Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomu varastokirjanpito  (Luettu 6415 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Luomu varastokirjanpito
Voi ei, olisi pitänyt lähettää ET-keskukseen kirjanpito kun sellaista ei ollut esitellä luomutarkastuksessa. Olin ajatellut että sellaista tarvitaan vasta kun siirtymäkauden satoa alkaa kertyä. Viljelysuunnitelma ja lohkokirjanpito tehdään Peltotuella jonka varasto-toiminnossa on siemenet, lannoitteet, lannat ja kasvinsuojeluaineet. Lohkokirjanpitoa varten kirjataan sadot ohjelmaan mutta niistä ei näy varastoja. Tarkastaja kysyi TE-keskuksesta, että täytyykö vanhoista tavaomaisesti viljellyistä rehupaaleista, jotka syötetään tavanomaiseen tuotantoon jääneille omille emolehmille, pitää kirjaa. Ei tarvitse.

Miten homma kannattaa toteuttaa ja kuinka tarkkaan? Esim. joka tunti merkitään listaan mitä lehmät ovat syöneet ja kakkineet vai neljännesvuosittain tms? Mallilomakkeet ovat pohjalta: puitiin 15ha kauraa siiloon 1, rekka vei kaurat, varasto 0 kg.

Viljaa ei ollut kuin siemen varastossa kun luomu alkoi. Lantaa oli omilta elukoilta ja kesällä tuli sekä lantalaan että suoraan pellolle muualta. Korsirehuilla ei käydä kauppaa, kuivikeolkea paalataan tavanomaisilta pelloilta. Siirtymävuodet tuotetaan varastoon rehua karjalle ja siementä, jotta sitten päästään tuottamaan luomujyviä myyntiin myöhemmin.

Mites tämä nyt hoideltaisiin?


JoHaRa

  • Vieras
Vs: Luomu varastokirjanpito
Kai nuo pitäisi kirjoittaa tuohelle ja mustikkamehulla.

Vissiin TE-keskusten välillä on tulkinnosssa eroja. Olen kuullut että täällä Savossa aika ylimalkainenkin ja vapaamuotoinen selitys on riittävä. Luulen että ProAgrian luomuneuvojilla on tähän joku sopiva Excel-pohja, todennäköisesti antavat pyytäjille.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Luomu varastokirjanpito
Kai nuo pitäisi kirjoittaa tuohelle ja mustikkamehulla.

Vissiin TE-keskusten välillä on tulkinnosssa eroja. Olen kuullut että täällä Savossa aika ylimalkainenkin ja vapaamuotoinen selitys on riittävä. Luulen että ProAgrian luomuneuvojilla on tähän joku sopiva Excel-pohja, todennäköisesti antavat pyytäjille.
http://www.evira.fi/attachments/kasvintuotanto_ja_rehut/luomu/luomu_lomakkeet/varastokirjanpito_07.pdf

Tuo mielestäni sopii tilalle jonka vuotuiset tapahtumat mahtuvat  yhdelle sivulle. Eli tärkein kysymys on kuinka usein kirjauksia pitää/kannattaa tehdä?

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Luomu varastokirjanpito
Tein ihan vapaamuotoisen kun viimeistä vuotta oli luomusopimus. Kuusamolainen tarkastaja piti sitä erinomaisena ja kuulemma ainoana jonka oli 2001 kesällä nähnyt  :) Sanoikin vielä että on surkuhupaisaa että ainut jolla on kaikki paperit kunnossa ei jatka sopimusta  ;D

Limppari

  • Vieras
Vs: Luomu varastokirjanpito
Luomukansiossa näkyy olevan valmis kaavake tuotevirtakirjanpitoa(=varastokirjanpito) varten löytyy KTTK:n sivuilta www.kttk.fi.

Tosin tollasen tekasee, vaikka ruutupaperille.

Päivämäärä/tapahtuma/muutos = varastossa jäljellä.

Alotustarkastusta varten tollasen kyhäsin viljasta rehuista & oljista, muttei siinä mitään lantamääriä ollut, eikä kukaan niitten perään mitään kysellytkään.

Hämeen teekeskuksen alueella riitti noi mutta niinkun joku sano, niin riippuu tietysti keskuksesta ja tarkastajan päivästä mitä ne haluaa...

Limppari

  • Vieras
Vs: Luomu varastokirjanpito
Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen sivuilla ei ollukkaan ketään kotona ???

Onks se pulju integroitu eviraan?

Eviran lomakearkistosta luulis löytyvän.Itse oon kirjannu kulutuksen kuukausitasolla.