Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eska24 - 05.05.13 - klo:12:24

Otsikko: Ford 6610
Kirjoitti: eska24 - 05.05.13 - klo:12:24
Koneen huohotinputkesta rupesi kesken äestyksen tulemaan jumalaton valkoinen savupilvi. Kylmänä kokeilin uudestaan käyntiin, ei kuullostanut kovin hyvältä, lämmetessään hiukan parantu. koko tienoo oli tosin valkoisen savun täyttämä. Pakoputkesta tuleva savu ihan normaalia. Mitähän on mahtanu tapahtua??
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Arra - 05.05.13 - klo:12:37
Huohotinputki oli todennäköisesti tukossa äestykselle lähdettäessä ja kun kone lämpeni riittävästi huohotin aukes ja seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi. Kone on väljä tai joku männänrengas poikki , se aiheuttaa huohottimen tukkeutumisen.  Itsellä oli sama tapaus joskus. Tein sillä kevättyöt loppuun,kun kone oli pelkästään väljä. Öljyä kyllä hupeni lahjakkaasti.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Von Göpel - 05.05.13 - klo:12:57
Foortin moottori on kuuluisa soikheista sylintereistään jos vielä joku on tietämätön. ;)
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: nestori2 - 05.05.13 - klo:13:22
Fordissahan ei ole lainkaan syllinteriputkia, vaan suoraan lohkoon on syllinteri työstetty. Tuossa 5000/6600-mallissa se syllinterin seinämä on aika ohut ja jos kone alkaa sieltä vesipuolelta syöpymään liian harvojen nesteenvaihtojen takia, saattaa syöpyä reikä syllinterin seinämään. Tuo valkoinen sauhu viittaa kyllä veden höyrystymiseen eli vettä pääsee palotilaan, siis joko kanspahvi palanut tai tuo edellämainittu syöpyminen.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Herranketku - 05.05.13 - klo:13:23
Foortin moottori on kuuluisa soikheista sylintereistään jos vielä joku on tietämätön. ;)

Ja silti tämä maa on rakennettu, metsätyöt tehty, pellot raivattu jne. foortien, nuffieldien ja fergujen avulla. Von kööpelille kakskymppistä haikailtiin silloin ja kolmekolmosta kun toiset olivat jo töissä, että se siitä.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Herranketku - 05.05.13 - klo:13:26
Fordissahan ei ole lainkaan syllinteriputkia, vaan suoraan lohkoon on syllinteri työstetty. Tuossa 5000/6600-mallissa se syllinterin seinämä on aika ohut ja jos kone alkaa sieltä vesipuolelta syöpymään liian harvojen nesteenvaihtojen takia, saattaa syöpyä reikä syllinterin seinämään. Tuo valkoinen sauhu viittaa kyllä veden höyrystymiseen eli vettä pääsee palotilaan, siis joko kanspahvi palanut tai tuo edellämainittu syöpyminen.

Ja kymppi vuosimallia 1981-87 kuuluisa huohottaja. Valutekniikkaan tuli muutosta, robotti poisti valuhiekkoja ja sitä jäi jonnekin..Siihen lisättynä nesteiden huono kunto niin tuota sitä eniten oli juuri noissa kympeissä.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: petse - 05.05.13 - klo:14:43
Itseltä halkesi mäntä ja lykkäsi huohotin putken täydeltä savua. Tietysti voimatkin hävis. Oli muutenkin epäonnen traktori.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: iskra - 05.05.13 - klo:16:26
Eräs kaveri yllättyi kun kutsui huoltomiehen vaihtamaan kansipahvia voorttiinsa,huoltomies heti sanoi että vaihdetaan moottori,oli siihen aikaan niin yleistä täällä..
  Ei näitä mitään nykymerkkejä voi verrata 50-luvun laatuvehkeisin,oli merkki mikä tahansa,tuskin 50 vuoden päästä näistä nykyisistä uusista on muuta jäljellä kun joitain museokoneita,,nää poksit kun alkavat poksahtelemaan niin kuusakoski kyllä hoitaa edullisimmin..
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Last Man Standing - 05.05.13 - klo:16:44
Männänrenkaat oli noissa 80-lukulaisissa sopimatonta laatua ja niitä on vaihdeltu tarpeen mukaan takuuseen  aikoinaan tai sitten ei.

