Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:11:06

Otsikko: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:11:06
Eli 6 tuuman Tuhti viljakierukka ei siirrä viljaa ihan sellaista vauhtia kuin olettaa voisi. Kuulin että Tuhti-kuljettimet yleensäkin pyörisivät liian lujaa ja hidastamalla nopeutta rupeisi vilja liikkumaan paremmin.
Sokkona en viitsisi ruveta uusi siivapyöriä hommaamaan, niin onko kukaan tehnyt vastaavaa operaatio ja muistaisi minkä kokoisilla homma rupesi toimimaan?
Taajuusmuuttaja olisi toki yksi vaihto ehto, mutta taitaa olla hinnoissaan kun moottori on 4kW.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 02.10.15 - klo:11:19

Pystyykö ruuvin kulmaa loiventamaan? Ja millainen se "imuaukko" on, jos se on "lyhyt" niin liian pystyssä olevaan kierukan aukkoon ei tavaraa mene tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:11:24

Pystyykö ruuvin kulmaa loiventamaan? Ja millainen se "imuaukko" on, jos se on "lyhyt" niin liian pystyssä olevaan kierukan aukkoon ei tavaraa mene tarpeeksi.

Kulmaa voi loiventaa riippuen lastattavan auton/kärryn laidan korkeudesta. Autokuski vaan meinasi ettei siitä olisi ollut hyötyä.
Kyseistä kuljetinta syötetään saman kokoisella, hieman lyhyemmällä, mutta paljon jyrkemmässä kulmassa olevalla. Sen syöttöä täytyi rajoittaa kun tuo toinen ei ehtinyt viemään tavaraa tarpeeksi nopeeta lavalle.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: H Hehtolitra - 02.10.15 - klo:11:26
Ruuvin nopeus pitäisi olla noin 1000 kierrosta/min.
Esim. jos moottorin kierrosnopeus on 1500 ja ruuvin hihnapyörän halkaisija on 120 mm, pitäisi moottorin hihnapyörän olla n. 80-85 mm.
 
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:11:30
Ruuvin nopeus pitäisi olla noin 1000 kierrosta/min.
Esim. jos moottorin kierrosnopeus on 1500 ja ruuvin hihnapyörän halkaisija on 120 mm, pitäisi moottorin hihnapyörän olla n. 80-85 mm.
Täytyy tutkia noita mittoja illemmalla.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: -SS- - 02.10.15 - klo:13:12
Ennen vanhaan tehtiin syöttöpäähän suurempiläpimittainen ja suuremmalla nousulla oleva ruuvin pala. Ruuvin saa tukkoon kun vaan syöttöaukkoa avaa. Sarjatuotannosta tulleet perusruuvit ovat yhtä ja samaa kierrettä koko matkan. Ja sehän ei silloin helpolla mene täyteen viljaa. Omassa tuhtissa tämä sama ärsyttävä ominaisuus.

Tälaista erityistä syöttöpäätä joskus oli Junkkari-ruuveissa ja jossakin ruotsalaisessa vastaavassa.

-SS-
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Dr.Who - 02.10.15 - klo:13:36
Mutta,kuin on jos ruuvin kierroksia pudottaa riittääkö sitten moottorissa teho,koska ruuvi hitaammilla kierroksilla tarvitsee vääntöä enempi,olettaisin.Nousukulma eniten siihen ruuvin  siirtokykyyn vaikuttaa.
http://www.laaksonmetalli.fi/fi/esite/ruuvit.pdf
tuossa esitteessä mainitaan että ruuvin alkupää on tiuhempi,itse en ole katsonut pitääkö paikkansa omassa.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:13:44
Niin no nämä on niitä sinisiä 90-luvun alusta ja samalla tiheydellä koko matkan.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Dr.Who - 02.10.15 - klo:14:14
No joo,eihän tuo meidän ruuvi mikään tuhti olekaan.Reikälevyn Sami.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 02.10.15 - klo:14:34
Mutta,kuin on jos ruuvin kierroksia pudottaa riittääkö sitten moottorissa teho,koska ruuvi hitaammilla kierroksilla tarvitsee vääntöä enempi,olettaisin.Nousukulma eniten siihen ruuvin  siirtokykyyn vaikuttaa.
http://www.laaksonmetalli.fi/fi/esite/ruuvit.pdf
tuossa esitteessä mainitaan että ruuvin alkupää on tiuhempi,itse en ole katsonut pitääkö paikkansa omassa.

