On tuossa melko lähellä tie, jota ei suolata, koskapa se on I luokan pohjavesialuetta. Ihan mukava sitä on huristella kitkarenkailla, kun ei jatkuvasti tien pinta ole sula ja märkä tien suolauksen takia. Tie ei myöskään uritu läheskään samaa tahtia kuin suoltatut tiet.
Toinen esimerkki on normaalin tienpidon alainen tie, joka päälystettiin toissa kesänä. Alkuun oli ihan komeaa paanaa vedellä. Mutta nyt taas on muisto vain, selvät raiteet, jotka nastat ovat karhentaneet ja suolaus vielä lisää tätä eroosiota. Varmaan viiden vuoden jälkeen tie on taas karmeassa kunnossa, vaikka ei mikään vilkaasti liikennöity tie olekaan.
Suomi lienee näitä viimesiiä nastarenkaiden kultamaita, täällä nastojen osuus on päälle 80 %. Pitäsi olla juuri toisinpäin, nastoja 15-20 % ja loput ajaisivat kitkoilla. Muissa pohjoismaissa suhde on juuri noin ja eipä taida paljon onnettomuustalastoissa näkyä. Yleisin syy onnettomuksiin istuu ratin ja penkin välissä, ei siinä renkailla ole isoa merkitystä.