Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:13:06

Otsikko: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:13:06
Mepun viljapönttö pitäs saaja tyhjäksi mutta kierukka ei ala pyörimään.Uusi moottori on vaihdettu 5,5 kw 1455r/min mutta ei auta sattusko joku tietään misä vois olla vika ??? ??? ??? ???
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 01.02.10 - klo:13:11
Pyöriikö moottori?

Tuleeko sähköä perille asti?

Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:13:13
Pyörii moottori kiekkan ja sitte pysähtyy.Kierukka on suora siinäkään ei pitäs olla vikaa.luulis moottorissa olevan sen verran voimaa että jaksaa lähtä pyöriin.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 01.02.10 - klo:13:16
Siel voi olla joku kivi tms ruuvin ja putken välissä.

Saisko vaihdettua pyörimissuunnan esim. pistokkeesta ja kokeilis lähteekö jumi irti sillai?
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:13:20
Pyörii käsin mutta ei moottorilla ja ei oikeen voi olla kiviäkään ku putsasin siilon ennenku puhalsin uudet jyvät syksyllä.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 01.02.10 - klo:13:25
Suojakytkin laukasee vai?

(http://www.aulisnuuja.fi/kuvia/turv_ktk.jpg)

Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:13:34
lämpörele ku napsuttelee vähä aikaa :o
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 01.02.10 - klo:13:40
lämpörele ku napsuttelee vähä aikaa :o

Sul on sit se 4 kW moottorille tarkoitettu.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: lavali - 01.02.10 - klo:14:34
kaapelista yks johto poikki???
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Movado - 01.02.10 - klo:14:55
Mepun viljapönttö pitäs saaja tyhjäksi mutta kierukka ei ala pyörimään.Uusi moottori on vaihdettu 5,5 kw 1455r/min mutta ei auta sattusko joku tietään misä vois olla vika ??? ??? ??? ???
Niin eli pyöriikö kierukka vai eikö pyöri.siellä  voi olla niistä jatkokappaleista pultti poikki joka on todennäkoisin syy,jos kerran moottori pyörii eikä tuu viljaa silloin ruuvin  jokin osa ei pyöri.Vedä ruuvi ulos ja tarkasta tilanne
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:15:18
kierukka ei pyöri muutako ihan vähä ei ole poikki roikka on uus testattu virta kulkee eikä ole 4kw lämpösuoja alakaa pikku hiljaa viduttaan ku ei toimi >:( >:(
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: +200 - 01.02.10 - klo:15:29
kierukka ei pyöri muutako ihan vähä ei ole poikki roikka on uus testattu virta kulkee eikä ole 4kw lämpösuoja alakaa pikku hiljaa viduttaan ku ei toimi >:( >:(
Sulla roikka muuttaa pyörimis suunnan.Tai moottorin päältä vaiheet väärin kytketty.

Ittellä oli vaiheet väärin moottorinpäältä,muutaman kuorman toimi hienosti,sitte teki samaa kuin sullaki.

Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:15:32
Oikeen pyörii ei taho kovin paljo käsin pyöriä jyvät laittaa vastaan napsuttelemalla kierukka pyörähtää kierroksen kerrallaan  :-\
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: bouli - 01.02.10 - klo:15:33
kierukka ei pyöri muutako ihan vähä ei ole poikki roikka on uus testattu virta kulkee eikä ole 4kw lämpösuoja alakaa pikku hiljaa viduttaan ku ei toimi >:( >:(

