Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maastoliikennelaki  (Luettu 17946 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta


niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit. Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.

Valistusta ja verotusta

Jakari

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta


niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit. Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.

Valistusta ja verotusta


  M O T .

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
-Oikein.

Lainaus
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
Pääasiassa näin, mutta esim. sänkipellolla voi ajaa ilman luntakin.

Lainaus
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
Mitä sitten?
 Lähes kaikki harrastukset voidaan kieltää tällä perusteella, esim. energiakriisin aikana kiellettiin moottoriurheilu, vaikka esim. yhdessä jäähallissa kului öljyä enemmän kuin kaikissa moottoriurheilukilpailuissa yhteensä.

Lainaus
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
Kaikki on suhteellista, katso edellinen kohta.

Lainaus
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
Ne maksetaan kelkkojen liikennevakuutuksesta, lisäksi hyvät ja turvalliset reitit vähentäisivät turhia sulaan/kiveen ajoja.

Lainaus
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta
Katso edellinen kohta. Lisäksi kelkkailijat aiheuttavat aika vähän vahinkoja sivullisille vrt. tänäänkin ammuttiin yksi hiihtäjä hirvenä, olisiko syytä kieltää metsästys? Lihaahan saa kaupasta.

Lainaus
niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit.
Moneen muuhun harrastukseen on laitettu huomattavat määrät verorahaa täysin pohjattomiin kaivoihin, kelkkailusta tulee sentään jotain valtiollekin päin.

 
Lainaus
Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.
Onneksi näitä heinä-/lehtimäkiä/markkus-setiä ei ole paljoakaan.
Meillä päin kelkkareitti jouduttiin tekemään parissa paikkaa vaarallisten risteysten kautta, kun täytyi kiertää demarikansanedustajan maat ja kakolaisen kunnavaltuutetun koti.
Tuon kakolaisen vastustuksen vielä ymmärtää (vanhapiika :P), mutta demari todisti taas vanhan totuuden: Mikä on demarin, se on demarin, mutta mikä on sinun,  niin sekin on demarin ;D
Lyhyesti sanottuna ko. tyyppi on ns. kokovartalomulkku :D

Mun maille on rakennettu väkisin mm. valtatie (rakennus jäi alle), kevyen liikenteen väylä, vesilinjoja, viemärilinjoja ja sähkölinjoja, ja näihin verrattuna haitta mahdollisesta kelkkareitistä on luokkaa kärpäsen paska itämeressä.

Lainaus
valistusta ja verotusta
Valistusta toki, mutta tullit, alv:t, polttoaineverot, vakuutusmaksuverot jne. riittää jo ilman lisäverojakin.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
-Oikein.

Lainaus
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
Pääasiassa näin, mutta esim. sänkipellolla voi ajaa ilman luntakin.

Lainaus
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
Mitä sitten?
 Lähes kaikki harrastukset voidaan kieltää tällä perusteella, esim. energiakriisin aikana kiellettiin moottoriurheilu, vaikka esim. yhdessä jäähallissa kului öljyä enemmän kuin kaikissa moottoriurheilukilpailuissa yhteensä.

Lainaus
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
Kaikki on suhteellista, katso edellinen kohta.

Lainaus
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
Ne maksetaan kelkkojen liikennevakuutuksesta, lisäksi hyvät ja turvalliset reitit vähentäisivät turhia sulaan/kiveen ajoja.

Lainaus
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta
Katso edellinen kohta. Lisäksi kelkkailijat aiheuttavat aika vähän vahinkoja sivullisille vrt. tänäänkin ammuttiin yksi hiihtäjä hirvenä, olisiko syytä kieltää metsästys? Lihaahan saa kaupasta.

Lainaus
niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit.
Moneen muuhun harrastukseen on laitettu huomattavat määrät verorahaa täysin pohjattomiin kaivoihin, kelkkailusta tulee sentään jotain valtiollekin päin.

 
Lainaus
Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.
Onneksi näitä heinä-/lehtimäkiä/markkus-setiä ei ole paljoakaan.
Meillä päin kelkkareitti jouduttiin tekemään parissa paikkaa vaarallisten risteysten kautta, kun täytyi kiertää demarikansanedustajan maat ja kakolaisen kunnavaltuutetun koti.
Tuon kakolaisen vastustuksen vielä ymmärtää (vanhapiika :P), mutta demari todisti taas vanhan totuuden: Mikä on demarin, se on demarin, mutta mikä on sinun,  niin sekin on demarin ;D
Lyhyesti sanottuna ko. tyyppi on ns. kokovartalomulkku :D

Mun maille on rakennettu väkisin mm. valtatie (rakennus jäi alle), kevyen liikenteen väylä, vesilinjoja, viemärilinjoja ja sähkölinjoja, ja näihin verrattuna haitta mahdollisesta kelkkareitistä on luokkaa kärpäsen paska itämeressä.

