Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: palindromi - 31.10.09 - klo:12:46

Otsikko: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: palindromi - 31.10.09 - klo:12:46
oisko kellään aavistusta mikä mahtaa olla pielessä kun uudehko kahdella pystyruuvilla oleva kuhn työntää täytenä ollessa etupäästä apetta yli? 6 tonnin satsista pahimmillaan 1000kg maassa ja vaunun takaosassa ei apetta ollenkaan, pohja näkyy!
säilörehut on paaleissa ja on sekä märkiä että kuivia paaleja. paalit laitan hitaasti että varmasti edellinen on "hajalla" ennen kuin uusi tippuu. vaunu on suorassa asfaltin päällä. ruuvien kohtauskulmaa kerran säädetty että pyörii keveämmin, mut ei pitäs kuulemma vaikuttaa.

vastauksia innolla odottaen :)
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: JIIWEE - 31.10.09 - klo:12:49
 Tuo on mitä ilmeisemmin Kuhninssa ominaisuus:(
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: redbull - 31.10.09 - klo:13:45
Koetappa laittaa se vaunu hiukan ylämäkeen kun SEKOtat ::)
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: apemies - 31.10.09 - klo:13:47
Olisko etupäässä ns. pyörimishaitat liian pitkällä?
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: rene - 31.10.09 - klo:15:48
Ominaisuus tuo on kahden pystyruuvin vaunussa. Voi mennä takapäästäkin yli. Ehkäisee tuota jonkinverran jos terät on hyvin leikkaavan teräviä, materiaali on kosteampaa tai tekee pienempiä satseja.
  Jos hitsaustaitoja on niin voisit kokeilla hitsata pieniä teriä ruuveihin ja vaunun seiniin. Ehkäisee vaunun kulumistakin tehokkaasti ja minulla ainakin auttoi selvästi. Peeconisssa oli iso terä vajaan metrin välein ruuvissa ja ruuvin reunaan tuli parissa vuodessa pyöristys jonka säde oli yli kymmenen milliä. Tuota pyöristystä paikkasin kulmasta kulmaan halkaistuilla lautasniittokoneen terälapuilla hitsaamalla migillä pienellä virralla huolellisella saumalla kiinni. Myöhemmin laitoin myös laitoihin kohtiin jota rehu pahiten hieroo samanlaisia teriä. Siitä lähtien olen miettinyt miksei tuollaisia teriä/kulutuspaloja tullut uutene laitettua, valmistaja ei niitä laita sen takia että vaunu kuluisi joskus puhki ja saisi myydyksi uuden vaunun. Nuo kulutuspalat on helppo teroittaa, akkurälläkän yhdellä a*****sella saa jo tosi hyvän terävyyden aikaan. Omassa vaunussa holvaaminen oikeastaan loppui tuohon.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: hl - 31.10.09 - klo:20:15
Tuo on mitä ilmeisemmin Kuhninssa ominaisuus:(
niinpä.. ominaisuus se on kuhnissa, ei sitä saa viaksi mainita  ;D ;D
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Hotanen - 02.11.09 - klo:15:37
Onko sun vaunussa säiliön yläreunassa tukirengas? Ellei ole, niin kannattanee hankkia. Tämä rengas ehkäisee ylipursuamista erityisesti paalirehulla.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: hl - 02.11.09 - klo:20:10
Onko sun vaunussa säiliön yläreunassa tukirengas? Ellei ole, niin kannattanee hankkia. Tämä rengas ehkäisee ylipursuamista erityisesti paalirehulla.
parantaa varmasti myös kuhnin kestävyyttä merkittävästi.. pulttaamalla kasattu sekoitus pönttö  ;D ;D
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: KJL - 02.11.09 - klo:20:26
oisko kellään aavistusta mikä mahtaa olla pielessä kun uudehko kahdella pystyruuvilla oleva kuhn työntää täytenä ollessa etupäästä apetta yli? 6 tonnin satsista pahimmillaan 1000kg maassa ja vaunun takaosassa ei apetta ollenkaan, pohja näkyy!
säilörehut on paaleissa ja on sekä märkiä että kuivia paaleja. paalit laitan hitaasti että varmasti edellinen on "hajalla" ennen kuin uusi tippuu. vaunu on suorassa asfaltin päällä. ruuvien kohtauskulmaa kerran säädetty että pyörii keveämmin, mut ei pitäs kuulemma vaikuttaa.

vastauksia innolla odottaen :)

