Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alankomaat  (Luettu 9519 kertaa)

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Alankomaat
Kukkaloistossa Amstersdamin....  :)

Siellä oli ihan aikuisten oikeesti "ruoho" vihreää  ;D

Yliopiston navetolla tuli vierailtua... 500 lehmän navetto.

Navetossa oli osa lehmistä vapaaehtoisella lypsyjärjestelmällä ja osaa lypsettiin kymmenpaikkasella tandem-lypsyasemalla. Neljä 60:n lehmän ryhmää siis lypsettiin tuskan punaisella robotilla.

Navetossa oli monia tosi mielenkiintoisia kokeita menossa. Hollannissa on nyt viimeaikoina noussut eläimen hyvinvointi asiaksi numero yksi. Parlamentissa on jopa kaksi eläintenpuolueen edustajaa, ovat puolueen nimestä huolimatta ihmisiä :)

Loppupäätelmä reissusta oli se että automaattilypsyvaihtoehto on tulevaisuuden juttu. Nyt viimeistään ei ole mitään järkee tehä lypsyasemallista navettoo, oli se sitten kuinka suuri tahansa. Yliopiston navetossakin yksi ihminen hoiti neljän robotillisen verran eläimiä. Koetoimintaa oli ja kun eläimelle saadaan hyvät olot pienillä jutuilla niin ne käyvät mielellään lypsyllä vapaaehtoisesti. Matkan anti oli se että vapaakierto isommassa karjassa on se ainoa vaihtoehto. Hollannissa oli toteutettu joitakin navetoita ohjatulla kierrolla, mutta niistä oli luovuttu puolenvuoden sisään ja siirrytty vapaaseen kiertoon. Mun on helppo nyt siirtyä vapaaseen kiertoon kun pihattonavetto on vielä vektorigrafiikkaa :) Yliopistolla on käytännössä todettu se tosiasia että kun olosuhteet on eläimellä kunnossa niin se käy kyllä lypsyllä ilman tietokoneen ohjausta. Navetto oli ollut jo 4,5 vuotta käytössä.

Mielenkiintoinen ratkaisu oli se että siellä kokeiltiin käytännössä elastisia parrenerottajia, ne oli osoittautunu todella hyviksi ja ne joustivat jos lehmällä sihtaus ei oikein osunu parrenerottajien väliin. Oli tutkittu hidastuskuvien kanssa lehmän maaten menoa ja nousua. Hidastukuvissa lehmä todellakin lähti paikoiltaan kuin lehmä makuulta  ;D

Siellä oli tutkittu käytännössä myös käytävien rakennetta ja ylivoimaisesti paras ratkaisu oli se että käytävillä oli ritiläpalkki joka on pinnoitettu kumimatolla. Kumimaton ritilän päälle oli toimittanu joku Kanadalainen yhtiö ja oli 4,5 vuoden käytön jälkeen lähes virheetön. Kustannus oli 50-60 egee neliö, asennettuna.

Navetossa oli hiljan alkanut tutkimus siittä kuinka lehmä käyttäytyy poikimahetkellä. Vertailtiin sitä että toisessa ryhmässä pidettiin lehmä laumansa lähellä ja toinen ryhmä siten että vietiin erilliseen poikimakarsinaan. Sen verran sai tietoa lypsettyä että maitomäärä poikimisen jälkeen lähti nopeammin nousuun ja lehmä oli eloisampi ja virkeempi jos se sai olla omiensa kanssa. Ensikoilla lypsytaipaleen ura alkoi myös mukavammin jos ne saivat olla samassa porukassa, eikä ripoteltu sinne tänne roboteille.

Oli kerrassaan valaiseva reissu!

Ylivoimaa liikku teillä  ;D Kuullun mukaan vannoutuneet jörndere miehet oli vaihtanu hevosiaan siihen vekselinvihreeseen...  ;D

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Alankomaat
kyllä tuo robo homma on mietittänyt mutta pitää aatella ihan ite 8)

http://http://www.youtube.com/watch?v=qEUw2iyEx-U
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Alankomaat
Kukkaloistossa Amstersdamin....  :)

Siellä oli ihan aikuisten oikeesti "ruoho" vihreää  ;D

Yliopiston navetolla tuli vierailtua... 500 lehmän navetto.