Oletko koittanut moottoria irrallaan? Pyöriikö siinä enemmän kuin kierroksen?
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:15:45
juu pyöritin pöydällä oikeen toimii aamulla ostettu moottori
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: HILLS - 01.02.10 - klo:15:48
Mepun viljapönttö pitäs saaja tyhjäksi mutta kierukka ei ala pyörimään.Uusi moottori on vaihdettu 5,5 kw 1455r/min mutta ei auta sattusko joku tietään misä vois olla vika ??? ??? ??? ???
5.5 KW moottori vaatii yleensä tähti / kolmio käynnistimen, jo ilman kuormaa käynnistettäessä.   Ns. suoraan käynnistettäessä käynnistysvirta on muutoin liian suuri, eikä sitä saa asentaa näin (jotkut sähköyhtiöt kieltää), eli uskallan sanoa, ettei onnistu . Oliko aikaisempi moottori 4KW ?  4KW moottori lähtee vielä ns suorakäynnistämisellä käyntiin, mutta vaatii asennettaessa, että se on kytketty moottorin kytkentäkopassa oikein eli onko ns tähti tai kolmio kone. Jos kytketään väärin moottori ei jaksa tai virrankulutus nousee ja moottori palaa molemmissa tapauksissa.  Olen sähköasentaja ja aikoinaan kääminyt myös moottoreita. Eli entisen tilalle saman kokoinen moottori, kytkennät oikein ja vaiheet kuntoon niin toimii.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:15:52
entinen ja nykynen moottori on saman kokoset (5,5kw) ja sähkö asentaja on kytkenyt että kylläpä pitäs olla oikeen
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: HILLS - 01.02.10 - klo:15:58
entinen ja nykynen moottori on saman kokoset (5,5kw) ja sähkö asentaja on kytkenyt että kylläpä pitäs olla oikeen

OK. Onko mahdollista, että se on suoralla käynnistyksellä eli kuten yhdessä tämän aiheen kuvassa. Jos näin on moottorista pitää selvittää onko se ns tähti tai kolmio kone. Sen voi päätellä moottorin kilvestä. On kuitenkin edelleen vaikea uskoa, että se olisi sittenkään suoralla käynnistyksellä, mutta...

Onko "sähköasentajasi" kytkenyt myös moottoreita.....
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:16:05
kyllä on kytkeny ja paljo siitä moottoris en osaa nyt sanua kumpi on pittää kattua
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: +200 - 01.02.10 - klo:16:11
kyllä on kytkeny ja paljo siitä moottoris en osaa nyt sanua kumpi on pittää kattua
Tota mä tarkoitin mitä HILLS sano.Oireet samat kun mullaki.Kandee tarkistaa kannen alta.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: HILLS - 01.02.10 - klo:16:14
entinen ja nykynen moottori on saman kokoset (5,5kw) ja sähkö asentaja on kytkenyt että kylläpä pitäs olla oikeen

OK. Onko mahdollista, että se on suoralla käynnistyksellä eli kuten yhdessä tämän aiheen kuvassa. Jos näin on moottorista pitää selvittää onko se ns tähti tai kolmio kone. Sen voi päätellä moottorin kilvestä. On kuitenkin edelleen vaikea uskoa, että se olisi sittenkään suoralla käynnistyksellä, mutta...

Onko "sähköasentajasi" kytkenyt myös moottoreita.....

Kun tarkistat moottorin avaa ns moottorin kytkentäkoppa ja katso montako johtoa sinne tulee eli jos suoralla käynnistyvä, niin neljä johtoa riittää (3 vaihetta ja maa), jos taasen on tähti kolmio käynnistys niin johtoja pitää olla 6 + maajohto. Tämä pitäisi tietää, jotta ongelmaa voisi ylipäätään paikantaa.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: johtoporras - 01.02.10 - klo:16:30
Kannattaa muuten tarkistaa se pyörimissuunta....oli itellä kerran sama tilanne, käsin sai pyöritettyä toiseen suuntaan todella kevyesti ja toiseen suuntaan vain n. puolikierrosta. Moottori pyöri irtonaisena kevyesti. Ihmettelin kovasti kun aina kierukka nytkähti ja sitten remmet savus. Syy: moottori pyöri kierukkaan nähden väärinpäin!!! Eli käänsin vaiheen ja avot... taas halpaa viljaa tuli putken täydeltä....

