naapuri aikoinaan harjoitti kolmella hehtaarillaan maataloutta. Sillä oli takatuupparileukussa piikkipyörät pultattuna takapyöriin. Mikä lie niiden virallinen nimi. Ovat kun kärryn pyörät joissa ulkokehällä yhdessä rivissä samanlaiset kynnet, kuin aikoinaan rautapyörä traktoreissa. Asennettiin ikäänkuin levikkeen tilalle. Kolmesiipisiä fälttejä veti kovahkolla savimaalla kelissä kun kelissä. On ne tuolla ojassa pystyssä näemmä vieläkin. Mies ja Leyland ovat vaan vaihtaneet maisemaa.

Muutoin tuli vielä mieleen, että videon tapaiset "ketjut" oli muistaaksen saatavissa jo Valmet 15 ja 20-malleihin. Taisi olla muihinkin ajan merkkeihin.  :)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bouli - 14.01.11 - klo:23:16
Joskus -80 luvulla Ovakolta tuli sellaisia ketju mainoslehtiä missä oli käyttäjähaastatteluja.
Jotenkin jäänyt mieleen kalkkimies joka kehui että on vallan hyvät talvella kalkinlevityksellä ja ketjuista on myös apua viljelytöissä kosteilla toukopelloilla...
Kovasti ihmetytti silloin pikkupoikana...
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.11 - klo:08:32
Järkyttävää kurassa möyrimistä   :o Tulee ihan paha mieli kun maata pahoinpidellään tuollaisella tavalla. Aina vaan isompaa traktoria ja pitävämpiä pyöriä vaikka ongelma on vesitaloudessa ja maan tiivistymisessä  ::)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: pötsjölööm - 15.01.11 - klo:08:47
Takapotkullahan ketjuista saa ihan reilustikin hyötyä, mutta on sitä nelikollakin ketjuilla kynnetty, kun kerkesi kuuraparta paskomaan pellot  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 15.01.11 - klo:09:06
Laittakaa ensin maanrakenne ja salaojitus kuntoon. Lukekaa käyttöohjekirjasta kyntöauran säätö ja painonsiirron tarkoitus ja miettikää sitten vasta lumiketjuja ja piikkipyöriä kynnössä.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.11 - klo:09:09
Laittakaa ensin maanrakenne ja salaojitus kuntoon. Lukekaa käyttöohjekirjasta kyntöauran säätö ja painonsiirron tarkoitus ja miettikää sitten vasta lumiketjuja ja piikkipyöriä kynnössä.

Joo  :D Jos traktori ei kulje pellolla ilman hokkospokkusta niin siitä voisi jo päätellä ettei pellolle on mitään asiaa  8)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: pötsjölööm - 15.01.11 - klo:09:18
Laittakaa ensin maanrakenne ja salaojitus kuntoon. Lukekaa käyttöohjekirjasta kyntöauran säätö ja painonsiirron tarkoitus ja miettikää sitten vasta lumiketjuja ja piikkipyöriä kynnössä.

Joo  :D Jos traktori ei kulje pellolla ilman hokkospokkusta niin siitä voisi jo päätellä ettei pellolle on mitään asiaa  8)

Hevosellekin oli suokengät, ja hokkiketjuja kaupattiin kyntöön  ;D Hyvin harvoin 20:llä valmetilla kyntö onnistui ilman lisäpitoa pyörissä, edes sillä yks siipisellä fiskarssilla.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: iskra - 15.01.11 - klo:09:39


Hevosellekin oli suokengät, ja hokkiketjuja kaupattiin kyntöön  ;D Hyvin harvoin 20:llä valmetilla kyntö onnistui ilman lisäpitoa pyörissä, edes sillä yks siipisellä fiskarssilla.
[/quote]

