Typen oksidit syntyvät ilmassa olevasta typestä, korkeissa lämpötiloissa, happiyljäämän vallitessa, näitä siis syntyy, kun poltetaan moottorissa tehokkaasti se polttoaine, suurella ruiskutuspaineella ja pienellä pisarakoolla. Korkea palolämpötila ja hyvä polttoilman hengitys tuo siis hyötysuhdehyppäyksen. Helpoin tapa hallita ja vähentää noita typen oksideja on poistaa ahtimet, alentaa ruiskutuspaine 150 bar, tukkia puolet ilmanputsarista muovilla ja ajaa koko ajan musta savutuuba pakoputkesta pöllyten.
Pakokaasukierrätyksellä ja jälkiruiskutuksella vähennetään noita pahoja typen oksideja. Sivuvaikutuksena saadaan pikimoskaa täynnä oleva imusarja. Ureaa voidaan ruiskuttaa kuumiin palokaasuihin, syntyy ammoniakkia ja sitten katalysaattori pelkistää typen oksidit uudestaa typpikaasuksi. Nämä vaativat omat laitteisonsa, ja useissa uudehkoissa kuorma-autoissa on kuulunut näkyvän semmoista, että kojetauluun tulee joulukuusenvalot, ureajärjestelmä lakkaa toimimasta, ja sitten ryömitään puolella teholla mäet ylös, jos edes pääsee.
Volkkarit vaan ovat perinteisesti menneet reippaalla väännöllä ihmeen vähällä polttoaineella. Käyttäjän kukkarosta nuo katalyytit ja ureat sun muut ovat pois.
-SS-