Paremmin  ::)
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: BACKSPACE - 02.10.15 - klo:15:02
Niin no nämä on niitä sinisiä 90-luvun alusta ja samalla tiheydellä koko matkan.
Jos sulta on joku välisokka katkennut ja ruuvi "luistaa" täytenä. Tätäkin on nähty.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.15 - klo:15:09
Niin no nämä on niitä sinisiä 90-luvun alusta ja samalla tiheydellä koko matkan.
Jos sulta on joku välisokka katkennut ja ruuvi "luistaa" täytenä. Tätäkin on nähty.
Tuokin kävi mielessä, mutta toistaiseksi toivon ettei tarvi ruveta purkuhommiin....
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Varjo79 - 02.10.15 - klo:15:15
Niin no nämä on niitä sinisiä 90-luvun alusta ja samalla tiheydellä koko matkan.
Jos sulta on joku välisokka katkennut ja ruuvi "luistaa" täytenä. Tätäkin on nähty.
Tuokin kävi mielessä, mutta toistaiseksi toivon ettei tarvi ruveta purkuhommiin....
Meillä katkes joskus Mepun kairasta se spiraalin akseli >:( Ai mikä ihanuus siitä seurasikaan kun tuo pelli pönttö täynnä viljaa ja kaira poikki.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: ijasja2 - 02.10.15 - klo:16:25
Ennen vanhaan tehtiin syöttöpäähän suurempiläpimittainen ja suuremmalla nousulla oleva ruuvin pala. Ruuvin saa tukkoon kun vaan syöttöaukkoa avaa. Sarjatuotannosta tulleet perusruuvit ovat yhtä ja samaa kierrettä koko matkan. Ja sehän ei silloin helpolla mene täyteen viljaa. Omassa tuhtissa tämä sama ärsyttävä ominaisuus.

Tälaista erityistä syöttöpäätä joskus oli Junkkari-ruuveissa ja jossakin ruotsalaisessa vastaavassa.

-SS-

Mulla vanha President-ruuvi, jossa tiheämpi syöttöpää. On ihan toista maata laadultaan ku nää kotimaiset!!! Suhisee vain, vielä ei oo hiljaisempaa ja kestävämpää löytynyt.

Taajuusmuunnin olisi tosiaan kätevä ruuvin käytössä, saisi turhat räminät pois ja tietyissä tilanteissa riittäisi pienempikin teho/nopeus. Loivalla kulmalla toimii hidaskin nopeus.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 02.10.15 - klo:16:36

Mää kun en oo mikään lucas, niin mitenkä tollasella taajuusmuuntimella kun pudotetaan kierroksia, pysyykö tehot tallella?
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Dr.Who - 02.10.15 - klo:17:16

Mää kun en oo mikään lucas, niin mitenkä tollasella taajuusmuuntimella kun pudotetaan kierroksia, pysyykö tehot tallella?
tehot nousee ilmiselvästi.vetäähän traktorikin tyhjäkäynnillä paremmin kuin kaasu pohjassa.(köntyksen teoriassa)
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 02.10.15 - klo:17:20

Mää kun en oo mikään lucas, niin mitenkä tollasella taajuusmuuntimella kun pudotetaan kierroksia, pysyykö tehot tallella?
tehot nousee ilmiselvästi.vetäähän traktorikin tyhjäkäynnillä paremmin kuin kaasu pohjassa.(köntyksen teoriassa)

Ja tehot pienenee kun välityksiä tihennetään (Dr.Whon teoriassa)  ::)
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Pekkis - 02.10.15 - klo:17:23
Taajusmuuntajasta riippuu että pienentääkö se taajuutta pelkästään vai pienentääkö se myös virran määrää.. Jos pelkkää taajuutta niin teho ei laske, mutta jos tiputtaa virtaa niin silloin teho laskee..
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: H Hehtolitra - 02.10.15 - klo:18:22
Ruuvin nopeus pitäisi olla noin 1000 kierrosta/min.
Esim. jos moottorin kierrosnopeus on 1500 ja ruuvin hihnapyörän halkaisija on 120 mm, pitäisi moottorin hihnapyörän olla n. 80-85 mm.

