Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 27.02.12 - klo:18:48
-
Olen joutunut pakkasilla lisäämään pakkasnesteseosta pari kertaa n2l kummallakin kerralla. Traktori ollut hyvin vähällä ajolla ja tämä nesteen vajoaminen on tapahtunut muutaman (3-4 )käyttötunnin aikana Mitään läikkiä ei näy missään. Käydessä ei tiputa ylivuotoputkesta. öljyn määrä on aivan samassa kohdassa mittatikkua, eikä öljyn täyttötulpassa ole mitään vaahtoa. Mihin neste häviää, vai voiko järjestelmään olla jäänyt ilmatasku joka nyt täyttyy, tai voiko lämppäri täyttyä kunnolla vasta kun siinä on hana pitkään auki?
-
Olen joutunut pakkasilla lisäämään pakkasnesteseosta pari kertaa n2l kummallakin kerralla. Traktori ollut hyvin vähällä ajolla ja tämä nesteen vajoaminen on tapahtunut muutaman (3-4 )käyttötunnin aikana Mitään läikkiä ei näy missään. Käydessä ei tiputa ylivuotoputkesta. öljyn määrä on aivan samassa kohdassa mittatikkua, eikä öljyn täyttötulpassa ole mitään vaahtoa. Mihin neste häviää, vai voiko järjestelmään olla jäänyt ilmatasku joka nyt täyttyy, tai voiko lämppäri täyttyä kunnolla vasta kun siinä on hana pitkään auki?
Omista vihreistä nestettä häipyy kovilla pakkasilla sen parin litran luokkaaper pakkasjakso. Lätäkkkö kyllä etuakselin seutuvilla.
Pitäisin ihan normaalina liittimien supistumisena pakkasella.
-
Meidän kaikki Jonnut tekevät tuota samaa -> kun pakkasta on alle 25 astetta niin nestettä valuu ulos useista eri kohteista. Lämppärin plugin tiivisteistä, letkuliitoksista, termostaatin ruuvinrei`istä yms. Kun ilma lämpenee niin tuo loppuu tai sitten neste loppuu
-
??? Laittakaahan kunnon klemmareita peleihin. Ei ooo aivan normaalia. Itsellä kun tuohon tahtiin hävinnyt nestettä niin kanspahvi ollut sökö tai ***** egr lauhdutin.
-
Suosikki kohta lohkolämmittimen o-rengas, tiputtaa startin taakse. Letkulämmittimiä jostain syystä alkaneet suosia.
-
Loppuuko lohkolämmitimen tiputtelu O-renkaan vaihdolla? Jonkinverran vuodot väheni liittimien kiristämisen jälkeen viime talvena>kaikki olivat jäähdyttomestä löysällä. Tuo lämmitin tosin tiputteli eniten -25 jälkeen ja niin kylmää ei juuri ole ollut.
-
Loppuuko lohkolämmitimen tiputtelu O-renkaan vaihdolla? Jonkinverran vuodot väheni liittimien kiristämisen jälkeen viime talvena>kaikki olivat jäähdyttomestä löysällä. Tuo lämmitin tosin tiputteli eniten -25 jälkeen ja niin kylmää ei juuri ole ollut.
Ei takuuta, ainaskin tuossa nelosessa pakoputki sen verran lähellä, että kesällä käy turhan kuumana ja se uusikin tiiviste kovettuu, kuorma-autoasentajat korvaa oorenkaan tuubi-silikoonilla.
-
Mf 5470 ja tooooosi isoo lätäkkö yli 25 pakkasella. Lauhemmalla ei tiputa yhtään. Kyllä liittimiä jo kerran huollos kiristytin , kun ittellä ei oo gynekoloogin kourat, tosin ei tainnut olla huoltomiehelläkään. Näköö mistä lemmarista vuotaa, mutta siinä kaikki :(
-
Jäähdytin sökö, vesiletku ehkä myös :P
-
Joo tutkimukset jatkuu. Näyttää että ajon aikana tuo pinta valahtaa, mutta öljy ei ainakaan lisäänny. En myöskään ole huomannut mitään lätäkköä.Tässä mallissa on sellainen peräöljyn lauhdutin tuolla alla (donitsiksi sanotaan) voiko se vuotaa ja silloin kai menisi peräöljyn joukkoon tuo pakkasneste.
-
6610:ssä oli kesällä paisarissa pienen pieni reikä, josta koneen lämmetessä ja nesteen paineistuessa vuoti ainetta pihalle. Ei meinannu heti hoksata, että mistä vuotaa.. Paikkausaineella korjaantui.
-
Toi on muuten totta tuo lohkolämmittimen itkeminen. Tippa roikkuu aina kyllmällä. Toi silikono temppu vois olla jees.
