Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:08:36

Otsikko: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:08:36
Maataloudessa saa ajaa enintään 60km/h kulkevilla traktoreilla lailisesti. Pitääköhän joskus käydä suorittamassa C korttiin se E, niin saa lietettä viedä 80km/h pellolle.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Köntys - 18.12.15 - klo:08:43

Voi kun nuo mun ritsat menisi edes neljääkymppiä  :D
Onko maajussin auton vauhtiin tullu muutoksia  ::)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Calahan - 18.12.15 - klo:09:25
Nopeimmat traktorit rinnastetaan autoihin. Jos kokonaispaino jää alle 3 500 kiloa, kuljettamiseen riittää henkilöauton ajokortti. Kun painoa on tätä enemmän, kuljettajalla pitää olla kuorma-auton ajokortti.

Eli 502:sel saap laskee 60km/h muinamiehiin? Vai....  :o
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 18.12.15 - klo:09:40
Tuulennopeiden vanhojen natikoiden arvo pomppas justiinsa....  ;D

Hmmm.....vieläköhän naapurin riihessa lötköttää 475 vaimikäseoli. Sen perässä ei pysyny mopopojat.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:09:51
Mun mielestä on mielenkiintoinen kysymys että voiko koneen nopeutta nostaa kierroksia nostamalla tonne 60 vauhtiin. Oma kun kulkee 53 niin ei se ihan hirveästi vaadi lisää kierroksia niin kulku olisi se 60.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Varjo79 - 18.12.15 - klo:10:10
Mun mielestä on mielenkiintoinen kysymys että voiko koneen nopeutta nostaa kierroksia nostamalla tonne 60 vauhtiin. Oma kun kulkee 53 niin ei se ihan hirveästi vaadi lisää kierroksia niin kulku olisi se 60.

No voi sinällään se ei ole kauheen suositeltavaa kylläkään :) Mulla on 3 tommosta tekelettä jotka kiertää reippaammin. Eli mega ottaa noin 2700rpm 705nen st noin 3000rpm ja 702nen 2700rpm.
Megassa on aistittavissa melkoista vihellystä kun lappulattiassa antaa mennä. Myös perä öljyt kuumenee melkoisesti pidemmällä reissulla. Ilmeisesti hyd pumputinta hiukan ahistaa :P Niin ja tuo on liikenne perällä niin kulkee... Nuo vanhemmat  ei kulje siltikään vaikka kiertääkin. Mutta eiole mitään ahdistuksen tunteitakaan niissä esiinny. Hieno vedättää mäkiin kun kierros aluetta piisaa siis noilla vanhemmilla. Megassa on aika hengetön tuo kierros alue 1700-2700välillä. Joten se pudottaa helpoiten mäessä vauhtia. Mutta vetää sitte taas kiukkuisesti välin 1700-900rpm. Nuo toiset sitte laulaa parhaiten siellä 2500 päällä.

Mutten suosittele jos vehkeiden sisäkalut on tehtaan jäljiltä suoraan nostaan kovin paljoo.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:11:34
Mun mielestä on mielenkiintoinen kysymys että voiko koneen nopeutta nostaa kierroksia nostamalla tonne 60 vauhtiin. Oma kun kulkee 53 niin ei se ihan hirveästi vaadi lisää kierroksia niin kulku olisi se 60.

No voi sinällään se ei ole kauheen suositeltavaa kylläkään :) Mulla on 3 tommosta tekelettä jotka kiertää reippaammin. Eli mega ottaa noin 2700rpm 705nen st noin 3000rpm ja 702nen 2700rpm.
Megassa on aistittavissa melkoista vihellystä kun lappulattiassa antaa mennä. Myös perä öljyt kuumenee melkoisesti pidemmällä reissulla. Ilmeisesti hyd pumputinta hiukan ahistaa :P Niin ja tuo on liikenne perällä niin kulkee... Nuo vanhemmat  ei kulje siltikään vaikka kiertääkin. Mutta eiole mitään ahdistuksen tunteitakaan niissä esiinny. Hieno vedättää mäkiin kun kierros aluetta piisaa siis noilla vanhemmilla. Megassa on aika hengetön tuo kierros alue 1700-2700välillä. Joten se pudottaa helpoiten mäessä vauhtia. Mutta vetää sitte taas kiukkuisesti välin 1700-900rpm. Nuo toiset sitte laulaa parhaiten siellä 2500 päällä.

Mutten suosittele jos vehkeiden sisäkalut on tehtaan jäljiltä suoraan nostaan kovin paljoo.

Suosittelen miettimään renkaiden koon muttamista jos haluaa että liikkuu 60km/h. Tuossa vaan on se että maataloustraktorit pitää sitten katsastaa liikenne traktoreiksi jos meinaa että lailisesti ajaa 60km/h.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 18.12.15 - klo:11:45
Hiukka pelottaa, että sanomalehtien palstatilaa alkaa kulua
traktoriliikenteen tapahtumista uutisointiin, jos vanhaa kalustoa
laitetaan kulkemaan 60 km/h. On noissa asfalteissa sen verran heittoja.
Etujousitus voisi tuoda turvaa...  :o
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:11:47
Taitaa vaatimuslistalla olla lokasuojat eteen, tulilasilla oli kans vaatimus, nelipyörä jarrut, jousitus eteen ja olikohan ohjaamoon. ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: supersammakko - 18.12.15 - klo:12:19
Mitähän tästä vielä tulee? 50 km/h on ihan hyvin riittänyt, että urakkatäppärin 18- kesäiset kätyrit kaataa fliegelin ja tukkii tien tunneiksi. Parhaat pyöräilykelit ja mun oli kyllä pakko kieltää lapsilta meneminen ko. tielle rehurallin aikaan...
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:12:26
Eiköhän T tai LT kortin suorittaneet ole jo jonkun aikaa traktoria ajaneet. Taitaa tulla laki vastaan näissä alaikäisen käytössä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Talonvaltaaja - 18.12.15 - klo:12:33
Meidän nopein kulkee 58 ja ei ne vaan nuo pellolle suunnitellut tarviis yli 50 kulkea. Tuosta nopeemmat pitäis suunnitella alusta lähtien uusiks;(
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:12:37
En nyt koe ajoturvallisuuden mitenkään kauheasti muuttuvan vaiks toi nopeus nousisikin 60. Yhtälaills se raktori karkaa huonolla tiellä jo 50:kin. Ongelmallisempaa on oikeastaan että kaikki kardaanit ym kestää sitä kovempaa pyöritystä.

