Tuli tällanen asia mieleen. Eli vaikka tekniikka menee etenpäin niin tuntuu että tässä asiassa vaan perutetaan. Omassa uusimmassa kun on etukuormaaja niin tuntuu etttä melko rajatut on näkymät. Eteenpäin on leveet pilarit joiden takana on ilmanottohormi ja pakosarja. lisäksi ek aisat on näköpiirissä ja niiden lohko viellä oikeella vie näkyvyyttä. Taaksepäin on sitten peiliä ja takalasin pyyhintä ym. Sivullekkin on onnistuttu laittaa rajut pilarit ja sitten viellä työlaitteiden monitorit niin lopputulos on sellainen että kohta saa hommata kameran että näkee ulos. Ylöskinpäin on niin vuorattua että sinnekkään ei kyllä mitään näy. Vaatiiko tilanne niin radikaalin muutoksen että pelätään että isnnät ei enää uskalla ostaa sellaista raktoria. Metsäkonepuolella on jonkinnäköisiä innovaatioita tuon lasitoimiston sijoittelusta ja mallista
Sun näkyväisyysongelmalla on nimikin-->
Suomalaisiin olosuhteisiin rakennettu Valtra traktori.
Hytti on suunniteltu niin, että kuski on aika matalalla. Hyvä verokki on etukuormaajan aisan päät, jotka nousevat turhan korkealle konepeiton päälle. Esimerkki (mielestäni) hyvin suunnitellusta hytistä on Case/NH. Istuskelin tossa heinäaikaan paikallisen paalaajan Casessa ja huomasin, että triman aisan päät ovat miltei konepeiton tasalla. Tuo vaikuttaa heti näkyvyyteen. Toinen pointti on pakokaasujen käsittely. Valtrassa on oikean sivupalkin takana iso häkäpönttö, kun keississä pönttö on hytin lattian tasolla. Valtrassa on jostain syystä lähdetty siitä, että etukuormaajan venttiilit pitää saada sinne hytin tasolle ja se on vienyt häkäpöntöltä tilan. Valtran ovien ja sivuikkunoiden välissä oleva palkki ei ehkä ole enää kaikkein ajanmukaisin ratkaisu. Samoin Vallussa on sivulokarit jotenkin peittämässä näkyvyyttä. Tuohonkin auttaisi, kun kuski istuisi korkeammalla. Takaikkunan peili ei pahemmin haittaa, kun on oppinut olemaan kiinnittämättä asiaan huomiota. Jossainhan sen peilinkin täytyy olla. Yksi ratkaisu olisi, kun kehitettäisiin peili, joka on normaalisti siinä takaikkunan keskellä kulkevassa pystytangossa siten, että kun lasi on kiinni, niin peili on ylhäällä ja kun lasi avataan, niin peili laskisi alemmaksi. Toinen vaihtoehto, että kuski voisi tiputtaa peiliä alemmaksi jonkun pikakiinnityksen avulla.
Sen mitä nyt olen tällä uudella koneella ajanut, niin ei tuo Kuikan näkyvyys nyt niin huono ole, mitä annetaan ymmärtää. Esim. suora etunäkyvyys on erittäin hyvä. Jos vertaa minun vanhaa konettani, jossa etukuormaajan keskipalkin päältä lähtee kaikenlaisia kaarevia hydrauliikkaletkuja, niin onhan se ollut ihan naurettava ratkaisu etunäkyvyyden kannalta. Siksi varmaan selkäytimessä onkin tapa, että kuormaaja nostetaan aina ylös kun lähdetään liikkeelle. Tässä uudessa koneessa on vaan nostokapasiteettia niin paljon, että saa pelätä tuovansa kaikki puhelinlangat yms. alas.