Navetossa oli osa lehmistä vapaaehtoisella lypsyjärjestelmällä ja osaa lypsettiin kymmenpaikkasella tandem-lypsyasemalla. Neljä 60:n lehmän ryhmää siis lypsettiin tuskan punaisella robotilla.

Navetossa oli monia tosi mielenkiintoisia kokeita menossa. Hollannissa on nyt viimeaikoina noussut eläimen hyvinvointi asiaksi numero yksi. Parlamentissa on jopa kaksi eläintenpuolueen edustajaa, ovat puolueen nimestä huolimatta ihmisiä :)

Loppupäätelmä reissusta oli se että automaattilypsyvaihtoehto on tulevaisuuden juttu. Nyt viimeistään ei ole mitään järkee tehä lypsyasemallista navettoo, oli se sitten kuinka suuri tahansa. Yliopiston navetossakin yksi ihminen hoiti neljän robotillisen verran eläimiä. Koetoimintaa oli ja kun eläimelle saadaan hyvät olot pienillä jutuilla niin ne käyvät mielellään lypsyllä vapaaehtoisesti. Matkan anti oli se että vapaakierto isommassa karjassa on se ainoa vaihtoehto. Hollannissa oli toteutettu joitakin navetoita ohjatulla kierrolla, mutta niistä oli luovuttu puolenvuoden sisään ja siirrytty vapaaseen kiertoon. Mun on helppo nyt siirtyä vapaaseen kiertoon kun pihattonavetto on vielä vektorigrafiikkaa :) Yliopistolla on käytännössä todettu se tosiasia että kun olosuhteet on eläimellä kunnossa niin se käy kyllä lypsyllä ilman tietokoneen ohjausta. Navetto oli ollut jo 4,5 vuotta käytössä.

Mielenkiintoinen ratkaisu oli se että siellä kokeiltiin käytännössä elastisia parrenerottajia, ne oli osoittautunu todella hyviksi ja ne joustivat jos lehmällä sihtaus ei oikein osunu parrenerottajien väliin. Oli tutkittu hidastuskuvien kanssa lehmän maaten menoa ja nousua. Hidastukuvissa lehmä todellakin lähti paikoiltaan kuin lehmä makuulta  ;D

Siellä oli tutkittu käytännössä myös käytävien rakennetta ja ylivoimaisesti paras ratkaisu oli se että käytävillä oli ritiläpalkki joka on pinnoitettu kumimatolla. Kumimaton ritilän päälle oli toimittanu joku Kanadalainen yhtiö ja oli 4,5 vuoden käytön jälkeen lähes virheetön. Kustannus oli 50-60 egee neliö, asennettuna.

Navetossa oli hiljan alkanut tutkimus siittä kuinka lehmä käyttäytyy poikimahetkellä. Vertailtiin sitä että toisessa ryhmässä pidettiin lehmä laumansa lähellä ja toinen ryhmä siten että vietiin erilliseen poikimakarsinaan. Sen verran sai tietoa lypsettyä että maitomäärä poikimisen jälkeen lähti nopeammin nousuun ja lehmä oli eloisampi ja virkeempi jos se sai olla omiensa kanssa. Ensikoilla lypsytaipaleen ura alkoi myös mukavammin jos ne saivat olla samassa porukassa, eikä ripoteltu sinne tänne roboteille.

Oli kerrassaan valaiseva reissu!

Ylivoimaa liikku teillä  ;D Kuullun mukaan vannoutuneet jörndere miehet oli vaihtanu hevosiaan siihen vekselinvihreeseen...  ;D

Olitpa nopea, oliko agro eka työ kotiinpäästessäsi?
Akana

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Alankomaat
Lappalaine kohta iskee "Feed first" teesit pöytään  ::)

Mulla kyllä menee suunnistus koetukselle näissä F_F sydeemeissä,
kuus kapaletta kioskia rinnakkain...  :P
Ei ummarra  :o
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Alankomaat
Kukkaloistossa Amstersdamin....  :)



Ylivoimaa liikku teillä  ;D Kuullun mukaan vannoutuneet jörndere miehet oli vaihtanu hevosiaan siihen vekselinvihreeseen...  ;D

Olitpa nopea, oliko agro eka työ kotiinpäästessäsi?   ;D

Taisi olla toinen "työ"  ::)
Vähä niinku Tuntemattomassa, otti sit vasta repun pois selästä  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Alankomaat

Loppupäätelmä reissusta oli se että automaattilypsyvaihtoehto on tulevaisuuden juttu. Nyt viimeistään ei ole mitään järkee tehä lypsyasemallista navettoo, oli se sitten kuinka suuri tahansa.