  Joo,tiedän tapauksen kun kyseisellä vehkeellä kyntö ei oikein sujunut,isäntä pani tyttären ruoteliin ja alkoi itse auttamaan menoa työntämällä.
 Naapureita huvitti kun aina silloin kun isäpappa alkoi pyyhkimään hikeä naamastaan niin vallu jäi kaapimaan paikoilleen siksi aikaa..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 15.01.11 - klo:10:07
Tuommostahan se tietty on, jos on oikein sateinen syksy. Jossain vaiheessa sitten hermot pettää ja pakko mennä temuamaan sinne kuraliejuun ennenkuin talvi yllättää, ettei jää kynnöt kevääseen.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: iskra - 15.01.11 - klo:10:18
Tuommostahan se tietty on, jos on oikein sateinen syksy. Jossain vaiheessa sitten hermot pettää ja pakko mennä temuamaan sinne kuraliejuun ennenkuin talvi yllättää, ettei jää kynnöt kevääseen.


  Poikaset eivät muista 70-luvun syksyjä,meilläkin oli Mercatorissa puolitelat ja kuitenkin jäi osa korjaamatta,no, nykyäänhän se tulo tulee noitten paperien kautta niin ei taritse lähteä särkemään vehkeitä kuran sekaan jos vaikka tuliskin sellaiset kelit..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: pötsjölööm - 15.01.11 - klo:10:31
Tuommostahan se tietty on, jos on oikein sateinen syksy. Jossain vaiheessa sitten hermot pettää ja pakko mennä temuamaan sinne kuraliejuun ennenkuin talvi yllättää, ettei jää kynnöt kevääseen.


  Poikaset eivät muista 70-luvun syksyjä,meilläkin oli Mercatorissa puolitelat ja kuitenkin jäi osa korjaamatta,no, nykyäänhän se tulo tulee noitten paperien kautta niin ei taritse lähteä särkemään vehkeitä kuran sekaan jos vaikka tuliskin sellaiset kelit..

Hurjia tarinoita olen kuullut, miten kahdella traktorilla vedettiin puimuria, ja väkisin puitiin rukiit pois  ;D
Nythän tuommosesta, pääsisi moision puistoon kävelylle.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: iskra - 15.01.11 - klo:10:46


Hurjia tarinoita olen kuullut, miten kahdella traktorilla vedettiin puimuria, ja väkisin puitiin rukiit pois  ;D
Nythän tuommosesta, pääsisi moision puistoon kävelylle.
[/quote]

  Ja ne saatto ne kaks traktoriakin jäädä kiinni ja sitten oli etsittävä kaivuria tai vinssimiestä..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 15.01.11 - klo:11:02
Puun kanssa lähtee hyvin! Pätkä kettinkiä, sopiva puu takarenkaaseen ja pakkia niin nousee mukavasti.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: iskra - 15.01.11 - klo:11:20
Puun kanssa lähtee hyvin! Pätkä kettinkiä, sopiva puu takarenkaaseen ja pakkia niin nousee mukavasti.

  Joo ,sata metriäkin kun etenee niin ja aina ottaa savisen pölkyn irti ja köyttää uudestaan kiinni ja taas mennään se puoli metriä..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Strimari - 15.01.11 - klo:11:47
Kyllä, itsekin muistan mossipoikana olleeni jelppimässä isää, joka lykkäsi puimurin aina niin pitkälle vehnäpeltoon, kun pääsi, sitten vedettiin traktorilla takaisin, ja vierestä uudestaan. Onnistu kun ei ollut ihan koko pelto pohjaton.
 Pari vuotta sitten itse putosin sellaseen silmäkkeeseen, että tarvittiin 17 metriä vetoliinoja, ennekuin löytyi riittävän kuivaa vetotraktorille. Sillä kerralla loput lohkosta jätettiin peuroille.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bouli - 15.01.11 - klo:12:53
Puun kanssa lähtee hyvin! Pätkä kettinkiä, sopiva puu takarenkaaseen ja pakkia niin nousee mukavasti.