Kuiva ja märkä paali käyttäytyvät eri tavalla ja kuivasta tulee möyhennettynä enemmän tilavuutta. Onko noita kuivia ja kosteita samas sekoitueräs ja toista lajia tietenki enemmän? Näiden erilaiset käyttäytymisominaisuudet voi vaikuttaa tuohon oksentamiseen? Eipä silti, enhän mä noista mitää tiä...
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Pihivilihantuottaja - 02.11.09 - klo:20:28
Kyllähän se sekossakin taitaa vähä päätyihin välillä kerätä tavaraa mut kyll ne kiertoon lähtee lopulta. Eikä viel oo tainnu yli työntää tavaraa vaikka kuivia olkejakin jauhettu.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Täpinäreiska - 02.11.09 - klo:20:35
Vaikuttaako pyörimisnopeus?
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 02.11.09 - klo:22:35
Kyllähän se sekossakin taitaa vähä päätyihin välillä kerätä tavaraa mut kyll ne kiertoon lähtee lopulta. Eikä viel oo tainnu yli työntää tavaraa vaikka kuivia olkejakin jauhettu.

Kuivalla säilörehulla ei ole niin suurta ongelmaa, mutta iso satsi märällä rehulla, niin heti hirttää jompaan kumpaan päätyyn kiinni. Ylikin saa tulemaan, kun vain tarpeeksi laittaa olkea kyytiin.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Lemmu - 03.11.09 - klo:16:56
Olisko etupäässä ns. pyörimishaitat liian pitkällä?
ääneni kyllä vasta"terien" puolesta myös
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: palindromi - 03.11.09 - klo:22:02
Olisko etupäässä ns. pyörimishaitat liian pitkällä?


vastaterät on ollu hieman sisällä, mut tänään vedin ne kokonaan pois ja paalien hajoaminen kyl hidastu aika lailla. on kokeiltu myös erinopeuksilla pyörittää mut ei oo juurikaan vaikutusta.
ja vaunussa on pursuamisestorengas sisällä, et ei siitäkään pitäs olla kiinni.eräs enemmän apetta tehny isäntä epäili et paaleissa vika mutta paalit on kyllä silppuavalla paalaimella tehty.

kuinka kauan te jotka teette paalirehusta apetta jauhatte paalia ennen kuin lisäätte seuraavan paalin vaunuun?
ja onko mitään käytännön merkitystä mihin kohdalle vaunua paalin pudottaa?
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Miklu - 03.11.09 - klo:22:12
Eikö kuhinissa ole vastaterä automatiikkaa. Mulla Faresin vaunussa on mahdollista ottaa terät pois tai olla päällä ja lisäksi automatiikalla.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu varistaa
Kirjoitti: Ojala - 03.11.09 - klo:22:48
Tsäh !
Visiiripöydälle purkaessa pystyruuvi sylkee elevaattorille mällejä apetta, kuljettimen
reunan yli maahan... Kauhee siivo, kettaa/kompostia puoli pihaa, ikävä onkelma vaiko
ominaisuus ?
Vaakaruuvi tietty työntää tavaraa tasaseen mutta silppuaa ja liiskaa rehua liikaa  ::)
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu varistaa
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 04.11.09 - klo:00:06
Tsäh !
Visiiripöydälle purkaessa pystyruuvi sylkee elevaattorille mällejä apetta, kuljettimen
reunan yli maahan... Kauhee siivo, kettaa/kompostia puoli pihaa, ikävä onkelma vaiko
ominaisuus ?
Vaakaruuvi tietty työntää tavaraa tasaseen mutta silppuaa ja liiskaa rehua liikaa  ::)
Mulla on vaakaruuvi-Sekossa 1,4m kuljetin ja silläkin visiiripöytää vastaavan reunuksen yli mätettäessä tahtoi varista reunoilta yli. Liiskauksiin pystyy koneen käyttäjä vaikuttamaan aika ratkaisevasti.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu varistaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 04.11.09 - klo:09:44
Vaakaruuvi tietty työntää tavaraa tasaseen mutta silppuaa ja liiskaa rehua liikaa  ::)