Vaihtoehdoton loppupäätelmä viittaa liian pitkään aikaan korhosen lähettyvillä. ;D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Arska

  • Vieras
Vs: Alankomaat
Matkan anti oli se että vapaakierto isommassa karjassa on se ainoa vaihtoehto. Hollannissa oli toteutettu joitakin navetoita ohjatulla kierrolla, mutta niistä oli luovuttu puolenvuoden sisään ja siirrytty vapaaseen kiertoon. Mun on helppo nyt siirtyä vapaaseen kiertoon kun pihattonavetto on vielä vektorigrafiikkaa

Aika hyvä yleistys varsinkin tuo "muutamia navetoita....", maass ajossa robotteja on kai 3000.
Keneltä sait noinkin tarkan yleiskuvan asiasta. Ihan mielenkiinnosta kyselen.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Alankomaat
Miten rahoitukset Hollannissa järjestyy , saako riskirahaa .

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Alankomaat
Niin kun nyt ei tarvii rakentaa itte, saa ostaa valmiin ropopihaton...jos massi kunnossa...

Se muuten varoitteli eräs kahden ropon mies, siitä melko läheltä aatelis venttiä, että älä vaan ropoo laita. On ollut sitten tuskaa, ei ole kovinkaan tyytyväinen, valvottuja öitä on tullut lukuisia. Viimeksi oli kilahtanut tietokone, koko paska jumissa. Kaiken lisäksi tietokone tallentaa kaikki tiedot yöllä klo 1.00, mutta eipä ollut kukaan kertonut, että muisti on täynnä kolmen yön jälkeen... Eli sitten ei ollut yhtään mitään missään muistissa kun uusi kone aloitti lypsyharjoitukset... Pikkuisen oli isäntä kiukkuinen ja väsynyt ollut, sanoi vaan että riittävä asema olis paljon mielekkäämpi ja nopeempi.

Viimeksi muokattu: 28.03.09 - klo:10:54 kirjoittanut sirkussonni

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Alankomaat
Hollannissa on kyllä tehokkuus huipussaan. Hyviä tuotoksia, eläimiä per hoitaja paljon, navetat lypsytyypistä riippumatta yksinkertaisia, aperuokinta (tosin oli myös kioskeja)... Komiat pellot ja vesikin suht lähellä maanpintaa. Suosittelen kaikille käymistä Frieslandissa.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Alankomaat
tuet myös toista luokkaa kuin suomessa samoin sääolot.
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Alankomaat
tuet myös toista luokkaa kuin suomessa samoin sääolot.
Tukihommista ei puhuttu... Sääolot vaikuttaa lähinnä peltoviljelyyn.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Alankomaat
Lappalaine kohta iskee "Feed first" teesit pöytään  ::)

Mulla kyllä menee suunnistus koetukselle näissä F_F sydeemeissä,
kuus kapaletta kioskia rinnakkain...  :P
Ei ummarra  :o

Miehen on kahta asiaa vaikee ymmärtää. Toinen on mopon magnetto ja toinen naisen mieli  ;D

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Alankomaat

Loppupäätelmä reissusta oli se että automaattilypsyvaihtoehto on tulevaisuuden juttu. Nyt viimeistään ei ole mitään järkee tehä lypsyasemallista navettoo, oli se sitten kuinka suuri tahansa.

Vaihtoehdoton loppupäätelmä viittaa liian pitkään aikaan korhosen lähettyvillä. ;D

Kuka korhonen??

Kyllä kissanpojallakin menee aikansa ennen kuin silmät aukeaa...

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Alankomaat
Lappalaine kohta iskee "Feed first" teesit pöytään  ::)

Mulla kyllä menee suunnistus koetukselle näissä F_F sydeemeissä,
kuus kapaletta kioskia rinnakkain...  :P
Ei ummarra  :o

Miehen on kahta asiaa vaikee ymmärtää. Toinen on mopon magnetto ja toinen naisen mieli  ;D
Mustialan metsätöiden opettajan mukaan myös moottorisahan kaasutin kuuluu samaan sarjaan...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille