Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti  (Luettu 19692 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
http://www.pellervo.fi/maatilanpellervo/mp4_12/elain4sika_12.htm

Velan määrä täytyy olla hirvittävä.

"puimurilla olisi tarkoitus päästä sadonkorjuussa jopa yli 200 000 tonnin päivävauhtiin"   ;D

27 hehtaaria minuutissa on jo kova täpinöintivauhti  :o ;D

On selvästi panostettu omaan hyvinvointiin. Nimittäin koko Suomen viljasato on hoideltu kolmessa viikossa ja vielä pyhäpäivät vapaina!

Kaikki muut puimurit voidaan nyt huoletta romuttaa. Puimuritalliin voi varastoida viljaa tai halkoja  :D

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Kurjuuden keskellä - tai ei. On se hyvä että meillä on tällainen Agronetti, jossa saamme purnata, purkaa mieltämme ja välillä puhua asiaakin. Miten me enää tulisimme toimeen jos tätä ei olisi ?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12229
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
http://www.pellervo.fi/maatilanpellervo/mp4_12/elain4sika_12.htm

Velan määrä täytyy olla hirvittävä.

"puimurilla olisi tarkoitus päästä sadonkorjuussa jopa yli 200 000 tonnin päivävauhtiin"   ;D

"Pirkolat muistuttavat haastattelun päätteeksi, että uskon on oltava luja huonoinakin aikoina. "


***Ei sillä taskulaskimella niin väliksi ole.  ;D
Todennäköisesti pökö toimittaja on taas kirjoitellut mitä sattuu elikkä selvä ajatusvirhe.

Timppa jätti loppulauseesta olennaisimman pois, mutta sehän oli, että elämä on aaltoilua, mutta periksi ei pidä antaa jos suinkin vaan voi jatkaa. Tossa tiivistyy olennainen asia (pohjalaisesta) yrittämisestä. Olen samaa mieltä, periksi ei pidä antaa...

Mun mielestäni näillä tiedoilla, erittäin hyvin hoidettu tila. Mitäs sitten jos tukiuudistuksen yhteydessä sille merkittävälle osalle peltoa, joka on raivattu, napsahtaa tukioikeudet. Ja mitäs sitten, kun sianlihan omavaraisuus Suomessa on ensimmäisen kerran historiassa tipahtanut alle omavaraisuusasteen. Jos sianlihan hinta nousee pikkuisenkin, niin tuon kokoluokan tila hukkuu rahan tuloon.

Kyl se vaan on myönnettävä, että kovalla työllä ja yrittämisellä saa ihmeitä aikaiseksi.

Ilmoitelkaa sitten minulle, jos tämä tila joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja vasaran alle. Oma veikkaukseni on kuitenkin se, että noilla pyyhkii tulevaisuudessakin erittäin hyvin...

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Ajatusvirhe siinä on. 380 ha x 5 tn = 1900 tn. 5 tn / ha satoa ei tule joka vuosi. Toimittaja on laittanut lukuun kolme nollaa liikaa, näin sen täytyy olla. Reipasta puintivauhtia silti. Reipasta menoa muutenkin. Siitä rahantulosta, uusi tuleva A-tuotantosopimus lupaa tällaiselle yksikölle melkoisen määrän pelkkiä lisiä. EHT tuo toisen mokoman. Että kyllä se siitä, yrittänyttä ei laiteta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
http://www.pellervo.fi/maatilanpellervo/mp4_12/elain4sika_12.htm

Velan määrä täytyy olla hirvittävä.

"puimurilla olisi tarkoitus päästä sadonkorjuussa jopa yli 200 000 tonnin päivävauhtiin"   ;D

"Pirkolat muistuttavat haastattelun päätteeksi, että uskon on oltava luja huonoinakin aikoina. "


***Ei sillä taskulaskimella niin väliksi ole.  ;D
Todennäköisesti pökö toimittaja on taas kirjoitellut mitä sattuu elikkä selvä ajatusvirhe.

Timppa jätti loppulauseesta olennaisimman pois, mutta sehän oli, että elämä on aaltoilua, mutta periksi ei pidä antaa jos suinkin vaan voi jatkaa. Tossa tiivistyy olennainen asia (pohjalaisesta) yrittämisestä. Olen samaa mieltä, periksi ei pidä antaa...

Mun mielestäni näillä tiedoilla, erittäin hyvin hoidettu tila. Mitäs sitten jos tukiuudistuksen yhteydessä sille merkittävälle osalle peltoa, joka on raivattu, napsahtaa tukioikeudet. Ja mitäs sitten, kun sianlihan omavaraisuus Suomessa on ensimmäisen kerran historiassa tipahtanut alle omavaraisuusasteen. Jos sianlihan hinta nousee pikkuisenkin, niin tuon kokoluokan tila hukkuu rahan tuloon.

Kyl se vaan on myönnettävä, että kovalla työllä ja yrittämisellä saa ihmeitä aikaiseksi.

Ilmoitelkaa sitten minulle, jos tämä tila joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja vasaran alle. Oma veikkaukseni on kuitenkin se, että noilla pyyhkii tulevaisuudessakin erittäin hyvin...