Valkoinen savuhan viittaa usemmiten että vesi siellä höyrystyy eli epäilisin itsekin sitä reikää sylinteri seinämässä
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: rns - 05.05.13 - klo:18:41
Eräs kaveri yllättyi kun kutsui huoltomiehen vaihtamaan kansipahvia voorttiinsa,huoltomies heti sanoi että vaihdetaan moottori,oli siihen aikaan niin yleistä täällä..

Täällä huoltossa vaihdettiin ensin kansipahvi ja sitten lohko. 4600 tuntia kun oli 7610:llä päästelty niin sisuskaluiltaan kuin uusi. Sylinteristä syöpyi reikä vesitilaan.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Von Göpel - 05.05.13 - klo:19:11
Foortin moottori on kuuluisa soikheista sylintereistään jos vielä joku on tietämätön. ;)

Ja silti tämä maa on rakennettu, metsätyöt tehty, pellot raivattu jne. foortien, nuffieldien ja fergujen avulla. Von kööpelille kakskymppistä haikailtiin silloin ja kolmekolmosta kun toiset olivat jo töissä, että se siitä.
Herranketkulle on remontin teko vierasta kun ensimmäiseen vikaan työt loppuun. Von Göpel pajottaa ja taas työt jatkuu eikä jää itkemään kun tuli vikaa ja piti olla niin kestävä kone.
Foortin moottorit eivät ole niitä aivan huippuja ,meilläkin 6 foorti hajosi männistään vuonna 71 ajomäärä 1700 tuntia.Pitäskö mäntien kestää kauemmin varmaan herranketku tietää. ;D
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: 42 - 05.05.13 - klo:20:57
Männänrenkaat oli noissa 80-lukulaisissa sopimatonta laatua ja niitä on vaihdeltu tarpeen mukaan takuuseen  aikoinaan tai sitten ei.

Valkoinen savuhan viittaa usemmiten että vesi siellä höyrystyy eli epäilisin itsekin sitä reikää sylinteri seinämässä  > Juu näin on mutta kun putkesta tuleva savu on normaalia?

Mitä jos suutin ”kusisi”  ja raaka polttoaine pääsisi öljytilaan höyrynä – se selittäisi terävän käynti äänen – öljyn määrä pitäisi hieman lisääntyä ja ohentua , mutta kun harva foodi syö öljyä –  löysää suuttimen putket yksi kerrallaan kunnossa oleva ennen seuraavan löysäystä kiinni laittaen ( kone kylmä ) - kun terävä käynti ääni muuttuu normaaliksi viallinen suutin löytyi
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: icefarmer - 05.05.13 - klo:21:04
Foortin moottori on kuuluisa soikheista sylintereistään jos vielä joku on tietämätön. ;)

Ja silti tämä maa on rakennettu, metsätyöt tehty, pellot raivattu jne. foortien, nuffieldien ja fergujen avulla. Von kööpelille kakskymppistä haikailtiin silloin ja kolmekolmosta kun toiset olivat jo töissä, että se siitä.
35 fergulla ja tekstalla on korkeintaan saatu kuokka ja kirves tuotua  raivion laitaan mitään niillä ei oo raivattua saatu se nyt on ihan päivän selevä asia... maavarraa vähempi ku nahkasaappaassa vartta ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Herranketku - 05.05.13 - klo:21:41
Foortin moottori on kuuluisa soikheista sylintereistään jos vielä joku on tietämätön. ;)

Ja silti tämä maa on rakennettu, metsätyöt tehty, pellot raivattu jne. foortien, nuffieldien ja fergujen avulla. Von kööpelille kakskymppistä haikailtiin silloin ja kolmekolmosta kun toiset olivat jo töissä, että se siitä.
Herranketkulle on remontin teko vierasta kun ensimmäiseen vikaan työt loppuun. Von Göpel pajottaa ja taas työt jatkuu eikä jää itkemään kun tuli vikaa ja piti olla niin kestävä kone.
Foortin moottorit eivät ole niitä aivan huippuja ,meilläkin 6 foorti hajosi männistään vuonna 71 ajomäärä 1700 tuntia.Pitäskö mäntien kestää kauemmin varmaan herranketku tietää. ;D

