Matalakierros malleissa vääntö on sama lähes koko kierrosluku alueen.
Miksi ei isännät näitä osta kun tarjolla on voimaa aina.
Niin, Valmetillakin tasan yksi matalakierrosmoottori mallisarjassa. Miksei niitä ole kaikissa jos se kerran on niin hyvä juttu. Olen tässä miettinyt, että jos vaihtaisi 143:n uudempaan, mutta nyt tätä kokoluokkaa ei sitten enää olekkaan, jostain jännästä syystä, on vain 134 ja 154 ja jälkimmäinen on just toi matalakierrosmylly. Periaatteessa isompaan päin pitäisi aina siirtyä, mutta onko toi sitten hyvä, en tiedä. 143 oli käsittääkseni 3:ksi myydyin Valtra-malli joten voisi ajatella, että jompi kumpi edellä mainituista perii 143:n ostajat.
Niin, tämäpä se juuri onkin, ei se taida niin hyvä juttu ollakaan. Turbo juuri sopivan pieni, että ahtaa alhaalta saakka ja ylhäällä pitää tehoa leikata hukkaportilla. Vääntöä ja voimaa alakierroksilla, ylhäällä ei tapahdu sitten mitään. Sellaisia jurnuttajia, vetoalue kapea ts. vähän piristetyssä traktorissa alhaalla samat väännöt mutta voimaa tulee myös yläkierroksilla
Mulla autossa tuplaturbo, pienempi alakierroksille ja yläkierroksille isompi. Mukavasti laulaa, vääntää alhaalta saakka. Maksimivääntö 580nm 1750-2250rpm. Suurin teho 4000 kierroksella, kuitenkin ottaa yli 5000 kierrosta kepeästi
Ei ala missään vaiheessa ahdistamaan, toki nuo oli vakioarvoja enkä sellaisella ole koskaan ajanutkaan
Vastaava moottori yhdellä turbolla ja lievemmällä viritysastella tuottaa saman 400nm vääntöä pitkällä 1300- 3250rpm kierrosluvulla, suurin teho jää paljon pienemmäksi kuin kahdella turbolla. Yhdellä turbolla saa siis matalaviritteisen ja laakean vääntökäyränkin kun tekniikka kunnossa, mutta "vähän" tehoa. Toinen vaihtoehto ämpärin kokoinen turbo ja tehot ylärekisteriin.