Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yhteiskoneiden osuudet  (Luettu 20168 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Yhteiskoneet toimii sen aikaa kun ringissä on köyhiä perheettömiä viljelijöitä. Kun nämä muuttuu perheelliseksi ja hieman vaurastuu niin yhteiskoneiden käyttö muuttuu mahdottomaksi. Itse pidän vaihtotyötä viellä hyvänä vaihtoehtona mutta yhteiskone on vaikea pala.
Tässä on nyt taas kyllä aivan uskomaton logiikka :o
Kerrotko vielä että millon se akka ja lapset sulle rahaa tuottaa (tai no toki jos eukko on rikkaasta perheestä ja hyvässä ammatissa ja onhan ne toki ne lapsien lapsilisätkin vielä).

Ainakin perheellisillä on monesti koneen käyttöajoille enmmän reunaehtoja kuin "täysin vapailla" poikamiehillä.
Näin tahtoo olla. Varsinkin jos sillä puolisolla on vuorotyö ja lapset pieniä.
Ja vauvallakin koliikki. :'( Mutta miten se vaikuttaa koneiden käyttöön?
Ei kai koliikki siihen vaikuta.  ??? Tai tietysti jos ei saa öisin nukuttua voi koneitten rikkoutumisriski väsyneenä kasvaa..

Meillä ainakin nuo alle kouluikäiset pojat on sen verran uusavuttomia etteivät pärjää kovin pitkää aikaa ilman aikuisen läsnäoloa..  :-X
Lastenhoitohan on tietty järjestelykysymys mutta käytännössä se on kyllä meillä tarkoittanut sitä että omaakin ajankäyttö on joutunut miettimään hieman uusiksi. Ei kuitenkaan houkuttaisi siirtää lapsia vuorohoitoonkaan muutaman viikonlopun/illan vuoksi.  Eikä isovanhempien voi olettaa jaksavan määräänsä enempää..

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Täällä on ollut yhteispuimuri käytössä yli 60 vuotta, osakkaita on ollut alkuaan 5, sittemmin 7, nykyisin 3. Tällaisille pientilallisille ehdottomasti paras ratkaisu, jos porukasta löytyy yksikin konemies ottamaan vastuun koneesta. Kymmenkunta vuotta sitten tuli vielä bonuksena pyytämättä ja yllättäen arvolisäveron alarajahuojennus.

Duunarifarmari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
  • Juoppo
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Meidän tuplien ollessa vauva/ taaperoikäisiä tehollinen työaika oli TOSI kortilla.  ???
Tässä kait pitäs lukea jotain terävää....

mah

  • Vieras
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Yhteiskoneet toimii sen aikaa kun ringissä on köyhiä perheettömiä viljelijöitä. Kun nämä muuttuu perheelliseksi ja hieman vaurastuu niin yhteiskoneiden käyttö muuttuu mahdottomaksi. Itse pidän vaihtotyötä viellä hyvänä vaihtoehtona mutta yhteiskone on vaikea pala.
Tässä on nyt taas kyllä aivan uskomaton logiikka :o
Kerrotko vielä että millon se akka ja lapset sulle rahaa tuottaa (tai no toki jos eukko on rikkaasta perheestä ja hyvässä ammatissa ja onhan ne toki ne lapsien lapsilisätkin vielä).

Ainakin perheellisillä on monesti koneen käyttöajoille enmmän reunaehtoja kuin "täysin vapailla" poikamiehillä.
Näin tahtoo olla. Varsinkin jos sillä puolisolla on vuorotyö ja lapset pieniä.
Ja vauvallakin koliikki. :'( Mutta miten se vaikuttaa koneiden käyttöön?
Ei kai koliikki siihen vaikuta.  ??? Tai tietysti jos ei saa öisin nukuttua voi koneitten rikkoutumisriski väsyneenä kasvaa..