Armeijassa traktorikurssilla harjoiteltiin tuota.
Joku vanhoista kuskeista ajoi 702:sen miehistöperävaunun kanssa tarkoituksella suo-ojaan jumiin ja meidän morttien piti kouluttajan opastuksella pöllien kanssa haalia pois se sieltä.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: agricult - 15.01.11 - klo:14:24
Yllättävän hyvää jäkeä tulee eikä luisto% tuossa huimaa päätä. Mahtaako tuo niin vahingollista olla, kuitenniin suht' kevyt nelivetotraktori, leveät takarattaat ja sarka-aura ei hirveästi päistettä taikka kyntövakoa tiivistä.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: zetor8045 - 15.01.11 - klo:18:33
Meillä olis pirisen pajan tekemät 26" piikkilevikkeet joissa on kuratkin vielä paikallaan  ;D Vuonna -76 olleet kuulemma viimeksi paikassaan 2030 jonnikassa...  :P
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.11 - klo:19:02
Meillä olis pirisen pajan tekemät 26" piikkilevikkeet joissa on kuratkin vielä paikallaan  ;D Vuonna -76 olleet kuulemma viimeksi paikassaan 2030 jonnikassa...  :P

Myy nuo joulukuusenjalkoina paikalliseen s-markettiin  :D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bdr-529 - 15.01.11 - klo:19:31
Tuommostahan se tietty on, jos on oikein sateinen syksy. Jossain vaiheessa sitten hermot pettää ja pakko mennä temuamaan sinne kuraliejuun ennenkuin talvi yllättää, ettei jää kynnöt kevääseen.

Ajan ja polttoaineen hukkaa koko kyntö oli keliä eli ei.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: koivumaki - 15.01.11 - klo:19:32
70-luvulla kun alko tuleen ekoja 4-vetoja,niin valtamerkkien edustajat joilla ei ollu nelikkoa tarjolla tarjosivat korkearipaisia renkaita vaan.Ja isännät jotka vastustivat silloin nelivetoa tarjosivat piikkipyöriä,ketjuja ja puolitelasta tehtyjä kitkaketjuja kyntöhommiin.
Kyllä jokuset kyntelivät vanhoilla Fordsonin piikkipyörillä.
Joillain oli puimurissakin tosiaan teloja yms.Akselinpätkiä tuppas joskus tulemaan...

Olin minäkin joskus semmoisissa talkoissa kun vedin traktorilla puimuria,vaijeri pöydän ali.Homman järkevyydestä voi olla montaa mieltä,mutta jokunen hehtaari tuollakin tavalla puitiin.

Nää tämän päivän vyörengaspuimat kyllä kulkee siten,että ei tartte ajatellakaan moista vetohommaa.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: kylmis - 15.01.11 - klo:20:36
Meillä tehtiin joskus takavuosina säilörehua samalla tavalla. Toisella traktorilla vedettiin niitetyllä maalla silppurikonetta. Kyllä se pelto valmiiksi tuli, mutta yllättäen jouduttiin kyntämään seuraavalle vuodelle.

Homman järkevyydestä ei tosiaan osaa sanoa mitään. Se oli sellaista silloin.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: iskra - 15.01.11 - klo:20:48


Homman järkevyydestä ei tosiaan osaa sanoa mitään. Se oli sellaista silloin.

