Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 20.02.24 - klo:19:15

Otsikko: 78
Kirjoitti: Oksa - 20.02.24 - klo:19:15
olipa juttua ylellä.   merkintä 78 meinaa että ei saa ajaa manuaaliautoa!     hitto,   miä olen ite ajannu automatilla joskus v 1981 tai jotain ja sen jälkeen on alla ollu vain manualleja..      moniko nykyautoista on automateja?   sähköt kait mut entäs myytyistä?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: lypsyukko - 20.02.24 - klo:19:41
Uusista taitaa automaatteja olla lähes kaikki. Tai minä en uusia niin oo kattellu, mutta jotain alle 5v vanhoja jonkin verran selaillut ja niissä ainakin manuaalit todella harvassa. Voi toki olla merkkikohtaisia eroja. Ikinä en oo automaatilla ajanut eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Nuorimmainen ajaa nyt autokoulussa manuaali korttia  ;D joten manuaali etsinnässä. Toki autojen kierrätystäkin voisi harkita. Jospa emännyys sitois vasemman jalkansa lattiaan  ::) Nyt taitaa jo merkkikin vaihtua  :( Ei kait täällä kellään ole kokemusta noista civikeistä 1,0 tai  1,5 koneilla ? Montaahan niitä ei vaihdokkina löydy ja hintaakin vähän liikaa meidän käyttöön.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.24 - klo:19:43
 B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: MKH - 20.02.24 - klo:19:51
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.24 - klo:19:58
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.
Sitten vaan portaaton traktori ja aurahommiin ;D
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: icefarmer - 20.02.24 - klo:21:18
Kuorma-autoja ei taida enää edes saada vaihdekepillä varustettuna.

onnistuukohan esimerkiksi edes  lataushypridin teko laisinkaan manuaalina :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: ijasja2 - 20.02.24 - klo:22:18
Uusista taitaa automaatteja olla lähes kaikki. Tai minä en uusia niin oo kattellu, mutta jotain alle 5v vanhoja jonkin verran selaillut ja niissä ainakin manuaalit todella harvassa. Voi toki olla merkkikohtaisia eroja. Ikinä en oo automaatilla ajanut eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Nuorimmainen ajaa nyt autokoulussa manuaali korttia  ;D joten manuaali etsinnässä. Toki autojen kierrätystäkin voisi harkita. Jospa emännyys sitois vasemman jalkansa lattiaan  ::) Nyt taitaa jo merkkikin vaihtua  :( Ei kait täällä kellään ole kokemusta noista civikeistä 1,0 tai  1,5 koneilla ? Montaahan niitä ei vaihdokkina löydy ja hintaakin vähän liikaa meidän käyttöön.

Ootko kuullut koskaan kenestäkään, joka olisi ollut tyytymätön automaattivaihteisen auton hankintaan? Niin  :D

Meille tuli eka automaatti tasan 20 vuotta sitten, ja sen jälkeen ei oo muita ollutkaan. Silloin se tuli vähän pakosta, kun ei mersun 320 dieseliä saanut edes manuaalina. Eilen aamulla auto kävi huollossa, ja ajoin sijaisauto Kialla. Kyllä siinä kaupungilla käydessä huomas kuinka iso ero on autolla ja autolla.

Joten, suosittelen kattelemaan jotain automaattivaihteista autoa, vaikka pykälää vanhempaa ja erimerkkistä, mikäli budjetissa pitää pysyä vrt. manuaalivaihteinen auto. Ja mikäpä estää ajamasta automaatilla manuaalimoodilla, useista löytyy läpyskät ratin takaa, toisesta plussaa ja toisesta miinusta. Eipä tuu koskaan käytettyä, kun nykyinen kottero ei oo mikään sporttiversio, ei sinnepäinkään, vaikka nuo läpyskät ratin takana ovatkin. Se automaatti osaa vaihtaa just oikein vaihteet, ja oppivana oppii kuskin ajotavan hyvin äkkiä.

Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Paalimies - 20.02.24 - klo:23:18
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 21.02.24 - klo:07:12
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...

Kaksoiskytkin- / robottilaatikko vai mikä lienevät nykyään tekniikaltaan. Tai joku CVT-kyhäelmä.

Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 21.02.24 - klo:08:32
varmaan kiva joskus vähän vanhempana huomata et olis kuski mutta ei voikaan ajaa kun kellään ei ole automaattia kapakan ovella..    eiks nuo teinikoslat ole vanhempaa mallia joten manuja kait suurin osa..      noooo, hyinhän tuo menöö kun suomessa onkii euroopan nuorin autokanta..       -   vuonna 2150!
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: lypsyukko - 21.02.24 - klo:08:53
Kyllä automatic varmaan mukava on en sitä kiellä. Mutta kun en koskaan oo ajanut ja "pelottaa" ne kytkinjalan vahingossa tapahtuvat jarrutukset. Kuten kirjoitin niin ehkä emännän vasemman jalan vois köyttää penkkiin ensimmäisenä  ;D Yksi vanhempi pariskunta hankki ekan automaatin ja toinen oli keppiloodalla. Molemmat moittivat, että ei osaa ajaa enää kummallakaan, joten vaihtoivat automaatin keppilootaan ja kun jäivät eläkkeelle hävittivät molemmat ja ostivat yhden automaatti auton tai se on Pösö . Nyt molemmat ajelee sillä, joten kait siihen oppii.

Ja mun kuume voi kadota muutenkin, jos yks kersa pääsee johonkin isohkoon kaupunkiin opiskelemaan , jossa autosta on vaan riesaa.  Piisaa sitten vielä noi nykyiset Hondat  ;D

Ja tuohon käytettyinä olevien hintoihin manuaali vs. automaatti. En nyt hirveästi ole verrannut, koska manuaaleja todella vähän n. 5v vanhoissa. Mutta ihan sekaisin ne listoilla on jos hinnan laittaa halvimmasta ja ajokilometrit luokkaa alle 85k. Aika moni merkki mainosti noihin aikoihin, että nyt automaatti manuaalin hinnalla, kun uusia myivät ja onko kaikkiin edes saanut enää manuaalia ? Ja tuohon suuremman ja vanhemman ostoon .... varmaan noin.  Piisaa mulle tuo lähes 20v vanhakin, vaikka ei oo automaatti eikä nyt isokaan , mutta ei sentäs Toyota  ::) Mutta nyt asennoitunut että ostan 17v kersalle, kun toisetkin on oman auton käyttöönsä saaneet kortin saatuaan. Mutta tosiaan kekskusteltu siitäkin, että joutuu odottamaan jos keskimmäinen muutaa esim. Turkuun tai Helsinkiin niin joutuu tyytymään sen nykyiseen.

Ja Oksalle sellainen , että sun pitää käydä kattomassa vaikka lukion pihassa millaisilla autoilla nuoret ajaa nykyään. No siellä on 10v vanhaa Mersua ja Audia ja sitten uuden karheita hybridejä, tesloja tai nyky katumaastureita. Toki joku voi olla vaikka -90 luvun Avensiksella, mutta todellakin noita vanhuksia ei oo montaa. Toki eihän ne niitä itte tietysti omista, mutta noilla ne ajaa. Ja hyvä niin, sillä kyllä nuoret tarvitsee sen talon turvallisimman auton.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Paalimies - 21.02.24 - klo:09:04
Mulla on henkilöautot olleet automaatteja reilun 20 vuotta, Toyota, Wv, Hyundai, Honda. Missään ei ole laatikossa ollut vikaa. Ruoste vie korit kahdelta ensimmäiseltä ympäriltä. Honda noista vaihtaa pehmeimin ja kaikki on siis olleet -90luvun tai 00 autoja. Ja mulle tullessaan ajettu vähintään 200th ja hintaluokka ollut noilla alta kymppi.


Eiköhän noissa teinien mersuissakin liki kaikissa oo automaatit
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 21.02.24 - klo:10:20
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: ijasja2 - 21.02.24 - klo:10:58
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...

