Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Raiko polannemurtaja  (Luettu 11401 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Raiko polannemurtaja
http://www.sah-ko.fi/raikomachines/hyodyt.html  Eli onkos kellään tälläisestä kokemusta kun olis sopeva tuohon etukuormaajaan kun takana on tuo perälevy... Ja missäköhän hinnassa mahtaa liikkua? No rupee jo asfaltit paistamaan mutta keskellä talvea sais noilta rekkapihojen kulkuväyliltä tuota polannetta poistettua varsin kevyesti ja sopii ilmeisesti kesällä soratien pinnan rikkomiseen...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raiko polannemurtaja
Ei ole kokemusta tuollaisen laitteen käytöstä.
Kyseisen tapaisen laitteen esiasteen työnjäljestä, yli 10 vuotta sitten, kevyenliikenteen väylällä sen sijaan on kokemusta. Eikä niitä kokemuksia voi painaa tähän mediaan... :(
Eli ei ollut mitään virkaa....

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raiko polannemurtaja
Oli sillä sellainen virka sillä laitteella että jäi ilmeisesti yhteen kokeiluun eikä ole sen koommin näkynyt. Aivan h....tin liukasta kun sellaista jäähilettä polannejäätikön päällä.
Voi olla että nykyinen laite toimii paremmin.... ::)
Niin kai se jäähile nyt kuuluu vetää jollain koneella pois....

Jätkä

  • Vieras
Vs: Raiko polannemurtaja
Jos olisi lautasäes niin kokeilumielessä kokeilisin miten se polanteeseen tehoaisi jollakin harvoin lingotulla metsäauto tiellä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raiko polannemurtaja
Harjalaite siinä täytyis olla. Ei se sillä omalla levyllä puhdistunut. Tie oli liukkaampi kuin polanteen päälle sataneen lumen vaikutuksesta.
No perälevyllä nyt olis tarkoitus vetää samalla puhtaaksi ja on vaan teollisuuskiinteistöjä eikä juurikaan kevyenliikenteenväyliä....

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

sentti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Raiko polannemurtaja
laite soveltuu enempi vain polanteen siloitteluun eikä niinkään polanteen (5-25cm) poistoon. tokihan toi on hyvä jos on saanut sopimuksen johon kuuluu 2-4auraus kerran välillä polanteen tasaus urakalla tai tuntityönä.

roadman

  • Vieras
Vs: Raiko polannemurtaja
Tossa voi olla enempi järkeä kuin edellisessä vaan miten lie hinta?

http://www.suokone.com/~CL1Tx0000001/?Y999=PGR&Y174=SAS

Kokemuksesta, jos edullisen haluat niin polanneterä.

http://www.polannetera.fi/

Myöskin tuolta sotkamon nurkilta. Just eräs kuormaauto mies hommasi traktoriinsa ja manasi ett tekee jopa paremman jäljen kuin auton alaterä.

Mestarit täällä just vertailleet eri polanteen poistajia niin heidän suosiossa ehdottomasti polanneterä.

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.

Itse oon huomannut aivan saman eli polanetta kertyy täysin liikennemääriin verraten..
Mutta asiaan laita polanneterä ja eteen aura tai kauha on varmasti toimivin systeemi..

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.

Itse oon huomannut aivan saman eli polanetta kertyy täysin liikennemääriin verraten..
Mutta asiaan laita polanneterä ja eteen aura tai kauha on varmasti toimivin systeemi..
Mä teen urakalla joten kauhat ja alue-aurat ja jopa nivel-aurat ovat pois laskuista.Täytyy saada nopeasti puhdasta jälkeä  8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.

Itse oon huomannut aivan saman eli polanetta kertyy täysin liikennemääriin verraten..
Mutta asiaan laita polanneterä ja eteen aura tai kauha on varmasti toimivin systeemi..
Mä teen urakalla joten kauhat ja alue-aurat ja jopa nivel-aurat ovat pois laskuista.Täytyy saada nopeasti puhdasta jälkeä  8)
Sama täälläkin urakalla tai kertataksoilla ajetaan. Toi kommenttini olitähän alkuperäiseen aloitukseen

roadman

  • Vieras
Vs: Raiko polannemurtaja
No jos nopeasti puhdasta niin silloin ehdottomasti polanneterä.
Käytetään tuota scrofaa vauhti aurauksen yhteydessä eli nopeudet siellä 40km/h kahtapuolta.Normaali kerroksen irrotus vauhti on tuossa 15 km/h kahta puolen
Parhaimmillaan juuri tuossa hommassa ja polanne irtoaa parhaiten juuri tuoreeltaan.
tuosta ajonopeudesta se verta mitä kovempaa ajat sen isomman painatus massan tarviit.
Vauhti hidastuu kaikilla välineillä mitä paksumpi polanne on irrotettavana siitä ei oikein pääse mihinkään.
Mestarit tällä alueella ovat vertailleet eri laitteiden toimivuutta, paras ehdottomasti heidän mielestä polanneterä. Möin ensimmäisen version yhdelle automiehelle joka aurailee myös traktorilla. Soitti ja kertoi että ei auton alaterällä sen parempaa jälkeä saa aikaan.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.

Itse oon huomannut aivan saman eli polanetta kertyy täysin liikennemääriin verraten..
Mutta asiaan laita polanneterä ja eteen aura tai kauha on varmasti toimivin systeemi..
Mä teen urakalla joten kauhat ja alue-aurat ja jopa nivel-aurat ovat pois laskuista.Täytyy saada nopeasti puhdasta jälkeä  8)
Sama täälläkin urakalla tai kertataksoilla ajetaan. Toi kommenttini olitähän alkuperäiseen aloitukseen
Juu meilläkin on pahimmissakin polannepaikoissa asfaltit näkyvissä kun kahtena loskapäivänä kävin vetämässä nivelauralla/perälevyn yhdistelmällä  ;D  täälläkin lisätyöt on enää tuntihommia eli kerta/urakka taksoilla mennään mutta nyt on taas kesä edessä niin ei tartte enää polanteesta holehtia mutta ihan mielenkiinnosta kyselin tuosta raikosta kun en oo käytössä nähnyt missään vaan kerran yhdessä näyttelyssä niin ajattelin kysyä onko kellään kokemuksia... Joku reilu pari tonnia painava itse kyhätty teräkin on pyörinyt mielessä että semmosella sais vedettyä polanteita välillä pois...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Raiko polannemurtaja
Mulla on yks piha jota olen aurannut koko talven ja siellä ei ole juuri ajeltu. Tänään kävin loskalenkillä ja siel ei ollu yhtään lunta/jäätä asfaltilla,eli oli kaikki sulaneet.Asia ei liity varsinaisesti tähän mutta tulipahan mainittua.


. Toi kommenttini olitähän alkuperäiseen aloitukseen
  Ymmärsin,mut vähän myöhään :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Raiko polannemurtaja
Nilsiässä ajeli tänään tuollainen. Oli se jotain saanut muusattua.