  Nii-i,nyt ei muuta kunkatoilmoituksen tekoon jos alkaa takkuamaan,silloin ennen ei niitä katokorvauksiakaan aina saanut,ja olihan se viljakin vähän toisessa kurssissa..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: PR - 16.01.11 - klo:00:41
Kun olin mukula niin syksyt oli märjempiä tai sitten muuten vain oli jotain eri lailla. Sellaisia kuljunpaikkoja oli pellossa syyskynnöillä siellä täällä. Sitten kun upottiin, niin pölli pyörän alle ja juontokettingillä vanteeseen kiinni. Aina päästiin pois. Jos oli oikein vaikeaa, niin fältit piti jättää kuran joukkoon ja sitten kun sai traktorin riittävän kuivalle, sieltä käsin sitten kettinkeillä hinasi nekin kuiville. Oli muuten niin *****mainen operaatio irrotta hyvin uponneesta koneesta fältit, että mieluummin yritti ensin jotain muuta. Kun tuli (kylän toinen) neliveto ja sen upotti kunnolla ja soitti (lankapuhelimella kotona) sen kylän ensimmäisen nelivedon hinaamaan, niin parin pyynnön jälkeen ymmärsi olla kaivattamatta. Kun alkoi tuntua siltä, niin fältit ylös ja pakki päälle. En muistakaan, koska olisin vetelään jäänyt. Ojaan on joskus luiskahtanut sittemminkin pientareita kyntäessä.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.01.11 - klo:01:05
Yksi asia joka on voinut olla erilailla on salaojitus, 1970-luvun alussa monien lohkojen salaojitus oli vielä aika uusi, ja maan rakenteelta vie varmaan lähemmäs kymmentä vuotta sopeutua sarkaojien täyttämiseen, niin noita märkiä kohtia on ollut ihan eri tavalla siihen aikaan.

Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: PR - 16.01.11 - klo:03:20
Yksi asia joka on voinut olla erilailla on salaojitus, 1970-luvun alussa monien lohkojen salaojitus oli vielä aika uusi, ja maan rakenteelta vie varmaan lähemmäs kymmentä vuotta sopeutua sarkaojien täyttämiseen, niin noita märkiä kohtia on ollut ihan eri tavalla siihen aikaan.



Juu. Meinasin kirjoittaakin, että saattaa johtua juuri noiden salaojien tuoreudesta. Mutta jätin kirjoittamatta, kun ajattelin, että joku irvileuka siitä jotain vääntää. Yhdellä pellolla on tänäpäivänä (30 vuotta myöhemmin) salaojituksen seurauksen pellon pintaan lykkääviä lähteensilmiä. Niihin ei mahda mikään, kun vaihtavat perkeleet melkein vuosittain paikkaansa. Pitää vain osata kiertää.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bouli - 16.01.11 - klo:10:41
Joskus pikkupoikana -80 luvun alkupuolella muistan viimeisen kerran pelloilla missä toimivat salaojat ryvetyn, puimuria ei silloinkaan hinattu, takavetonatikan ja viljakärryt kävi naapuri vetämässä pois pellolta.

Taisi olla sama syksy kun oli vaikeuksia kyntää takavedolla niin isä haki SOK:lta koeajoon nelivetotraktorin ja kynti sillä yötä vasten märimmät paikat, nykyään varmasti jätettäisiin kevätkyntöön. Traktorin vaihto ei kuitenkaan kai ollut edes mielessäkään eikä edes seuraavakaan kone vielä ollut neliveto.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 16.01.11 - klo:12:07
takavetonatikan ja viljakärryt kävi naapuri vetämässä pois pellolta.



Se on taitolaji lähteä takavetoisella viljakuorman kanssa liikkeelle märästä8) Mutta jos on oikein märkää ei se kuskin vaihtaminenkaan auta...
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Tractor Grip - 16.01.11 - klo:12:19
http://www.youtube.com/watch?v=BHbYHqHokqw