Edellisen jatkoksi hiluhille miettimistä.

Käyttävän hihna-         käytettävän hihnapyörän halkaisija kertaa kierrosluku
                            =   -----------------------------------
pyörän halkaisija          käyttävän hihnapyörän kierrosluku


Käytettävän hihna-       käyttävän hihnapyörän halkaisija kertaa kierrosluku
                            =  _____________________
pyörän halkaisija           käytettävän hihnapyörän kierrosluku


Ruuvin nopeuden lisääminen vaikuttaa vain vähän, enemmän vaikuttaa syöttöpään pidentäminen.
Joten nopeutta lisää jo syöttöpään suojahäkin poistaminen.


Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.10.15 - klo:18:37
Ruuvin nopeus pitäisi olla noin 1000 kierrosta/min.
Esim. jos moottorin kierrosnopeus on 1500 ja ruuvin hihnapyörän halkaisija on 120 mm, pitäisi moottorin hihnapyörän olla n. 80-85 mm.

Edellisen jatkoksi hiluhille miettimistä.

Käyttävän hihna-         käytettävän hihnapyörän halkaisija kertaa kierrosluku
                            =   -----------------------------------
pyörän halkaisija          käyttävän hihnapyörän kierrosluku


Käytettävän hihna-       käyttävän hihnapyörän halkaisija kertaa kierrosluku
                            =  _____________________
pyörän halkaisija           käytettävän hihnapyörän kierrosluku


Ruuvin nopeuden lisääminen vaikuttaa vain vähän, enemmän vaikuttaa syöttöpään pidentäminen.
Joten nopeutta lisää jo syöttöpään suojahäkin poistaminen.
Tämähän kuulostaa kuin suoraan sääukon suusta ;D
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.10.15 - klo:18:48
Mutta,kuin on jos ruuvin kierroksia pudottaa riittääkö sitten moottorissa teho,koska ruuvi hitaammilla kierroksilla tarvitsee vääntöä enempi,olettaisin.Nousukulma eniten siihen ruuvin  siirtokykyyn vaikuttaa.
http://www.laaksonmetalli.fi/fi/esite/ruuvit.pdf
tuossa esitteessä mainitaan että ruuvin alkupää on tiuhempi,itse en ole katsonut pitääkö paikkansa omassa.
Samissa on tiheä syöttöpää, ei ole hyvä, kolistaa. Tamuhan siihen olis kiva laitaa, ei vaan viitsis ruveta kaapelia vaihtaan.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Joukahainen - 02.10.15 - klo:18:58
Mutta,kuin on jos ruuvin kierroksia pudottaa riittääkö sitten moottorissa teho,koska ruuvi hitaammilla kierroksilla tarvitsee vääntöä enempi,olettaisin.Nousukulma eniten siihen ruuvin  siirtokykyyn vaikuttaa.
http://www.laaksonmetalli.fi/fi/esite/ruuvit.pdf
tuossa esitteessä mainitaan että ruuvin alkupää on tiuhempi,itse en ole katsonut pitääkö paikkansa omassa.
Samilla on tiheä syöttöpää, ei ole hyvä, kolistaa. Tamuhan siihen olis kiva laitaa, ei vaan viitsis ruveta kaapelia vaihtaan.
Melkoista kolinaahan tuo on pitänyt,ja tyhjiltään kolistaa vielä enempi ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: jariman - 02.10.15 - klo:19:26
Ei taajuusmuuttajia kallis ole, verrattuna hyötyyn jos
Tarvitsee vain osateholla ajaa, eikä kolise.

Se samin kairan ruuvin alkupää voi olla lommahtanut, eipä paljoa syötä
Kitusiinsa, aikas heitosta on ruuvin lehti.

Nuujan suoravetoinen 6" kaira kiertää noin 800 kierrosta on hiljanen
Ja joutusa, voi suositella, eikä ole samanlainen palapeli kuin sami
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Dr.Who - 02.10.15 - klo:20:23
Niin ,,,,,,,,,,viestien aloittajalla oli 6 tuuman TUHTI ruuvi 90 luvulta ;D
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 03.10.15 - klo:07:37
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 03.10.15 - klo:07:42
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.