Meillä ainakin nuo alle kouluikäiset pojat on sen verran uusavuttomia etteivät pärjää kovin pitkää aikaa ilman aikuisen läsnäoloa..  :-X
Lastenhoitohan on tietty järjestelykysymys mutta käytännössä se on kyllä meillä tarkoittanut sitä että omaakin ajankäyttö on joutunut miettimään hieman uusiksi. Ei kuitenkaan houkuttaisi siirtää lapsia vuorohoitoonkaan muutaman viikonlopun/illan vuoksi.  Eikä isovanhempien voi olettaa jaksavan määräänsä enempää..

Niinpä. Mutta miten lastenhoito liittyy yhteiskoneisiin...? :-X

Toisaalta, voisihan kersat viedä kaverille hoitoon, kun hakee koneen työhön ja päinvastoin..... :-X

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Miksi mies hoitaa lapsia kun sitä varten on keksitty nainen,en ymmärrä. :o
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Sulla on kyllä luksus oltavat, kyllä monella käy kateeksi  ;D :D

Nykyään on käsite tasa-arvo niin vahvaa valuuttaa, ettei ole mitään perhe-elämän osa-aluetta jossa mies pääsisi karkuun velvoitteitaan. Lasten hoito ja kotitaloustyöt on sellaisia, että naiset tuppaa olemaan aika tarkkoja, että miehen pitää kantaa kortensa kekoon, muuten ei tule piparia.

Minähän en näistä asioista mitään tiedä, mutta näin minulle on kerrottu  :D :D

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Niin surullista nykyajan mies on feministien aivopesemä,niin surullista!
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9826
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Sulla on kyllä luksus oltavat, kyllä monella käy kateeksi  ;D :D

Nykyään on käsite tasa-arvo niin vahvaa valuuttaa, ettei ole mitään perhe-elämän osa-aluetta jossa mies pääsisi karkuun velvoitteitaan. Lasten hoito ja kotitaloustyöt on sellaisia, että naiset tuppaa olemaan aika tarkkoja, että miehen pitää kantaa kortensa kekoon, muuten ei tule piparia.

Minähän en näistä asioista mitään tiedä, mutta näin minulle on kerrottu  :D :D

Jos piparin hinta olis tuo, niin taitaisin tyytyä korppuun 8) kaikkea ei kannata uskoa mitä kerrotaan tai ainakaan itte sortua moiseen käytökseen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Kyllä minä ainakin touhuan oikein mielelläni lasten kanssa... Pitää elämässä olla muutakin kuin työ. Aikanaan tein yläasteella TET:n päiväkodissa ja tykkäsin olla siellä oikein hyvin ja lapsetkin tais tykätä kun oli miespuolinen hoitamassa. Jos ei omia lapsiaan pysty tai halua hoitaa niin turha ihmetellä tulevaisuudessa jos suhde lapsiin on hiukan kylmäkiskoinen :(

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9826
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Kyllä minä ainakin touhuan oikein mielelläni lasten kanssa... Pitää elämässä olla muutakin kuin työ. Aikanaan tein yläasteella TET:n päiväkodissa ja tykkäsin olla siellä oikein hyvin ja lapsetkin tais tykätä kun oli miespuolinen hoitamassa. Jos ei omia lapsiaan pysty tai halua hoitaa niin turha ihmetellä tulevaisuudessa jos suhde lapsiin on hiukan kylmäkiskoinen :(

No tuo on totta, mä takerruin noihin kotitaloustöihin  :( Lapsethan on se hyvä tekosyy millä mä oon kaikille voinut perustella laiskuuteni (siis lajentamiset ym). Iltaisin on mukava viettää sitä koti iltaa koko perheen kanssa , alkaen emmerdalen katselusta :) Nyt nuorimmainen tulee koulusta kotiin ykköseltä 12.00 , silloin iskä viettää vielä sitä laatu aikaa ... ainakin sen pari tuntia kun keskimmäinen tulee junnun kaveriksi  8)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Yhteiskoneet toimii sen aikaa kun ringissä on köyhiä perheettömiä viljelijöitä. Kun nämä muuttuu perheelliseksi ja hieman vaurastuu niin yhteiskoneiden käyttö muuttuu mahdottomaksi. Itse pidän vaihtotyötä viellä hyvänä vaihtoehtona mutta yhteiskone on vaikea pala.
Tässä on nyt taas kyllä aivan uskomaton logiikka :o
Kerrotko vielä että millon se akka ja lapset sulle rahaa tuottaa (tai no toki jos eukko on rikkaasta perheestä ja hyvässä ammatissa ja onhan ne toki ne lapsien lapsilisätkin vielä).