http://www.youtube.com/watch?v=9cFDFzyBd4w&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=HLvyPcS3i_w&NR=1&feature=fvwp
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: arzyboy - 16.01.11 - klo:12:28
Olipas hurjan näköistä hommaa jontikan vetämisessä. Onneks taitaa olla noissa puimureissa sentään runko ::)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 16.01.11 - klo:12:29
Hyvin tuntu nousevan lako pöydälle tuossa viimeisessä videossa. Mutta se ei varmaan johtunut puimurin merkistä. 40 sekunnin kohdalla olisi varmaan tarvinnut pysähtyä hiukan aikaisemmin niin olisi voinut lähteä omin avuin.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Strimari - 16.01.11 - klo:16:10
just. Aika päätön idea ton runkojontikan kanssa, ei tollain voi nyppäsemällä lähteä muuta kuin vetolaitteet kappaleiks, tosin, joskus armeijassa joku HK:n kuorma-autokuskeista puhu jotain energiaköydestä, joka vedetään vauhdilla pitkäks ja sitten vetäjästä jarrut kiinni, niin se köyden venymä kuroutuu kiinni ja kiskoo vedettävän ylös.
Aika utopistinen juttu, mutta toisaalta niin oli kertojakin..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 16.01.11 - klo:17:11
just. Aika päätön idea ton runkojontikan kanssa, ei tollain voi nyppäsemällä lähteä muuta kuin vetolaitteet kappaleiks, tosin, joskus armeijassa joku HK:n kuorma-autokuskeista puhu jotain energiaköydestä, joka vedetään vauhdilla pitkäks ja sitten vetäjästä jarrut kiinni, niin se köyden venymä kuroutuu kiinni ja kiskoo vedettävän ylös.
Aika utopistinen juttu, mutta toisaalta niin oli kertojakin..

Muistelen nähneeni jonkun videon tuollaisesta tapahtumasta missä hinattiin ns. nykäisemällä semmosella venyvällä köydellä. En vaan muista mitkä ajoneuvot siinä oli pääosassa.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 16.01.11 - klo:17:18
Onko se joku Nato-köysi tai joku. On noita käytössä suomalaisillakin mutapainin harrastajilla  :P :D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Kaupoi - 16.01.11 - klo:17:21
Onko se joku Nato-köysi tai joku.

Oohan tästä ollu juttua http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=344.0
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bouli - 16.01.11 - klo:18:10
takavetonatikan ja viljakärryt kävi naapuri vetämässä pois pellolta.



Se on taitolaji lähteä takavetoisella viljakuorman kanssa liikkeelle märästä8) Mutta jos on oikein märkää ei se kuskin vaihtaminenkaan auta...

Joo, tuon oli kyllä isä tai vaari saanut liikkeelle mutta seuraavaan märempään paikkaan oli meno tyssännyt. Taaksepäin se kärrystä vedettiin naapurin neliveto fiatilla.
Tapahtuma teki kai silloin pikkupoikana jonkinnäköisen vaikutuksen, sen verran hyvin on jäänyt mieleen.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.01.11 - klo:19:07
takavetonatikan ja viljakärryt kävi naapuri vetämässä pois pellolta.
Se on taitolaji lähteä takavetoisella viljakuorman kanssa liikkeelle märästä8) Mutta jos on oikein märkää ei se kuskin vaihtaminenkaan auta...

Vetävät kärryt auttaa enemmän kuin traktorin neliveto.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Strimari - 16.01.11 - klo:19:11
Toinen takautuma tulee muutaman vuoden päähän, kun olin menossa Tampesteria kohden. jossain  Urjalan jälkeen oli pikatien varressa peltotilkku, ja siellä viljakuorma suolivöitään myöden uponneena. Jälkjistä näki, että kuorma oli tehty keskellä peltoa ja kärryn perä kohden ränniä. ELi täydellä kuormalla oli lähdetty sitten tekemään lenkkiä märällä pellolla. Kun kärryn pyörät alkaa murtaa ja menee eri jälkeä kuin traktori, niin se on valmis sitten.
Ei ollut sille isännälle Isä opettanut samaa kuin minulle; jos keli on arveluttava, niin AINA nokka paluusuuntaan, ja mielummin puimurilla säiliölliset päisteeseen kuin kerralla koko kuorma keskeltä peltoa.
Monasti on vetotalkoot säästetty, kun on pelattu varman päälle.
Ja varuiks AINA kuormanteko aloitetaan kärryn etupäästä, jos joudutaan lähtemään vajaalla kuormalla, niin paino on traktorin koukulla.
Pikkujuttuja mutta joskus äärettömän tärkeitä.
Tosin, parhaiten jää mieleen kun kantapään kautta oppii..
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 16.01.11 - klo:19:30
Joo. Joskus tuli lipsuteltua viistonni voortilla niin ettei ollut upoksissa yhtään, mutta senverran märkä savinen pinta pellossa ja onnettoman vähän viljaakin kärryssä, mutta taka-osassa niin eipä mennyt mihinkään. Renkaatkin oli kyllä muovia, eikä kumia :P
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 16.01.11 - klo:19:35
Jyväskylästä kun ajaa etelään on se piiiitkä rautatiesilta keskellä aukeaa. Aukealla on paljon hevosia ja hevosmiehiä kansallispuvuissa  ::)

