Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 02.01.14 - klo:11:13

Otsikko: Ylileveysvalot
Kirjoitti: nakkisormi - 02.01.14 - klo:11:13
Miten ootte toteuttanu ylileveysvalot traktorissa paripyörien kanssa? Led varmaan olisi se vaihtoehto sillä kestävät tärinää toisin kuin hehkut.
Miten ootte virransyötön ratkaissu esim N Valtroissa? Haluaisin että ne saisi irrotettua siististi silloin kun ei niitä tarvi. Ja kiinnityspiste pitäisi olla tukeva ettei repeä tärinästä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: vms1 - 02.01.14 - klo:12:30
Taivututtaa sopivan neliöputken hytin taakse joka kiertää ikkunan alapuolelta ja päihin sitten asiaan kuuluvat heijastimet ja valot. Sähköt saa perävaunuoistokkeesta tai hytin sisältä pistokkeista.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: {o|o} - 02.01.14 - klo:13:34
Täältä
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000359
löytyy esimerkiksi allaoleva määräys.  Ei ole laki huomioinut ledien pienempää tehoa  ;D.  Muistaakseni jossain ratsiassa katsottiin, ettei itse pistokkeeseen kytkettävät kelpaa, kun laissa lukee SAMANAIKAISESTI.

Edellä 29 §:n 2 ja 4 momentissa tarkoitettujen, suurinta leveyttä osoittavien, traktoriin ja sen perävaunuun kiinnitettävien lisävalaisimien valoaukon pinta-alan tulee olla vähintään 50 cm2 ja niiden lampun tehon on oltava vähintään 15 W ja enintään 21 W ja niiden tulee toimia samanaikaisesti etu- ja takavalaisimien kanssa. Eteenpäin suunnattujen valaisimien tulee näyttää ruskeankeltaista valoa ja taaksepäin suunnattujen punaista valoa. Vastaavasti suurinta leveyttä osoittavien lisäheijastimien tulee olla leveydeltään noin 100 mm ja korkeudeltaan noin 200 mm. Eteenpäin suunnattujen heijastimien tulee olla valkoisia tai ruskeankeltaisia ja taaksepäin suunnattujen punaisia. Valaisimien ja heijastimien on oltava vähintään 0,35 metrin ja enintään 1,50 metrin korkeudella, jollei traktorin tai perävaunun rakenteesta muuta johdu.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Kaupoi - 02.01.14 - klo:17:06
JD:n näkemys aiheesta sivulla 20
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CEkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fagrimarket.mederra.com%2Ffiles%2Fgallery%2F1220865103.pdf&ei=D37FUrOGAYrV4gT-44DADw&usg=AFQjCNHg2US7ulGlUOwVhDbefMfbuPguMw&sig2=9aoBkck-dbCt1ZY5INs4gQ
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: nakkisormi - 02.01.14 - klo:18:20
Joo täytyy värkätä jotkin pidikkeet traktoriin joihin valot on kätevä iskeä kiinni.
Tuo virransyöttö vai  lähinnä mietitytti. Onko paras ottaa takavaloilta vai pitääkö värkätä valopistokkeen vieree  toine  valopistoke kun esim kylvökone vie jo yhden pistokepaikan? Kestääkö sulakkeet ja johdot jos on tuplavalot? Pistoke olisi kätevä pois otettaessa ja kiinnittäessä valoja. Miten muut on tämän ratkassu?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: MP - 02.01.14 - klo:18:25
Eikö valtroissa ole vakiona lokasuojissa ihan näille ylileveän valoille tarkoitettu 2-napainen piskoke kummallakin puolella? ja kopissa takalasin alapuolella on sopivia pultteja joihin voi laittaa leveänvalojen kiinnitysraudat (niissä ne on tehtaaltakin, tosin ei kovin tukevanoloinen ratkaisu).

Ja valoiksi ehdottomasti ledit koska talvikäyttöä noilla ei kuitenkaan ole, ikhlta ja muilta vastaavilta saa kohtuuhintaisia ~10cmx10cm ledilamppuja, eteenpäin oranssi ja taaksepäin punainen.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: {o|o} - 02.01.14 - klo:19:44
Kun tuossa vanhassa veturissa ei ole lokasuojissa valmiina pistokkeita, vaihdoin perävaunupistorasiaksi sellaisen, jossa on pyöreä työkonepistoke samassa.  Ylileveysvalot siihen ja varsinainen pistoke jää vapaaksi kärryn valoille.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: montöör - 02.01.14 - klo:20:02
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: {o|o} - 02.01.14 - klo:20:22
Annettu Helsingissä 13 päivänä huhtikuuta 2000
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 29 ja 30 §:n muuttamisesta

Kyllä sieltä vieläkin löytyy
Lainaus
Leveyttä osoittavat valot vaaditaan kuitenkin vain milloin perävaunua kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.

Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Terminator II - 02.01.14 - klo:20:32
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: koivumaki - 02.01.14 - klo:20:57
Mulla olis yhdet Valtran ylileveysvalot ihan tarpeettomana.Siinähän on pistoke ja pistorasia...
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Ala-Pertti - 02.01.14 - klo:21:07
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.01.14 - klo:21:11
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?
Joo, et tarvitse koska sillä et saa mennä tielle ;D
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: nakkisormi - 09.01.14 - klo:23:44
Eikö valtroissa ole vakiona lokasuojissa ihan näille ylileveän valoille tarkoitettu 2-napainen piskoke kummallakin puolella?