Ai jaa  :o

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
http://www.pellervo.fi/maatilanpellervo/mp4_12/elain4sika_12.htm

Velan määrä täytyy olla hirvittävä.

"puimurilla olisi tarkoitus päästä sadonkorjuussa jopa yli 200 000 tonnin päivävauhtiin"   ;D

"Pirkolat muistuttavat haastattelun päätteeksi, että uskon on oltava luja huonoinakin aikoina. "


***Ei sillä taskulaskimella niin väliksi ole.  ;D
Todennäköisesti pökö toimittaja on taas kirjoitellut mitä sattuu elikkä selvä ajatusvirhe.

Timppa jätti loppulauseesta olennaisimman pois, mutta sehän oli, että elämä on aaltoilua, mutta periksi ei pidä antaa jos suinkin vaan voi jatkaa. Tossa tiivistyy olennainen asia (pohjalaisesta) yrittämisestä. Olen samaa mieltä, periksi ei pidä antaa...

Mun mielestäni näillä tiedoilla, erittäin hyvin hoidettu tila. Mitäs sitten jos tukiuudistuksen yhteydessä sille merkittävälle osalle peltoa, joka on raivattu, napsahtaa tukioikeudet. Ja mitäs sitten, kun sianlihan omavaraisuus Suomessa on ensimmäisen kerran historiassa tipahtanut alle omavaraisuusasteen. Jos sianlihan hinta nousee pikkuisenkin, niin tuon kokoluokan tila hukkuu rahan tuloon.

Kyl se vaan on myönnettävä, että kovalla työllä ja yrittämisellä saa ihmeitä aikaiseksi.

Ilmoitelkaa sitten minulle, jos tämä tila joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja vasaran alle. Oma veikkaukseni on kuitenkin se, että noilla pyyhkii tulevaisuudessakin erittäin hyvin...

Kylmiskin on ollut terävänä ala-asteen uskontotunnilla.  ;D

Mulla on siis ihan sama miten noilla menee/tulee menemään.

Mää vaan kommentoin, että se velkamäärä täytyy olla hirvittävä ja sitä ei uskolla makseta.

Ja se että millä vakuuksilla tuollaiset tilat saa rahoituksensa.

Olikohan se esim. Nordea mikä on ylilainoittanut pelkän idean varassa tuollaisia maatiloja ilman vakuuksia.

Kylmis ei velattomana isäntänä ihan ymmärrä talouden realiteetteja. Toisaalta nukkuu siksi yönsä varmasti hyvin.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12229
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Olen sen pariin kertaan tunnustanut, enkä sitä mitenkään häpeä, mutta mulla tosiaan oli uskonto 10 peruskoulun päättötodistuksessa :)

Meilläpäin ihmisten velkojen selvittely on ulkoistettu kylän ämmille. Niillä ei oikein ole muutakaan tekemistä, niin niillä on aikaa vantrata ja päivitellä, että millä ne toiset oikein selviää. Asianomainen itse ei tätä yleensä tiedä, eikä pohdi. Tekee vaan hommia oman missionsa eteen ja pääsee elämässä eteenpäin.

Timppakin keskittyy nyt vaan jonninjoutaviin asioihin. :D Muka realiteetit hukassa... ;D ;D

Mutta vakavasti puhuen, miksei tuolla olisi vakuuksia? Tuskin tuollakaan kertarykäisyllä on kaikkea laitettu pystyyn vaan pala kerrallaan menty eteenpäin. Luulen, että tuolla seudulla voi pankki laskea jonkinlaisen vakuuden jopa tuettomalla pellolle, koska pellolle löytyy taatusti kysyntää. Sen verran monta kertaa ajellu tuonkin paikkakunnan läpi, että viljelijöitä kyllä riittää. Oikeastaan on hyvinkin järkevää hankkia omaa peltoa raivaamalla, koska vuokrataso ja pellohinta ovat varmasti aivan järkyttävällä tasolla. Lopputuloksena edullista peltoa ja rehuomavaraisuus. Pisteenä ii:n päälle se paskanlevitysala. Tuokin hyvä idea säilöä vilja pönttöihin. Taas tulee säästöä pitkässä juoksussa. Kyllä mää näkisin, että mahdollisella velalla on saatu paljon hyvää aikaan.

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Täälläpäin velka / selviytymisasiat käsitellään huoltoaseman baarissa, kylän ämmät keskittyvät parisuhde yms. asioihin. Siis selkeä työnjako.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Olen sen pariin kertaan tunnustanut, enkä sitä mitenkään häpeä, mutta mulla tosiaan oli uskonto 10 peruskoulun päättötodistuksessa :)

Meilläpäin ihmisten velkojen selvittely on ulkoistettu kylän ämmille. Niillä ei oikein ole muutakaan tekemistä, niin niillä on aikaa vantrata ja päivitellä, että millä ne toiset oikein selviää. Asianomainen itse ei tätä yleensä tiedä, eikä pohdi. Tekee vaan hommia oman missionsa eteen ja pääsee elämässä eteenpäin.