Eläkeläisillä automaatti bemu, siinä vielä valintaa kummalla ottaa ja ehdoton valinta automaatti. Mulla oli aikoinaan 535 diesel bemari, eikä sitäkään saanut kuin automaattilaatikolla. Vääntö tappaa manuaaliaskin, tai kytkimen, halvempi paketti tuo automaatti kuin spesiaalina tehdyt hilut tiettyihin automalleihin. 500tkm+ oli mersussa kun lähti vaihtoon aikoinaan, bemarissa 400tkm+. Kummankin laatikko toimi moitteetta kokoajan, vaihtoi nätisti jne. Bemarissa tosin alkoi loppuajasta oireilemaan laatikko suurimmalla vaihteella 110km/h tms. nopeudella, kun kierroksia noin 1600tjsp. Kierrolukumittarin neula "eli" hieman vakkarilla ajaessa, syynä että ko. kierroksilla oli ajettu eniten juuri tuolla vaihteella ja venttiilikoneistossa kulumaa/tiivistevikaa (joku tämäntyyppinen vika). Oireilu ei vaikuttanut mitenkään ajamiseen, eikä sitä huomannut muusta kuin mittarista tuossa yhdessä kohtaa tietyllä nopeudella ja vaihteella, mutta korjaus olisi vaatinut laatikon käyttämistä ammattilaisella. Ei tuo mielestäni mikään ihmeellinen asia, manuaalivaihteinen diesel +300hv tehoilla olisi luultavasti ollut pajalla jo aiemmin ja ihan "oikeasta" syystä  :)

Tuossa yllä lypsyukko mietti kuinka emännältä onnistuu ajaminen. Hyvin :) Se oikealla jalalla jarruttaminen luonnollista, niin ei se paljoa vaadi ettei oikeaa jalkaa tarjoa "kytkimelle". Enemmän se kuulemma opetuttaa manuaalilla ajo kun automaattiin tottuu. Mulla molemmat autot, eikä kummankaan kanssa mitään ongelmaa, se ajaminen tulee niin selkäytimestä ettei koskaan tule erheitä käytön suhteen. Se on jokseenkin ihme, mutta näin se vain on käytännössä. Eikä vaimokaan oo valitellut että ois jotenkin hankalaa hypätä manuaalivaihteisen auton rattiin välillä, kun silläkin toisinaan ajaa.

Suurempi ongelma on traktorin/auton ajotavan valinnassa, kummassakin vakionopeudensäädin jota käytän paljon. Traktorin vakkari lähtee pois päältä kaasuun tai jarruun koskemalla, eli painamalla kaasua enemmän kuin ko. nopeus tarvii. Autossa lähtee jarrua hipaisemalla. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun auton vakkaria yrittänyt pois päältä kaasuun hipaisemalla, mutta meno jatkuukin vanhaan malliin  :)
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: de Citonni - 21.02.24 - klo:11:06
Ei voi oikein muuta ajatellakaan kuin automaattia. Tulee kaupunkiajoa aika paljon ja se kytkimen polkeminen ja kepin jatkuva vispaaminen olis kyllä aika keljumaista työtä.  ;D
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Cultor - 21.02.24 - klo:11:14
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...
Mikä se sitten on, jos ei automaatti? Rauhallisessa ajossa välityksen vaihtumisen huomaa lähinnä kierrosnopeusmittarista, veto ei katkea vaihtamisen aikana, kuten robottilaatikossa käy. Nykyisessä h-autossamme on Getrag'in tekemä 6-portainen kuivilla kytkimillä. Ajaminen ei oikeastaan varsinaisesti poikkea edellisestä jenkkiautomaatista. Sivistyneemmin lähtee liikkeelle, kun jarrua painamatta siirtää vaihdevivun D:lle, ei minkäänlaista nykäisyä. Tietysti kuljettajan olisi hyvä ymmärtää, ettei luistattele määrättömästi, kuten momentimuuntimella öljyä vatkaten voi tehdä.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: icefarmer - 21.02.24 - klo:11:31
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...