Hyvä että vika löytyi  :)
Onko sulla tossa rakennuksessa hyvä palovakuutus?  ???
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 03.10.15 - klo:07:46
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.

Hyvä että vika löytyi  :)
Onko sulla tossa rakennuksessa hyvä palovakuutus?  ???
Miten niin...?  ::)
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: BACKSPACE - 03.10.15 - klo:08:31
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.

Hyvä että vika löytyi  :)
Onko sulla tossa rakennuksessa hyvä palovakuutus?  ???
Miten niin...?  ::)
Laita tohon hakelämmitys
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Köntys - 03.10.15 - klo:09:05
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.

Hyvä että vika löytyi  :)
Onko sulla tossa rakennuksessa hyvä palovakuutus?  ???
Miten niin...?  ::)
Laita tohon hakelämmitys

Turvallisempi sekin ku kompurapannu  :o
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: ht - 03.10.15 - klo:09:50
Kiitos kaikille vastanneille. Fysiikan peruskaavat on kyllä tuttuja ennestään, kuten se että vääntö lisääntyy jos nopeutta hidastetaan välityksiä muuttamalla.
Vika tosin löytyi ihan "muualta". Kuljetinten välillä oleva alumiinitorvi oli päässyt tipahtamaan lähes kiinni jälkimmäiseen ruuviin, jolloin vilja pääsi vain ko. ruuvin syöttöaukon alimmalle 20cm matkalle ja ylempi 20cm jäi paljaaksi.

(http://i2.aijaa.com/t/00345/13984120.t.jpg) (http://aijaa.com/E0gn8H)
Kuva hässäkästä. Kyseiset ruuvit takana oikealla.

Hyvä että vika löytyi  :)
Onko sulla tossa rakennuksessa hyvä palovakuutus?  ???
Miten niin...?  ::)
Laita tohon hakelämmitys

Turvallisempi sekin ku kompurapannu  :o

On kiva nähdä että muillakin kuin itsellä on tällaisia virityksiä... ;D
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: hiluhi - 03.10.15 - klo:20:25
(http://i11.aijaa.com/t/00859/13984895.t.jpg) (http://aijaa.com/VU8K9T)

Nyt kun vauhtiin pääsi niin kuva kaatosuppilon pohjaruuvin käyttökoneistosta  ;D
Tunnistaisiko joku mikä, luultavasti kuorma-auton, vaihteisto kyseessä? 3+R löytyy vaihteita.
Ja jos vielä välityssuhteet löytyis, niin aina parempi.

Pitäisi hidastaa pyöritystä, kun nyt ei pysty käyttää kuin ykkös vaihdetta.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.10.15 - klo:20:26
Taajusmuuntajasta riippuu että pienentääkö se taajuutta pelkästään vai pienentääkö se myös virran määrää.. Jos pelkkää taajuutta niin teho ei laske, mutta jos tiputtaa jännitettä niin silloin teho laskee..

Asia on aika vaikeaselkoinen. Tietysti jos se tamu on 'hinnat alkaen malli' niin systeemi on yksinkertaisempi. Paremmat pyrkivät analysoimaan sitä mitä moottorin käämeissä, virroissa, magneettivuossa ja jättämässä tapahtuu, syöttämään riittävää mutta moottorin kestämää virtaa, vääntöominaisuuksia säilyttäen, integroiden moottorin termistä kuormaa ja vaikka mitä.

Yksinkertaisin on skalaariohjaus / skalaarisäätö.

Hienommat tavat ovat vektorisäätö ja suora vääntömomenttisäätö.

Jos haluaa ihmetellä aihetta niin tuossa kappaleesta 2 eteenpäin selviää että ihan piece of cake se säätötapahtuma ei ole:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63586/nbnfi-fe201008242354.pdf?sequence=3
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: Pekkis - 04.10.15 - klo:09:40
Joo menny taas jännitteet ja virrat sekaisin.. :D Perus fysiikkaa kuiteskii eli jos virta tippuu niin laskee tehokin..
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: metsajussi - 04.10.15 - klo:10:19
Joo menny taas jännitteet ja virrat sekaisin.. :D Perus fysiikkaa kuiteskii eli jos virta tippuu niin laskee tehokin..