Lainaus
valistusta ja verotusta
Valistusta toki, mutta tullit, alv:t, polttoaineverot, vakuutusmaksuverot jne. riittää jo ilman lisäverojakin.

Valtatiet, sähkölinjat ym. ovat yhteiskunnan pyörittämiselle  välttämättömiä, jotta normaali elämä voi pyöriä.

Moottorikelkkailusta sensijaan on pelkkää haittaa. 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65556
Vs: Maastoliikennelaki
niin, saattaapa jopa ajatukset harhautua kepun vitutuksesta muihin asioihin esim. jopa kunnon ylläpitoon!           tulee jopa hiki kun oikein on raivi päällä ja maasto haastava!

gutiguti

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
-Oikein.

Lainaus
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
Pääasiassa näin, mutta esim. sänkipellolla voi ajaa ilman luntakin.

Lainaus
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
Mitä sitten?
 Lähes kaikki harrastukset voidaan kieltää tällä perusteella, esim. energiakriisin aikana kiellettiin moottoriurheilu, vaikka esim. yhdessä jäähallissa kului öljyä enemmän kuin kaikissa moottoriurheilukilpailuissa yhteensä.

Lainaus
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
Kaikki on suhteellista, katso edellinen kohta.

Lainaus
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
Ne maksetaan kelkkojen liikennevakuutuksesta, lisäksi hyvät ja turvalliset reitit vähentäisivät turhia sulaan/kiveen ajoja.

Lainaus
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta
Katso edellinen kohta. Lisäksi kelkkailijat aiheuttavat aika vähän vahinkoja sivullisille vrt. tänäänkin ammuttiin yksi hiihtäjä hirvenä, olisiko syytä kieltää metsästys? Lihaahan saa kaupasta.

Lainaus
niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit.
Moneen muuhun harrastukseen on laitettu huomattavat määrät verorahaa täysin pohjattomiin kaivoihin, kelkkailusta tulee sentään jotain valtiollekin päin.

 
Lainaus
Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.
Onneksi näitä heinä-/lehtimäkiä/markkus-setiä ei ole paljoakaan.
Meillä päin kelkkareitti jouduttiin tekemään parissa paikkaa vaarallisten risteysten kautta, kun täytyi kiertää demarikansanedustajan maat ja kakolaisen kunnavaltuutetun koti.
Tuon kakolaisen vastustuksen vielä ymmärtää (vanhapiika :P), mutta demari todisti taas vanhan totuuden: Mikä on demarin, se on demarin, mutta mikä on sinun,  niin sekin on demarin ;D
Lyhyesti sanottuna ko. tyyppi on ns. kokovartalomulkku :D

Mun maille on rakennettu väkisin mm. valtatie (rakennus jäi alle), kevyen liikenteen väylä, vesilinjoja, viemärilinjoja ja sähkölinjoja, ja näihin verrattuna haitta mahdollisesta kelkkareitistä on luokkaa kärpäsen paska itämeressä.

Lainaus
valistusta ja verotusta
Valistusta toki, mutta tullit, alv:t, polttoaineverot, vakuutusmaksuverot jne. riittää jo ilman lisäverojakin.

Valtatiet, sähkölinjat ym. ovat yhteiskunnan pyörittämiselle  välttämättömiä, jotta normaali elämä voi pyöriä.

Moottorikelkkailusta sensijaan on pelkkää haittaa. 
Kelkkailu ja varsinkin rekiajelut hevosella ovat erinomaista ajanvietettä.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Kun moottorikelkka on kulkuneuvo, jolla:
- ei saa ajaa yleisellä tiellä (pääsääntöisesti)
- ei saa ajaa toisen omistamalla maalla ilman lupaa
-Oikein.

Lainaus
- ei oikein voi ajaa kuin lumikelillä (sitäkin on oltava jonkinlainen kerros)
Pääasiassa näin, mutta esim. sänkipellolla voi ajaa ilman luntakin.

Lainaus
- on nykyään vallitsevana käyttötakoituksena huvikseen pöristely
Mitä sitten?
 Lähes kaikki harrastukset voidaan kieltää tällä perusteella, esim. energiakriisin aikana kiellettiin moottoriurheilu, vaikka esim. yhdessä jäähallissa kului öljyä enemmän kuin kaikissa moottoriurheilukilpailuissa yhteensä.

Lainaus
- ihmisen siirtäminen paikasta toiseen vie ylettömästi polttoainetta
Kaikki on suhteellista, katso edellinen kohta.