Herranketkulla saattaa silti olla pidempi rupeama traktorin ratissa, mitä nimi antaa ilmi.  Paras ajosuorite 4,5 kk ja 1300 h (touko-syyskuu 2003). Merkkejä on ollut kaksi, toi sininen (1968- ja vihreäkin 2005-), ja tuolla ajanjaksolla yhteensä 7 traktoria joista 2 edelleen talossa. Remontit suhteessa käyttöön ja käyttötapaan balanssissa. Vähiten ajetut yksilöt vaihtoon mennessä 2000 h (piti saada isompi 1972) ja 4300 h (piti saada isompi 2005). Pajottaa saapi kööpeli ihan tarpeensa mukaan, mutta ylimielinen asenne muita merkkejä kohtaan kertoo enempi tietämättömyydestä. Pajotetaan täälläkin, mutta todella harvoin traktoreita. Ja mitä tuohon 6-moottoriin tulee Foordissa, kyse oli Traderin peruja olevasta 594E-moottorista, joilla nyt ei kovin suuria menestyksiä traktoripuolella ollut. Orasvuon konepajan tekele siis. Sinisellä ajettu nyt  12-15000 pitkää mittarituntia ja tuosta vihreestä ei vielä voi sanoa mitään vajaa 3000 lyhyttä kellotuntia. Muut menneet vaihtoon 9000-11000 h kohdalla noita paria poikkeusta lukuunottamatta, liian pieniä.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Von Göpel - 05.05.13 - klo:21:47
Ei viatonta merkkiä olekaan ,vaikka ny miehet niin väittää. ;D
Traaterin moottorin kanssa ei tuolla kutosella ollut mitään tekemistä,se on harhaluulo joka yhä näköjään on voimissaan.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Herranketku - 05.05.13 - klo:21:50
Ei viatonta merkkiä olekaan ,vaikka ny miehet niin väittää. ;D

Ei semmosta ole vielä vastaan tullut. Tai ajomäärä on ollut minimaalinen. Onhan näitäkin, yksilöitä tulossa vaihtoon kun lompakko kestää. Ne on näitä alle 5000 h ajettuja ne.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: mike - 05.05.13 - klo:22:39
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: eska24 - 05.05.13 - klo:23:12
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.


Joo, itekkin kyllä ensimmäisenä aattelin noita männänrenkaita, aika näyttää. Kunhan saa jyvät jemmattua (toisella koneella) niin pitää käydä moottorin kimppuun.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: icefarmer - 05.05.13 - klo:23:12
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.
maik, miten huohottimesta voi tulla jumalaton savupilvi jos se on tukos, valotappas meille vähän tuota perkkinssin mytologiaa ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Suki - 06.05.13 - klo:00:13
Meillä meni 66kybästä parit männänrenkaat poikki vuosia sitten. Huohotti aika rajusti mutta ei sentään harmaata. 7700 h mittarissa ja vaihtopuolimoottorilla mennään. Johonkin aikaan niitä sai hyvinkin edullisesti. Hyvä nurkkakone edelleen tuommoinen takapotkuna.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Fuller - 06.05.13 - klo:00:18
Meillä ajettiin takavetoisella 6610.llä 4900 tuntia, suurin ja kallein remontti koko aikana oli laturi joka petti 3000 tunnin paikkeilla. Kestävä perustrattori.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: iskra - 06.05.13 - klo:07:42
Meillä ajettiin takavetoisella 6610.llä 4900 tuntia, suurin ja kallein remontti koko aikana oli laturi joka petti 3000 tunnin paikkeilla. Kestävä perustrattori.

  Noilla tunneillahan pitäs olla kone vasta sisäänajettu
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: -SS- - 06.05.13 - klo:09:13
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.

Kyllä on tunnettu ilmiö se, että jos on vanhaa ja ruostehippuista nestettä, kavitointi alkaa helpommin. Kavitointi aiheuttaa sylinterien seinämien kohdalla olevan vesitilan pistesyöpymiä.  On olemassa kavitointia ehkäisevää jäähdytysnestettä, sekä uudemmissa koneissa patruunoita, joita vaihdetaan jäähdytysnestekiertoon, näiden syöpymien vähentämiseksi. Pelkän veden käyttö jäähdytysnesteenä on mainittu vältettäväksi asiaksi ( aikanaan mm. Ford varoitti tästä)

Yhtä kaikki, kyllä siinä saattaa ruveta huimaamaan ja vatsaa kouristamaan kun vedet ja öljyt menee Fordissa sekaisin.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: raipe - 06.05.13 - klo:09:26
Siellä mahtaa mennä vettä sylinteriin,eli pore lohkossa.Joku malli 10sarjan lohkoista on muita huonompi,ns.verkkolohko taisi sitten olla parannusmalli.Se täytyy korjata lohko ja putkittaa se varmaan.
Eikös IKH tarjoa tuohon korjattuja lohkoja ja moottoreitakin?
Rahaa tietysti palaa.
Forttia ei pidä silti haukkua,on ne kuitenkin hurjia pelejä.Eilenkin Majurilla ajelin,vm.58.
Samoin Vammaksella mätin kiviä pellosta.Tähän vehkeeseen on muuten lohko joskus vaihdettu,kun ei ole alkuperäisen värinen.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: mike - 06.05.13 - klo:09:37
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.
maik, miten huohottimesta voi tulla jumalaton savupilvi jos se on tukos, valotappas meille vähän tuota perkkinssin mytologiaa ::) ::) ::) ::)

