Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 23.06.12 - klo:08:02

Otsikko: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 23.06.12 - klo:08:02
Niin että miten olisi pitänyt toimia. onnistuin ajamaan valtterin kiehumispisteeseen jolloin paineastian korkki korkkas ja puhalsi vedet komeena höyrynä pihalle. No ongelma alko siitä että koneen kiehuessa ei saanut vettä järjestelmään kun hetken päästä. Kun se vesi vihdoin meni niin lämmöt laski normaaliksi ja ilo jatkui taas pienen puolen tuntia kunnes se loppui. Tehon katoaminen ja öljyn haju sekä huohotinputken savutus paljasti todennäköisen kansipahvivian ja valtran huolto ilmoittaa sitten loput vauriot. Mutta onko kepulikonstia millä saa vedet koneeseen niin että lämmöt ei karkaa tällaisessa tilanteessa.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Oksa - 23.06.12 - klo:08:46
aika kinkkinen saada vettä sinne kiehuvaan pönttöön!                      mitens, eikö näissä valtuissa ole mittaria lämmöille enää?    vain varovalo jäljellä?           pitäis joskus seurata lämpöjäkin eikä vain kierroksia!   varsinkin täysillä vetäessä!
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: SamiT - 23.06.12 - klo:09:21
Eihän sinne saa kylmää vettä kiehuvaan koneeseen kipata, tulee hurjia lämmönmuutksia kylmän veden kohdatessa huiman kuumia moottorin rakenteita. Kyllä se pitää antaa hetki jäähtyä ennenkuin täyttää järjestelmän. Mitenkä se nyt keitti tällätavoin? Omia Valmetteja en ole saanut kiehumaan kuin kerran kun oli termostaatti juuttunut vain vähän raolleen eikä auennut kunnolla.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 23.06.12 - klo:09:34
niin siihen keittämiseen oli ihan luonnollinen syy. Syyläri tukossa ja eturitilä täynnä voikukan haituvia sekä etukarhotin joka nosti pölyä keulalle. Lisäksi sopparuuvia kierrelty senvertaa että riittää. No lämpöjen seuraaminen kuuluu ihan olennaisena osana tossa yksilössä ohjelmaan ja lämmöt oli punasen rajoilla kun mosahti eli ei sinänsä mitenkään hirveän kuumana käynyt. Kiehuminen vaan alko samantien kun korkki lähti ja paineet poistu järjestelmästä. Tiedä sitten että oliko paineventtiilissä vika kun päästi paineet noin suureksi eikä päästänyt varosta paineita pois. Sitä voi tietenkin naljailla tosta ruuvauksesta mutta tähän tapaukseen ei mielestäni asialla ollu merkitystä koska ne lämmöt olisi saanut samaan ihan normivoimillakin. Jäähdyttimen aikaisemmalla siivouksella olisi tietenkin ollu merkitystä mutta jälkiviisaus on paras viisaus. Se vaan mietityttää että olisiko sitä vettä saanut sinne koneeseen että jäähdytys olis jatkunut.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: JoHaRa - 23.06.12 - klo:09:40
niin siihen keittämiseen oli ihan luonnollinen syy. Syyläri tukossa ja eturitilä täynnä voikukan haituvia sekä etukarhotin joka nosti pölyä keulalle. Lisäksi sopparuuvia kierrelty senvertaa että riittää. No lämpöjen seuraaminen kuuluu ihan olennaisena osana tossa yksilössä ohjelmaan ja lämmöt oli punasen rajoilla kun mosahti eli ei sinänsä mitenkään hirveän kuumana käynyt. Kiehuminen vaan alko samantien kun korkki lähti ja paineet poistu järjestelmästä. Tiedä sitten että oliko paineventtiilissä vika kun päästi paineet noin suureksi eikä päästänyt varosta paineita pois. Sitä voi tietenkin naljailla tosta ruuvauksesta mutta tähän tapaukseen ei mielestäni asialla ollu merkitystä koska ne lämmöt olisi saanut samaan ihan normivoimillakin. Jäähdyttimen aikaisemmalla siivouksella olisi tietenkin ollu merkitystä mutta jälkiviisaus on paras viisaus. Se vaan mietityttää että olisiko sitä vettä saanut sinne koneeseen että jäähdytys olis jatkunut.

