Onko joku oikein mitannut tarkkaan kuinka paljon säästyy löpöä ajamalla 50 mallilla 40:tä?.Nimittäin kilometriä kohden?.Tuntikulutus tottakai pienempi,mutta mites iso on ero kuljettua matkaa kohden.
Testakkaa joku samalla matkalla,sama,miel iso kuorma ja mäkinen maasto.
Mä koetan tehdä moisen testin kunhan osuu sopiva ajo kohdalle.
Itse kokeilin kahdella eri traktorilla hyvin samanlaista reissua,noin 40 km/sivu ja mittaustarkkuuteni rajoissa nää kaksi eri traktoria veivätkin saman litramäärän löpöä.Tän foorumin mukaan ja osittain omankin ennakkokäsityksen mukaan toinen pitäis olla 'juoppo' ja toinen taloudellinen.Toinen 40 toinen 50 malli.Molemmilla ajoin nk.lämä tiskissä tässä kokeilussani.
Näinhän se on. Pelkkään tuntikulutukseen tuijottaminen harhauttaa. Noissa niittohommissa ja äestyksessä on hyvin huomannut sen, että kun työkone on mitoitettu niin, että suuri osa työajosta on lähes nimellisteholla ajoa, niin tehtyä työtä kohden kulutus pienenee.
Loogistahan tuo onkin, ihan moottoritekniikan perusjuttuja - osatehoilla ajaen moottorin "oman kulutuksen" osuus kasvaa ja hyötysuhde heikkenee.
Tieajossa tosin kierrosluvun laskulla voi saada hieman kulutuksen laskua, koska harvoin tieajossa merkittävää osuutta koko matkanteosta ajetaan lähellekään nimellistehoa. Tässä portaattomien ylivälitys ja alennettu kierrosluku tulee hyötyyn, vaikkakin osa siitä hyödystä hukkuu muuhun voimansiirron hukkatehoon (=lämmöntuottoon)