Viime keväänä ko. pelloilla oli 4-tonninen hytitön Ford ajettu sontakärryjen (kippaavien) kanssa niin syvälle mutaan että kärryjen lavan pohja oli pellon tasalla. Tummatukkainen mies seisoi traktorin konepellillä ja katseli kohti taivaanrantaa. Harmi että ei ollut kameraa mukana  :D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 16.01.11 - klo:19:36
Se on juuri niin kuin kerroit. Aina täytyy ajatella miten pääsee viljakuorman kanssa pellolta pois ja vielä mahdollisimman lyhyttä reittiä. Kärryt kannattaa pitää melkein liittymässä tai ainakin traktori, että on vetävät pyörät heti kovalla. Puinnin suunnittelee siten, että käy puimassa perällä säiliön melkein täyteen ja tulee puimalla kärryille tyhjentämään ja pois. Näin ei hukka-ajoa tule juuri yhtään.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.01.11 - klo:19:42
Puinnin suunnittelee siten, että käy puimassa perällä säiliön melkein täyteen ja tulee puimalla kärryille tyhjentämään ja pois. Näin ei hukka-ajoa tule juuri yhtään.

Hankala suunnitella noin, jos säiliö tulee täyteen kun ajaa 2/3 perälle ja takaisin..

Pakko jossain vaiheessa viedä kärryt keskelle peltoa.

Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 16.01.11 - klo:19:49
No, sitten kannattaa olla iloinen, että sadekesästä huolimatta tulee niin  paljon viljaa, ettei pääse puimurilla perälle ja pois. Eikä sitä kuormaa täyteen tarvitse puida. Ja jos tarvitsee niin laittaa vaikka toisen traktorin jo valmiiksi vetämään, jos mahdollista. 8)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 16.01.11 - klo:19:53
Jyväskylästä kun ajaa etelään on se piiiitkä rautatiesilta keskellä aukeaa. Aukealla on paljon hevosia ja hevosmiehiä kansallispuvuissa  ::)

Viime keväänä ko. pelloilla oli 4-tonninen hytitön Ford ajettu sontakärryjen (kippaavien) kanssa niin syvälle mutaan että kärryjen lavan pohja oli pellon tasalla. Tummatukkainen mies seisoi traktorin konepellillä ja katseli kohti taivaanrantaa. Harmi että ei ollut kameraa mukana  :D

Eikö ollut edes tätä biisiä levyllä: http://www.youtube.com/watch?v=1K6ia9fkCtk jota voi tällaisissa tilanteissa huudattaa ikkunat auki autolla ohi ajaessa :D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.01.11 - klo:20:08
No, sitten kannattaa olla iloinen, että sadekesästä huolimatta tulee niin  paljon viljaa, ettei pääse puimurilla perälle ja pois. Eikä sitä kuormaa täyteen tarvitse puida. Ja jos tarvitsee niin laittaa vaikka toisen traktorin jo valmiiksi vetämään, jos mahdollista. 8)