Jotenkin tuntuu että tehdään virhe kun näille natiaisille ei laiteta 40 kilpeä perään vaikka raktori kulkisikin. Sehän tässä on ihan järkevä logiikka että se natiainen saa ajaa konetta vaikka se on rekisteröity 60. Se on ihan eri asia että onko natiaisen turvallista ajaa lujempaa kuin 40.

Mielenkiintoista olisi tutkia että onko tossa versusa suora yhteys laatikkoon kun on normi alue käytössä vai kulkeeko voima silloinkin rattaiden kautta. Siinä voisi olla helppo kohta vaihtaa rattaat niin että vauhti lisääntyy. Puhun siis ryöminnän mekaanisesta yhteydestä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:12:50
Ei kyse nyt hirveesti ole tehostamisesta vaan enemminkin ajomielekkyydestä. Jos viettää tiellä tuhansia kilometrejä niin kyllä koneet saisi hieman kulkea.

Itse en koe joskus tulevaisuudessa kauhean huonona vaihtoehtona 80 kulkevaa raktoria kunnon jousin ja jarruin. Paaliliikennettä, lantarallia ja siirtymiä on niin paljon että olisi se ihan kiva.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Mopomies - 18.12.15 - klo:12:55
Oisko kuitenkin helpompi lopettaa C-alueen tukeminen, jotta paska ja paalit voidaan viedä julkisilla kulkuvälineillä. Metrossahan paskaa jo kulkee itä-helsingissä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:13:03
Noin vähän vakavasti puhuen niin kyse on aika paljon siitä että hommataanko tiloille kuorma-autoa jolla hoidetaan materiaalin kuskaukset samalla kun raktori seisoo tallissa. Itse koen että on ihan järkevää ostaa joku 90 kulkevaraktori mikä siis on varusteltu siihen hommaan ja ajella sillä nää materiaalinkuljetukset. Sitten tafpeen mukaan pulttaa peltorenkaat ja lähtee kylvämään kun se aika on. Silloin tietenkin raktorin renkaat ja kylvökoneen pitää rajoittaa nopeutta siirtymillä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Varjo79 - 18.12.15 - klo:13:13
Mun mielestä on mielenkiintoinen kysymys että voiko koneen nopeutta nostaa kierroksia nostamalla tonne 60 vauhtiin. Oma kun kulkee 53 niin ei se ihan hirveästi vaadi lisää kierroksia niin kulku olisi se 60.

No voi sinällään se ei ole kauheen suositeltavaa kylläkään :) Mulla on 3 tommosta tekelettä jotka kiertää reippaammin. Eli mega ottaa noin 2700rpm 705nen st noin 3000rpm ja 702nen 2700rpm.
Megassa on aistittavissa melkoista vihellystä kun lappulattiassa antaa mennä. Myös perä öljyt kuumenee melkoisesti pidemmällä reissulla. Ilmeisesti hyd pumputinta hiukan ahistaa :P Niin ja tuo on liikenne perällä niin kulkee... Nuo vanhemmat  ei kulje siltikään vaikka kiertääkin. Mutta eiole mitään ahdistuksen tunteitakaan niissä esiinny. Hieno vedättää mäkiin kun kierros aluetta piisaa siis noilla vanhemmilla. Megassa on aika hengetön tuo kierros alue 1700-2700välillä. Joten se pudottaa helpoiten mäessä vauhtia. Mutta vetää sitte taas kiukkuisesti välin 1700-900rpm. Nuo toiset sitte laulaa parhaiten siellä 2500 päällä.

Mutten suosittele jos vehkeiden sisäkalut on tehtaan jäljiltä suoraan nostaan kovin paljoo.

Suosittelen miettimään renkaiden koon muttamista jos haluaa että liikkuu 60km/h. Tuossa vaan on se että maataloustraktorit pitää sitten katsastaa liikenne traktoreiksi jos meinaa että lailisesti ajaa 60km/h.

Nii Mutku ei siihen sovi alle isommat siis megaan :-\ Ei niitä noista niinkään kulkemisen takia ole niitä kiekkoja nostettu. Vaan kun on koitettu josko niillä jonkun mäen pääsis paremmin ylös :-\ Joskin niille on jotain muutakin jekkua tehty kuin pelkät kierrokset nostettu.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: icefarmer - 18.12.15 - klo:13:36
Ei kyse nyt hirveesti ole tehostamisesta vaan enemminkin ajomielekkyydestä. Jos viettää tiellä tuhansia kilometrejä niin kyllä koneet saisi hieman kulkea.