Vaatii vaan aikaa laittaa. Nesteet pois,lohkon kuivaus ja kunnon kuivumis aika. Eikä ainakaan kesällä tule mieleen :)
-
Joo tutkimukset jatkuu. Näyttää että ajon aikana tuo pinta valahtaa, mutta öljy ei ainakaan lisäänny. En myöskään ole huomannut mitään lätäkköä.Tässä mallissa on sellainen peräöljyn lauhdutin tuolla alla (donitsiksi sanotaan) voiko se vuotaa ja silloin kai menisi peräöljyn joukkoon tuo pakkasneste.
...sepähän voi mennä imuilman sekaan se neste, onko välijäähyttimen kenno minkälaisessa kunnossa, kun alle viidessä tuhannessa alkoi meikä vehkeessä ulospäin vuotamaan?
-
Minulla Valtra 900:n ja kun pakkanen menee luiokkaan -15 astetta, niin traktori konehallissa seisoessaan kylmänä alkaa päästellä liitoksesta, joka on moottorin etupäässä ylimpänä, josta siis lähtee letku kohti syyläriä. Ehkä pakkasessa siis tuon liitoksen välys hieman muuttuu ja pakkaneste tunnetusti tulee pienemmästä reiästä kuin vesi. Ylhäällä kun vuoto on, niin ei sieltä paljoa voi tulla, mutta lisätä täytyy. Toisaalta liitoksen korjaaminen ei ole niin yksinkertainen juttu, kyseessä ei ole klemmariliitos vaan kahden metalliputken, millä sitten lienee yhteen ympätty?
-
mulla kanssa ruuttas kone paisuntasäiliön tyhjäksi valtterissa. Pitkän etsinnän jälkeen löyty vika paisuntasäiliöstä missä oli pieni reikä joka rupes kusemaan nesteen lämmettyä. Ihme kyllä koneen sivussa i näkynyt merkkiäkään. Perjaatteessa paisuntasäiliön korkkikin voi olla viallinen ja päästää kuumat vedet lävitseen.
-
Minulla Valtra 900:n ja kun pakkanen menee luiokkaan -15 astetta, niin traktori konehallissa seisoessaan kylmänä alkaa päästellä liitoksesta, joka on moottorin etupäässä ylimpänä, josta siis lähtee letku kohti syyläriä. Ehkä pakkasessa siis tuon liitoksen välys hieman muuttuu ja pakkaneste tunnetusti tulee pienemmästä reiästä kuin vesi. Ylhäällä kun vuoto on, niin ei sieltä paljoa voi tulla, mutta lisätä täytyy. Toisaalta liitoksen korjaaminen ei ole niin yksinkertainen juttu, kyseessä ei ole klemmariliitos vaan kahden metalliputken, millä sitten lienee yhteen ympätty?
Siis tuo kohta on vesipumpun ja muistaakseni termarikotelon välissä. Siinä on semmoinen holkki, jossa o-renkaat molemmissa päissä. Entisestä traktorista sen pari kertaa laitoin, tiivisteet ei montaa euroa maksa, mut aina se muutamassa vuodessa alkoi taas tihua. Itse olen asennellut nuo o-renkaat jarrukumirasvan kanssa, ihan vaan ettei tule turpoamisefektiä tiivisteelle...
-
Siis tuo kohta on vesipumpun ja muistaakseni termarikotelon välissä
Se kohta nimenomaan ja lienee siis "tyyppivika". Minulla toisena traktorina 700:n suljetulla jäähdytysjärjestelmällä, eikä siinä ole tuota ongelmaa.
-
Susihan se on munkin ferkun pellin alla. Ihan varma mä en ole mistä saumasta vuotaa. Mutta ei se enää tänä vuonna varmaankaan vuoda ... tai eihän sitä tiedä jos on kylmä loppuvuosi 8)
-
Joo tutkimukset jatkuu. Näyttää että ajon aikana tuo pinta valahtaa, mutta öljy ei ainakaan lisäänny. En myöskään ole huomannut mitään lätäkköä.Tässä mallissa on sellainen peräöljyn lauhdutin tuolla alla (donitsiksi sanotaan) voiko se vuotaa ja silloin kai menisi peräöljyn joukkoon tuo pakkasneste.
Kannattaa seurata tarkkaan peräöljyn määrää ja väriä. Jos näyttää yhtään siltä että lisääntyy tai väri muuttuu, öljyt äkkiä pois ja remonttiin. Ei oo halpaa lystiä neste peräöljyn seassa. Itsellä viime vuodelta muutaman tonnin edestä kokemusta!!!
-
Palaan asiaan hiukan myöhemmin, kun nyt lähdetään viikoksi reissuun.