tiesittekös, jotta suomessa myytävistä talvirenkaista kitkarenkaiden osuus on vuositasolla noin rehti 20 prosenttia, mutta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa tutkinnan mukaan syyllisessä, siis onnettomuuden aiheuttaneessa ajoneuvossa liki 70 prosentissa on alla kitkarenkaat.
elikkäs. kitkarenkaat on miltei suurempi riski liikenteessä, kuin alkoholi.
Tarkennan arviotasi viime vuoden tilastolla, kitkarenkaita lienee käytetty viime aikoina vähemmän, täällä päin tiedän lähinnä muutaman taksin ja yhden yrittäjäkollegan ajavan lisäkseni kitkoilla: Nyt kun on kakkosauto tavis-nastarenkailla, niin niissä kyllä on kovasti ollut liukkautta, vaikka nastatkin ovat tallella, ehkä en ole tottunut kuurajäällä tai märällä asfalttipaikalla ilmenevään täydelliseen kitkattomuuteen noilla nastarenkailla....
Kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa vuonna 2012 oli yhteenajon aiheuttajan rengastus seuraava:
Kesärenkaat 39%
Nastarenkaat 51%
Kitkarenkaat 8%
Yhdistelmä 2%
Muutama ei tiedosssa
Vastapuolella
Kesärenkaat 32%
Nastarenkaat 59%
Kitkarenkaat 9%
Metsään ajaneen yksittäisonnettomuuden osalta rengastus oli seuraava:
Kesärenkaat 55%
Nastarenkaat 31%
Kitkarenkaat 13%
Yhdistelmä 2%
Kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui kuivalla kesä- tai talvikelillä 60 %, mikä ei siis ole renkaiden kannalta leimaava olosuhdetekijä.
//VALT-vuosiraportti 2012. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet
tieliikenneonnettomuudet.
-SS-