Eli kokeile piruuttas kääntää se vaihe....
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: SomeBody77 - 01.02.10 - klo:16:33
Eri moottorin valmistajilla on erilaisia kytkentöjä. Kaikki sähkömiehet ei kato (eikä osaa katsoa) vaan laittavat samoin kuin on vanhassa moottorissa ollut. Muutaman kerran tämän asian kanssa on saanut vääntää, kun takuu alaista moottorin kytkentää menee "pätevä" sähkäri tekemään.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:16:48
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: SomeBody77 - 01.02.10 - klo:16:53
Sit mä lähtisin etsimään vikaa kirjainyhdistelmästä M E P U.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:17:01
joo on käyny mielessä sama homma ei tuu toista mepua tähän taloon. >:(
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: kuustaa - 01.02.10 - klo:17:12
Oottako tarkistanu että jännite on oikia, verkos on tällä hetkellä kovat kuormat ja jos roikka vähä ohutta tai ylipitkä ei jaksa pyöriä . Ittellä nuujan aku ruuvin kans onkelmia ei lähteny pyörimään muutakun nostamalla simplexistä pois .Samoja onkelmia useammas suoravetooses akus tänä talavena
Nyt pyärii hyvin ku siilo tyhyjä
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Hervast - 01.02.10 - klo:17:21
Jos mittaat jännitteitä moottorin navoista, irrota piuhat ensin. Jos piuhat on kiinni liittimissä voi yksi vaihe puuttua ja sitä ei navoista mittaamalla huomaa. Moottorikin saattaa pyöriä jollain tavalla mut ei täydellä tehollaan.

Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: koivumaki - 01.02.10 - klo:17:29
Ei kai vaan ruuvi ole jostain syystä hiukan mutkalla siellä siilossa?
Yhdellä kaverilla oli saman valmistajan ruuveja,ongelma oli jotta ei saanu siiloista tavaraa pihalle..ne kampppeet lähti..
Itselle kävi ihan toisen valmistajan ruuvin kanssa sillai,että muutaman vuoden käytön aikana ruuvi 'valui' siiloon päin siten että lopulta se meni mutkalle suojaputkessa ja katkes.Uusittiin pätkä ja tuettiin siten ettei enää luista.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: HILLS - 01.02.10 - klo:17:43
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan

Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla.  ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain

o---o---o

o    o    o


eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)  

TAI

o    o    o
|    |    |
o    o    o

eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)


Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.

TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.

TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.


Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!

Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Tiimo - 01.02.10 - klo:17:44
Onko moottorin suojakytkimen ("lämpörele") säädöt oikein?
Oli tässä juuri klapikoneessa vähän vastaava ongelma. Syy löytyi lopulta yhden johdon kytkennästä.
Johdin ei ollut kunnolla kytkentäruuvin välissä ja tästä johtuen yhteen vaiheeseen tuli kuormittamattomana normaali jännite mutta kuormalla putosi nollaan ja laukaisi aina suojakytkimen.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:18:15
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan

Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla.  ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain

o---o---o

o    o    o


eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)  

TAI

o    o    o
|    |    |
o    o    o

eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)


Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.

TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.

TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.


Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!

Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.

Juu kytkentä on mallia alempi kuva sähkömies tulee illalla käymään katotaan mikä on tuomio roikka on kyllä 30 metriä mutta on se toiminu ennenki pitää tarkistaa jos ei muu auta niin pitää ottaa agrigaatti viereen sitte ei pitäs olla siitäkään kiinni :-[
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 01.02.10 - klo:18:18
Ei kai vaan ruuvi ole jostain syystä hiukan mutkalla siellä siilossa?
Yhdellä kaverilla oli saman valmistajan ruuveja,ongelma oli jotta ei saanu siiloista tavaraa pihalle..ne kampppeet lähti..
Itselle kävi ihan toisen valmistajan ruuvin kanssa sillai,että muutaman vuoden käytön aikana ruuvi 'valui' siiloon päin siten että lopulta se meni mutkalle suojaputkessa ja katkes.Uusittiin pätkä ja tuettiin siten ettei enää luista.
näyttää että on suorassa siilo täynnä paha sanua että onko mutkalla ikää on 1.5 vuotta jos ei muuta niin TNT ainaki siilo tyhjenee ::)
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: HILLS - 01.02.10 - klo:18:22
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan

Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla.  ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain

o---o---o

o    o    o


eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)  

TAI

o    o    o
|    |    |
o    o    o

eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)


Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.

TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.

TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.


Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!

Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.

Juu kytkentä on mallia alempi kuva sähkömies tulee illalla käymään katotaan mikä on tuomio roikka on kyllä 30 metriä mutta on se toiminu ennenki pitää tarkistaa jos ei muu auta niin pitää ottaa agrigaatti viereen sitte ei pitäs olla siitäkään kiinni :-[




Lisäys: Yleensä tämän kokoinen moottori on sanotusti kolmioon kytketty eli alempi versio piirroksesta.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Maalaispoika - 01.02.10 - klo:19:43
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: kujala - 01.02.10 - klo:20:15
Olisikohan mennyt vettä sateissa ruuvia myöten siilon pohjalle ja nyt jäinen tilsa tyrkyllä?

Sitten kerran lannoitteen siirtoon käytetty ruuvi jumi. Putki oli ruosteessa sisältä ja ruuvin kitka liian suuri. Tilkka öljyä ja hetken pyöräytys tyhjänä niin taas pelitti.

Ottaisin kyllä jo ruuvin ylös ...
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: merheres - 01.02.10 - klo:21:19
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.

Mulla on kahdessa pytyssä mepun 9,5m 5" kierukat. Joka kerta on kiltisti lähteneet pyörimään, tosin kokemusta on vasta pari vuotta. Ruuvaan viljaa 2krt kuussa, joten starttauksia on tullu jo muutama. :)

Ootko muuten ite kasannu sen ruuvin?
Jos kierukan pätkät on väärässä järjestyksessä vois ehkä tehdä tuommosta. :-\
Mepun kierukoissa on purkupäässä enemmän nousua, kun lähdöllä. Minkäänlaista säätöä ei oo, eli kierukat vetää aina täysillä.
Tosin jos pyörähtää kierroksen, vika on todennäköisimmin sähköpuolella.

Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: skatt - 01.02.10 - klo:21:34
Kyyllä se siinä ruuvissa vika on,kiltisti puhtaaksi vain,jäätynyt tai paskoittunut.
Pahnanpöperöä juuttunut johonkin.
PS onkoos uudessa moottorissa VARMASTI kierrosluku 1400 ,ettei olis erehdyksessä sattunut 3000 kierroksen moottori.väännössä eroa.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: redbull - 01.02.10 - klo:22:31
ne mepun ruuvit on paskoja..Alapäässä kaksi halpaa kuulalaakeria peräkkäin ja ne on saaneet vettä ja jäätyneet...Putkitongilla nitkuttelemalla saa vähän välystä siihen, niin voi lähteä pyörimään, kun laitat ylilämpösuojasta asetukset pohjaan 8)
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 02.02.10 - klo:10:00
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: - 02.02.10 - klo:10:38
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.

Mulla on kahdessa pytyssä mepun 9,5m 5" kierukat. Joka kerta on kiltisti lähteneet pyörimään, tosin kokemusta on vasta pari vuotta. Ruuvaan viljaa 2krt kuussa, joten starttauksia on tullu jo muutama. :)

Ootko muuten ite kasannu sen ruuvin?
Jos kierukan pätkät on väärässä järjestyksessä vois ehkä tehdä tuommosta. :-\
Mepun kierukoissa on purkupäässä enemmän nousua, kun lähdöllä. Minkäänlaista säätöä ei oo, eli kierukat vetää aina täysillä.
Tosin jos pyörähtää kierroksen, vika on todennäköisimmin sähköpuolella.



Sen takia ne sulla toimiikin kun käytät usein!
Hommattiin kans aikoinaan AKU-ruuvi yhteen pönttöön. Parin vuoden päästä vaihdettiin vanhatkin ruuvit akuiksi ja siihen on loppunut ongelmat ruuvien kans. Vieno suhina ja 18t ohrakuorma on valmis melko pystyssä olevalla ruuvilla 40 min.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: +200 - 02.02.10 - klo:12:01
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 02.02.10 - klo:12:11
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.

