Sinällään on hauska juttu, että sähköautoilua kannattavat vihreät todistelevat, että autokannan muuttaminen sähkökäyttöiseksi kuluttaisi lisäenergiaa vain olkiluoto3:n verran.
Tarvittava sähköenergia on autoillessa yllättävän pientä sillä normaali sähköauto kuluttaa n. 15kWh/100km, mikä vastaa 1,5litraa bensiiniä. Pieniruokainenkin bensa-auto vie helposti kolminkertaisen määrän.
Lainaus liikenne- ja viestintäministeriön raportista 22.11.2016: Julkaisun nimi
Työryhmän ehdotus liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon suunnitelmaksi
Täyssähköauton koko energiaketjun laskennallinen kokonaispäästö Suomessa on sähköntuotannon keskimääräisellä päästöllä laskettuna vain noin
28 g/km (ks. liite 1, luku perustuu vuoden 2013 sähköntuotannon päästöihin). Suomen sähköntuotannon CO2 -ominaispäästöt ovat jo nyt hyvin matalat (97 g/kWh vuonna 2015) ja alenevat entisestään päästökaupan ohjaamana (30-45 g/kWh vuonna 2050). Tuuli- ja aurinkosähköllä ajettaessa sähköauto on täysin päästötön.
Sähkön riittävyys ei tule Suomessa aiheuttamaan rajoitteita sähköautojen yleistymiselle. Sähkön hyödyntäminen liikenteen käyttövoimana ei myöskään aiheuta merkittäviä tarpeita lisätä sähköntuotannon kapasiteettia, mikäli sähköautojen lataaminen ajoitetaan pääsääntöisesti sähkön kulutuksen hiljaisempiin aikoihin (lataus öisin). Tulevaisuudessa akkujen latausajankohtaa voi älykkään latauksen avulla säädellä ja siten tuoda merkittävän kysyntäjoustokohteen sähkömarkkinoille.
Aivan turhaa on sotamiehen kantaa murheita koko armeijan ongelmista. Kannattaa luottaa asiantuntijoiden sanaan vaikka joskus saunan lauteilla saakin itse oivallisen välähdyksen asioiden tilasta.
Sähköviesti:
Sähköautot eivät tuo paineita verkostoon tai tuotantoon
26.09.2017, klo 09:45
Sähköautokeskustelussa on ajoittain ollut esillä sähköntuotanto ja -jakelu. On epäilty, että jos kaikki autot kulkisivat sähköllä, maamme sähköverkko ei riittäisi tai tuotantoa pitäisi rakentaa paljon lisää. Asiantuntija tyrmää nämä ajatukset ja kertoo, että älytekniikan avulla pärjätään nykyiselläkin kapasiteetillä.
https://www.sahkoviesti.fi/uutiset-2/sahkoautot-eivat-tuo-paineita-verkostoon-tai-tuotantoon.htmlPähkinänkuoressa sanottuna
Verkkokapasiteetin riittämättömyys tai kapasiteetin lisätarve on harhakäsitys. Jos koko autokanta toimisi sähköllä, kasvaisi energiantarve korkeintaan 10 prosenttia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maahamme pitäisi rakentaa 10 prosenttia lisää voimalaitoskapasiteettia, rauhoittelee energiaverkkoasiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.