Tolla lihavoidulla tarkoitan sitä että jos käärijä kerkiää kääriä yhtä nopeesti kun paalaaja paalaa niin se hakee sieltä pellon takakulmasta sen juuri valmistuneen paalin ja kääriessä kuskaa sitä sitten pellon toiseen päähän varastoon. seuraavalla kierroksella voi taas tulla paali sinne takakulmaan jonka se käärijä lähtee hakee. Tästä ei oikeasti pääse eroon koska sille kuumalle paalille ei ole hyvä jos se jää pitkäksi aikaa pellolle ja lisäksi on vaarana, että käärijä hajoo jolloin siellä pellolla on lisää paaleja kuumenemassa.
Eihän yksistään käärijä olekaan kovin kallis, mutta se kolmas veturi on jos se on nykyaikainen eikä mikään 502.
Toi paalin kuskaus on kakspiippunen asia, mutta samalla kun niitä kantaa pellon laitaan niin niitä on kunnon kärryllä vieny jo melko monta kotiin eikä niitä tartte sitten enää talvella pallotella.
Toi kuskin ja raktorin palkka on aina mielenkiintoinen eli alle 20 ei kuskia saa sosiaalikuluinen ja raktori maksaa aina sen toisen mokoman eli yksi kuski/raktori yhdistelmä maksaa aina vähintään 40 tunnissa on se sitten käärimässä tai tallaamassa aumaa. Niin ja kuskista on kokemusta, että sitä en pelkää mutta se täytyy oikeasti saada tuottavaan työhön.
Karhotuksesta sen vertaa, että en tiiä tosta etukoneesta, mutta ainakin erikseen niin se enemmän kun tuplaa paalausnopeuden. Enkä ymmärrä miksi se haittais varsinkaan keskustaa paalattaessa kun kuitenkin mennään melko suoria linjoja.
Varmosta ei ole kokemuksia, mutta todennäköisesti se on hitaampi kun että lehmien eteen kippaa ehjän paalin joko ek:lla tai pienkuormaajalla.
Juu siinä se paalushomman idea menetetään jos ne paalit täytyy heti kotiin saada. Ehkä se auma siellä navetan takana olis sulle järkevämpi.
Itte oon ainakin 1010 käärijällä vienyt kahta paalia kerralla ja se kolmaskin kulkeutuu sinne lähemmäs varastopaikkaa jos on etukuormaintraktori käärijän edessä. Ei sinne toiseen päähän peltoa kannata mitään yhtä paalia lähteä hakemaan...
Käärijän kanssa osaava kuski ei juurikaan paalaimesta jälkeen jää. Omissa touhuissa ainakin saatu paalit käärittyä lähes heti paalauksen jälkeen. Jos olis karhotettu niin käärijä ei varmaan pysyisi yhtä hyvin tahdissa.
Sulla on kuski+traktori yhdistelmän hinta aika kova.
Vai et karhtotin tuplaa paalausnopeuden... Hmmm... Olis kyllä kumma jos se yks ylimääräinen ajokerta ei tuplaisi paalausnopeutta. Milläs se sun karhotin siellä pellolla kulkee, jollain pyhällä hengellä varmaan... Tulee vaan hiton kalliita niistä säästyneistä paalaustunneista. Tässä tarkoitin siis karhotusta erillisellä karhottimella. Karhottimesta paalaustraktorin edessä ei kokemusta ole, mutta jotenkin kuvittelisin, että hyödyt vs. haitat niin lopputulos olis aikalailla +-0. Mutta sähän voit kokeilla ja kertoa sitten kokemuksia.
Varmo on joo hitaampi. Yllättävän näppärä kuitenkin paalien käsittelyssä. Kokonaista paalia joudut useamman kerran lykkimään lähemmäs. Omasta mielestä paras on syvä kouru johon rehu jaetaan, esim. varmolla, paalisilppurilla tai apeveunulla tai millä kukin nyt jakaakaan. Kun se on sinne kerran jaettu niin sitä ei tartte olla yhtenään lykkimässä elukoitten eteen.
Nää on tosiaan vaan omia mielipiteitä. Jokainen valitkoon itselleen parhaiten sopivat menetelmät.