Kyl mää luulen, että sielt ruuvist on pultti irronnu.

 :D
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 02.02.10 - klo:13:24
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.

Kyl mää luulen, että sielt ruuvist on pultti irronnu.

 :D
tuskin on ruuvi irti käsin pyörittää niin tulee jyviä niin kerta ::) : :o :o
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Timppa - 02.02.10 - klo:13:39
tuskin on ruuvi irti käsin pyörittää niin tulee jyviä niin kerta ::) : :o :o
[/quote]

Luovutan. Nostan käret pystyyn.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 02.02.10 - klo:13:42
Kerranki ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 02.02.10 - klo:16:11
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: JoHaRa - 02.02.10 - klo:16:20
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\

Eli jaksat käsin pyörittää tuota ruosteista laakeria, mutta 4kW moottori ei edes yritä.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: 7050 - 02.02.10 - klo:17:15
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: rene - 02.02.10 - klo:18:04
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\

Eli jaksat käsin pyörittää tuota ruosteista laakeria, mutta 4kW moottori ei edes yritä.
On joskus käynyt meilläkin vähän tuolla tapaa... Oli ruuvi jotenkin rikki ja moottorin yrittäessä kovalla vauhdilla pyörimään niin jumitti.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: redbull - 02.02.10 - klo:19:54
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\
>>No enkös mä jo eilen sitä sanonu..Olisit uskonu poeka :P
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: mikasep - 02.02.10 - klo:20:48
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....

Viljaruuvissa tuo vääntömomentin tarve riippuu kierrosluvusta. Hiljaa pyöritettäessä ei ota voimaa, kun yrittää lujempaa niin ottaa vastaan enempi. Lisäksi sähkömoottorin tuottama käynnistysmomentti voi olla näppituntumalla yllättävän pieni. Teho kun on vääntömomentti x kierrosluku. Sähkömoottori jaksaa tuottaa momenttia kuormitettaessa tiettyyn kierroslukurajaan asti melko vakiona, mutta kun tämä nopeus alitetaan niin moottori "kippaa" eli putoaa tahdista ja meno loppuu kuin seinään. Polttomoottori käyttäytyisi "hyytyen" vääntömomentin kasvaessa ja kierrosluvun laskiessa. Oikosulkumoottorin vääntökäyrä on lähes suora kippauspisteeseen asti.

Syöttö on liian isollaan moottorin kokoon nähden tai sitten jokin laakeri jumittaa ja lisää kitkaa juuri sopivasti ettei moottorin momentti riitä. Taajuusmuuttajalla tuon voisi saada hyvin liikkeelle.


Mika
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: JoHaRa - 02.02.10 - klo:21:07
Ei kun veivi päähän ja pyörität laakerit löysiksi  :D
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: jariman - 02.02.10 - klo:21:21
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....
***** Oliko tuo 3 kw sähkömoottori WEM kones,
valmistusviallisia WEM sähkömoottoreita nuujan kairoissa,
pyörii komeasti moottori irrallaan, muttei jaksa pyöriä
kevyelläkään kuormalla, sähkäri mittas, yli 30A otti virtaa
tyhjällä kairalla, ei ihme et suojakytkin laukesi....
takuuseen meni, nykyään nuujan kairoissa Bevin sähkömoottorit.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Tbs - 03.02.10 - klo:10:43
Nuujan ruuvin kanssa taistelin viime talvena. Olin sen pysäyttänyt niin, että oli jäänyt viljaa täyteen, eikä se sitten seuraavalla kerralla kuukausien päästä jaksanut lähteä käyntiiin, pyörähti vaan kierroksen ja sitten suojakytkin laukesi.

