Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kiekkokone/kevytmuokkaus  (Luettu 4449 kertaa)

6pack

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Kiekkokone/kevytmuokkaus
Onko kukaan koettanut syksyllä muokattuun sänkeen kylvää keväällä tavallisella täyskiekkokoneella?Esim Simulta. Siis ilman minkäänlaista kevätmuokkausta? Savimailla ei varmasti onnistu mutta entä kevyet maat? Oikeat suorakylvökoneet kun on niin pirun painavia ja isoja.Kevyillä mailla riittäisi pienempi vannaspainotusreservi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Liejusavimailla yks tuttu kylvää tavallisella kiekkokoneella suoraan vehnän sänkeen. Hyvin onnistuu.
Kui mää ain olen paras?

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Viime keväänä kylvin alajoella (maalaji erm Hht) suoraan syksyllä siipiteräkultivaattorilla muokattuun peltoon ja toissa keväänä samassa paikassa suoraan syksyllä kynnetylle. Molemmat onnistuivat hyvin, eikä orastumisen kannalta äestyksestä olisi ollut mitään hyötyä, mutta itse kylvö on erityisesti kultivoidulle tavallista hitaampaa, koska äestämätön on hieman epätasaista ja vielä ruiskuttaessakin joutuu ajamaan normaalia hitaammin. Kynnetylle kylvö onnistui paremmin, mutta vesivaot joutuu tasaamaan äkeellä.
Eli ainut huonopuoli on pellon (ei kasvustojen) epätasaisuus kylväessä ja sen jälkeen.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Molemmat onnistuivat hyvin, eikä orastumisen kannalta äestyksestä olisi ollut mitään hyötyä, mutta itse kylvö on erityisesti kultivoidulle tavallista hitaampaa, koska äestämätön on hieman epätasaista ja vielä ruiskuttaessakin joutuu ajamaan normaalia hitaammin.

Itse kokeeksi tänä keväänä kylvin suoraan viimesyksynä kultivoituun rm KHt-maahan, ja kyllä tuo Smaragdin jälki oli niin tasainen että ihan samaa vauhtia sai ajella kuin äestetylläkin. Ja oraista ei ainakaan pystyisi sanomaan että on suoraan kultivoituun kylvettyä, sen verta komiat on.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Ja voihan tuon sängen muokata vasta keväällä ja siihen kylvö. Itse olen kuminaa kylvänyt keväällä sänkimuokattuun peltoon ja viikko pari ennen muokkausta glyfosaattia. Pienisiemenisellä kannttaa ehkä jyrätä ennen kylvöä, jotta ei mene liian syvään. Simultalla kyllä homma onnistuu ja kiekkovantaille ei pahnat ole ongelma.

realisti

  • Vieras
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Minun parhaat oraat ovat tänä vuonna syksyllä kertaalleen carrierilla muokatussa ja maestrolla keväällä suoraan siihen kylvetyllä lohkolla.  Voimaa vaan vie tuo maestro ihan tolkuttomasti tuossa hommassa, varsinkin jos lata on vähänkään maassa.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Tuo kiekkokone on hieman laaja käsite ::) Omalla nostolaite simultalla (jossa kiekkovantaat) ongelmia orastumisen kanssa jos vähänkin kasvinjätettä pinnassa kevytmuokkauksen jäljiltä. Eli vaatii syksyn kevytmuokkauksen jälkeen uuden kierroksen lautasmuokkaimella ja sitten äestys. Tai sitten pitäisi yritää kylvää syvempään ??? paras näillä kevyillä mailla olisi tietenkin kevätkyntö, mutta kiire tulee jos niin tuumaisi kaikki perusmuokata. Raskaammilla kiekkokoneilla näyttäisi täällä päin onnistuvan ihan hyvin lautasmuokkaimella ajetut pellot. Glyfoa menee kyllä hieman enemmän noissa kevytmuokatuissa :-\

3070 E

  • Vieras
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Tuo kiekkokone on hieman laaja käsite ::) Omalla nostolaite simultalla (jossa kiekkovantaat) ongelmia orastumisen kanssa jos vähänkin kasvinjätettä pinnassa kevytmuokkauksen jäljiltä. Eli vaatii syksyn kevytmuokkauksen jälkeen uuden kierroksen lautasmuokkaimella ja sitten äestys. Tai sitten pitäisi yritää kylvää syvempään ??? paras näillä kevyillä mailla olisi tietenkin kevätkyntö, mutta kiire tulee jos niin tuumaisi kaikki perusmuokata. Raskaammilla kiekkokoneilla näyttäisi täällä päin onnistuvan ihan hyvin lautasmuokkaimella ajetut pellot. Glyfoa menee kyllä hieman enemmän noissa kevytmuokatuissa :-\

Raskailla savillahan sinä voisit kylvää siten että nostat traktorin nostolaitteden voimalla takapyörät ilmaan, olisipahan ainakin vannaspainoa.  ;D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Pitäis olla frentti että olis kaks toimiset nostolaitteet... ei masserissa semmosia oo. Olikos belkussa kaks toimiset nostolaitteet ::)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
  Belkussa on,nykyäänei kaikissa venteissä ole..

3070 E

  • Vieras
Vs: Kiekkokone/kevytmuokkaus
Mutta Ferkussahan on painon siirto, niin kuin vanhat ukot ajoi kolviitosen etupyörät ojaan ja rupesivat miettimään että nyt tällä painon siirrolla pitäisi saadaan ne etupyörät nousemaan ilmaaan.  ;D