Eläkeläisillä automaatti bemu, siinä vielä valintaa kummalla ottaa ja ehdoton valinta automaatti. Mulla oli aikoinaan 535 diesel bemari, eikä sitäkään saanut kuin automaattilaatikolla. Vääntö tappaa manuaaliaskin, tai kytkimen, halvempi paketti tuo automaatti kuin spesiaalina tehdyt hilut tiettyihin automalleihin. 500tkm+ oli mersussa kun lähti vaihtoon aikoinaan, bemarissa 400tkm+. Kummankin laatikko toimi moitteetta kokoajan, vaihtoi nätisti jne. Bemarissa tosin alkoi loppuajasta oireilemaan laatikko suurimmalla vaihteella 110km/h tms. nopeudella, kun kierroksia noin 1600tjsp. Kierrolukumittarin neula "eli" hieman vakkarilla ajaessa, syynä että ko. kierroksilla oli ajettu eniten juuri tuolla vaihteella ja venttiilikoneistossa kulumaa/tiivistevikaa (joku tämäntyyppinen vika). Oireilu ei vaikuttanut mitenkään ajamiseen, eikä sitä huomannut muusta kuin mittarista tuossa yhdessä kohtaa tietyllä nopeudella ja vaihteella, mutta korjaus olisi vaatinut laatikon käyttämistä ammattilaisella. Ei tuo mielestäni mikään ihmeellinen asia, manuaalivaihteinen diesel +300hv tehoilla olisi luultavasti ollut pajalla jo aiemmin ja ihan "oikeasta" syystä  :)

Tuossa yllä lypsyukko mietti kuinka emännältä onnistuu ajaminen. Hyvin :) Se oikealla jalalla jarruttaminen luonnollista, niin ei se paljoa vaadi ettei oikeaa jalkaa tarjoa "kytkimelle". Enemmän se kuulemma opetuttaa manuaalilla ajo kun automaattiin tottuu. Mulla molemmat autot, eikä kummankaan kanssa mitään ongelmaa, se ajaminen tulee niin selkäytimestä ettei koskaan tule erheitä käytön suhteen. Se on jokseenkin ihme, mutta näin se vain on käytännössä. Eikä vaimokaan oo valitellut että ois jotenkin hankalaa hypätä manuaalivaihteisen auton rattiin välillä, kun silläkin toisinaan ajaa.

Suurempi ongelma on traktorin/auton ajotavan valinnassa, kummassakin vakionopeudensäädin jota käytän paljon. Traktorin vakkari lähtee pois päältä kaasuun tai jarruun koskemalla, eli painamalla kaasua enemmän kuin ko. nopeus tarvii. Autossa lähtee jarrua hipaisemalla. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun auton vakkaria yrittänyt pois päältä kaasuun hipaisemalla, mutta meno jatkuukin vanhaan malliin  :)
Eikös mersuissa mennyt jäähdytinnesteet ja automaatin öljyt sekaisin  vielä hetki sitten jos ei jotain korjaushommia tehty, luutavastihan tuo ei tämän päivän autoihin enää kuulu?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 21.02.24 - klo:12:45
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...

Kaksoiskytkin- / robottilaatikko vai mikä lienevät nykyään tekniikaltaan. Tai joku CVT-kyhäelmä.
En tiedä voiko CVT laatikkoa varsinaisesti sanoa kyhäelmäksi. Meillä on Toyota Versossa semmonen, on tosi napakasti toimiva voimansiirto.
Tähän on vielä jostain syytä tehty ohjelmallisesti vaihteet, muistuttaa ajotuntumalta 7-portaista perinteistä automaattia mitä voi käskyttää manuaalisestikin.
Toihan on oikeastaan yllättävän suorituskykyinen auto, kiihtyy paremmin kuin ton tyyliseltä autolta odottaisi.


Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 21.02.24 - klo:16:42
juuu,  kyl nuita hyiä kehitelmiä on,   mut kuin paljon nuita käytettyinä on?   täälläpäin on kyllä yli puolet halvemmista autoista kyllä' manuja..   sattuneesta syystä ja kun halpa on ni ikääkin on ja kilsoja..    nuoret ei kuulema osta yli 20 ke autoja helposti..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: iiro v - 21.02.24 - klo:17:50
Muistaisin jostain taannoin lukeneeni kaksoiskytkinvaihteistojen jäävän pois heikomman kestävyyden takia. Kaksoiskytkinvaihteistot jäisivät vain pikkuautoihin. Oisko jossain TM tms ollu juttua. Jotain Fordin pomoa tais olla haastateltu varmaan 5v sitten oli juttu. Itse ainakin kun autoa vaihdateltiin taannoin yhtenä plussana oli oikea automaatti.  Sähkärithän on asia erikseen.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Antidesantti - 21.02.24 - klo:17:56
Eikös mersuissa mennyt jäähdytinnesteet ja automaatin öljyt sekaisin  vielä hetki sitten jos ei jotain korjaushommia tehty,

Jepz...    🎅
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 21.02.24 - klo:19:10
kuka nyt mesellä ilkiää ajella?     kun on nuita autojakii..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Make - 21.02.24 - klo:19:45
Amerikkalaisilla on ollu ilmastoinnin ja automaatit 50 vuotta. Nyt ne on tulleet Eurooppaankin.
Taitaa iso osa automaattikorteista tulla opetusluvilla. Monilla ei enää suvussakaan ole yhtään manuaaliautoa, jota voisi käyttää opetukseen. Pikkuvelikin piti yhden vanhuksen että sai lapsensa opetettua manuaalilla.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Tiimo - 22.02.24 - klo:07:05
Amerikkalaisilla on ollu ilmastoinnin ja automaatit 50 vuotta. Nyt ne on tulleet Eurooppaankin.
Taitaa iso osa automaattikorteista tulla opetusluvilla. Monilla ei enää suvussakaan ole yhtään manuaaliautoa, jota voisi käyttää opetukseen. Pikkuvelikin piti yhden vanhuksen että sai lapsensa opetettua manuaalilla.

Meillekin piti lainata naapurin pelto Saab jolla juniori opetteli manuaalilla ajon, kun ei lähitienoilta muuta manuaalia löytynyt.
Ajoi sitten kortin manuaalialaatikollisella autolla.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 22.02.24 - klo:08:04
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.
Toisaalta kun T-kortissa ei ole lainkaan ajokoetta niin voisko B-kortilla traktoria ajettaessa olla tiukempi ehto?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 22.02.24 - klo:08:20
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 22.02.24 - klo:11:48
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.02.24 - klo:18:06
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D
Ei niitä takavetoja hankita pitkän matkan ajonautintoihin :P
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.02.24 - klo:18:11
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: lypsyukko - 22.02.24 - klo:18:17
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.02.24 - klo:18:57
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.
Juuri nyt tuli mieleen, pitiköhän aikoinaan inssiajossa olla ABS pois päältä? Kyseessä oli siis Mersun kuorma-auto ja aikaa on kulunut ;D
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 22.02.24 - klo:19:23
hauskalta kuulostaa ettei autoa ajaessa olis aikaa tahi viitteläisyyttä vaihekeppiä hämmentää..     mitä siinä ajaessa sit tarttee tehä?     pelata pasianssia kojelautanäytöllä?         tuossa jutun yhteytessä olevaa teslan kojelautaa katoin;   helekutinmoinen näyttö keskellä ja siinä tietty miljuuna toimintoa tökittävänä.         ite tykkään nuista mekaanisista säätimistä.   ei etes tartte kattoa kun voi säätää lämpöä tahi puhallusta..        (  mitäpä sitä muuta tojossa tartteiskaan  )
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: lypsyukko - 22.02.24 - klo:19:45
Tänään kans kattoin volsun id. 3:n koelauta kuvia. Sellainen iso tabletti huitastu keskelle koelautaa. Ainakin se on helekatin ruma.käyttötuntumasta ei tietoa ja ei oikein edes kiinnostusta.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: kärmeskytö - 22.02.24 - klo:20:20
Volsukin taitaa vähän peruutella noista hipaisukytkimistä takaisin oikeisiin nappuloihin. Skodan Enyak tai mikä se oli niin siinä enemmän perinteisiä kuin sisarmallissa volkkaris. Näyttöpaneelit kai on nykyaikaa joka kotterossa.

