Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakoitsijan kauhee tahti...  (Luettu 38386 kertaa)

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Vähintään 10 tonnia painoa ja kunnollinen kuormain kunnollisella talikolla, jotta se 40 motin kuorma menee 4 kerralla sinne kasaan osin työntämällä ja osin kantamalla. Ja kasakone ei tosiaan pidä taukoja, vaan polkee koko ajan, eväät syödään liikkeessä tai sitten vaihdetaan siksi aikaa kuskia.
Miksi sitä kuormaa ei kipata sinne minne se kuuluu levittää? Työntely ja kantaminen hidastaa aika tavalla....ymmärrän kyllä, jos ajossa on kuorma-autoja, mutta traktorikalustolla menee samalla vaivalla perille asti...

Se riippuu paikasta, kuskeista, keleistä tms. Monenlaisia paikkoja on nähty, ei mielellään kyllä ajata kärryä kasaan jos pellolta siilolle ajetaan lehmänp*skaisen laiduntien läpi tms. Ja toisaalta, jos siilon paikka on hankala tai kärrykuskit tumpeloita, on se kuorma jo kunnollisella koneella kannettuna sinne kasan päälle siinä vaiheessa kun kuski vielä yrittää peruuttaa sitä kuormaa kasaan, tai yrittää irrottaa rintaukseen kiinni jäänyttä konettaan läpiajettavan siilon kyseessä ollessa. Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti suostu noita puoli metriä korkeita lättänäaumoja tekemään, on pintarehun osuus suhteessa pikkuisen liian suuri verrattuna esim. pari metriä paksuun aumaan.

Ja toisaalta, se kasa keskellä siiloa/aumaa ei välttämättä helpota tai nopeuta levitystä yhtään, kantamalla rehun saa sinne minne sen haluaa, ilman että ensin tarvii puoli kuormaa levittää siihen paikkaan mihin kärrykuski sen sattuu kippaamaan, jos ei ohi mahdu. 12 - 15 metriä leveät siilot on sitten erikseen, mutta kun käytännössä sitä rehua suomessa suurimmassa osassa tapauksista tehdään vielä 6 tai 8 metriä leveisiin siiloihin.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu.
40 motin kärryllinen menee läjän päälle nätisti, kun siilomies tuuppaa avuksi kärryä takaa. Takalaita auki ja pihteillä rehuun kiinni. Näin olen nähny tehtävän...
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu.
40 motin kärryllinen menee läjän päälle nätisti, kun siilomies tuuppaa avuksi kärryä takaa. Takalaita auki ja pihteillä rehuun kiinni. Näin olen nähny tehtävän...

Niinkuin sanoin, siinä vaiheessa kun on peipattu kasan vieressä muutama minuutti kärryjen ja traktorien kanssa, työnnetty ja otettu pariin kertaan uusiksi, olis se kuorma jo ollut kahteen kertaan kannettuna sinne kasan päälle. Eikä tule remonttiakaan läheskään niin paljon, tahtoo vaan koneet olla kovilla kun niitä tuolla tavoin väkisin runnotaan.
Kun rehua tehdään tosissaan, levityskoneen tehtävä on kantaa rehu kasaan ja samalla levittää se. Kaiken muun ajan levityskone polkee, eikä se tee mitään muuta.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu.
40 motin kärryllinen menee läjän päälle nätisti, kun siilomies tuuppaa avuksi kärryä takaa. Takalaita auki ja pihteillä rehuun kiinni. Näin olen nähny tehtävän...

Niinkuin sanoin, siinä vaiheessa kun on peipattu kasan vieressä muutama minuutti kärryjen ja traktorien kanssa, työnnetty ja otettu pariin kertaan uusiksi, olis se kuorma jo ollut kahteen kertaan kannettuna sinne kasan päälle. Eikä tule remonttiakaan läheskään niin paljon, tahtoo vaan koneet olla kovilla kun niitä tuolla tavoin väkisin runnotaan.
Kun rehua tehdään tosissaan, levityskoneen tehtävä on kantaa rehu kasaan ja samalla levittää se. Kaiken muun ajan levityskone polkee, eikä se tee mitään muuta.

Nimenomaan näin! Mitenköhän pitälle tässä nopeuden tavoittelussa pitää mennä, että se alkaa jo riittämään? Voishan ihan yhtä hyvin kuvitella, että ottas tarpeeks tehookkaan siilokoneen ja mylskäyttäs koko kärrin nurin nostamalla alta ja suoraan kyljelleen, nopeaa olis tyhjennys prkl!
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu.
40 motin kärryllinen menee läjän päälle nätisti, kun siilomies tuuppaa avuksi kärryä takaa. Takalaita auki ja pihteillä rehuun kiinni. Näin olen nähny tehtävän...