Itse en koe joskus tulevaisuudessa kauhean huonona vaihtoehtona 80 kulkevaa raktoria kunnon jousin ja jarruin. Paaliliikennettä, lantarallia ja siirtymiä on niin paljon että olisi se ihan kiva.
kyllä kyllä, mutta se  paalinkuljetus on jo ihan kävelyvauhissakin riittävän vaarallista muille tielläliikkujille maajussien nykyisillä kuormaustavoilla ja sidonnoilla.

sitte tullee nämä uudet nopeudet ja vanhat kärryt ja yleensääkin nuo perävaunujen rengastukset, pelto-ominaisuudet ja tieominaisuudet pakkaa oleen ristiriidassa ja painopisteet korkealla... paripyörätkin päällä ilman muuta mennään lujaa ilman äärivaloja ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: supersammakko - 18.12.15 - klo:13:38
En nyt koe ajoturvallisuuden mitenkään kauheasti muuttuvan vaiks toi nopeus nousisikin 60. Yhtälaills se raktori karkaa huonolla tiellä jo 50:kin. Ongelmallisempaa on oikeastaan että kaikki kardaanit ym kestää sitä kovempaa pyöritystä.

Jotenkin tuntuu että tehdään virhe kun näille natiaisille ei laiteta 40 kilpeä perään vaikka raktori kulkisikin. Sehän tässä on ihan järkevä logiikka että se natiainen saa ajaa konetta vaikka se on rekisteröity 60. Se on ihan eri asia että onko natiaisen turvallista ajaa lujempaa kuin 40.

Mielenkiintoista olisi tutkia että onko tossa versusa suora yhteys laatikkoon kun on normi alue käytössä vai kulkeeko voima silloinkin rattaiden kautta. Siinä voisi olla helppo kohta vaihtaa rattaat niin että vauhti lisääntyy. Puhun siis ryöminnän mekaanisesta yhteydestä.
en puhunutkaan ajoturvallisuudesta, eniten olen huolissani muiden tielläliikkujien turvallisuudesta.

Kyllähän tuolla valtatiellä voisi ajaa vaikka sataa, mutta kun mentaliteetti on että tie kun tie, niin lämä on pohjassa.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: John Ferguson - 18.12.15 - klo:15:36
Ei kyse nyt hirveesti ole tehostamisesta vaan enemminkin ajomielekkyydestä. Jos viettää tiellä tuhansia kilometrejä niin kyllä koneet saisi hieman kulkea.

Itse en koe joskus tulevaisuudessa kauhean huonona vaihtoehtona 80 kulkevaa raktoria kunnon jousin ja jarruin. Paaliliikennettä, lantarallia ja siirtymiä on niin paljon että olisi se ihan kiva.
kyllä kyllä, mutta se  paalinkuljetus on jo ihan kävelyvauhissakin riittävän vaarallista muille tielläliikkujille maajussien nykyisillä kuormaustavoilla ja sidonnoilla.

sitte tullee nämä uudet nopeudet ja vanhat kärryt ja yleensääkin nuo perävaunujen rengastukset, pelto-ominaisuudet ja tieominaisuudet pakkaa oleen ristiriidassa ja painopisteet korkealla... paripyörätkin päällä ilman muuta mennään lujaa ilman äärivaloja ;D ;D ;D ;D
Sen päivän haluan nähdä kun joku vetää palapelikärryä 60km/h täydessä jyvälastissa ja ne onnettomat mopon renkaat sulaa alle.  ;D

Uudet portaattomat saa kuulemma kulkemaan 60km/h vain ohjelmaa muuttamalla, jarrujenkin pitäisi ilmeisesti olla mitoitetut noille nopeuksille (saako jossain muualla euroopassa jo ajaakin 60km/h). Jos paljon tieajoa tulee, niin siitä vaan Case Optumia ostamaan, on kuulemma automaisempi ajaa kuin muut traktorit. Renkaatkin palautuu mutkan jälkeen keskilinjaan kun ratista päästää irti.  :o
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: iskra - 18.12.15 - klo:15:52
  Naapurikunnassa muutama vuosi sitten ajoi yks kaveri ventillä tutkaan vähän yli 8- kymppiä ,ajo loppuisiihen ja trailerilla pois tutkittavaksi mitä on tehty..
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:16:02
Ei kyse nyt hirveesti ole tehostamisesta vaan enemminkin ajomielekkyydestä. Jos viettää tiellä tuhansia kilometrejä niin kyllä koneet saisi hieman kulkea.

Itse en koe joskus tulevaisuudessa kauhean huonona vaihtoehtona 80 kulkevaa raktoria kunnon jousin ja jarruin. Paaliliikennettä, lantarallia ja siirtymiä on niin paljon että olisi se ihan kiva.
kyllä kyllä, mutta se  paalinkuljetus on jo ihan kävelyvauhissakin riittävän vaarallista muille tielläliikkujille maajussien nykyisillä kuormaustavoilla ja sidonnoilla.

sitte tullee nämä uudet nopeudet ja vanhat kärryt ja yleensääkin nuo perävaunujen rengastukset, pelto-ominaisuudet ja tieominaisuudet pakkaa oleen ristiriidassa ja painopisteet korkealla... paripyörätkin päällä ilman muuta mennään lujaa ilman äärivaloja ;D ;D ;D ;D

Pysyykös esim. sorakuorma kasassa tilanteessa kuin tilanteessa?

No oon nähnyt täyspitkän umpiauton josta tulee kuutio pari lunta takana tulevien niskaan! Eikäs se eräs ammattiautoilia tiputtanut 20 tonnin komatsun vasta liikennevaloihin?
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 18.12.15 - klo:16:50
Hei oottko kuullu, ruottalaiset valmistaa jo ratkaisua teidän ongelmiin: KUORMA-AUTO!