Karkeasti noin juu jos jännite pysyy vakiona. Tamun tapauksessa näin ei välttämättä ole.

Induktiivisen kuoman tapauksessa (kuten moottori) tuo jännitteen ja virran suhde on mielenkiintoinen. Taajuudessa alaspäin tultaessa virta kasvaa jos jännitettä ei samalla lasketa. Taas taajuuden ylöspäin mennessä jännitettä pitää kasvattaa huomattavastikin jotta virta säilyy. Olen joskus puuhannut stepperien ja kymmeniä ampeereita ottavien harjattomien moottoreiden kanssa. Suuremmilla kierrosnopeuksilla tarvitaan jopa 2-3 kertaa enemmän jännitettä jotta virta (=vääntö) säilyy.

Jonkun 3-vaihemoottorin tapauksessa vääntöä voidaan yrittää pitää ennallaan tiettyyn rajaan saakka kun taajuutta pudotetaan. Vääntö syntyy virrasta, mutta virtaa ei voida kasvattaa paljoa yli moottorin nimellisvirran moottorin ylikuumenematta silloin kun nopeutta lasketaan. Sähköteho on virta x jännite, pätöteho saadaan kertomalla em tehokertoimella, mutta loistehokin lämmittää kupareita samalla lailla. Mekaaninen teho on taas vääntömomentti x kierronopeus(kulmanopeus) joten saatava mekaaninen teho laskee väistämättä kun kierroslukua pudotetaan mutta vääntömomenttia ei voida vastaavasti nostaa. Kierrosluvun laskiessa myös moottorin oman tuulettimen tarjoama jäähdytys heikkenee, kriittisissä sovelluksissa käytetään erillistä puhallinta.

Taajuusmuuttajakäyttöihin on olemassa erityisesti sitä varten optimoituja moottorirakenteita, mutta sellaisia ei varmasti kukaan viljaruuviin hanki :-)
Ruuuvin tehontarvekin putoaa samassa suhteessa kuin kierrosluku laskee, ruuvi pyörii kunhann vääntö säilyy. Tonneja tunnissa siirtyy tietysti vastaavasti vähemmän
.
Tarkoitus ei ole mitenkään tässä viisastella, lähinnä ajattelin vaan että jos jotkakuta saattaa oikeasti kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: alpo10 - 04.10.15 - klo:22:27
Taajuusmuuttajan etuna on heikkolaatuisten ruuvien kanssa kilinän, kolinan ja räminän väheneminen. Jos siirtoteho kasvaa paljon, niin kannattaa tarkkailla moottorin ja tamun lämpöjä, tamu ei tee pienestä moottorista isompaa. Ostin pienen valovirrasta 3-vaihemoottoriin leipovan taajuusmuuttajan ja sillä ruuvit hiljalleen pyörii, sopii hyvin lajittelijan, myllyn ym ruuveihin.
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: ijasja2 - 05.10.15 - klo:10:04
Taajuusmuuttajan etuna on heikkolaatuisten ruuvien kanssa kilinän, kolinan ja räminän väheneminen. Jos siirtoteho kasvaa paljon, niin kannattaa tarkkailla moottorin ja tamun lämpöjä, tamu ei tee pienestä moottorista isompaa. Ostin pienen valovirrasta 3-vaihemoottoriin leipovan taajuusmuuttajan ja sillä ruuvit hiljalleen pyörii, sopii hyvin lajittelijan, myllyn ym ruuveihin.

Mulla tälliainen kuivurin kaatosuppilon säädössä, suojelee moottoria sulamiselta ja löytyy monenlaista säätöä.

https://industrial.omron.fi/fi/products/catalogue/motion_and_drives/frequency_inverters/compact_solution/v1000/default.html

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=4717.0
Otsikko: Vs: Ruuvikuljettimen hidastaminen
Kirjoitti: kkk - 05.10.15 - klo:10:21
Mulle sähkömies teki taajuusmuuttajan  klapikuljettimeen joka on n 3kw voimavirtamoottorilla. Nyt se toimii valovirralla ja saa nupista säädettyä nopeutta. Tosi kätevä homma, vaikkakin voimat heikkenee aivan hiljaisilla kierroksilla... :-X