Tuotahan aina jaksetaan hokea, mutta käyttäjästä se on kiinni. Mun nykyinen seko on ollut reilu 3,5 vuotta käytössä ja teriä en ole kääntänyt/uusinut kertaakaan, mutta silti olkipaalit saa hajalle. Tarkkuussilputtua rehua ei tarvitse silputa, vaan pelkkä SEKOitus riittää.:D
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: nupo - 04.11.09 - klo:21:40
laita kuivimmat eka ja lastaa ihan takaa kaikki sitämukaa kun vaunu vetää ja väkirehut ja muut mössöt vikana
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: konehalli - 19.11.09 - klo:08:36
Italiassa apevaunuja tehdään näköjään betoniautoista  :o :o Eipä varmaan liiemmin holvaa
(http://www.bravosrl.it/immagini/roto_6000.jpg)
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: palindromi - 19.11.09 - klo:19:25
ei kärsi paljoo olla kärsä remontissa jos pitää 300 elukkaa ruokkia ;D
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu varistaa
Kirjoitti: hl - 19.11.09 - klo:19:39
Tsäh !
Visiiripöydälle purkaessa pystyruuvi sylkee elevaattorille mällejä apetta, kuljettimen
reunan yli maahan... Kauhee siivo, kettaa/kompostia puoli pihaa, ikävä onkelma vaiko
ominaisuus ?
Vaakaruuvi tietty työntää tavaraa tasaseen mutta silppuaa ja liiskaa rehua liikaa  ::)
Mulla on vaakaruuvi-Sekossa 1,4m kuljetin ja silläkin visiiripöytää vastaavan reunuksen yli mätettäessä tahtoi varista reunoilta yli. Liiskauksiin pystyy koneen käyttäjä vaikuttamaan aika ratkaisevasti.
vaakaruuvilla appeen teko ei ole mitään ylivoimaisen vaikeaa, paitsi eräille...
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: rene - 19.11.09 - klo:22:17
Jos tahtoo mennä tavara laidasta yli niin voisiko sitä korottaa laitaa? Ei kai sitä vaunua ole pakko etukuormaajalla lastata.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Maalaispoika - 20.11.09 - klo:11:46
Jos tahtoo mennä tavara laidasta yli niin voisiko sitä korottaa laitaa? Ei kai sitä vaunua ole pakko etukuormaajalla lastata.

Sekon lisälaidat ovat kummia, mitkä nousevat rehumassan mukana reunoille. Ei nekään kokonaan estä rehun tursuamista yli, mutta kyllä niistä apua on. On etukuormaaja kumminkin mukavampi kuin lapio tai tarikko. ;D
Otsikko: Nosto apevanukeskustelusta
Kirjoitti: erakko - 07.12.11 - klo:20:01
parantaa varmasti myös kuhnin kestävyyttä merkittävästi.. pulttaamalla kasattu sekoitus pönttö  ;D ;D
Pamahti mieleen tuo kommentti, sillä kohta lähes viisi vuotta vanhan apevaunun (kuhn) laidat eivät näytä antavan periksi , vaikka fyysiikan lait vetivät hiljattain tuon vaunun jo toisen kerran kumoon! :o (nyt joku viisas alkaa tietysti jeesustelemaan siitä, miten on mahdollista kaataa apevaunu, kun eihän sillä ajeta kuin navetan pöydällä. Mutta jeesustelkoot! Meilläpäin harrastetaan nuillakin offroadia; on muuten vähän jännempää, kun on pelkokertoimet isommat 8) ) Laidat on luotisuorat edelleenkin, eikä merkkiä murtumisesta näy, saati mistään elämisestä. Se on kylläkin pakko myöntää, että rehua siitä ei mene paljoa läpi, vuodessa n. 3,5 miljoonaa kiloa+kaikki muut tärpeet (n. 30% kok. painosta).
Sitä en myöskään väitä, etteikö muissa ole vahvemmat laidat, koska ei ole muista merkeistä kokemusta, mutta tuskin niiden kuitenkaan tarvitsee kestää tuota rajumpaa käyttöä  :D

Parannuskohteita olisi tässäkin merkissä, esimerkiksi kierrukoissa, mutta tuskin täydellistä konetta ikinä keksitäänkään (älkääkä Ojala tai timppa alkako kertomaan teidän märistä yöunista), sillä eihän sellaista ihmistäkään ole?
 
Ja elä Hl:llä ota tätä mitenkään henkilökohtaisesti...


Ps. kolmatta odotellessa
Otsikko: Vs: Nosto apevanukeskustelusta
Kirjoitti: Ojala - 07.12.11 - klo:20:40
parantaa varmasti myös kuhnin kestävyyttä merkittävästi.. pulttaamalla kasattu sekoitus pönttö  ;D ;D
Pamahti mieleen tuo kommentti, sillä kohta lähes viisi vuotta vanhan apevaunun (kuhn) laidat eivät näytä antavan periksi , vaikka fyysiikan lait vetivät hiljattain tuon vaunun jo toisen kerran kumoon! :o (nyt joku viisas alkaa tietysti jeesustelemaan siitä, miten on mahdollista kaataa apevaunu, kun eihän sillä ajeta kuin navetan pöydällä. Mutta jeesustelkoot! Meilläpäin harrastetaan nuillakin offroadia; on muuten vähän jännempää, kun on pelkokertoimet isommat 8) ) Laidat on luotisuorat edelleenkin, eikä merkkiä murtumisesta näy, saati mistään elämisestä. Se on kylläkin pakko myöntää, että rehua siitä ei mene paljoa läpi, vuodessa n. 3,5 miljoonaa kiloa+kaikki muut tärpeet (n. 30% kok. painosta).
Sitä en myöskään väitä, etteikö muissa ole vahvemmat laidat, koska ei ole muista merkeistä kokemusta, mutta tuskin niiden kuitenkaan tarvitsee kestää tuota rajumpaa käyttöä  :D

Parannuskohteita olisi tässäkin merkissä, esimerkiksi kierrukoissa, mutta tuskin täydellistä konetta ikinä keksitäänkään (älkääkä Ojala tai timppa alkako kertomaan teidän märistä yöunista), sillä eihän sellaista ihmistäkään ole?
 