Syynä tähän todennäköisesti säät, tietyssä oloissa ruuvin sisäpintaan kertyy kuuraa joka ottaa vastaan niin paljon, että moottori ei jaksa viljaa ruuvissa liikuttaa. Toimimaan sain sen silleen, että pistin ruuvin syötönsäädön kiinni, ettei vedä uutta viljaan ruuviin ja sitten vaan väkisin pyöritti moottoria aina hetken ilman suojakytkintä niin tuli pikkuhiljaa lopulta tyhjäksi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmia, pitää vaan muistaa ettei jätä ruuvia ihan täyteen viljaa, tai ei pidä syöttöä ihan täysillä.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: TriSixVario - 03.02.10 - klo:11:14
Nuujan ruuvin kanssa taistelin viime talvena. Olin sen pysäyttänyt niin, että oli jäänyt viljaa täyteen, eikä se sitten seuraavalla kerralla kuukausien päästä jaksanut lähteä käyntiiin, pyörähti vaan kierroksen ja sitten suojakytkin laukesi.

Syynä tähän todennäköisesti säät, tietyssä oloissa ruuvin sisäpintaan kertyy kuuraa joka ottaa vastaan niin paljon, että moottori ei jaksa viljaa ruuvissa liikuttaa. Toimimaan sain sen silleen, että pistin ruuvin syötönsäädön kiinni, ettei vedä uutta viljaan ruuviin ja sitten vaan väkisin pyöritti moottoria aina hetken ilman suojakytkintä niin tuli pikkuhiljaa lopulta tyhjäksi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmia, pitää vaan muistaa ettei jätä ruuvia ihan täyteen viljaa, tai ei pidä syöttöä ihan täysillä.
meillä ei oo minkään laista säätyä siinä mutta on se ennen jaksanu läha liikkeelle vaukka on ollu täynnä jyvää saa nähä auttaako laakerin vaihto vaihdan toisen laakerin kartio laakeriksi
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: Maalaispoika - 03.02.10 - klo:11:21
Mä otin kans Nuujan ruuvit ilman syötönsäätöä, mutta molemmissa rehusiiloissa (rapsirouhe ja ohrarehu) olen joutunut laittamaan syöttöä pienemmälle, kun vetivät itsensä jumiin. Varsinkin rypsi/rapsi meni niin tiukkaan, että jouduin nostamaan ruuvin pois tilastaan. Nyt ovat pelanneet moitteettomasti ja silti vielä tehoa löytyy.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: +200 - 03.02.10 - klo:13:29
Svea-ruuvvit vain suhajaa ja pyytää lisää.

Svean ylivoimmaa  8)
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: montöör - 03.02.10 - klo:19:41

Pulma lienee jo ratkennut(olin lumitöissä)Oireet kuitenkin
sopii siihen,että sisäosa(spiraali)pääsee liikkumaan päittäin
ja jumittaa.Itellä on omasta päästä tehty 4 tuumanen
ulkosiilossa.Ollut jo yli 20v.Toiminut aina moitteetta,paitsi
kerran mennyt poikki.Onks kukaan mitannu paljonko puimurin
tyhjennystorven pyörimisnopeus on.Paljonko tarvinnee tehoa.
Otsikko: Vs: Ei pyöri!!!
Kirjoitti: ijasja2 - 03.02.10 - klo:19:56
Onks kukaan mitannu paljonko puimurin
tyhjennystorven pyörimisnopeus on.Paljonko tarvinnee tehoa.

Riippuu puimurista missä ruuvi kiinni ts. koneen koosta... Haukkaahan tuo tehoa huomattavasti,rajoilla kun mennään ei tyhjennys vauhdista enää onnistukaan ts. puhutaan useista hevosvoimista,isommissa koneissa kymmenistä. Muuhun käyttöön tuollaisen virittäminen ei liene ihmeteko, välityksiä pienemmäksi ja riittää pienempikin moottori. Kuivurille moista suunnittelin viime kesänä mutta jäi toteuttamatta. Nuujan ruuvi tuli siihen käyttöön,ei tarttenu värkkäillä ja arpoa että toimiikohan :)