Yksi  automaatti ollut matkan varrela.6 vaihteinen dsg 2 litraisen dieselin jatkona. Vajaa 3 vuotta ja 181 tkm eikä moittimista vaihteiden kanssa,kiekkamittarista lähes ainoastaan huomas kun vaihtoi.

Tuon jälkeen jatkanu manuaali dieseleiden kanssa,kelpaa kyllä noinkin.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 23.02.24 - klo:08:09
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D
Ei niitä takavetoja hankita pitkän matkan ajonautintoihin :P
Ei juu, lähinnä niillä kierretään apsin parkkipaikkaa..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 23.02.24 - klo:08:12
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.
Juuri nyt tuli mieleen, pitiköhän aikoinaan inssiajossa olla ABS pois päältä? Kyseessä oli siis Mersun kuorma-auto ja aikaa on kulunut ;D
En tiedä, mutta sen muistan kun olin suorittamassa kakkosvaihetta niin radan hoitaja kertoi kuinka oli joutunut kaivamaan hallista vanhan Taunuksen kun joku poika oli tullut isänsä mersulla mistä ei saanut ajonvakautusta pois päältä, ne oli siihen aikaan ihan uusinta uutta.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 23.02.24 - klo:08:28
tuota katellu nyt näillä keleillä lähinnä autojen perseitä;   lumi tarttuu hyin joka paikkaan ja kun kletit ei länpiä ni eipä  net näykkään sit hämärää lukuun ottamatta.   valoisalla ei mitään havaintoa vilkusta tahi jarruvalosta.      miten lie noille antureille lumi?    luulis niitäkin peittävän .    ja sitten ei olekaan montaa apua käytössä..   kait?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 23.02.24 - klo:11:23
tuota katellu nyt näillä keleillä lähinnä autojen perseitä;   lumi tarttuu hyin joka paikkaan ja kun kletit ei länpiä ni eipä  net näykkään sit hämärää lukuun ottamatta.   valoisalla ei mitään havaintoa vilkusta tahi jarruvalosta.      miten lie noille antureille lumi?    luulis niitäkin peittävän .    ja sitten ei olekaan montaa apua käytössä..   kait?

Kiusaahan ne. Parkkitutkat on jäässä, kamerat ovat sutussa jne. Riippuu paljon pirssistä miten lämmitykset ja suojaukset on toteutettu.
Harvahan noista apureista on kovin tärkeitä, osa suorastaan turhia. Onneksi ne saa yleensä pois. Esimerkiksi nämä kaistavahdit ovat totaalisen turhia laitoksia täällä lumisessa Suomessa. Itseäni haittaa lähinnä jos adaptiivinen cruise lakkaa lopulta toimimasta mutta eihän sekään nyt ole kuin mukavuusjuttu. Muista hilppeistä nyt ei niin väliä... peruutuskameroita voi välillä putsata jos viitsii. Fiksummissahan ne ovat jonkin automaattiluukun takana joka pitää ne puhtaana. Ellei se luukkukin ole jo jäässä...

Lumen muurautuminen valoihin johtuu aika pitkälti siitä että LED-valot eivät tuota enää samalla tavalla lämpöä joka pitäisi valot sulina. Jäätävällä tihkulla jopa etuvalot voivat kerätä jääkuorrutuksen.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 23.02.24 - klo:15:03
juu, jo työvaloina on tänä talvena ollu pelkkää harmia kuin hyötyä..    se luminen lyhty ei paljon valaise..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 23.02.24 - klo:15:20
juu, jo työvaloina on tänä talvena ollu pelkkää harmia kuin hyötyä..    se luminen lyhty ei paljon valaise..