Taisi olla 4-pyttyinen Vallu, ne imevät itsensä todella tukkoon tosi nopeasti  :o
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: nilihaara - 23.06.12 - klo:10:47
    Tekemällä traktorityöt seuraamalla mittareita ja puhdistamalla syylärin silloin tällöin saa katsos saman katteen kuin miettimällä kuumeisesti miten saa koneelle enemmän ajoa ja käyttöä. Nytkin olisit saanut taas olla viikon Haniassa eikä ois tarvinnu miettiä miten sen vallun sais sinne risukonraivuuseen tungettua. Viisas pääsee vähemmällä. :P
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Pasi - 23.06.12 - klo:10:50
Samaa mieltä kuin SamiT: kylmää nestettä ei saa kaataa kuumaan moottoriin, odotettava kunnes jäähtyy riittävästi. Moottorin kiehuessa lisääminen tuskin onnistuukaan. Jos olisi yrittänyt kaataa lisää nestettä, niin olisi helposti saanut höyryä ja kuumaa vettä käsilleen tai kasvoilleen. Ja sitten viettäisi myös kuski sairaspäiviä...

Paineventtiilissä voi olla vikaa. Muutoin ehjän korkki ei lennä pois paikaltaan, jos se on kunnolla paikalleen laitettu. Tapanilaa kompoten... Paineen nostaminen nostaa myös veden kiehumispistettä. Joten "kuuluu asiaan", että jäähdyttmien paineen hävitessä jäähdysneste alkaa välittömästi kiehumaan moottorin ollessa hyvin lämmin. Samasta syystä varoitellaan avaamasta lämpimän moottorin jäähdyttimen korkkia.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 23.06.12 - klo:11:29
sillähän ei ole tähän asiaan merkitystä että ajetaanko ko koneella 300 vai 3000 tuntia. Normaali syyläreiden puhdistu pitäisi tietenkin kuulua järjestykseen. Kysymys vaan kuuluu että voiko asialle tehdä mitään enää jos tosiaan käy niin että kuumasta moottorista mossahtaa vedet pihalle. Fysiikkahan tosiaan tekee sen että vedet kiehahtaa samointein. Ps. Ei muuten vesi polttanut kun tuli höyrynä tiedä sitten että vaikuttiko tuulettimen ilmavirta. Kymmenkuntalitraa oli vajausta sitten kun sitä nestettä sinne meni. Niin ja varoitusvaloja ei palanut ja mittari ei ollut mitenkään mahdottoman kuumalla.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Tbs - 23.06.12 - klo:11:56
Jos ne vedet tulee pihalle, niin ei siinä muuta voi tehdä kuin odottaa, että koneet jäähtyy. Ei se kuumuus ole niin vaarallista enää siinä vaiheessa, kun on moottori on jo seis.
Sen sijaan, jos sinne väkisin yrittää tunkea vettä, niin sen seurauksena voi helposti jokin rikkoutua, vaikka kansi vääntyä.
 
Luulis, että tuossa koneessa nyt on ollu jotain muutakin vikaa, kun se noin tekee ilman että lämpömittari on punaisella.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: JD6630 - 23.06.12 - klo:11:57
Vika on merkissä ja siinä, että kun keulalla on jotain pöllyytetty, ei ole muutaman tunnin välein puhdistettu suodattimia. Myöskin riittävän ison koneen kerralla ostaminen olisi voinut estää kyseisen tapahtuman.

Aina kun työskennellään pölyisissä olosuhteissa täytyy puhdistaa suodattimet jokaisella tauolla. Etenkin jos keulalla on murskain.

Niin ja sen koneen pitää antaa rauhassa jäähtyä ennen kuin puskee vettä sinne.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Terminator II - 23.06.12 - klo:12:08
On se syyläri ollut melko kauan tukossa kun valtra keittää tuolla lailla. Mulla kahdessa koneessa 4 pyttyinen sisudiesel ja lämmöt on jatkuvasti puolessa välissä mittarissa. No tietysti asiaan vaikuttaa se syöttöruuvin vääntäminen, kun syöttöä onlisätty mutttei jäähdytysnestetilavuutta. ::)
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: klapikasa - 23.06.12 - klo:12:09
On varmaan tapahtunut jotain muutakin koneessa kun  pelkän veden ulostulo? MX170 ajoin kerran tyhjänä siirtoajoa kun yläletku räjähti ja rikkoi aika paljon kun se osui siivikoon. Kone ei käynyt kuumana. Kokenut huoltomies kertoi että vaikka vedet tuli ulos ja kone ei ole tuli kuuma Sammuta, odota hetki ja käynnistä, pidä kone käynnissä hetken. Öljyt myös jäähdyttää/tasoittaa lämmöt. Se kone ei sen jälkeen pitänyt tasaista lämpöä, aaltoili kylästä kuumaan Kuormituksesta riipumatta.