Timppakin keskittyy nyt vaan jonninjoutaviin asioihin. :D Muka realiteetit hukassa... ;D ;D

Mutta vakavasti puhuen, miksei tuolla olisi vakuuksia? Tuskin tuollakaan kertarykäisyllä on kaikkea laitettu pystyyn vaan pala kerrallaan menty eteenpäin. Luulen, että tuolla seudulla voi pankki laskea jonkinlaisen vakuuden jopa tuettomalla pellolle, koska pellolle löytyy taatusti kysyntää. Sen verran monta kertaa ajellu tuonkin paikkakunnan läpi, että viljelijöitä kyllä riittää. Oikeastaan on hyvinkin järkevää hankkia omaa peltoa raivaamalla, koska vuokrataso ja pellohinta ovat varmasti aivan järkyttävällä tasolla. Lopputuloksena edullista peltoa ja rehuomavaraisuus. Pisteenä ii:n päälle se paskanlevitysala. Tuokin hyvä idea säilöä vilja pönttöihin. Taas tulee säästöä pitkässä juoksussa. Kyllä mää näkisin, että mahdollisella velalla on saatu paljon hyvää aikaan.

Etkö sää Kylmis sitäkään tiedä että tieto on valttia...  :D

Ja kylän ämmillä sitä tietoa löytyy.

 ;D

Mutta ihan oikeasti sellainen kenellä ei ikinä ole ollut velkaa ei tiedä ihan oikeasti talouden realiteeteista mitään.
Kui mää ain olen paras?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Luulen, että tuolla seudulla voi pankki laskea jonkinlaisen vakuuden jopa tuettomalla pellolle, koska pellolle löytyy taatusti kysyntää. Sen verran monta kertaa ajellu tuonkin paikkakunnan läpi, että viljelijöitä kyllä riittää.

Ja lienet tilan sikalatkin huomannut, kun ovat siinä kahtapuolen tietä, uudempi uutismaan laidalla kauempana kasitiestä. Vai olikos se toinen veljeksistä siinä näkyvämmällä paikalla :-\

Oot sää kylmis hajulla, ei oo ihan kerralla rytkäisty, nyt vain pientä kaluston uusimista ;D

Mutta vakuuksista et tiedä kun et niitä tarvi, se saattaa ajaa monen investoineen konekaupoilla rahoituksen pariin... Ja ojasta allikkoon ;D  Nämä näin yleisesti, mitenkään ylläolevaan tilaan liittyen.

Viimeksi muokattu: 22.04.12 - klo:22:28 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12229
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Kovasti tulee pyyhkeitä kehiin :D Ei mun mitään tarvitse tietääkkään. Riittää, että agrossa tiedetään... :P

Mutta ihan mielenkiinnosta kiinnostaisi tietää, miten teilläpäin pankki arvostaa tuettomat pellot. Onko niillä vakuusarvoa ???

Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:10:33 kirjoittanut kylmis

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Hyvä kysymys kylmikseltä, vastatkaa joku. Veikkaan että jotain arvoa tuettomilla pelloilla on, ainakin niitä suurella innolla raivataan. Vai onko se raivaaminen niin hauskaa että sitä voi tehdä muuten vaan.

Karju

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 501
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
SITÄ TEHDÄÄN SEN TAKIA ETTÄ KUVIOT SAADAAN ASUMISKELPOISIKSI,ESIM 5HA TUETTUA+5HA RAIVATTUA =10HA LOHKO.Tuetunkin kokonaispotti nousee" arvo"ja mieli ;)Se mikä raivatun pellon vakuusarvo todellisuudessa on voi olla paikkakuntakohtainen ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Hyvä kysymys kylmikseltä, vastatkaa joku. Veikkaan että jotain arvoa tuettomilla pelloilla on, ainakin niitä suurella innolla raivataan. Vai onko se raivaaminen niin hauskaa että sitä voi tehdä muuten vaan.

Jos ostaisi nyt noita tukikelvottomia peltoja halvalla... Ja laskuttaisi sitten RAJUSTI siitä sonnasta jota pelloille välttämättä haluttaisiin ajaa.

Esim. brotkonkakka 50€/kuutio, lehmänkakka 10€/kuutio jne  :o

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maatalous kannattaa - Eu sen pelasti
Hyvä kysymys kylmikseltä, vastatkaa joku. Veikkaan että jotain arvoa tuettomilla pelloilla on, ainakin niitä suurella innolla raivataan. Vai onko se raivaaminen niin hauskaa että sitä voi tehdä muuten vaan.

Tuet ja lohkot kannattaa pitää erillään ajatuksissa, hyvä lohko oikeassa paikassa vaikka onkin tueton, kannattaa viljellä ja ottaa ne tuet niiltä lohkoilta "näennäisviljelyllä" joissa ne tuet on, myöhemmässä vaiheessa niitä voi sitten mulkata mieleisekseen.
Minä olen vuokrannu pieniä lohkoja ( alle hehtaari ) hyvinkin kaukaa ( yli 50 km ) ja laittanu ne kylmästi LHP:ksi, eli en tee niiille mitään, nostan vain tuet.