Niinkuin sanoin, siinä vaiheessa kun on peipattu kasan vieressä muutama minuutti kärryjen ja traktorien kanssa, työnnetty ja otettu pariin kertaan uusiksi, olis se kuorma jo ollut kahteen kertaan kannettuna sinne kasan päälle. Eikä tule remonttiakaan läheskään niin paljon, tahtoo vaan koneet olla kovilla kun niitä tuolla tavoin väkisin runnotaan.
Kun rehua tehdään tosissaan, levityskoneen tehtävä on kantaa rehu kasaan ja samalla levittää se. Kaiken muun ajan levityskone polkee, eikä se tee mitään muuta.
Olen samaa mieltä. Kerroimpahan vain tavan, mitä olen nähny käytettävän. Eikä kyse ole mistään koneiden runnomisesta. Kärryn veto/työntö tapahtuu hyvin pienellä vaihteella varovasti
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Mä oon edelleen natsi tiivistyksen suhteen. Jos kasalle ei pääse kärryillä ilman apua ja/tai ryskäämistä, on tiivistäminen epäonnistunut. Tästä poislukien vesimärkä ja ruutikuiva tavara. Totta on, että 6-8 metrin siiloissa ei pelivaraa ole, eihän sinne sovi yhtaikaa kärry ja silppuriketjun vaatima tiivistyskampe. Silti kantaminen/työntäminen etukuormaintraktorilla tai pyöräkuormaimella haiskahtaa takaa_täyttäen-tyyliltä, mistä en tykkää myöskään. Samoin jäänee haaveeksi se 10 senttiä/kerros ja tiivistys.  ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Mä oon edelleen natsi tiivistyksen suhteen. Jos kasalle ei pääse kärryillä ilman apua ja/tai ryskäämistä, on tiivistäminen epäonnistunut. Tästä poislukien vesimärkä ja ruutikuiva tavara. Totta on, että 6-8 metrin siiloissa ei pelivaraa ole, eihän sinne sovi yhtaikaa kärry ja silppuriketjun vaatima tiivistyskampe. Silti kantaminen/työntäminen etukuormaintraktorilla tai pyöräkuormaimella haiskahtaa takaa_täyttäen-tyyliltä, mistä en tykkää myöskään. Samoin jäänee haaveeksi se 10 senttiä/kerros ja tiivistys.  ;)

Totta on sekin, että kun kasan tiivistää kunnolla niin korkeankin kasan päälle pääsee tiettyyn rajaan saakka. Mutta kun rintaus on tarpeeksi jyrkkä niin ei sinne 40 motin kuorma nouse, pito kun loppuu niin se loppuu vaikka olis kuinka tiivis kasa.
"Perältä alkaen" en ole ikinä siiloa täyttänyt enkä täytä (paitsi joskus harjoittelutilalla kun isäntä nimenomaan niin käski, ja siinä näin kerrasta että niin EI IKINÄ siiloa saa täyttää), nimenomaan kantamalla ja tasaisesti levittämällä pääsee tuohon 10 cm/kerros -tyyliin ja samalla kun vie viimeistä kantamusta perälle niin alkupäässä pääsee polkeminen alkuun. Se vaan nimenomaan edellyttää kunnollista tasauskonetta, riittävän isoa talikkoa ja kuskilta sen verran ammattitaitoa että osaa tehdä sen kerroksen rehusta kantaessaan/työntäessään. Tämän vuoksi juuri siellä kasalla pitäis olla se porukan kovin konemies, ei siis silppurissa...

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
noh, mä mitää mistää tiä mutta, en ole kenenkään nähnyt levittävän 10cm kerroksia siiloon joka tarkoittaa 40m3 kuormalla hevosenpäämatikalla 400m2 kuorman polkemisalaa.. kovia sankaria tuntuu olevan..  :o
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
noh, mä mitää mistää tiä mutta, en ole kenenkään nähnyt levittävän 10cm kerroksia siiloon joka tarkoittaa 40m3 kuormalla hevosenpäämatikalla 400m2 kuorman polkemisalaa.. kovia sankaria tuntuu olevan..  :o
Tuliks sunki hiki? Notta ristus mikkä talkohot....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Vähintään 10 tonnia painoa ja kunnollinen kuormain kunnollisella talikolla, jotta se 40 motin kuorma menee 4 kerralla sinne kasaan osin työntämällä ja osin kantamalla. Ja kasakone ei tosiaan pidä taukoja, vaan polkee koko ajan, eväät syödään liikkeessä tai sitten vaihdetaan siksi aikaa kuskia.
Miksi sitä kuormaa ei kipata sinne minne se kuuluu levittää? Työntely ja kantaminen hidastaa aika tavalla....ymmärrän kyllä, jos ajossa on kuorma-autoja, mutta traktorikalustolla menee samalla vaivalla perille asti...