Missä Valtroissa näin on ollut? Tutkailin tuota hallissa makaavaa (n143) enkä siitä ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään pistokkeita lokasuojista. Mistä kohtaa lokasuojaa ne pitäisi löytyä?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: MP - 10.01.14 - klo:04:40
Eikö valtroissa ole vakiona lokasuojissa ihan näille ylileveän valoille tarkoitettu 2-napainen piskoke kummallakin puolella?

Missä Valtroissa näin on ollut? Tutkailin tuota hallissa makaavaa (n143) enkä siitä ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään pistokkeita lokasuojista. Mistä kohtaa lokasuojaa ne pitäisi löytyä?

siinä lokasuojanappien lähellä muistaakseni, jossei oo pistoketta valmiina niin pistokkeen paikka+johdot pitäisi löytyä sieltä takavalojen läheltä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Oksa - 10.01.14 - klo:08:49
minkä mallisia on nuo valtun pistokkeet?   olen ettinny pistoketta jolla vois siirtää virtoja kaikenmaaliman härpäkkeisiin mutta yleensä nuo on niin hepposia että pian herkiää virta kulkemasta kun väljenevät nopsaan.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Terminator II - 10.01.14 - klo:16:15
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.

No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.01.14 - klo:22:10
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.

No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
  Traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta ei kuitenkaan yli 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä traktoria tai moottorityökonetta työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Terminator II - 10.01.14 - klo:22:18
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.

No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
  Traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta ei kuitenkaan yli 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä traktoria tai moottorityökonetta työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa.

No eikös teknisesti ottaen se pelto mistä noukkarilla kerätään se rehu ole toinen työpaikka kuin se mihin kuorma puretaan?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: piki1 - 10.01.14 - klo:22:28
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.

No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
  Traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta ei kuitenkaan yli 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä traktoria tai moottorityökonetta työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa.

No eikös teknisesti ottaen se pelto mistä noukkarilla kerätään se rehu ole toinen työpaikka kuin se mihin kuorma puretaan?
kyllä muuten mutta siinä kärryssä ei saa olla kuormaa jos traktori yli 2,6m.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Ala-Pertti - 10.01.14 - klo:22:36
Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen. :(

Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?


niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.

jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.

No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
  Traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta ei kuitenkaan yli 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä traktoria tai moottorityökonetta työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa.


siinähän se lainsäädännön kukkanen onkin ;D. lakikirjan mukaan traktorin suurin sallittu leveys on juurikin tuo 2,6 metriä ja jos tuo maksimimitta ylittyy esim. levikepyörillä, se täytyy merkitä noilla ylileveysvaloilla.

sitten taas jos traktori eritystapauksissa, esim. leveän rengastuksen vuoksi ylittää tuon lainlaatijan määräämän maksmileveyden, mutta ei kuitenkaan 3 metriä, sitä saa ajamalla siirtää työmaalta/työmaalle, tai korjaamolle. no mitäpä sitä muuta traktorilla tehdäänkään ::)

mutta tuota ylileveysvalopakkoa noille yli 2,6 metrisille ei ole säädetty, koskapa niitä ei ole olemassakaan. muuta kuin eritystapauksissa. ja edelleenkin, niitä levikkeitä saa olla vaikka 10 metriä molemmin puolin. vain juuripyörät mitataan.

ja vieläkin on lainlaatijan mukaan lietteenkuljetusvaunu ainut yli 2,6 metriä leveä perävaunu, jota saa kuljettaa yleisellä tiellä kuormattuna. sille on haettu eu:lta erityislupa. kuivapaskakärryillä sitä lupaa ei ole, eikä paalikärryillä, niitä saa kuljettaa tiellä ainoastaan tyhjänä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.01.14 - klo:17:34
Ei taida olla leikkuupöydällekään mitään max leveyttä pöytä paikallaan siirtoihin?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Naturalis - 11.01.14 - klo:18:41
Ei taida olla leikkuupöydällekään mitään max leveyttä pöytä paikallaan siirtoihin?
Omalla kaistalla kun pysyt niin saa ajella...  ::)
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Ala-Pertti - 11.01.14 - klo:19:03
Ei taida olla leikkuupöydällekään mitään max leveyttä pöytä paikallaan siirtoihin?
Omalla kaistalla kun pysyt niin saa ajella...  ::)


muuta liikennettä kohtuuttomasti häiritsemättä yli kaistanleveyden. meillä on kylttiauto majakoin edessä, siirrettiinpä sitten ajamalla, tai lavetilla. lavettisiirrossa pöytä tulee irrotettuna, koskapa lavetti ei voi rajattomasti väistää kohtaavaa liikennettä.

Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Make - 11.01.14 - klo:19:09
Mammuttipyörillä isompi puimuri ei mahdu kaistalle vaikka pöytä olis nipussa tai perässä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Majori - 12.01.14 - klo:10:27
Lediset kannattaa laittaa ja niihin voi varastaa virtaa vaikka takavalopistokkeesta. Sieltä takapuolelta pistoketta, niin ei haittaa normaalia takavalosarjan käyttöä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot
Kirjoitti: Oksa - 12.01.14 - klo:10:43
eipä kukaan ole keksiny ruveta värkkäämään tälläsiä rosvomallisia sötöksiä joita sitten halpakaupoista saisi ostella, olisi siinä ainakin yhdelle tekemistä kun muutaman sarjan rakentelisis osista.