Märkää viljaahan tulee tilavuuden puolesta enemmän kuin kuivaa.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 16.01.11 - klo:21:41
Märällä viljalla saa myös isomman kukun kuormaan ;)
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Make - 16.01.11 - klo:21:58
Naapureilla oli noita piikkilevikkeitä. Tasauspyörästön lukkoja jonkinverran paukkui palasiksi noiden kanssa.
Jurtinnostossa pudotti sellaisia kivoja savitilsoja nostamattoman rivin päälle. Seuraavaksi oli sitten tuntopyörä täynnä kuraa.  :(  Yksi v-mäisimmistä hommista kaivaa vanhan Jukon tuntopyörä tyhjäksi.
Super Dextalla vetävillä kärryillä on muutama miljoona kiloa jurttia tullut ajettua pellolta pois ja joskus aika lipakaisissakin oloissa, eikä kai koskaan jäänyt kiinni.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 16.01.11 - klo:22:09
Jyväskylästä kun ajaa etelään on se piiiitkä rautatiesilta keskellä aukeaa. Aukealla on paljon hevosia ja hevosmiehiä kansallispuvuissa  ::)

Viime keväänä ko. pelloilla oli 4-tonninen hytitön Ford ajettu sontakärryjen (kippaavien) kanssa niin syvälle mutaan että kärryjen lavan pohja oli pellon tasalla. Tummatukkainen mies seisoi traktorin konepellillä ja katseli kohti taivaanrantaa. Harmi että ei ollut kameraa mukana  :D
Siinä Lauri Tähkä kuvas uutta musavideoo ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 17.01.11 - klo:09:24
Jyväskylästä kun ajaa etelään on se piiiitkä rautatiesilta keskellä aukeaa. Aukealla on paljon hevosia ja hevosmiehiä kansallispuvuissa  ::)

Viime keväänä ko. pelloilla oli 4-tonninen hytitön Ford ajettu sontakärryjen (kippaavien) kanssa niin syvälle mutaan että kärryjen lavan pohja oli pellon tasalla. Tummatukkainen mies seisoi traktorin konepellillä ja katseli kohti taivaanrantaa. Harmi että ei ollut kameraa mukana  :D
Siinä Lauri Tähkä kuvas uutta musavideoo ;D

Heitteli pääkalloja ohrapeltoon  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 06.02.11 - klo:14:24
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 07.02.11 - klo:08:33
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?

Jaa niinkuin vikana  :D Aloitetaanko luettelo etupäästä vai takapäästä  ???
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 07.02.11 - klo:09:10
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?

Jaa niinkuin vikana  :D Aloitetaanko luettelo etupäästä vai takapäästä  ???

Aloita vaikka etupäästä ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 07.02.11 - klo:09:11
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?

Jaa niinkuin vikana  :D Aloitetaanko luettelo etupäästä vai takapäästä  ???

Aloita vaikka etupäästä ;D
Eka havaitsemani asia on vetämätön etupyörä tai puuttumaton nokkapaino. Myös pelto koneen edessä on aika syvältä  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 07.02.11 - klo:10:23
Keskon eläköitynyt traktorimies Agrologi Antti J. Jussila kertoi, että suomessa olivat kyntötraktorit ja muutkin traktorit vajaakäytöllä 50-70 luvuilla kun ei ymmärretty etupainojen perään vaikka niitä on koetettu myydä. Vieläkin kuulee kylällä, että etupainot "ne on etuakselin surma", "semmosillahan tiivistää pellot pilalle", "Ne on aivan turhaa kuormaa mitä työntää" jne  ;D

Jo englannissa ymmärsivät paljon paremmin noiden merkityksen. Todella monessa englannin alkuperäis nuffissa ja leukussa on tehtaan originellit etupainot mukana, suomesta niitä on lähes mahdottomuus löytää.  2100:sten leukkujen vakiovarustukseen kesko teetätti etupainosarjan, muutoin ne olisi kuulema jäänyt myymättä lisävarusteina. 100 heppanen takapotku on melko onneton nostolaitekoneiden veturi ilman etupainatusta.

Tuossa valmet 1102 vilmissä taisi olla tosiaan vikana väärin säädetyt aurat sekä etupainojen puute ja ehkä myös väärät ilmanpaineet renkaissa.

Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: bonneville - 07.02.11 - klo:10:28
Tuossa ........... vilmissä taisi olla tosiaan vikana väärin säädetyt aurat sekä etupainojen puute ja ehkä myös väärät ilmanpaineet renkaissa.





suurin vika poistettu :D :D ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: SamiT - 07.02.11 - klo:13:18
Tuon 1102:n kohdalla neliveto korjaa sekä vetotarpeen että etupainotarpeen, nelikko nimittäin ainakin 500-600 kiloa takavetoa painavampi ja suurin osa painosta siinä mahtavan kokoisessa Naf akselissa, joka on kavennettu versio jossakin Atlas-pyöräalustaisessa kaivurissa käytetystä akselista, tosin ei ole lukkoa eikä luistonrajoitinta tasauspyörästössä juurikin tuosta alkuperäiskäytöstä johtuen.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: ana111 - 07.02.11 - klo:13:32
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?
Oon tainnu ennenkin laittaa tän pätkän tänne.Laitetaan muistin virkistämiseks uusiks http://www.youtube.com/watch?v=s1Is8i0sw3k. Ei oo järjel täsäkään mitään tekemist
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 07.02.11 - klo:14:04
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?
Oon tainnu ennenkin laittaa tän pätkän tänne.Laitetaan muistin virkistämiseks uusiks http://www.youtube.com/watch?v=s1Is8i0sw3k. Ei oo järjel täsäkään mitään tekemist

Näytti tuolla toisessa päässä vähän kuivempaa olevan. Olisi kynnellyt siellä ensin ihan rauhassa ja sitten viikon tai kahden päästä koittanut noita märempiä paikkoja. Minkä takia se väkisin meni tuosta märästä kohdasta yli, kun ei ollut edes aurat maassa? Näytti olevan sentään kova pohja liejun alla, ettei syvemmälle painunut.
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: pötsjölööm - 07.02.11 - klo:14:10
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?
Oon tainnu ennenkin laittaa tän pätkän tänne.Laitetaan muistin virkistämiseks uusiks http://www.youtube.com/watch?v=s1Is8i0sw3k. Ei oo järjel täsäkään mitään tekemist

Toisessa nussitaan ja toisessa sotketaan. Mikä näitä kyntäjiä riivaa?  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Husokki - 07.02.11 - klo:14:32
Kyllä se hyvinkin onnistuu joillakin http://www.youtube.com/watch?v=jN0hsoykhds&feature=related
Oikein merkkivako vedetty päisteeseen, että varmaan joka kerta kone heilahtaa ja pomppaa. :D

http://www.youtube.com/watch?v=YhYOzTYv1DM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BUdROUsYJ9I&feature=related
Onnistuu takavetoisellakin optimioloissa
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: JoHaRa - 07.02.11 - klo:16:24
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related

Mikä tuossa sitten mahtaa olla?
Oon tainnu ennenkin laittaa tän pätkän tänne.Laitetaan muistin virkistämiseks uusiks http://www.youtube.com/watch?v=s1Is8i0sw3k. Ei oo järjel täsäkään mitään tekemist

Taustalla komea kuivuri ja viljapytty  ;D Osoittaa että kauraa nousee tuostakin plutakosta 7 tonnia/ha  ;D
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: zetor8045 - 07.02.11 - klo:18:10
Kyllä renkaat pitää hienosti ja mustaa tulee muttei putkesta  :D http://www.youtube.com/watch?v=dUmT1Pjbv1o&feature=related
Otsikko: Vs: Kyntöpyörät.
Kirjoitti: Mäksä - 07.02.11 - klo:18:21
Kyllä renkaat pitää hienosti ja mustaa tulee muttei putkesta  :D http://www.youtube.com/watch?v=dUmT1Pjbv1o&feature=related

Hieno biisi, mikähän lie nimeltään  8) Ja komiat suuren diisselin murinat taustalla  :D