Kyllä pitäs maataloustuotanto painottaa tänne tundralle. Jokaisella 1000ha paskanlevitys, ja rehunkorjuupinta-alaa navetan takana.
Ei tarvi neljän kunnan läpi ajaa rehupallojen perässä...
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:16:50
Mun mielestä ei ole syytä rajoittaa kaikkien kulkua sen mukaan kun jotkut sikailee. Itse pitäisin hyvänä että hinattava kalusto olisi tyyppihyväksytty jos niitä hinataan tän 40-60 välillä ja sitten koko yhdistelmän katsastus jos ylitetään 60. Kalustoa saisi sitten kyllä sekottaa ja ajaa sen hitaamman "ajoneuvon" mukaan. Vaikka katsastuksia ei olisikaan.

Kaikille alle 18 vuotiaille rajoituksena olisi 40 ja sen jälkeen saisi vasta ylittää tuo nopeus vaikka kone kulkisikin. Nää ei kuitenkaan ole mitään leluja vaan työkoneita mitä käytetään ainoastaan työntekoon. Joku kaupunkihurvittelu johtaisi samantien kortin menetykseen ja myös omistajan sakotukseen.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Oksa - 18.12.15 - klo:16:56
nuunpä.   onkohan tuossa asetuksessa muuten ollenkaan ajateltu noita 15 vuotiaita jokka saabi ajaa traktoreilla julkisellakin tiellä?   jotenkin tuntuu kun noita kattelee ja enempi kuuntelee että olis sittenkin se 30 kilsaa tunnissa noille ihan kelpo kulkunopeus... alkaa jo huolestuttamaan nuo muut teillä liikkuvat ja niiden turvallisuus.                              testosteronikuohun aikaan voi joku pikkuauto ärsyttää liikaa ja ......
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.12.15 - klo:17:21
Ei kai tämä laki nyt anna oikeutta vanhojen romujen nopeutta nostaa yhtään mihinkään, täh  :o
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:17:25
Ei kai tämä laki nyt anna oikeutta vanhojen romujen nopeutta nostaa yhtään mihinkään, täh  :o

Se on just mielenkiintoista että vaaditaanko jotain erityistä nykyisen 50 laatikon lisäksi mikä estää uusintakatsastuksen tonne 60 saakka vai vaatiiko edes katsastusta.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Mullitilallinen - 18.12.15 - klo:17:35
Eiköhän tuo ole ihan päivänselvää, että vanhan koneen nopeutta ei saa nostaa. Se saa kulkea sen minkä tehtaalta lähtiessä on kulkenut.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.12.15 - klo:17:38
Eiköhän tuo ole ihan päivänselvää, että vanhan koneen nopeutta ei saa nostaa. Se saa kulkea sen minkä tehtaalta lähtiessä on kulkenut.
Niin, mutta täällä on jo valtava vauhti kiima päällä ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:17:45
Eiköhän tuo ole ihan päivänselvää, että vanhan koneen nopeutta ei saa nostaa. Se saa kulkea sen minkä tehtaalta lähtiessä on kulkenut.

Mikä kulujen maksimointi on tässä tarkoituksena. Ei kait siinä mitään väliä ole vuosiluvulla jos säädökset täyttyy sen nopeamman ajon puolesta. Uusintakatsastus jos ei säädökset ole täyttyneet tehtaalta lähtiessä eli koneeseen on lisätty vaadittavia ominaisuuksia. Aika kallista leikkiä jos väki vaihtelee kalustoa täysin samanlaiseen jotta voidaan käyttää sellaista ohjelmaa joka sallii korkeamman nopeuden.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: meidän Isä - 18.12.15 - klo:18:23
Eikös noissa 60km/h traktoreissa ole järjestäin jarruassistentit ja abs hilkkeet?
Tuskin noita alempaan luokkaan tyypitettyjä ihan vaan katsastuskonttorireissulla saa. Joku isompi fentti saattaa mennä, mutta vanhempia koneita tuskin saa ihan läpihuutojuttuna. Saattaa tulla kaikenlaista ihan hytin lujuuksista alkaen.

Eikä silti. Kuorma-auton kun saa jo sillä nopean traktorin rengassarjan hinnalla, niin aika vähän herättää mielenkiintoa tuollainen nopeanajon pompotin. JCB 60km/h mallina taisi olla jo yli 200 000e, vaikea siihen on järki löytää.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:18:47
Eikös noissa 60km/h traktoreissa ole järjestäin jarruassistentit ja abs hilkkeet?
Tuskin noita alempaan luokkaan tyypitettyjä ihan vaan katsastuskonttorireissulla saa. Joku isompi fentti saattaa mennä, mutta vanhempia koneita tuskin saa ihan läpihuutojuttuna. Saattaa tulla kaikenlaista ihan hytin lujuuksista alkaen.

Eikä silti. Kuorma-auton kun saa jo sillä nopean traktorin rengassarjan hinnalla, niin aika vähän herättää mielenkiintoa tuollainen nopeanajon pompotin. JCB 60km/h mallina taisi olla jo yli 200 000e, vaikea siihen on järki löytää.

No sitä kuormuria et käytä kun siihen yhteen hommaan jos ei miljoonaa vaihtolavaa ja jotain maastorenkaita ole. Traktoriin käy  vanhat työkoneet alkuun ja vähitellen voit uusia niitä nopean traktorin vermeitä perään.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:18:51
Eikös noissa 60km/h traktoreissa ole järjestäin jarruassistentit ja abs hilkkeet?
Tuskin noita alempaan luokkaan tyypitettyjä ihan vaan katsastuskonttorireissulla saa. Joku isompi fentti saattaa mennä, mutta vanhempia koneita tuskin saa ihan läpihuutojuttuna. Saattaa tulla kaikenlaista ihan hytin lujuuksista alkaen.