Pro-luokan valoissa on erillinen lämmitys...
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 23.02.24 - klo:16:25
niin varmaan.  mut kuin paljon nuita myynnissä.  ite kyselin punavanteeseen ikhlta ni sano myyjä et ei oo nyt saatavilla.    nooo, h7 antaa hyin valoa myös..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 23.02.24 - klo:16:50
tosa yks hiihtolomalainen haasto et hänen näytöllä on ihme tahmaamista ollu jo muutaman päivän.   ei saa toimintoja päälle kuin hetken päästä.    onko mahollisesti palaveluhyökkäys?      tuo joku volsun sähky...
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 23.02.24 - klo:22:28
niin varmaan.  mut kuin paljon nuita myynnissä.  ite kyselin punavanteeseen ikhlta ni sano myyjä et ei oo nyt saatavilla.    nooo, h7 antaa hyin valoa myös..

Kannattaa etsiä muualta kuin IKH:lta.

Tuossa yksi esimerkki:

https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tyovalo-bullboy-50w-lammitettava-10-30v/p/1603-300459/

Tehokkaimmat LEDit eivät taida edes tarvita sitä lämmitystä kun hukkatehoa syntyy muutenkin jo riittävästi.  Eli yli 50 W luokka.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: bouli - 24.02.24 - klo:08:05
hauskalta kuulostaa ettei autoa ajaessa olis aikaa tahi viitteläisyyttä vaihekeppiä hämmentää..     mitä siinä ajaessa sit tarttee tehä?     pelata pasianssia kojelautanäytöllä?         tuossa jutun yhteytessä olevaa teslan kojelautaa katoin;   helekutinmoinen näyttö keskellä ja siinä tietty miljuuna toimintoa tökittävänä.         ite tykkään nuista mekaanisista säätimistä.   ei etes tartte kattoa kun voi säätää lämpöä tahi puhallusta..        (  mitäpä sitä muuta tojossa tartteiskaan  )
Onhan jotkin valmistajat nyt palanneet takaisin päin perinteisiin kytkimiin näytön rinnalla mutta kai tohon suuntaa on ajanut kustannuskysymys ja se että suunnittelijat tykkää kun mitään säätönuppeja ei tarvitse sijoitella rikkomaan harmonisia linjoja..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 24.02.24 - klo:08:14
niin.   muistaa vielä aidon minin silloin aikanaan.     iso mittari keskellä kojelautaa ja pari katkaisinta reunalla.    ja laskutilaa molemmin puolin mittaria.        ja parit viikset ratin molemmin puolin.     ja hyin matkanteko maittoi..
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 24.02.24 - klo:10:39
Vaikkei sen vaihdelaatikon fyysinen sohlaaminen vaihdekepillä vaikeaa olekaan niin täytyy tunnustaa että mitenkään kaipaa sitä ellei ole pakko. Sen verran laiska luonne.

Tuskin kukaan portaattoman vetäjän omistajakaan kaipaa perinteistä laatikkoa. Ellei sitten lyhennyserien tai remonttilaskun maksuhetkellä.

Sekoiluja tulee joskus väsyneenä kun työpäivän jälkeen vaihtaa illalla hetkeksi eri vehkeen jakkaralle.
Jossain viiksistä vilkkuviiksi on vasemalla, toisessa oikealla. Jossain 2 keppiä rinnan ja sähköinen suunnanvaihtaja, toisessa samalla lailla 2 keppiä rinnan ja mekaaninen suunnanvaihto. Ja kummastakaan vaihdekeppiautosta en ole toistaiseksi löytänyt pikavaihdetta vaikka joskus sitä onkin korvien välissä sekunti etsitty...

Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: iiro v - 24.02.24 - klo:10:53
Jotenskii tuntus että tabletti pykättynä siihen keskelle ja hiukan alas on vain autotehtaitten kustannusten laskua. Eiköhän yksi hyvälaatuinen katkaisija/ säätönuppi maksa saman kuin koko näyttö? Katoin pajamiehen y.stä tubetusta niin onko yssä vain se tabletti väsättynä siihen väliin eikä muuta, hud kai on?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.02.24 - klo:18:05
No onko ajokortti mielessä DSG automaatti?
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: MKH - 24.02.24 - klo:18:42
No onko ajokortti mielessä DSG automaatti?
Eiköhän se ole, ajaessahan se toimii just niin kuin mikä tahansa automaatti.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: icefarmer - 24.02.24 - klo:20:34
No onko ajokortti mielessä DSG automaatti?
autotehtaiden tulisi valmistaa opetusajoon käytettävät autot synkronoimattomalla vaihteistolla niin siinä tavallaan varmituttaisiin että jää riittävästi toimintakykyä yllätävien tilanteiden hoitoon sitten manulootalla tai automaatilla toimittaessa  :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Mopomies - 24.02.24 - klo:22:15
No onko ajokortti mielessä DSG automaatti?
autotehtaiden tulisi valmistaa opetusajoon käytettävät autot synkronoimattomalla vaihteistolla niin siinä tavallaan varmituttaisiin että jää riittävästi toimintakykyä yllätävien tilanteiden hoitoon sitten manulootalla tai automaatilla toimittaessa  :-\ :-\ :-\ :-\

En sano, etteikö joku Iittonin Fulleri olisi hyvä loota ja tietyissä tapauksissa voittamaton, mutta onhan se mukavaa ajella automaattilaatikolla.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 25.02.24 - klo:11:58
mukavuustasoja on monta...   ja joillain merkeilläkin ihan omat vaninsa...
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: metsajussi - 25.02.24 - klo:12:45
mukavuustasoja on monta...   ja joillain merkeilläkin ihan omat vaninsa...

Ja kaikki eivät hae mukavuutta vaan haasteita, leikkiä ja actionia.

Mua alkoi tosin ärsyttää kun olin erään henkilön kyydissä. Kaveri on vähän tämmöinen jonka businessman-ego ei mahdu kuin isommista pariovista joissa on enää karmit paikoillaan.
Joka ikisessä korttelinvälissä piti näyttää kuinka 4wd-pirssi lähtee ja seuraavissa valoissa taas pysähtyy ABS naristen. Siitä oli mukavuus kaukana kun välillä niskat rusahtaa niskatukeen ja 5 sekunnin päästä taas roikkuu vöissä kohti tuulilasia. Ja sama uudelleen ja uudelleen... teki mieli sanoa että oletko koskaan kulkenut bussilla - ilmajousitettuna se on nykyään mukavan tasaista kyytiä :-) Olimme kuitenkin vain lounaalle menossa palaverin jälkeen.
Pirssi oli kyllä automaagi, eipä sillä tässä merkitystä.

Mulle tuli mieleen Ken Block in London (mikä nyt varmaan elämyksenä olisi aivan top-juttu mutta näin arkielämässä ei ihan napannut):
https://www.youtube.com/watch?v=PrqYohBV58o





Amiselämän ymmärrän mutta ylemmän keski-iän kaveri... menisi sitten johokin radalle kokeilemaan mihin kynnet kykenee. Tuo suojateiden välissä säntäily ei vaan oikein tununut fiksulta.
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: de Citonni - 25.02.24 - klo:13:26
Tuota näkee aika paljon. Katu jossa vihreä aalto toimii, adaptinen vakkari päällä menee aika jouhevasti. Viereisellä kaistalla joku ryntää valoista vauhdilla. Sitten odottaa suraavissa valoissa. Matka ei kyllä joudu sen nopemmin, tuskin polttoainettakaan säästyy, mutta joku tunne siinä täytyy olla kiihokkeena.  ;D ::)
Otsikko: Vs: 78
Kirjoitti: Oksa - 25.02.24 - klo:14:54
ihmismiäli on tutkimatonta aluetta!