Olenko minä väittänyt niin?
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: BACKSPACE - 06.05.13 - klo:10:41
Koneen huohotinputkesta rupesi kesken äestyksen tulemaan jumalaton valkoinen savupilvi. Kylmänä kokeilin uudestaan käyntiin, ei kuullostanut kovin hyvältä, lämmetessään hiukan parantu. koko tienoo oli tosin valkoisen savun täyttämä. Pakoputkesta tuleva savu ihan normaalia. Mitähän on mahtanu tapahtua??

Jos Fordisi sai vasta nyt kuulla että paavi on valittu  ???

Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: nestori2 - 06.05.13 - klo:11:13
Mielestäni näistä putkittomista Fordin koneista on myös tehty remontin yhteydessä kuivaputkikoneita, siis  työstetty vanha syllinteri sopivaan kokoon ja sitten putki sisään. Saadaan sillälailla Perkinsille kilpailija ;D
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: -SS- - 06.05.13 - klo:12:44
Mielestäni näistä putkittomista Fordin koneista on myös tehty remontin yhteydessä kuivaputkikoneita, siis  työstetty vanha syllinteri sopivaan kokoon ja sitten putki sisään. Saadaan sillälailla Perkinsille kilpailija ;D

1960-luvun puolivälien Fordeja putkitettiin Perkinssin tapaan jo tehtaalla, moottorivalimon käynnistysvaiheitten aikana. Samoin 1970-luvun vaihteen 4.2 litraisia on vientimalleihin putkitettu Antwerpenissa, Basildonin työtaistelujen ja muiden laatuongelmien korjaamiseksi.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: Herranketku - 06.05.13 - klo:13:11
Mielestäni näistä putkittomista Fordin koneista on myös tehty remontin yhteydessä kuivaputkikoneita, siis  työstetty vanha syllinteri sopivaan kokoon ja sitten putki sisään. Saadaan sillälailla Perkinsille kilpailija ;D

1960-luvun puolivälien Fordeja putkitettiin Perkinssin tapaan jo tehtaalla, moottorivalimon käynnistysvaiheitten aikana. Samoin 1970-luvun vaihteen 4.2 litraisia on vientimalleihin putkitettu Antwerpenissa, Basildonin työtaistelujen ja muiden laatuongelmien korjaamiseksi.

-SS-

Mutta tonnisarjalaisissa ei ongelmaa ollut hetikään niin paljon kuin 1980-87mallien lohkoissa. Erään Ford-ammattilaisen mukaan valuhiekkojen poisto robottitekniikalla v.1984 aiheutti monien lohkojen vaihdon jo takuuajan puitteissa. Lohkoissa oli ollut ollut hiekkaa jossakin vielä puhdistuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: 42 - 06.05.13 - klo:20:37
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.

Onko tää Mike se massikka mies ?

 Jos on niin tää on hienoa, mies on huolto miesten master  - siis oikea korjaajien kuningas masikka mies jo kolmannessa polvessa. Hän jos kuka tietää milloin on ferkulla varmat päivät multipowerin pumppu harva tai mikä vika milloinkin on ferkun jarruissa.
Otsikko: Vs: Ford 6610
Kirjoitti: eska24 - 18.05.13 - klo:15:53
-suutin kusee ja höyrystyy huohottimesta ulos
-huohotin tukos,seurauksena tuo öljyn palamisesta syntyvä savupilvi
-kansipahvi palanut

Voi vitu mitä diagnooseja..

Siitä on mäntä halki tai sulanut taikka siinä on männänrenkaat poikki.
Sulanut suutimen kärki ja poltti mäntään reiän.
Ja sen lohkon puhkeaminen,ei mitään merkitystä kestävyyteen vaikka
 joka päivä vaihtais nesteet,se puhkeaa tai sitten ei.


Siitä oli totta tosiaan mäntä halki, ja näyttää olevan jo kertaalleen putkitettu. Uudet rojut sisään, ja taas mennään.