Lainaus
- aika moni pääsee tutustumaan terveyskeskusten päivytyspoliklinikkaan
Ne maksetaan kelkkojen liikennevakuutuksesta, lisäksi hyvät ja turvalliset reitit vähentäisivät turhia sulaan/kiveen ajoja.

Lainaus
- muutama vuodessa pääsee katsomaan ruumisarkkua sisäpuolelta
Katso edellinen kohta. Lisäksi kelkkailijat aiheuttavat aika vähän vahinkoja sivullisille vrt. tänäänkin ammuttiin yksi hiihtäjä hirvenä, olisiko syytä kieltää metsästys? Lihaahan saa kaupasta.

Lainaus
niin voi vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia sille pitää vielä valtion suojeluksessa perustaa omat reitit.
Moneen muuhun harrastukseen on laitettu huomattavat määrät verorahaa täysin pohjattomiin kaivoihin, kelkkailusta tulee sentään jotain valtiollekin päin.

 
Lainaus
Mielestäni valtion tulisi päinvastoin suhtautua vapaa-ajan kelkkailuun samoin  kuin tupakointiin.
Onneksi näitä heinä-/lehtimäkiä/markkus-setiä ei ole paljoakaan.
Meillä päin kelkkareitti jouduttiin tekemään parissa paikkaa vaarallisten risteysten kautta, kun täytyi kiertää demarikansanedustajan maat ja kakolaisen kunnavaltuutetun koti.
Tuon kakolaisen vastustuksen vielä ymmärtää (vanhapiika :P), mutta demari todisti taas vanhan totuuden: Mikä on demarin, se on demarin, mutta mikä on sinun,  niin sekin on demarin ;D
Lyhyesti sanottuna ko. tyyppi on ns. kokovartalomulkku :D

Mun maille on rakennettu väkisin mm. valtatie (rakennus jäi alle), kevyen liikenteen väylä, vesilinjoja, viemärilinjoja ja sähkölinjoja, ja näihin verrattuna haitta mahdollisesta kelkkareitistä on luokkaa kärpäsen paska itämeressä.

Lainaus
valistusta ja verotusta
Valistusta toki, mutta tullit, alv:t, polttoaineverot, vakuutusmaksuverot jne. riittää jo ilman lisäverojakin.

Valtatiet, sähkölinjat ym. ovat yhteiskunnan pyörittämiselle  välttämättömiä, jotta normaali elämä voi pyöriä.

Moottorikelkkailusta sensijaan on pelkkää haittaa. 
Kelkkailu ja varsinkin rekiajelut hevosella ovat erinomaista ajanvietettä.

Juu, kelkka ilman moottoria.

Mönkkäristi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26152
  • vastustan
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.
minä-itte ei itte viiti ja naapuri voi tuolla rikastua, EI KÄY :D :D :D :D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

gutiguti

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.
Polkupyöräily väheni kun keksitiin spinning. Mitäpä jos tehtäisiin sellaisia ajosimulaattoreita mönkkäristeille.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.
minä-itte ei itte viiti ja naapuri voi tuolla rikastua, EI KÄY :D :D :D :D

Naapuri voi perustaa reitin ihan vapaasti, kunhan tekee sen omalle maalleen.

Lakiluonnoksen  ongelma onkin se, että se antaa luvan pakkolunastaa kelkkareitin toisten maalle muodollista MTK:n määrittämää korvausta vastaan  (150 €/km.

Mönkkäristi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.
minä-itte ei itte viiti ja naapuri voi tuolla rikastua, EI KÄY :D :D :D :D

Naapuri voi perustaa reitin ihan vapaasti, kunhan tekee sen omalle maalleen.

Lakiluonnoksen  ongelma onkin se, että se antaa luvan pakkolunastaa kelkkareitin toisten maalle muodollista MTK:n määrittämää korvausta vastaan  (150 €/km.