Eikä silti. Kuorma-auton kun saa jo sillä nopean traktorin rengassarjan hinnalla, niin aika vähän herättää mielenkiintoa tuollainen nopeanajon pompotin. JCB 60km/h mallina taisi olla jo yli 200 000e, vaikea siihen on järki löytää.

Niin siis kysehän on nimenomaan siitä että saako nykyisen ns. 50 laatikon nostaa kulkemaan 59 km/h laillisesti. Nää yli 60 kulkevat on sitten ihan oma lukunsa ja suht samaan hintaan menee varmaan kuorma-auto ja raktori jos koneiden ikä on edes lähellä samaa. Lisäksi joku raktori kuormaa paalikuorman ihan erilailla siellä etäpellolla kuin kuorma-auto. On vaan tosiasia että harvalla tilalla riittää kuorkille ajoa mutta monella voisi olla toisena raktorina hieman kovempaa kulkeva kampe.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: -aggo- - 18.12.15 - klo:18:51
Ei kyse nyt hirveesti ole tehostamisesta vaan enemminkin ajomielekkyydestä. Jos viettää tiellä tuhansia kilometrejä niin kyllä koneet saisi hieman kulkea.

Itse en koe joskus tulevaisuudessa kauhean huonona vaihtoehtona 80 kulkevaa raktoria kunnon jousin ja jarruin. Paaliliikennettä, lantarallia ja siirtymiä on niin paljon että olisi se ihan kiva.
kyllä kyllä, mutta se  paalinkuljetus on jo ihan kävelyvauhissakin riittävän vaarallista muille tielläliikkujille maajussien nykyisillä kuormaustavoilla ja sidonnoilla.

sitte tullee nämä uudet nopeudet ja vanhat kärryt ja yleensääkin nuo perävaunujen rengastukset, pelto-ominaisuudet ja tieominaisuudet pakkaa oleen ristiriidassa ja painopisteet korkealla... paripyörätkin päällä ilman muuta mennään lujaa ilman äärivaloja ;D ;D ;D ;D

Tekniset ominaisuudet juuri taitaa monesta tr-yhdistelmästä puuttua jotta 60km/h turvallista ajaa, ja JÄRKEÄ tarvis näille 15v kortin juuri saaneille-
vähän ajokokemusta oleville ettei se tr karkaa käsistä, etenkin kokonais paino hurjat 40tn!

60km vauhdin himoitsijoilla taitaa yksi pointti monella unohtunut--kuinka siinä tr riittää voima jos vauhti nostetaan 50>>60km, ja ajetaan siis reilu kuorma päällä.
siinä voi perä ja navat lämmitä, entä jarrut, voipi myös kärryn laakereista savu nousta..
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 18.12.15 - klo:18:59
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:19:05
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 18.12.15 - klo:19:17
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:19:18
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.

Harvalla kuorkilla mennään pellolle rehunteon aikaan samalla tavalla kuin traktorilla. Silloinhan on sama jo jos nopeatraktori tarvii CE kortin, niin silloinhan pitäisi jo rekkaan verrata. Eli mää väitän että ei saata löytyä sitä rekkamiestä joka kesäkelissä ajaa ajosilppurin rinnalla 72 toonin yhdistelmällä ja ottaa siihen vielä kuorman!
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 18.12.15 - klo:19:27
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.

Harvalla kuorkilla mennään pellolle rehunteon aikaan samalla tavalla kuin traktorilla. Silloinhan on sama jo jos nopeatraktori tarvii CE kortin, niin silloinhan pitäisi jo rekkaan verrata. Eli mää väitän että ei saata löytyä sitä rekkamiestä joka kesäkelissä ajaa ajosilppurin rinnalla 72 toonin yhdistelmällä ja ottaa siihen vielä kuorman!
Tehdäänhän sitä paljoki. Ei tosin suomesa ;D
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:19:32
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:20:13
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

En oikein usko että kovin paljoa yli 60km/h liikuvia myydään Suomessa. Pitäsi olla joka kantilla jouset akseleissa, ABS-jarrut joka kantilla ja varmaan jonkinlainen luistonesto. Kärri pitäsisi myös olla tyypihyväksytty tuohon yli 60km/h, sitten kalustolle vuosittainen katsastus. Siinähän rupeaa homma riittämään kun koko repertuaarin hinaa katsastuskonttorille ja osa haisee enemman tai vähemmän paskalle.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Ärrpää - 18.12.15 - klo:20:32
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

 Aika monesti jo viidenkympin pelissä pitää olla lokaria, kunnon jarrut ja laminoitu tuulilasi. Miten enkun kuusviis kulkevat ventikset eroo muista? "Maatilan välttävästi" toimivan vetopöytä nupin saa alle kymmenellä tuhannella €:llä, kärry+dolly+tr pellolla, päistetieltä eteenpäin äääfffhhoolla.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 18.12.15 - klo:20:41
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

 Aika monesti jo viidenkympin pelissä pitää olla lokaria, kunnon jarrut ja laminoitu tuulilasi. Miten enkun kuusviis kulkevat ventikset eroo muista? "Maatilan välttävästi" toimivan vetopöytä nupin saa alle kymmenellä tuhannella €:llä, kärry+dolly+tr pellolla, päistetieltä eteenpäin äääfffhhoolla.

Raivataanhan lisää peltoa, niin selviää niillä 60km/h laitteilla.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 18.12.15 - klo:22:13
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

En oikein usko että kovin paljoa yli 60km/h liikuvia myydään Suomessa. Pitäsi olla joka kantilla jouset akseleissa, ABS-jarrut joka kantilla ja varmaan jonkinlainen luistonesto. Kärri pitäsisi myös olla tyypihyväksytty tuohon yli 60km/h, sitten kalustolle vuosittainen katsastus. Siinähän rupeaa homma riittämään kun koko repertuaarin hinaa katsastuskonttorille ja osa haisee enemman tai vähemmän paskalle.