Yks konsti jäähdyttää tulikuumaa kone on puhltaja ja sisälämmöt täysille.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Wejjo - 23.06.12 - klo:18:36
Mikäs hätä tuossa enää on, jos noin on käynyt, ja varsinkin jos oli tosiaan niin ettei lämmöt kuitenkaan ollut erityisen kuumat - kone vaan sammuksiin ja odotella jäähtymistä. Ei se siitä enää lisää lämpiä kun sammuttaa sen. Höyrystyvä vesikin on melkoisen tehokas energian sitoja.

Kaikki äkkinäiset liikkeet nopeaksi jäähdyttämiseksi tekee vaan helposti lisää vahinkoa

Se vaan tulee mieleen, jotta jos kerran lämmöt ei ollu punaisella, niin olisiko kansipahvi ollu jo sökö ja painetta jäähdytysjärjestelmään kertyi siksi?
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Fuller - 23.06.12 - klo:19:01
Kuusakoski Oy on oikea sijoituspaikka Velteemi traktoreille  :P
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: nilihaara - 23.06.12 - klo:19:16
Kuusakoski Oy on oikea sijoituspaikka Velteemi traktoreille  :P
  Heräsin tähän taas.    ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: SamiT - 23.06.12 - klo:21:22
Voipa olla että kannentiivisteen alkava vuoto on ollut alku tälle paineen kertymiselle ja jäähdytyksen sitten heikentyessä kun palokaasuja pääsee nesteen sekaan kuplimaan on alkanut tapahtua.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: Topias Funke - 23.06.12 - klo:21:48
Riippuu kuinka pitkään oot ajanu talla pohjassa geyssiiriä ihmetellen? Tunti kaks ni kannattaa valumötti viijä kierrätykseen. ;D
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 24.06.12 - klo:00:34
Ilmaisin itseni ehkä vähän väärin. Kyllä vedenkin lämpötilat oli punaisen rajamailla kun mosahti mutta ei kuitenkaan varoitusvaloja palanu eikä mitään muutakaan hälyttävää. Ne jotka on ko keksinnön nähnyt töissä niin ei varmaan yhtään ihmettele että valtteri vähän käy kuumana. Asiassa on vaan muutama mutta. Eikö jäähdytysjärjestelmässä pitäisi olla varoventtiili mikä päästää ylimääräiset paineet pois jos esimerkiksi rupeaa keittämään, ei ole mielestäni kovin hyvä insinöörin taidonnäyte jos eka mikä pettää on paineastian korkki joka mosahtaa maailmalle. Sitten olisin tosiaan halunnut jättää ko koneen käymään lähes tyhjäkäynnille niin että vedet olisi kiertäneet koneessa ja pitänyt lämmöt tasaisena mutta kun tuntu että vesi ei liikkunut kun kone keitti ja vedestä oli puutetta. Mulle on muutenkin opetettu että viimeisen minkä tekee ylikuumenemis tilanteessa on että sammuttaa koneen mutta tässä nyt jouduttiin tekeen niin.

Isompi veturi voisi toki olla ostoslistalla mutta katotaan nyt miten homma etenee ja koitetaan pärjätä tällä.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 24.06.12 - klo:04:46
Eikö jäähdytysjärjestelmässä pitäisi olla varoventtiili mikä päästää ylimääräiset paineet pois jos esimerkiksi rupeaa keittämään, ei ole mielestäni kovin hyvä insinöörin taidonnäyte jos eka mikä pettää on paineastian korkki joka mosahtaa maailmalle.

Se varoventtiilihän on just se korkki. Niissähän on jouset yms.

Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 24.06.12 - klo:09:10
Eikö jäähdytysjärjestelmässä pitäisi olla varoventtiili mikä päästää ylimääräiset paineet pois jos esimerkiksi rupeaa keittämään, ei ole mielestäni kovin hyvä insinöörin taidonnäyte jos eka mikä pettää on paineastian korkki joka mosahtaa maailmalle.

Se varoventtiilihän on just se korkki. Niissähän on jouset yms.

mun mielestä tässä yksilössä ei ole korkissa sitä venttiiliä kun paisuntasäiliön korkki on muovinen eikä sellaista metallista "perinteistä" ole ollenkaan.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: brotofobia - 24.06.12 - klo:09:12
Tässä ei ollu mitään mainintaa siitä, että minkä sarjan Walte... 6000- sarjalaisissa on ainakin ollut tyyppivikana vesipumpun siiven irtoaminen/liikahtaminen...joka heikentää veden kiertoa. Samaten kun niitä mystisiä kansipahvivikoja...päästävät senverran painetta läpi, että esim lämppärin kennon kierto tökkii.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: koivumaki - 24.06.12 - klo:09:24
Tässä ei ollu mitään mainintaa siitä, että minkä sarjan Walte... 6000- sarjalaisissa on ainakin ollut tyyppivikana vesipumpun siiven irtoaminen/liikahtaminen...joka heikentää veden kiertoa. Samaten kun niitä mystisiä kansipahvivikoja...päästävät senverran painetta läpi, että esim lämppärin kennon kierto tökkii.