Ainakin perheellisillä on monesti koneen käyttöajoille enmmän reunaehtoja kuin "täysin vapailla" poikamiehillä.
Näin tahtoo olla. Varsinkin jos sillä puolisolla on vuorotyö ja lapset pieniä.
Ja vauvallakin koliikki. :'( Mutta miten se vaikuttaa koneiden käyttöön?
Ei kai koliikki siihen vaikuta.  ??? Tai tietysti jos ei saa öisin nukuttua voi koneitten rikkoutumisriski väsyneenä kasvaa..

Meillä ainakin nuo alle kouluikäiset pojat on sen verran uusavuttomia etteivät pärjää kovin pitkää aikaa ilman aikuisen läsnäoloa..  :-X
Lastenhoitohan on tietty järjestelykysymys mutta käytännössä se on kyllä meillä tarkoittanut sitä että omaakin ajankäyttö on joutunut miettimään hieman uusiksi. Ei kuitenkaan houkuttaisi siirtää lapsia vuorohoitoonkaan muutaman viikonlopun/illan vuoksi.  Eikä isovanhempien voi olettaa jaksavan määräänsä enempää..

Niinpä. Mutta miten lastenhoito liittyy yhteiskoneisiin...? :-X
Vaikuttaa se välillisesti koneitten käyttöönkin sen kautta paljonko aikaa on käytettävissä ja milloin se aika on käytettävissä..
Eri juttu sitten tietty paljonko se vaikuttaa, aika lailla tapauskohtaisia juttuja.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Kyllä minä ainakin touhuan oikein mielelläni lasten kanssa... Pitää elämässä olla muutakin kuin työ. Aikanaan tein yläasteella TET:n päiväkodissa ja tykkäsin olla siellä oikein hyvin ja lapsetkin tais tykätä kun oli miespuolinen hoitamassa. Jos ei omia lapsiaan pysty tai halua hoitaa niin turha ihmetellä tulevaisuudessa jos suhde lapsiin on hiukan kylmäkiskoinen :(

No tuo on totta, mä takerruin noihin kotitaloustöihin  :( Lapsethan on se hyvä tekosyy millä mä oon kaikille voinut perustella laiskuuteni (siis lajentamiset ym). Iltaisin on mukava viettää sitä koti iltaa koko perheen kanssa , alkaen emmerdalen katselusta :) Nyt nuorimmainen tulee koulusta kotiin ykköseltä 12.00 , silloin iskä viettää vielä sitä laatu aikaa ... ainakin sen pari tuntia kun keskimmäinen tulee junnun kaveriksi  8)
Kuinka moni muuten on kuullut yhdenkään yrittäjä vanhemman valittavan lasten varttuessa että pahus kun tuli vietettyä niitten kanssa ihan LIIKAA aikaa kun olivat pieniä..   Toisinpäin on aika moni sanonut.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Mä kuulun tähän SASin lokeroimaan luuseriryhmään joka on kotona koti-isänä jo toista kertaa ja neljättä vuotta. Keittotaito on nykyisin varsin hyvä, päässä on reseptit niin pullalle kuin pihville, vapaa-aikana sitten kuskailen lapsia harrastuksiin ja siivoan keittiön laatikoita.

Maanviljelyksen suhteen oikeastaan mikään ei muuttunut kun lopetin palkkatyön ja siirryin tähän rooliin, homma menee edelleen kädestä suuhun ja hommat tehdään järjesryksessä. Perspektiivi on ehkä toinen kuin päätoimisella jussilla, mun työt ei kaadu yhden hyvän päivän kuluttamiseen leikkipuistossa.