Kyllä tässä tapausessa olisi isännällä vain yksi tai muutama työkone jonka saisi hinata yli 60 ja loput olisi ihan perus koneita. Eli sinne konttuurille roudattaisi ainoastaan se raktori ja ne "ajoneuvot" joita saisi vetää yli 60. Loppuja vedettäisi sitten hitaammin.

Nää muutamat viimeiset sivut on toki ihan jargonia koska kukaan ei viellä ole tainnut nähdä lopullista säädösjargonia.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: ht - 19.12.15 - klo:01:04
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....

76.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 19.12.15 - klo:05:59
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....

76.

Lähellä oli tämäki onnistua kerralla...  ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: ht - 19.12.15 - klo:08:37
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....

76.

Lähellä oli tämäki onnistua kerralla...  ;D

Ei tuo haitannut, piti vaan päästä taas pätemään... :-[
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: alpo10 - 19.12.15 - klo:09:23

Kyllä tässä tapausessa olisi isännällä vain yksi tai muutama työkone jonka saisi hinata yli 60 ja loput olisi ihan perus koneita. Eli sinne konttuurille roudattaisi ainoastaan se raktori ja ne "ajoneuvot" joita saisi vetää yli 60. Loppuja vedettäisi sitten hitaammin.

Nää muutamat viimeiset sivut on toki ihan jargonia koska kukaan ei viellä ole tainnut nähdä lopullista säädösjargonia.
nyt on esillä ollut pitkälti tekniset ratkaisut ja korttiasiat.

Kun vauhti lisääntyy, niin liikenneturvallisuus mm ajoneuvon hallinta, keliolosuhteet, tiestön kantavuus, katsastukset ja erityisesti kuorman sidonta lähestyy kuorma-autoja koskevaa säädösten viidakkoa. Nythän pyöreitä paaleja kuskataan traktorilla parissa kerroksessa jollain köydellä sidottuna, katsastamattomalla kalustolla, teoriakokeella saadulla kortilla....jos samat paalit laitetaan rekkaan, niin vähän muuttuu säännöt.

Jos taas tätä säädöstöä kovasti "helpotetaan" aiheuttaa se selvän kilpailuedun rahtareihin nähden....siis poliittinen ja edunvalvontakysymys nousee kanssa esiin. Jos taas säännöt on tiukat, niin ainakin laitevalmistajat laittaa sontakärryihin luistonestoja varmaan mielellään... viljelyn tulos pitäisi kyllä tehdä siellä pellon puolella, eikä tiellä :)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 19.12.15 - klo:09:30

Kyllä tässä tapausessa olisi isännällä vain yksi tai muutama työkone jonka saisi hinata yli 60 ja loput olisi ihan perus koneita. Eli sinne konttuurille roudattaisi ainoastaan se raktori ja ne "ajoneuvot" joita saisi vetää yli 60. Loppuja vedettäisi sitten hitaammin.

Nää muutamat viimeiset sivut on toki ihan jargonia koska kukaan ei viellä ole tainnut nähdä lopullista säädösjargonia.
nyt on esillä ollut pitkälti tekniset ratkaisut ja korttiasiat.

Kun vauhti lisääntyy, niin liikenneturvallisuus mm ajoneuvon hallinta, keliolosuhteet, tiestön kantavuus, katsastukset ja erityisesti kuorman sidonta lähestyy kuorma-autoja koskevaa säädösten viidakkoa. Nythän pyöreitä paaleja kuskataan traktorilla parissa kerroksessa jollain köydellä sidottuna, katsastamattomalla kalustolla, teoriakokeella saadulla kortilla....jos samat paalit laitetaan rekkaan, niin vähän muuttuu säännöt.

Jos taas tätä säädöstöä kovasti "helpotetaan" aiheuttaa se selvän kilpailuedun rahtareihin nähden....siis poliittinen ja edunvalvontakysymys nousee kanssa esiin. Jos taas säännöt on tiukat, niin ainakin laitevalmistajat laittaa sontakärryihin luistonestoja varmaan mielellään... viljelyn tulos pitäisi kyllä tehdä siellä pellon puolella, eikä tiellä :)

Kyllä sidontasäännöt on aivan samat raktorilla ja autolla. Jussit ei vaan niitä kauheasti kunnioita.

Toisaalta lienee selvää että se kalusto joka kulkee yli 60 tulee vaatimaan aivan rekkaa vastaavan katsastuksen eikä siinä oikeastaqn mitään. Toivottavasti vaan tekevät hitaamman ajoneuvon yhdistämisen tähän nopeampaan raktoriin helpoksi jolloin ei saa ajaa kuin 60 tai jotain.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Ketku - 19.12.15 - klo:09:35
Mitä väliä sillä on vaikka traktori kulkis sataa?
Kulkeehan autokin 200 sillä ei vaan saa ajaa ku 80
Mennään tilanteen mukaan, mun traktorit on kulkenu jo vuosia sen 50- 60km/h ja ihan tehtaalta tullessa, eikä kukaan oo pysäytelly koskaan tienn päällä.
Järki pitää olla kuskilla päässä sama millä härvelillä on liikkeellä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Mopomies - 19.12.15 - klo:10:12
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

 Aika monesti jo viidenkympin pelissä pitää olla lokaria, kunnon jarrut ja laminoitu tuulilasi. Miten enkun kuusviis kulkevat ventikset eroo muista? "Maatilan välttävästi" toimivan vetopöytä nupin saa alle kymmenellä tuhannella €:llä, kärry+dolly+tr pellolla, päistetieltä eteenpäin äääfffhhoolla.