En minäkään hyväksy tuota pakkolunastusta kelkkareitille vaikka naapurilla kelkka onkin ( sillä jonka pellonreunaa saan talvisin ajaa ). Unohdin vielä mainita että mitä lähempänä suurta kaupunkia mönkijäreitti sijaitsisi sitä suurempi oli reitiltä saatava tulo.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
En ole maanomistaja mutta mönkijän omistan. Mönkijä on minulla työkäytössä, lumikoneena ja kevyessä puunajossa. Naapurit ovat ihmetelleet koneen vetokykyä ja sitä ettei se paljoa jälkiä jätä metsään. Mutta tästä uudesta maastoliikkenne laista haluaisin esittää teille vaihtoehdon mönkijöiden osalta, miksi ette perustaisi maksullista reittiä mönkijöille ? Sen perustaminen tehdään helpommaksi uuden lain myötä lukemani perusteella. Mönkijäreitin perustaminen ei edes vaatisi suuria investointeja, maastosta riippuen investoinniksi saattaisi riittää luvan hakeminen, reitin nauhoittaminen ja parkkipaikka johon kuljetusvälineet jätettäisi. Reitin säännöt voisi reitin perustaja laatia esim. ajoajat, roskaaminen, reitiltä poikkeaminen, mönkijän varusteet ( sammutin, puunsuojaliina vinssaamiseen, liikennevakuutus yms. ) Reitistön valvojaksi voisitte palkata jonkun harrastajan ja palkaksi ajo-oikeuden vaikka kahdelle mönkijälle ( valvoja + kaveri ). Itse en kaipaa reittiä, minulle riittää että saan luvan kanssa ajaa talvisin naapurin pellon reunaa seuraavalle tilalle hakemaan polttopuita.
minä-itte ei itte viiti ja naapuri voi tuolla rikastua, EI KÄY :D :D :D :D

Naapuri voi perustaa reitin ihan vapaasti, kunhan tekee sen omalle maalleen.

Lakiluonnoksen  ongelma onkin se, että se antaa luvan pakkolunastaa kelkkareitin toisten maalle muodollista MTK:n määrittämää korvausta vastaan  (150 €/km.


En minäkään hyväksy tuota pakkolunastusta kelkkareitille vaikka naapurilla kelkka onkin ( sillä jonka pellonreunaa saan talvisin ajaa ). Unohdin vielä mainita että mitä lähempänä suurta kaupunkia mönkijäreitti sijaitsisi sitä suurempi oli reitiltä saatava tulo.

Se on aivan saletti, että kylän vihreät ym. kateelliset kunnassa torppaavat yksityiset kelkkareittisuunnitelmat.

Vain sosialisoidut reitit ovat sallittuja.

Mönkkäristi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Maastoliikennelaki



Se on aivan saletti, että kylän vihreät ym. kateelliset kunnassa torppaavat yksityiset kelkkareittisuunnitelmat.

Vain sosialisoidut reitit ovat sallittuja.
Kopioitu Luonnonsuojeluliiton sivuilta.

”Uudistuksessa ehdotetaan, että yleisten reittien lisäksi voisi perustaa yksityisiä reittejä talviaikaiseen ja jopa ympärivuotiseen maastoliikenteeseen. Kun reittihankkeen hakijalla olisi vielä lähtökohtaisesti oikeus luvan saamiseen, uudistus avaisi portit maastoliikenteen määrättömälle kasvulle”, toteaa Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Jottei tulisi väärinkäsityksiä niin en henkilökohtaisesti tarvitse mönkijäreittiä vaan halusin tuoda esille vaihtoehdon jolla joku / jotkut saattaisi jopa ansaita jotain pienellä panostuksella. Ja kirjoitan edelleen mönkijöistä joiden omistajilla ei ole kovinkaan montaa laillista ajoaluetta. En halua provosoida ketään kirjoituksillani.

Viimeksi muokattu: 05.12.10 - klo:12:19 kirjoittanut Mönkkäristi

Limppari

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Kilometrin päässä tilasta menee sekä moottoritie että kelkkareitti. Konetiestä ei oo koskaan ollu mitään harmia, kun ne autot pysyy siellä hirviaitojen sisällä. Kelkkareitistä ei voi sanoo samaa. Etenkin sulanmaan aikana reitiltä "eksyvät" mönkkärikuskit (Varmaan n.10% harrastajista) ovat onnistuneet paskomaan koko harrastajajoukon maineen.

Kun tietyntyyppinen paskamaha, joka ei pääsis mettään ilman konewoimaa, saa jalkojensa väliin (jossa ei ennestään mitään ollukkan) mönkijän huitelee itsetunto sellaisissa lukemissa, että reitillä pysyminen on silkka mahdottomuus.

Luomakunnan kruunun aloittaessa löytöretkensä saavat siitä osansa niin rehupellot kuin laiduntavat eläimetkin. Täytyy kulkee lujaa ja etenkin laitumien kohdalla painaa KAASUA...,että nähdään kuinka nauta väistää alfaurosta...

Mä en todellakaan oo sitä mieltä, että kaikki hauska pitäis kieltää, mutta nää aiheuttaa joka vuosi sen verran vitutusta täälä etelässä, jossa maaseutu koetaan jonain ihmeellisenä puuhamaana, jossa voi sikailla miten tahtoo. Kun ne saa niitä tukiaisiikin...

Turha kai mainitakkan, että kuskit jotka käyttäytyy edellä mainitulla tavalla tulee pääsääntösesti kaupungeista.