Veikkaanpa että kun Valio on nyt tuotekehittänyt ja varsinkin mainostanut terveelliseksi niitä kehittämiään tuotteita saadakseen kuluttajille edes jonkun perustellun syyn lisähinnalle niin nyt niistä kehitetyistä 98% karahti kiville. Jos Gefilustakaan joka oli pitkään lippulaiva ei saa mainostaa terveysväittämilä? Millä sitä sitten mainostetaan? Paremman makuinen?
Mutta että homma saattoi mennä ns kiville?
No siinä savotassa kiville meni sitten isompikin toimija, Danone meinaan. Terveysväittämät on kyllä kuten kotimaisuuskin, markkinoinnissa kaksiteräinen miekka. Voi tulla kintuille. Kuluttaja ratkaisee lopulta sen, miten käy.
Sen sijaan halvan purkkimaidon myynti ei voi vaan tulee kintuille. Vai miksi luulette AI:n kassan tarvivan jatkuvia pääomaruiskeita Aarhusin suunnalta? Ehkäpä siksi, että "palvellaan" suomalaista kuluttajaa halvoilla tuotteilla....
Tässä keskustelussa huvittaa tämä yodavaarin ja muutaman muun donquijoten asenne: sama mitä tekee valio, niin aina se on väärin. Jos kilpaillaan hinnalla, poljetaan hintoja ja kustaan omaan kiuluun. Jos strategiaa ruuvataan lisäarvotuotteisiin, otetaan takkiin kun aika ajoi ohi ja A-I on aina parempi. A-I:n osalta vois mölyt pitää mahassa niin kauan, että tuottajille tilitettävä hinta tulee omilta markkinoilta eikä konsernisiirtoina. Siinä vaiheessa ollaan kilpailussa jo samalla viivalla, ei ennen. Toisten rahoilla osaa rällätä kuka vaan. Juustoportti ja kumppanit pääsee kyllä kaksnapaisuudesta hyötymään, ketterä toimija kapeammalla sortimentilla tekee hyvän katteen omistajilleen, kunhan kulurakenne pidetään kurissa. Sellainen meijeri tekee rahaa purkkimaidollakin
Kannattaa muuten muistaa vielä, että jos Danonelle joku pystyisi laskemaan maitokatteen, se olisi todennäköisesti ihan eri luokkaa kuin osm toimijoilla. Oppimista siis on, vaikka markkinointia joutuisi välillä viilaamaan. Ja jotkut sen varmasti tiedostaa.