Kukaan ei aja taksia alle enimmäistaksan, koska ei tarvitse. Kun alalle ei voi tulla kuin Taksiliiton luvalla ja määräämällä kiintiöllä, takseista on jatkuvasti pula ja kuljettajat voivat hinnoitella vapaasti ylärajaan asti. Ja hinnoittelevat myös ylärajaan asti. En täysin ymmärrä, miksi tätä monopolia pitäisi erityisesti puolustaa, ellei itse satu olemaan taksiyrittäjä.
Helsingissä on yksi taksifirma, joka ajattaa somaleilla loppuunajettuja VW Caddyja. Kuskit ovat osittain lähes kielitaidottomia ja navigaattorin käyttö on vaikeaa, kun ei tiedä, miten Lapinmäentie kirjoitetaan. Markkinataloudessa tällaiset yhtiöt ajaisivat halvemmalla kuin se, jonka kuljettajat sompailevat uusilla mersuilla ja univormuasuinen kuljettaja tulee avaamaan matkustajalle oven*. Suomessa ei. Siksipä tulee valikoitua, mihin taksiin astuu, silloin harvoin kuin on, mistä valita. Paitsi että eihän sitäkään voi valita, mihin autoon istahtaa silloinkaan, kun useampi auto sattuu tolpalta löytymään. Järjestyksessä on otettava. Mutta voi toki odottaa, että joku kiireisempi ottaa ne somalivankkurit.
*Milloin muuten olet viimeksi nähnyt Suomessa, että taksikuski nousee avaamaan oven? Saksassa aina, vaikka taksilla ajaminen maksaa vain puolet Suomen hinnoista.
Viimeksi muokattu: 24.04.14 - klo:16:26 kirjoittanut JösseJänis