Se riippuu paikasta, kuskeista, keleistä tms. Monenlaisia paikkoja on nähty, ei mielellään kyllä ajata kärryä kasaan jos pellolta siilolle ajetaan lehmänp*skaisen laiduntien läpi tms. Ja toisaalta, jos siilon paikka on hankala tai kärrykuskit tumpeloita, on se kuorma jo kunnollisella koneella kannettuna sinne kasan päälle siinä vaiheessa kun kuski vielä yrittää peruuttaa sitä kuormaa kasaan, tai yrittää irrottaa rintaukseen kiinni jäänyttä konettaan läpiajettavan siilon kyseessä ollessa. Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti suostu noita puoli metriä korkeita lättänäaumoja tekemään, on pintarehun osuus suhteessa pikkuisen liian suuri verrattuna esim. pari metriä paksuun aumaan.

Ja toisaalta, se kasa keskellä siiloa/aumaa ei välttämättä helpota tai nopeuta levitystä yhtään, kantamalla rehun saa sinne minne sen haluaa, ilman että ensin tarvii puoli kuormaa levittää siihen paikkaan mihin kärrykuski sen sattuu kippaamaan, jos ei ohi mahdu. 12 - 15 metriä leveät siilot on sitten erikseen, mutta kun käytännössä sitä rehua suomessa suurimmassa osassa tapauksista tehdään vielä 6 tai 8 metriä leveisiin siiloihin.

Juuri näin meidän porukassakin, monenkokoista siiloa ja aina toimitaan paikan mukaan tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Ensin toki siiloon kipataan, mutta täyttyessä aletaan pyöräkuormaajalla tuomaan laatalta päälle. Siinähän se leviää sitten tasaisena kerroksena koko siilolle ja samalla tulee polkeminenkin tehtyä. Kunnollinen eduslaatta on kuitenkin hyvä olla, pystyy ruuhkaa tasaamaan tarvittaessa.

Pienessä siilossa http://www.youtube.com/watch?v=WS1Uzu7FEjM ja isossa siilossa http://www.youtube.com/watch?v=oCessSvfr1E

Eikä ole tähän mennessä polkemisen suhteen ollut ongelmia. Noissa mun pikkusiiloissa on tarvittaessa muu porukka pitänyt taukonsa lopputäytön väliin, muutoin siiloissa on ehditty hyvin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
palioko on tuos jälkimmäises kuormas kokoa? kokolailla rasittavan hidas kippaaja ??? vie aikaa levittäjältä turhia..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
sitä jaksaa miettiä aina vaan kun näitä tuben videoita kattelee että eikö se kasa kannattais kipata sinne toiseenpäähän siiloa ja työntää rehu alamäkeen. Sopivasti kalteva takaseinä ja laatta vaan sinne ylöskin. Kaikki sen tietää että massa liikkuu helpommin alaspäin kun vastamäkeen. Samoiten kärrykin tulis helpommin alas kasasta kun menee sinne päälle jos haluaa urheilla sitä kärryä sinne päälle.
Tossa weijon videossa käy hyvin esiin kuinka paljon aikaa tuhraantuu kun kärryillä pitää perutella siilolla. Toikin kaveri olis kadonnu puolet nopeemmin jos olisi jatkuvasti saanu ajaa etiäppäin. Samalla siiloturvallisuus paranee huomattavasti.

Näin tälläkertaa kaverilta joka ei ole ikinä siilolla työskennelly.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...

 Mulla on katetut siilot ja kippauspaikka myös katon alla. Tulevaisuudessa on tarkoitus kääntää siilon täyttösuunta päinvastaiseksi siten että siilon takapäähän, ulkopuolelle valetaan riittävän iso kippauslaatta ja siiloa täytetään "yläjuoksulta" päin. Aluksi kuormat kipataan siilon perälle ja kun syntyy riittävä luiska niin täyttösuunta muuttuu. Kippauslaatta toimii myös pienenä puskurivarastona tasaamassa rehun tuloa. Joo, täpinöintiä..  :-[
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakoitsijan kauhee tahti...
Varovaisia sitten niiden täysien kärryjen kanssa kasan päällä jos ne sinne on saatava. Oon nähny senkin kun kaatunutta kärryä taiteillaan siilon päältä pois. Siinä ei sitten enää aikaa säästettykään. Varsinkin kippikärryn kanssa riskihomma, mutta tuokin tapaus oli muistaakseni purkukärry. Nähdäkseni kasa oli kyll hyvin polettu, mutta rehu märkää, painopiste korkealla ja kun lähtee kallistumaan niin sinnehän se painopiste siirtyy nopeasti uppoavalle puolelle.