Ime sitä volvos perää  ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Ärrpää - 19.12.15 - klo:10:27

 Eipä oo semmosta.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Peltola - 19.12.15 - klo:10:57
Aika vähän on puututtu siihen, mitä tuhoa syntyy, kun traktorilla ajetaan liian lujaa. Ainakin valtrojen ja case:ien kartaaneja on lähtenyt tuhoten etuperää ja laatikkoa. Onpa puhjennut tankki tai lootan kuorikin. Nämä yleensä vapaalla ajaen kuuttakymmpiä ja jarruun koskemalla neliveto päälle ja poks.
Renkaiden suurennuksella kartaani ei tosin pyöri yhtään lujempaa.
Eikä noita 40-koneita saisi muuttaakaan ilman LT-varustelua, vaikkakin renkaat isontamalla noin on itselläkin käynyt.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: vms1 - 19.12.15 - klo:12:43
Aika vähän on puututtu siihen, mitä tuhoa syntyy, kun traktorilla ajetaan liian lujaa. Ainakin valtrojen ja case:ien kartaaneja on lähtenyt tuhoten etuperää ja laatikkoa. Onpa puhjennut tankki tai lootan kuorikin. Nämä yleensä vapaalla ajaen kuuttakymmpiä ja jarruun koskemalla neliveto päälle ja poks.
Renkaiden suurennuksella kartaani ei tosin pyöri yhtään lujempaa.
Eikä noita 40-koneita saisi muuttaakaan ilman LT-varustelua, vaikkakin renkaat isontamalla noin on itselläkin käynyt.

Täähän on juuri se mielenkiintoinen kysymys että onko esim valtra suunniteltu niin että se kestää ton nopeuden noston 50-60 jos se siis olisi laillista. Mielummin sen tekisi jotain ratasta muuttamalla mutta vauhdin saa kiihtymään vain ohjelmaa muuttamalal jolloin koneen kierrokset nousee sen verran että nopeus lisääntyy. Ainakin omassa tulee värinää kardaaniin heti 60 jälkeen eli äkkiseltään joutuu tasapainottaa paremmin.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: ht - 19.12.15 - klo:14:29
Kardaanin tasapainotus ei kauheita maksa. Jos paljon tieajoa, niin ei tekis varmaan pahaa käyttää painotuksessa, vaikkei kone 60 kulkiskaan.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: +200 - 19.12.15 - klo:14:38
Juurikaan en yleensä kehitystä vastustele.Mutta munmielestä tuo 52 mitä nuo munki koneet kulkee,on traktorille riittävä vauhti.Jos ei sillä kerkee,niin sitte pitää viedä enemmän kerralla 8)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: ijasja2 - 19.12.15 - klo:15:10
Juurikaan en yleensä kehitystä vastustele.Mutta munmielestä tuo 52 mitä nuo munki koneet kulkee,on traktorille riittävä vauhti.Jos ei sillä kerkee,niin sitte pitää viedä enemmän kerralla 8)

Just näin. Melkoisen riskialttiita koneita tulee, kun kuskit ei välttämättä niitä penaalin terävimpiä kyniä... Neljstäkympistä kun nopeus nousee kuuteen kymppiin, pysähtymismatka reaktioaikoineen nousee AUTOLLA, KUIVALLA TIELLÄ 20 metristä yli 36 metriin. Alkaa olla kuudenmpin vauhilla, traktorilla ja soratiellä luokkaa 100 metriä. Neljällä kympillä riittäs se reilu 50 metriä.

Se hyväpuolihan tässä on, että kuorman kanssa vaatii voimaa että saa sen kuuskymppiä tauluun, vähän rajoittaa kohellusta. Toisaalta, voi vain innostaa ajamaan äärirajoilla joitakin kouhoja kun ei halua saavutettua nopeutta turhilla jarrutuksilla hidastaa.

Seuraava kone todennäköisesti kuudenkympin perällä, mikäli mahdollista valita. Harva perävälitys mukava viidenkympin vauhdissakin, neljäkymppiä jollottelee jo mukavan matalilla kierroksilla.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 19.12.15 - klo:15:55
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Naturalis - 19.12.15 - klo:16:52
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
Itse asiassa toi 10% toleranssi koski maataloustraktoria eli 40+10%, liikennetraktorin maksiminopeus oli 50 eikä yhtään enempää.
Jaa olikin toleranssit poistuneet jo 2004: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041328#Pidp3271344  ;)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: TDK - 19.12.15 - klo:16:53
Ja mikä se on se koneen todellinen nopeus? Kaverin deutz mittarin mukaa 56, todellista n.49km/h. Valtra T mittarin mukaan 59kmh, todellista 54km/h.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Naturalis - 19.12.15 - klo:16:58
Ja mikä se on se koneen todellinen nopeus? Kaverin deutz mittarin mukaa 56, todellista n.49km/h. Valtra T mittarin mukaan 59kmh, todellista 54km/h.
Katsos kun noi ulkomaan koneet on tehty laillisiksi, samoin niissä on aidot jarrut etuakselilla toisin kuin Valtuissa jotka on tyypitetty silkkerinterillä ja sitten laitettu isommat kumit alle... 8)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 19.12.15 - klo:17:05
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
Itse asiassa toi 10% toleranssi koski maataloustraktoria eli 40+10%, liikennetraktorin maksiminopeus oli 50 eikä yhtään enempää.
Jaa olikin toleranssit poistuneet jo 2004: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041328#Pidp3271344  ;)

Käytännössä näissä on toleranssi kun virkavalta tekee automaatisen vähennyksen mitatusta nopeudesta 3km/h
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: wolfheartscry - 19.12.15 - klo:22:17
Tuossa jo aiemmin mainittiinkin, että noupeuden nosto vaikuttaa pysähtymisiin aika radikaalisti eli nopeuden neliössä. Nopeuden nosto 50->60 nostaa jarrutusmatkaa yli 30% (mikäli laski oikein). Joutuu jo oikasti alkaa mitettimään, että onko pakko ajaa kaasu pohjassa. Osalla varmasti on reikä päässä ja luonto ei anna periksi höllätä vähän jo ennen kuin sattuu vaaratilanteita. Muutamia kuolonkolareita kun ajetaan, niin kohta ollaan direktiivipäivillä sun muilla lisäkoulutuksilla. Niihin se kustannustehokkuus sitten häviää.