--justaankin noin kävi meidän 'Kankkusen' kanssa,eli 6800,vm 97.Siihen vaihdettiin terästiiviste jossain 3300h:n kohdalla.Nyt mittarissa 9100h ilman em.murheita.
--tota 'Kankkusta' ei mun mielestäni kannata ruuvailla,se lämpiää kesällä ilman ruuvaustakin vaikka mitä tekis.Tosin tuulitunnelia on muutettu tuon yksilön valmistuksen jälkeen....
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: vms1 - 24.06.12 - klo:09:26
kyseessähän oli ihan näitä pienimmän sarjan ännäläisiä eli a sarjan keula mihin on laitettu ännäläisen perä ja koppi noin äkkiseltään ajateltuna.
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: JoHaRa - 24.06.12 - klo:09:29
Mikäs hätä tuossa enää on, jos noin on käynyt, ja varsinkin jos oli tosiaan niin ettei lämmöt kuitenkaan ollut erityisen kuumat - kone vaan sammuksiin ja odotella jäähtymistä. Ei se siitä enää lisää lämpiä kun sammuttaa sen. Höyrystyvä vesikin on melkoisen tehokas energian sitoja.

Kaikki äkkinäiset liikkeet nopeaksi jäähdyttämiseksi tekee vaan helposti lisää vahinkoa

Se vaan tulee mieleen, jotta jos kerran lämmöt ei ollu punaisella, niin olisiko kansipahvi ollu jo sökö ja painetta jäähdytysjärjestelmään kertyi siksi?

Meillä taisi vanhaan Deereen tulla tuo vika viikko sitten  :'( Nyt talossa ei ole yhtään täysin toimivaa moottorikäyttöistä laitetta  ;D
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: nilihaara - 24.06.12 - klo:10:18
Mikäs hätä tuossa enää on, jos noin on käynyt, ja varsinkin jos oli tosiaan niin ettei lämmöt kuitenkaan ollut erityisen kuumat - kone vaan sammuksiin ja odotella jäähtymistä. Ei se siitä enää lisää lämpiä kun sammuttaa sen. Höyrystyvä vesikin on melkoisen tehokas energian sitoja.

Kaikki äkkinäiset liikkeet nopeaksi jäähdyttämiseksi tekee vaan helposti lisää vahinkoa

Se vaan tulee mieleen, jotta jos kerran lämmöt ei ollu punaisella, niin olisiko kansipahvi ollu jo sökö ja painetta jäähdytysjärjestelmään kertyi siksi?

Meillä taisi vanhaan Deereen tulla tuo vika viikko sitten  :'( Nyt talossa ei ole yhtään täysin toimivaa moottorikäyttöistä laitetta  ;D
 
  Saiko deeres saman kupan kun mulla, ensin putki puhki ja vajoilla nesteillä sitten kiehahti.  Reikä putkeen on kuulema vakivika vanhemmissa.  Samaan sulattoon mönttien kanssa. :)
Otsikko: Vs: Geissiiri pellolla
Kirjoitti: JoHaRa - 24.06.12 - klo:12:59
Mikäs hätä tuossa enää on, jos noin on käynyt, ja varsinkin jos oli tosiaan niin ettei lämmöt kuitenkaan ollut erityisen kuumat - kone vaan sammuksiin ja odotella jäähtymistä. Ei se siitä enää lisää lämpiä kun sammuttaa sen. Höyrystyvä vesikin on melkoisen tehokas energian sitoja.

Kaikki äkkinäiset liikkeet nopeaksi jäähdyttämiseksi tekee vaan helposti lisää vahinkoa

Se vaan tulee mieleen, jotta jos kerran lämmöt ei ollu punaisella, niin olisiko kansipahvi ollu jo sökö ja painetta jäähdytysjärjestelmään kertyi siksi?

Meillä taisi vanhaan Deereen tulla tuo vika viikko sitten  :'( Nyt talossa ei ole yhtään täysin toimivaa moottorikäyttöistä laitetta  ;D
 
  Saiko deeres saman kupan kun mulla, ensin putki puhki ja vajoilla nesteillä sitten kiehahti.  Reikä putkeen on kuulema vakivika vanhemmissa.  Samaan sulattoon mönttien kanssa. :)

Noissa on tuota vaivaa juu  :'(