mikä 55:ssa tekee ongelman kutosessa? Kuormaajan perustehtävät olisi auran puskeminen, lumen lapiointi kauhalla ja kesällä kivenkeruu muokkaustöiden yhteydessä. Yltää ei siis tarvitse hirveisiin korkeuksiin eikä etäälle. Pitkällä oleva aisasto tekee myös auratessa omat kommervenkkinsä. Juu, seuraavaksi sanotte, että etunostolaite tai aurapuskuri, mutta mitempä nostat kapealla käytävällä laajalta kaartavan auran yli esteiden, saati kasaat lunta.
No just meinasin kun alkuun luin, että kolmesta ensimmäisestä hommasta vain yhteen kuormaaja, eli se lapiointi kauhalla. Kaks muuta parempi etunostolaitteella. Toki kuormaaja monikäyttöisempi, mutta noista kolmesta pelkästään noin. Jos oikeasti auraa tarvitaan ja paljon, ei silloin kuormaajaa siinä välissä pidä olla..
Minkälaisten esteiden yli meinaat / tarvii sitä nostella? Verrokkina sanon, olin aikoinaan yhellä urakoitsijalla hommissa toistakyt vuotta, 8400 valmeteilla ajettiin 6 vuotta, minun ajokissa JAKE ja aura 320, kaverilla iso kuormaaja ja kauha. Ei sillä kuormaajakoneella päässyt perästä tuolla kerrostalojen pihoilla / kapeilla poluilla / sokkeloissa ym. sellaiseen paikkaan minne aurakoneella ajoi ihan helpolla. "työntövarsi" hytikalla JAKEEN, auraa kääntelemällä niin pelkällä raktorilla ei tahdo päästä sen ahtaammista kuin sen kanssa..