Jos alkaa ahdistamaan, niin soitan urakoitsijalle ennemmin kuin alan veivaamaan lapsia hoitoon tai stressaamaan itseäni hengiltä tai sorrun ylikoneellistamiseen, vain sen vuoksi että saan itse tehdä hommat.

Mitä yhteiskoneisiin tulee, niin kannattaisin koneosakeyhtiömallia jossa firma omistaa koneet ja isännät yrityksen, sieltä kukin voisi korvausta vastaan "vuokrata" koneita.

Oikeasti sillä, että hommat pitää tehdä juuri silloin kun itse päätän, ei voi perustella mitään yhteisomistusta vastaan. Se kertoo vain huonosta johtamisesta ja suunnittelusta. Yhteiskoneiden omistaminen ei voi lähteä siitä olettamuksesta, että kaverille voi aamulla soittaa ja kertoa itse tekevänsä tänään hommia.

Viimeksi muokattu: 13.09.14 - klo:14:59 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Yhteiskoneet toimii sen aikaa kun ringissä on köyhiä perheettömiä viljelijöitä. Kun nämä muuttuu perheelliseksi ja hieman vaurastuu niin yhteiskoneiden käyttö muuttuu mahdottomaksi. Itse pidän vaihtotyötä viellä hyvänä vaihtoehtona mutta yhteiskone on vaikea pala.
Tässä on nyt taas kyllä aivan uskomaton logiikka :o
Kerrotko vielä että millon se akka ja lapset sulle rahaa tuottaa (tai no toki jos eukko on rikkaasta perheestä ja hyvässä ammatissa ja onhan ne toki ne lapsien lapsilisätkin vielä).

Ei tässä välttämättä mitään logiikkaa ole mutta totuus on. Miksi näin on en tiedä mutta yksi visio on että tila ottaa askeleen eteenpäin kehityksessä kun se siirtyy pariskunnan hallintaan ja kun työmäärä tuplaantuu niin talouskin paranee. Toinen skenaario on että kun ressajia on kaksinverroin niin kynnys päästä eroon siitä ressaavasta yhteiskoneesta kasvaa ja silloin nämä yhteistyökuviot herkästi puretaan. Tavallaan mielenkiintoinen aihe koska mitään logiikkaa ei asialla ole mutta huomattavan usein näin vaan on.
Mun ymmärryskyky riitti noin 10% sisäistämiseen tuosta tekstistä.
Oletatko siis että se vaimo ja lapset on aina täysillä mukana siinä tilanpidossa?

Tuosta työmäärän tuplaantumisesta en jaksa edes kysyä.

Oletuksena siis on että se vaimo tekee tilaa tukevaa toimintaa eli on siinä jotenkin mukana. Kuitenkin siis tällaisessa yhteisessä tilassa käy helposti niin että eläinmäärä ja peltomäärä hieman kasvaa ja työtä ehditään tehdä hieman enemmän. Samalla ehkä taloudellinen tilanne hieman paranee tai antaa ainakin hieman paremmat edellytykset investointeihin. Tällöin tulee helposti tilanne että into yhteiskoneisiin lopahtaa kun on varaa ostaa omatkin.

Eikös silloin yhteiskone ole tehnyt tehtävänsä? Jos köyhyyksissään hankkii yhteiskoneen, niin ei kai siinä ole pakko pysyttäytyä maailman tappiin mikäli tilanteet muuttuvat. Mutta ehkä ilman sitä yhteiskonetta ei vaurastumista olisi päässyt tapahtumaan, kun heti ostettu oma kallis kone olisi aiheuttanut kassakriisin.

Meidän tilalle on ensimmäinen leikkuupuimuri ostettu muistaakseni -52. Se ja kaikki sen jalkeen ostetut puimurit ovat olleet kimppakoneita. Edellinen kone heti olla loppuaikansa vain meidän, sen jälkeen kun setä eläköityi. Nykyinen on jälleen yhteiskone.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Yhteiskoneiden osuudet
Ruotsalaisten ratkaisu yhteispuimuriin. Kaksi uutta Sampoa ja yksi 3 metrin pöytä.



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159