Ja elä Hl:llä ota tätä mitenkään henkilökohtaisesti...


Ps. kolmatta odotellessa

Nyt on takana n.1v 3kk harjottelua Kuhn 1070 käytetyllä vaunulla, elevaattorin varistamis
taipumukseen tosiaan voi vaikuttaa kuski. Jos jauhaa riittävän lyhyeksi niin tasaseen tulee
elevaattorille ja eikä varise. Kerran on osittain jäisen paalin pääty jääny sivua vasten ettei
ilman osaa tyhjäämättä saanu sekasin, tarkkuussilputtu sekoo hetkessä ja tasaseen
purkaa  ::)
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: Paskervilleri - 07.12.11 - klo:21:09
Lomituspaikasa käikistä vähiten tuli yli ko laitti 1800 faresiniin ensin 4 paalia ja sitte vasta pyörimään
Otsikko: Vs: Nosto apevanukeskustelusta
Kirjoitti: Adam Smith - 07.12.11 - klo:21:43
, tarkkuussilputtu sekoo hetkessä ja tasaseen
purkaa  ::)
Tarkkuussilputun ylivoimaa!! :D :D
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: erakko - 07.12.11 - klo:22:55
Enhän minä muusta puhunutkaan kuin laitojen kestävyydestä! Vaikea mennä vertailemaan toisiin vaunuihin, kun ei ole kokemusta. Oikeassa olet Ojala kuitenkin tuossa, kuten myös koko ketjun aloittaja, että kuhni holvaa helposti... Tämä johtuu varmasti hieman tökerösti suunnitelluista kierrukoista. Ei kuhnikaan ole siis lähelläkään täydellisyyttä, saati sitten edellä toisia merkkejä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia eurocompin vaunuista. Mielenkiintoisen näköinen vaunu, varsinkin ne pystyruuvivaunut, joiden pohja on hieman V-mallinen. Kierrukoita nuissa on ainakin enemmän suhteessa tilavuuteen kuin muissa vaunuissa. Onkohan otettu tilavuutta laskiessa huomioon tilavuushukka, jonka ne aiheuttavat?

Btw, apevaunujen rengastus on usein vakiona surkea! Minkä takia pitää tuommoisia pitsan leikkureita työntää 20-30tn kokonaispainoltaan oleviin vaunuihin? Jumaliste, asfalttipeti pitää vähintään olla! Tien runko huutaas silti hoosiannaa rospuuttokeleillä. Lisävarusteena taitaa joihinkin merkkeihin saada edes hieman leveämmät renkaat.
Otsikko: Vs: kuhnin apevaunu holvaa
Kirjoitti: mlahti - 08.12.11 - klo:00:16
Enhän minä muusta puhunutkaan kuin laitojen kestävyydestä! Vaikea mennä vertailemaan toisiin vaunuihin, kun ei ole kokemusta. Oikeassa olet Ojala kuitenkin tuossa, kuten myös koko ketjun aloittaja, että kuhni holvaa helposti... Tämä johtuu varmasti hieman tökerösti suunnitelluista kierrukoista. Ei kuhnikaan ole siis lähelläkään täydellisyyttä, saati sitten edellä toisia merkkejä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia eurocompin vaunuista. Mielenkiintoisen näköinen vaunu, varsinkin ne pystyruuvivaunut, joiden pohja on hieman V-mallinen. Kierrukoita nuissa on ainakin enemmän suhteessa tilavuuteen kuin muissa vaunuissa. Onkohan otettu tilavuutta laskiessa huomioon tilavuushukka, jonka ne aiheuttavat?

Btw, apevaunujen rengastus on usein vakiona surkea! Minkä takia pitää tuommoisia pitsan leikkureita työntää 20-30tn kokonaispainoltaan oleviin vaunuihin? Jumaliste, asfalttipeti pitää vähintään olla! Tien runko huutaas silti hoosiannaa rospuuttokeleillä. Lisävarusteena taitaa joihinkin merkkeihin saada edes hieman leveämmät renkaat.

siksi koska niillä ei ole tarkoitettu ajettavan offroadia, vaan päällystetyillä pihoilla..