Toinen on vauhtisokeus. Kun ajat motarinopeuksia autolla jonkin aikaa, niin kahdeksankymppiä ei tunnu sen jälkeen miltään. 60 koneella tulee helposti ajeltua liian kovaa kuoppiin ja perässä tuleva työkone on hätää kärsimässä ja todennäköisesti ei ole edes luokiteltu sellaisiin nopeuksiin. Kiire kun on, niin ajetaan kuitenkin maksimia.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: icefarmer - 19.12.15 - klo:22:19
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
loppuu sipilän ihannointi kun se parahin rikesakko sieltä rapsahtaa :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Naturalis - 19.12.15 - klo:22:20

Toinen on vauhtisokeus. Kun ajat motarinopeuksia autolla jonkin aikaa, niin kahdeksankymppiä ei tunnu sen jälkeen miltään. 60 koneella tulee helposti ajeltua liian kovaa kuoppiin ja perässä tuleva työkone on hätää kärsimässä ja todennäköisesti ei ole edes luokiteltu sellaisiin nopeuksiin. Kiire kun on, niin ajetaan kuitenkin maksimia.
Kannattaa katsoa mitä uuden koneen perässä lukee. Monessa Keski-Euroopasta tulleen koneen perässä on kahdenkympin lätkä... ;)
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 20.12.15 - klo:07:03
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
loppuu sipilän ihannointi kun se parahin rikesakko sieltä rapsahtaa :D :D :D :D

Postikortin lähettävät. Halpa konsti hankkia joulu kortit
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: wtf - 20.12.15 - klo:16:48
Tuossa jo aiemmin mainittiinkin, että noupeuden nosto vaikuttaa pysähtymisiin aika radikaalisti eli nopeuden neliössä. Nopeuden nosto 50->60 nostaa jarrutusmatkaa yli 30% (mikäli laski oikein). Joutuu jo oikasti alkaa mitettimään, että onko pakko ajaa kaasu pohjassa. maksimia.

Jarrutus/pysähtymismatkan muutoksen arviointi on mahdotonta käytännössä, kun käy kuitenkin näin: https://www.youtube.com/watch?v=nNI4887Cq9g

Liike-energia lisääntyy 50->60km/h +44% (mikäli laskin oikein(8)))

Ei koske päistetieltä lähtijöitä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: wolfheartscry - 25.12.15 - klo:17:19
Tuossa jo aiemmin mainittiinkin, että noupeuden nosto vaikuttaa pysähtymisiin aika radikaalisti eli nopeuden neliössä. Nopeuden nosto 50->60 nostaa jarrutusmatkaa yli 30% (mikäli laski oikein). Joutuu jo oikasti alkaa mitettimään, että onko pakko ajaa kaasu pohjassa. maksimia.

Jarrutus/pysähtymismatkan muutoksen arviointi on mahdotonta käytännössä, kun käy kuitenkin näin: https://www.youtube.com/watch?v=nNI4887Cq9g

Liike-energia lisääntyy 50->60km/h +44% (mikäli laskin oikein(8)))

Ei koske päistetieltä lähtijöitä.
Joo oikein laskit. Ite olin näköjään laskenut, että kuinka paljon pienempi on liike-energia, jos nopeus alenisi. Tekee tämä vertailuprosenttilasku välillä kepposia. Hyvä, että täällä ollaan hereillä, ettei ihan mikä tahansa soopa mene läpi.  ;)

Joka tapauksessa aika merkittävästä asiasta on kuitenkin kyse turvallisuusmielessä.
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Oksa - 25.12.15 - klo:19:08
tietääköhän kukaan mikä tuossa deutsissa petti?   oliko etuakseli noin hepposasti runkoon kiinnitetty vai joku jousituspakettiko petti?
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.12.15 - klo:19:25
tietääköhän kukaan mikä tuossa deutsissa petti?   oliko etuakseli noin hepposasti runkoon kiinnitetty vai joku jousituspakettiko petti?
SAShan sen on meille monesti ilmoittanut suurena ilonaan, saksa on paska maa ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Ärrpää - 25.12.15 - klo:19:32
tietääköhän kukaan mikä tuossa deutsissa petti?   oliko etuakseli noin hepposasti runkoon kiinnitetty vai joku jousituspakettiko petti?
SAShan sen on meille monesti ilmoittanut suurena ilonaan, saksa on paska maa ;D

 Tässä taitaa olla jatko-osa: https://www.youtube.com/watch?v=IXUp8blz8YA ei oo turhaan jontikka laittanu kettinkiä tuohon kohti...
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: versu213 - 25.12.15 - klo:20:16
se on näköjään YLIVOIMANEN pito trelleborgeissa... ;D
Otsikko: Vs: Nyt se on virallista!
Kirjoitti: Terminator II - 26.12.15 - klo:10:43
se on näköjään YLIVOIMANEN pito trelleborgeissa... ;D

Mites se nokialainen piti siinä 60 tonnin yhdistelmässä joka Joensuussa veti 60km/h alaueella 80km/h henkilöauton kylkeen? ???