Niin se on miten asiaa miettii. Jos mietii tota meidänkin versu valtraa etukuormaajalla ja siihen kytkisi vetävän metsäperävaunun sähköohjatulla nosturilla niin vaikka toki raktorissa yksittäiset palikat on vaan murto osan hinnaltaan niin osia on kuitenkin vähintään saman verran kun perus ajokoneessa. Raktoriyhdistelmän ovh on kuitenkin jossain 150 tonnin alvittomassa hinnassa kaikkine peruutuskameroineen ja ajouraopastimineen sekä ketjuineen ja ajokone menee varmaan pitkälti yli 300000. Toki komponenttien laatu maksaa mutta käytännössä laadukas osa ei saisi maksaa paljoa enempää koska työtä ei sen valmistukseen ole juurikaan enempää. Paljon vaan myydään laatua mielikuvilla eikä perustuen todellisiin kuluihin.
Kyllä se laatu joissakin tapauksessa maksaa oikeasti. Enemmän materiaalia, parempia materiaaleja, vaativammat lämpökäsittelyt/pinnoitteet, paremmat työstötarkkuudet, monimutkaisempi rakenne valmistaa, enemmän ominaisuuksia ja yksityiskohtia.
Eri asia on sitten tämä 'mielikuvalaatu' jonka hinnalle ei juuri perusteita ole. Onneksi sentään komponenttivalmistajat yleensä käyttävät tuota ensinmainittua laatua, jälkimmäiseen törmää useammin kuluttajatuotteissa joissa myydään mielikuvia ja brändiä.
Niin no, no niin. Se traktoriyhdistelmä ei vaan ole sama kone. Jos rakennat siihen samat tekniikat ja saman suorituskyvyn niin taitaa maksaa saman verran kuin ajokonekin, mutta on vaan kömpelömpi ja hankalampi. Paino on aika hyvä mittari, metsäkoneessa ei juuri kestävyyden kannalta turhaa rautaa ole, ja silti painoa on luokkaa 7 t enemmän. Eli yhden traktorin verran..
Yhdessäkään traktoriyhdistelmässä en vielä ole nähnyt edes mettiäiselle pärjäävää nosturia ja hydrauliikkaa. Siis nopeus, ulottuvuus, voima, kestävyys ja hallittavuus. Ja käryn vedonkin pitäisi sitten jaksaa ja kestää tuupata 25 t yhdistelmää rinteeseen, tarvittaessa lähes yksinään. No, ei ne tahdo kestää noissa pro-vehkeissäkään :-(
Eron huomaa käytännössä kun teekee ison firman kanssa verenmaku-suussa-diilin urakoinnista ja koluat muutaman vuoden ajan yhden koneketjun keskimääräisen hakkuumäärän (noin 35 000 m3 vuodessa) tienvarteen. Tuo määrä on jo vanhaa tilastotietoa, nykyään luultavasti korkeampi mutta olkoon tähän hätään, luvun lähde on Metsätieteen aikakauskirja 3/2006. Kaikkia puutavaralajeja, kaikenlaisista maastoista. Muistakin kuin niistä helpoimmista.
Yhtä hyvin voi suuresti ihmetellä mikä siinä traktoriyhdistelmässä oikein maksaa, Kellfriltä saa mönkijän perään vaunun muutamalla tonnilla, ja mönkijäyhdistelmässä on myös lähes samat osat siinäkin kuin traktorissa. No ohjaamo puuttuu juu :-)
Tietysti pienellä valmistumäärällä on hintaa voimakkaasti korottava vaikutus. Suunnittelu-, testaus- ja valmistuksen aloituskulut kohdistuvat pienempään kappalemäärään. Mutta ei teknikkakaan traktoriin verrattuna kovin samanlaista ole kuin korkeintaan yleisinä sanoina paperilla. Kiinalaisetkaan eivät ole vielä maailman metsäkonemarkknoita mullistaneet. Hintaa nostavat myös kaikenlaiset pakolliset turvallisuustestit ja määräykset ja asetukset. Ymmärtääkseni traktorin ohjaamoilta ei vaadita samanlaisia päällepudotus- ym testauksia kuin metsäkoneille.
Jos nyt lopettelun sijaan aloittelisin metsäpuuhasteluani, niin kyllä se olisi ehdottomasti oikea metsäkone, käytetty sellainen. Tuottavuudessa kun on vielä suurempi ero kuin koneiden hinnassa. Ei toki ilmene jos ajelee vuodessa sen 150 m3 omia eh-puita tutuista metsistä tai keräilee pitkin teitä tuntityönä risuja tonteilta tms. Mutta jos sillä pitää hankkia metsästä mottiperusteella leivän päälle makkaraa niin asia on aika pihvi.
Jos tuntuu siltä että pystyisi suunnittelemaan ja valmistamaan edullisempia ja silti nykyisille metsäkoneille ominaisuuksissa pärjääviä koneita, niin markkinat ovat varmasti vastaanottavaiset, kauppa kävisi varmasti iloisesti ja voittoakin olisi tiedossa runsain mitoin:-) En kuitenkaan sijoittaisi tähän uuteen valmistajaan kovin luottavaisena....
Oletko koskaan ajanut nykyaikaista ajokonetta? Minusta nämä maatilaluokan nosturit ym ovat hinnakkaita verrattuna siihen mitä ne ovat :-/ :-) Mutta onhan niilläkin käyttökohteensa, en minä sitä yritä kiistää. Ja kaikki koneet ovat nykyään liian kalliita.